مطالعات اسلامی در غرب جستاری در تاریخ روند تحولات از آغاز تا نیمه قرن بیستم
مطالعات اسلامي در غرب جستاري در تاريخ روند تحولات از آغاز تا نيمه قرن بيستم سيد محمد صدرهاشمي* مقدمه آغاز فتوحات اسلامي، حس دشمني را در مسيحيان اروپايي برانگيخت. گسترش دامنة اين فتوحات به جنوب اروپا و مرزهاي چين در كمتر از يك قرن، اسلام را در چالشي سخت با جهان مسيحي قرار داد. اروپاييان […]
نگاهی تحلیلی به نسبت اسلام و غرب
نگاهی تحلیلی به نسبت اسلام و غرب حسين كاجي 1. در باب نسبت اسلام و غرب زياد سخن گفتهاند، اما مفهوم اسلام، مفهوم غرب و تصوری که از نسبت این دو در ذهن متبادر میشود، كمتر بررسي و تحليل شده است. بحث از نسبت اسلام و غرب بايد به توضيح مفاهيم و توصیفهايی تحلیلی پرداخت. […]
مسلمانان و مغرب زمینیها به بازشدن افق فکری نیاز دارند
مسلمانان و مغرب زمينيها به بازشدن افق فكري نياز دارند گفتگو با فرد دالماير استاد فلسفة دانشگاه نوتردام اشاره: بحث نسبت اسلام و غرب هم توجه متفكران و احياگرايان اسلامي و هم پارهاي از ژرفترين انديشمندان غربي را به خود جلب كرده است. از جملة اين افراد فرد دالماير استاد فلسفة دانشگاه معتبر نوتردام است. […]
موانع تعامل اسلام و غرب با رویکردهای خلاقانه رفع میشوند
موانع تعامل اسلام و غرب با رويكردهاي خلاقانه رفع ميشوند. گفتگو با منوچهر صانعى دره بيدى اشاره: در ميان مواضع و چشماندازهاي گوناگوني كه در باب نسبت اسلام و غرب وجود دارد، موضعي پررنگتر است كه بهترين راه حل براي رفع تعارض اسلام و غرب را توسل به تأويلها و تفسيرهاي نو و بديع ميداند. […]
به آینده گفتگوی اسلام و غرب خوشبینم
به آينده گفتگوي اسلام و غرب خوشبينم گفتگو با جورج مک لين – استاد دانشگاه کاتوليک امريکا اشاره: متفکران و فيلسوفان مسيحي از مهم ترين قشرهاي جامعة غربي هستند كه به رابطۀ اسلام و غرب توجه مي كنند. دغدغه هاي ژرف ديني ـ اخلاقي و اشتراکات زياد اسلام و مسيحيت باعث شده است كه آن […]
اریک اشمیت و قواعد طلایی گوگل
قاعدههای طلایی گوگل به روایت اریک اشمیت اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل، در مقالهای در نشریه نیوزویک، قواعد طلایی کسبوکار یکی از برترین شرکتهای دیجیتالی جهان را تشریح کرد. اگرچه رهبران گوگل بر خلاف رهبران مایکروسافت، در انتشار مقاله و گزارش تخصصی، فعالیت کمتری دارند، اما مطالبی که هر از گاهی توسط آنان ارائه می شود، […]
نکات مهم برای افزایش بازدید سایت
۳۲ نکته برای افزایش بازدید سایت بهینه سازی برای موتورهای جستجو فرآیندی است برای افزایش حجم و کیفیت ترافیک از موتورهای جستجو به یک وبسایت از طریق نتایج عادی (ارگانیک یا الگوریتمی) جستجوی کلمات کلیدی موردنظر. معمولا سایتی که زودتر در نتایج جستجو ظاهر شده یا “رتبه” بالاتری دارد، جستجو کننده بیشتری از آن بازدید […]
فراز و فرودهای مواجهة جهان عرب با غرب
فراز و فرودهاي مواجهة جهان عرب با غرب نگاهي به جريان هاي مختلف واكنش به غرب در جهان عرب از قرن نوزدهم تاكنون مجيد مرادي* سيماي اروپا در تاريخ و ادبيات اسلامي قديم را نخستين بار جغرافي دانان برجستة عرب و مسلمان در قرن چهارم، پنجم، نهم و دهم هجري به تصوير كشيدهاند. مهم ترين […]
علامت تجاری(Brand)
علامت تجاری(Brand) کوکا کولا با ارزشترین علامت تجاری در دنیاست و نام آن به تنهایی بیلیون ها دلار ارزش دارد. اما چرا؟
نقش برند در ارتقای تجارت
نقش برند در ارتقاي تجارت در ادبيات کلاسيک اقتصاد، نيروي کار، سرمايه و زمين (مواد خام) سه عنصر اصلي توليد و سرچشمه های اصلي ثروت بهشمار مي آيد. در روش هاي سنتي حسابداري صنعتي نيز براي محاسبه قيمت فروش، هزينه دستمزد، مواد اوليه و سربار، با يک ميزان سود معقول جمع زده مي شود، اما […]
افکار عمومی
افکار عمومی در باب اهمیت روابط عمومی گفتیم که اهداف آن «افناع» و «ترغیب» و نهایتاً ایجاد حسن تفاهم است. افناع و ترغیب چه چیزی؟ بدیهی است که پاسخ صحیح «افکار عمومی» است. در لابلای کتاب های ادبی، مذهبی و تاریخی مربوط به گذشته های دور کلیاتی و اشاراتی درباره افکار عمومی دیده می شود […]
روابط عمومی
روابط عمومی تا کنون در وجه تسمیه و تعریف «روابط عمومی» در کتاب ها و جزوات درسی مطالب و عباراتی آمده است که مانند هر تعریفی درهر موضوعی در برگیرنده همه مفاهیم و عناصر و عوامل ذهنی و عینی آن نبوده اند. اصولاً تعریف موضوعات کار ساده ای نیست به ویژه درباره مباحثی که در […]
آگهیهای تجاری در ایران
آگهی های تجارتی برای اولین بار در ایران توسط روزنامه اطلاعات در دهه اول سال 1300 هجری شمسی منتشر شد.
استراتژیهای تبلیغاتی رستورانهای برتر
استراتژیهای بازاریابی و تبلیغاتی رستورانهای برتر با شکل گیری جنبش غذای آهسته (Slow Food) و اخطارهای جدی متخصصان تغذیه در خصوص مضرات فست فودها، صاحبان برندهای مطرح فعال در این حوزه به فکر افتاده اند.
بررسی تبلیغات پنهان
تبلیغات پنهان نوعی هوشمند از تبلیغات در قرن بیستم و بیست و یکم است که با استفاده از نوعی عنصر تحریکی-هیجانی باعث ترغیب مخاطبان به مفهوم یک پیام می گردد. البته این یک نوع از برداشت نسبت به مفهوم عظیم “تبلیغت پنهان ” است.
بسیاری از صاحبنظران، یازده سپتامبر را یک وضعیت تصنعی میدانند
رايزن فرهنگي سفارت ترکيه در ايران: بسياري از صاحبنظران، يازده سپتامبر را يک وضعيت تصنعي ميدانند محمد کايا، رايزن فرهنگي سفارت ترکيه در ايران، گفت: «بسياري معتقدند که يازده سپتامبر يک وضعيت تصنعي بوده است. يعني بهانهاي است از سوي امريکا که به اهدافش نزديک شود و آن شکل دادن به وضعيت خاورميانه است. بعد […]
رونمایی کتاب درهای ایرانی ماریا لوییزیدس قبرسی
گزارش مراسم رونمايي كتاب «درهاي ايراني» فرهنگسراي ملل در ششمين مراسم رونمايي كتاب اينبار ميزبان مجموعة مصور «درهاي ايراني» , اثري سرشار از ذوق و لطافت هنري از ماريا لوييزيدس قبرسي بود. اين مراسم با همكاري فرهنگسراي ملل وابسته به سازمان فرهنگي شهرداري تهران و سفارت جمهوري قبرس در محل فرهنگسراي ملل و حضور جمعي […]
کلیساهاى پویا
كليساهاى پويا ( مطالعهاى در زمينة پيشرفت و توسعة دينى در كانادا) مقدمه: كتاب كليساهاي پويا Restless Churches – اثر رجينالد بايبى (Reginald W.Bibby) استاد جامعهشناسى دانشگاه لث بريج (Lethbridge) است. اين كتاب اطلاعات مفيدى دربارة پيشرفت و توسعة دين در كانادا ارائه ميكند. نويسنده معتقد است كه مذهب در حال بازگشت به كانادا […]
اسلام: تاریخ مختصر، تألیف کارین آرمسترانگ
اسلام: تاريخ مختصر، تأليف كارين آرمسترانگ A Short History :Islam پيتر آرنولد 65 سال پيش در مقالهاى در نشريه The NewYorker، اين سؤال را از توريستى نقل مىكند كه از فرد معممى كه در حال نماز بود، مىپرسد راه مكه كدام است؟ كلفورد گريتز، استاد مؤسسة مطالعات پيشرفته در دانشگاه پرينستون، در سال 2003 نيز […]
بنیادگرایى دینى و جهانى سازى غربى
بنيادگرايى دينى و جهانى سازى غربى درآمد مقالة پيش رو، خلاصهاى است از كتاب “جهانى شدن و جهان سوم” كه از سوى رى كيلى (Ray Kiely) و فيل مارفليت (Phil Marfleet) و ديگر همكاران، در 282 صفحه، با ترجمة حسن نورايى بيدخت و محمدعلى شيخ عليان به چاپ رسيده و توسط دفتر مطالعات سياسى و […]
آیا غرب هنوز زنده است
آيا غرب هنوز زنده است؟ گزارش سخنراني تيموتي گارتوناش در مركز مطالعات فرهنگي ـ بينالمللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي روز چهارشنبه 23 شهريورماه 1384، جلسه سخنراني پروفسور تيموتي گارتوناش، استاد دانشگاه اكسفورد و رييس مؤسسه مطالعات اروپا دركالج سنت آنتوني، به همت مركز مطالعات فرهنگي بينالمللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد. پروفسور […]
فرایند فرهنگپذیری و مسئلة هویت در میان مهاجران ایرانی امریکا
فرايند فرهنگپذيري و مسئلة هويت در ميان مهاجران ايراني امريكا موسي الرضا خسروي* بحث فرهنگ و هويت را ميتوان از منظر علم جامعهشناسي و روانشناسي هم طرح كرد. البته با در نظر گرفتن مسئلة مهاجرت، برخورد فرهنگها، تلاقي ارزشهاي فرهنگي جامعة مهاجر و جامعة ميزبان، دامنة بحث وسيع و پيچيده خواهد شد. به نظر جامعهشناسان […]
نگاهى به انواع سازمانهاى بین المللى و ماهیت آنها
نگاهى به انواع سازمانهاى بينالمللى و ماهيت آنها حسن امينيان مقدمه معمولاً سازمانهاى بينالمللى ماهيت سياسى، اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى دارند، وليكن ما در اين مقاله بيشتر دربارة سازمانهاى فرهنگى بحث مىكنيم. اين سازمانها در سطح جهان به دو دسته تقسيم مىشوند: 1. سازمانهاى فرهنگى بين المللى 2. سازمانهاى منطقهاى يا بين المللى
نگاهى به آموزههاى مولانا در غرب
موج نو موج جديد پرداختن به آثار مولانا را بايد در كشور امريكا و با محققان امريكايى پى گرفت. در اين ميان تحقيقات و آثار دو تن فراتر از ديگران قرار گرفتهاند. اين دو همان گونه كه در ابتداى اين گزارش نيز از آنان نام برديم پروفسور ويليام چيتيك و پروفسور فرانكلين دين لوئيس هستند. […]