موج نو موج جديد پرداختن به آثار مولانا را بايد در كشور امريكا و با محققان امريكايى پى گرفت. در اين ميان تحقيقات و آثار دو تن فراتر از ديگران قرار گرفتهاند. اين دو همان گونه كه در ابتداى اين گزارش نيز از آنان نام برديم پروفسور ويليام چيتيك و پروفسور فرانكلين دين لوئيس هستند. […]
موج نو
موج جديد پرداختن به آثار مولانا را بايد در كشور امريكا و با محققان امريكايى پى گرفت. در اين ميان تحقيقات و آثار دو تن فراتر از ديگران قرار گرفتهاند. اين دو همان گونه كه در ابتداى اين گزارش نيز از آنان نام برديم پروفسور ويليام چيتيك و پروفسور فرانكلين دين لوئيس هستند.
ويليام چيتيك نويسنده و پژوهشگر 62 ساله امريكايى است كه در سال 1383 هجرى شمسى براى ترجمة «مقالات شمس» با عنوان «من و رومى» به دريافت جايزة جهانى كتاب سال نائل شد.
او از علاقمندان عرفان، تصوف و فلسفه است. در سال 1966 ميلادى در رشتة هنر و تاريخ دانشگاه تهران مشغول تحصيل شد و تحت نظر افرادى چون استاد فروزانفر، دكتر سيد حسين نصر و جلال الدين همايى به آموزش پرداخت و با ارائه رسالهاى با عنوان تصحيح «نقد النصوص فى شرح الفصوص» عبدالرحمن جامى، موفق به اخذ دكتراى زبان و ادبيات فارسى گشت. او پنج سال در دانشگاه شريف به تدريس تاريخ تطبيقى اديان پرداخت و از سال 1983 ميلادى تاكنون نيز در دانشگاه استونى بروك مطالعات دينى تدريس مىكند. وى در شناساندن صحيح عرفان و عرفاى ايرانى به امريكاييان تلاش بسيار كرده است. از جمله ترجمههاى او از فارسى به انگليسى، مىتوان چندين اثر ارزشمند زير را نام برد:
– صحيفة سجاديه؛
– پنج اثر از ابن عربى؛
– ملمعات فخرالدين عراقى؛
– نفحات الانس جامى؛
– شرح اسماء الهى.
از جمله تأليفات او كه به مولانا مىپردازند عبارتند از:
– راه عرفانى عشق (كه به فارسى برگردانده شده)؛
– من و رومى (ترجمة مقالات شمس تبريزى).
فرانكلين دين لوئيس ديگر محقق و به قول خود وى پژوهشگر ادبيات تطبيقى و زبان و ادبيات فارسى است (او اصرار بسيار دارد كه با عنوان ايرانشناس خوانده نشود چون اين عنوان را عنوانى جامع و در عين حال سرشار از ابهام مىداند) كه تحقيقات وى در زمينة عرفان و ادب ايرانى و به ويژه مولانا و آثارش، نويد آيندهاى پربار مىدهد. دكتر لوئيس از آغاز دوران تحصيل، نزديك به حدود بيست و پنج سال است كه زندگى خود را وقف آموختن زبان و ادب فارسى كرده، بيش از هفت سال است كه به تدريس زبان و ادبيات فارسى مشغول است و نكتة شايان توجه در زندگى علمى او همين است كه در سراسر دوران تحصيل و تدريس خود با زبان و ادبيات فارسى و لوازم آن از قبيل زبان و ادبيات عربى و علوم اسلامى زيسته و همة تحقيقات او منحصر به همين رشته وسيع بوده است. اين موارد از او دانشمندى توانا در رشته ادب فارسى آفريدهاند. پاياننامة دكتراى او دربارة سنايى و پيدايش غزل فارسى است كه جايزة بنياد تحقيقات ايرانى را نصيب وى ساخته است. مقالات او دربارة حافظ و رندى، حافظ و موسيقى و «گلستان» سعدى در دايره المعارف ايرانيكا به چاپ رسيدهاند و مهم ترين كتاب او دربارة مولانا با عنوان «رومى، ديروز تا امروز، شرق تا غرب» جايزة انجمن دوستى بريتانيا و كويت را به دست آورده است.
فرانكلين لوئيس آموختن زبان و ادبيات فارسى را در سطح دانشگاه از گروه مطالعات خاور نزديك دانشگاه بركلى آغاز كرد و قبل از آن كه دورة كارشناسى را در آن جا به پايان برساند (1983) به مدت دو سال (سالهاى 1981 و 1982) به تحصيل در رشتة زبان و ادبيات عرب در دانشگاه ليدز انگلستان پرداخت. سپس به دانشگاه شيكاگو، گروه زبان و تمدنهاى خاور نزديك رفت و در سال 1995 ميلادى به اخذ درجه دكترا در رشتة زبان و ادبيات فارسى نايل شد و به مدت دو سال نيز در همآن جا به تدريس اين رشته پرداخت. او اكنون دانشيار تمام وقت زبان و ادبيات فارسى دانشگاه امورى است كه در شهر آتلانتاى ايالت جورجياى امريكا قرار دارد. او در دهة هفتاد با انديشههاى لاهوتى مولانا آشنا شد و به آن دل باخت. با مطالعة آثار مولانا با شگفتى متوجه شد كه فرهنگ عاميانة مردم پيام آسمانى اين عارف و عاشق الهى را تغيير داده و گاه آن را تا حد نازلترين معيارهاى فرهنگ غير مذهبى پايين آورده است. بنابراين تصميم گرفت تأليفى محققانه و جامع دربارة مولانا ارائه نمايد. او تحقيقات خود براى شناختن مولانا را بر منظر واقعيات تاريخى استوار ساخت و ثمرة تلاشهاي چندين ساله خود را در كتابى با نام East and West ,Past and Present ,Rumi «يا رومى (مولانا)، ديروز تا امروز، شرق تا غرب» منتشر ساخت.
فرانكلين لوئيس كوشيده است در اين كتاب شرح زندگانى، افكار و انديشههاى مولانا را از زاوية حقايق تاريخى به قلم آورد و همچنين تأثير افكار و آثار او را بر متفكران، نويسندگان، هنرمندان و حتى سياستمداران شرق و غرب نشان دهد. وقتى صفحات پرشمار اين كتاب را (650ص) تورق مىكنيم، از بسيارى اطلاعات و اعداد و ارقامى كه ماهها و سالهاى گوناگون مربوط به زندگى مولانا يا صفحات كتابها يا شمارههاى نوارهاى مختلف و يا حتى شبكههاى اينترنتى مربوط به او را نشان مىدهند، در شگفت مىشويم. تحقيقات مفصل دكتر لوئيس در واقع دايره المعارف مولانا هستند كه وقايع مستند و روزگاران تاريخى از تولد تا درگذشت او را در بر مىگيرند و افزون بر اين مشتمل بر معرفى تقريباً همة دانشمندان و نويسندگان ايرانى، ترك، عرب و هندى، پاكستانى و افغانى و بزرگان علماى اروپايى و امريكايى و ملل ديگر است كه هريك بهنحوى در زمينة معرفى آثار و افكار مولانا و شرح احوال او قلم زدهاند؛ از تأليف و ترجمة كتاب گرفته تا سرودن اشعار و اجراى برنامههاى موسيقى و نمايشنامه و امثال آن. لوئيس به همين نيز بسنده نكرده و بخشى از كتاب خود را به معرفى آثارى اختصاص داده كه در رسانههاى همگانى به صورت فيلم، نوار ويدئو و نوارهاى صوتى از اشعار او فراهم آمده يا به صورتهاى ديگر مانند باله و اپرا و رقص ارائه شدهاند. نشانى پايگاههاى اينترنتى مربوط به مولانا را نيز مىتوان در اين كتاب يافت.
قسمت اعظم اين كتاب يعنى در واقع دو سوم آن صرفاً به خود مولانا اختصاص دارد. او در بخشى ديگر كوشيده است تا با ديدى انتقادى و نكتهبين به مقايسة سخنان مناقبنامهنويسان از جمله افلاكى و سپهسالار و تذكرهنويسانى چون جامى و دولتشاه سمرقندى بپردازد و برخى از واقعيتهاى زندگى مولانا را از پردة ابهام افسانهها و حكايتهاى آنان بيرون كشد.
فرانكلين لوئيس خود در مصاحبهاى دربارة اين كتاب مىگويد كه گذشته از علاقة غربيان به مولانا، دليل ديگرى نيز سبب تأليف اين كتاب مفصل شده و آن تمايل او به معرفى چهرة حقيقى مولانا به شيوة علمى و مستند به اسناد تاريخى بوده است. او در ادامه مىگويد: «دليل ديگر من ارائة كارى علمى و ماندگار بود … چهرة مولانا در غرب تجارى شده است و حتى دانشمندانى كه دربارة مولانا به تحقيق پرداختهاند كمتر به چهرة او از ديدگاه تاريخ نظر انداختهاند. من در اين كتاب سعى كردم به اين چهرة مولانا توجه كنم و ببينم آيا با مداركى كه موجودند مىتوان او را بهتر شناخت يا نه؟ و اميدوار بودم و هستم كه اين كتاب بتواند مبناى پژوهشهاى آينده قرار گيرد.»
يكى از جالبترين و تازهترين مباحثى كه لوئيس در اين كتاب مطرح كرده، تاريخ آشنايى غرب با مولاناست كه قبل از دويست سال پيش با خاطرات مسافران اروپايى از سفر به تركيه و ديدار با مولويان و تماشاى مراسم سماع و آداب ديگر آنان آغاز مىشود.
از جمله كسانى كه نقش بسزايى در آشنايى مردم امريكا و به عبارتى ايجاد موج جديد رويكرد به آثار مولانا داشته، كلمن باركس، استاد بازنشستة رشتة ادبيات انگليسى دانشگاه جورجيا است (او در كنار كسانى چون دى پك چوپرا Deepak Chopra و دكتر كبير هلمينسكى Kabir Helminski، كه از مشايخ مولويه در امريكا نيز هست، از فعالان اين عرصه هستند). هر چند بايد آثار او را تنها برگردان ترجمههاى انگليسى موجود از اشعار مولانا به انگليسى روان دانست و اذعان داشت كه اين آثار از جنبههاى حقيقى و معرفتى آثار مولانا تهى هستند. در سال 1967 ميلادى رابرت بلاى Robert Bly، نويسندة مشهور امريكايى، مجموعهاى از اشعار انگليسى مولانا را به باركس داد و از او خواست تا آن ها را از قفسهايشان آزاد سازد. او بلافاصله كار ترجمة اشعار را آغاز كرد. باركس هفت سال بدون اين كه به فكر انتشار اين آثار باشد، به ترجمه مشغول بود و در پايان، كار خود را براى ناشرى به نام هارپر كالينز فرستاد. موفقيت پيشبينى نشدة اين نسخه به انتشار آثار بعدى باركس كه مهم ترين آن ها Essential Rumi نام دارد منجر شد؛ آثارى كه تاكنون بيش از 000/500 نسخه از آن ها به فروش رفتهاند.
لازم به ذكر است كه باركس در يك سفر 11 روزه از تاريخ 16 تا 26 مارچ 2005 از موطن مولانا ديدار و در اين روزها به شهرهاى ديگر افغانستان چون كابل، هرات و مزار شريف نيز سفر كرد.
بديهى است كه باركس به دليل زمينة آشنايى با ادبيات و برخوردارى از ذوق ادبى در مواجهه با اشعار لطيف و ديگرگون مولانا به وجد آمده است اما متأسفانه عدم آشنايى او با اسلام و عرفان تا حدى نتيجة كار را مخدوش ساخته است. زمانى كه باركس از مولانا سخن مىگويد به وضوح مىتوان در گفتارش شوق و احساسى از شگفتى را نسبت به آثار او مشاهده كرد. او مىگويد: «اين اشعار نه به وسيلة شخصيت كه توسط بخش ديگرى از روان انسانى سروده شدهاند و گاه از شخصيت و معرفت بشر فراتر مىروند.». حتى موسيقى درونى و بيرونى اشعار مولانا او را بسيار مجذوب خود مىسازد و او براى درك دقيقتر اين موسيقى از همراهى يكى از اساتيد برجستة موسيقى به نام جاناتان سى كرامر (عضو گروه موسيقى دانشگاه كارولينا و استاديار رشتة موسيقى ملل دانشگاه ديوك (Duke كه شناخت عميقى از موسيقى شرق دارد، بهره مىگيرد.
با اين همه در مقام تبيين نظام اعتقادى مولانا و صوفىگرى، او چنآن كه بايد حق مطلب را ادا نمىكند: «نظام اعتقادى او بر پاية شادى استوار است. در نظر مولانا شايد خدا انگيزة شادى باشد. مولانا دربارة جوهرة اشتياق به دين كه عبادت و يا شايد شادى است، صحبت مىكند.»
ب. فعاليتهاى آكادميك
تدريس رشتههاى مطالعاتى در زمينة شرقشناسى به ويژه ايرانشناسى و زبان و ادبيات فارسى در دانشگاههاى اروپايى و امريكايى از سابقهاى طولانى برخوردار است. يكى از موارد مورد علاقة اين محققان، تحقيق در زمينة عرفان اسلامى و سرآمدان اين حوزه از جمله ابنعربى، جامى، خيام، عطار، مولانا و حافظ است. دانشگاههاى اروپايى علىالخصوص دانشگاههاى دو كشور آلمان و انگليس از پيشروان اين مطالعات محسوب مىشوند.
در سالهاى اخير و با توجه به موج جديد علاقمندى به مولانا و دنياى عرفان، بسيارى از دانشگاههاى معتبر امريكايى نيز به تدريس در اين زمينه پرداختهاند و رشتههاى ويژهاى را به اين امر اختصاص دادهاند. اشاره به اسامى برخى از مراكز علمى گوياى وسعت دامنه اين رويكرد است.
در حال حاضر دانشگاههاى بزرگى چون يوسىالاى UCLA، هاروارد، اوهايو، يوتا، جورج واشنگتن، كلمبيا، كلرادو، روزولت، اوكلند، كولگيت، ديوك، برنديز، سنت اندروز، چپل هيل، نالاندا و NCSU و نيز بسيارى از كالجها از جمله Community College كاليفرنيا، كالج هانوور و… رشتههايى را تدريس مىكنند كه يا اساساً به موضوع رومى مىپردازد و يا به تناسب مبحث مورد مطالعه، برخى وجوه آثار و احوال وى در به بحث و بررسى گذاشته مىشوند.
براى مثال در گروه دين دانشگاه كلمبيا، دانشجويان رشتة مطالعه متون عرفانى كلاسيك، آثار عرفانى چون حلاج، عطار و مولانا را بررسى و مطالعه مىكنند. در دانشگاه كلرادو و در بخش مطالعات دينى نيز موضوعاتى چون صوفىگرى و عرفان اسلامى مورد مطالعه دانشجويان قرار مىگيرند كه غالباً ذيل اين موضوعات، مطالعة احوال و آثار مولانا نيز يكى از مباحث اصلى است. در سال 2005، دانشگاه اوكلند نيز تدريس رشتهاى با عنوان خلق معنويت را آغاز كرده كه در آن خانم جينيفر برزان ذيل موضوع هنر به مثابة مراقه، آثار و احوال مولانا را مورد بررسى و تدقيق قرار مىدهد.
وسعت اين فعاليتها چنان است كه تهية فهرستى از كلية رشتهها و دروسى كه در اين رابطه تدريس مىشوند كارى نسبتاً دشوار مىنمايد؛ كارى كه نيازمند فرصتى مناسب و مجالى گستردهتر است.
ج. گردهمايىها
برگزارى گردهماييهاى مختلف در بزرگداشت مولانا يا بررسى احوال و آثار او، برگزارى همايش و ارائة سخنرانى و فستيوالهاى مرتبط از ديگر فعاليتهايى هستند كه در سالهاى اخير با گستردگى و وسعت بسيار آن جام شده و مىشوند. برخى از اين موارد با توليت دانشگاهها و مراكز علمى، برخى از سوى انجمنهاى متشكل از علاقمندان و پيروان رومى و برخى ديگر توسط افراد برگزار مىشوند.
از عمده فعاليتهاى دايمى و يا مقطعى كه در سالهاى اخير توسط مراكز دانشگاهى در امريكا آن جام شدهاند، مىتوان به نمونههاى زير اشاره كرد:
– برگزارى همايش سالانة رومى توسط دانشگاه كولگيت؛
– برگزارى همايش سالآن هاى با عنوان مذهب و بومشناسى توسط دانشگاه باك نل Bucknell واقع در لوئيزبرگ امريكا كه در اردوگاههاى تابستانى آن اشعار مولانا نيز مورد بحث و بررسى قرار مىگيرند؛
– برگزارى فستيوال سالانة رومى در مركز هنرى كاربورا و با همكارى دانشگاه چپلهيل كه از دانشگاههاى فعال در عرصة مطالعات رومى است؛
– برگزارى همايش سالانة در كارولينا با عنوان مطالعات تطبيقى اسلامى كه كارى است مشترك از دانشگاههاى ديوك، چپل هيل و NSCU از اعضاى فعال اين همايش مىتوان از دكتر كارل ارنست Carl Ernst از دانشگاه چپل هيل نام برد كه خود وى نيز سخنرانيهايى با موضوع ميراث معنوى و ادبى رومى، ذكر و سماع درويشان، حافظ، رومى و موسيقى صوفيانه و بسيارى عناوين ديگر در اين همايش و ديگر همايشهاى مشابه ايراد نموده است.
– برگزارى اردوهاى بهاره در دانشگاه هاوايى در اوايل ماه مارس كه در آن ها غالباً طى مراسمى با عنوان شبى با مولانا به بررسى احوال و آثار اين شاعر و نيز اجراى مراسم ذكر و سماع مىپردازند.
– برگزارى همايشهايى در نيم سال نخست سال 2004 در دانشگاه سنت اندروز كه براى نمونه مىتوان به سخنرانى آفاى داود مراديان با عنوان «قدرت تواضح: ژرفانمايى قدرت در قرآن و آثار رومى» اشاره كرد.
– برگزارى مراسم سخنرانى در دانشگاه ناروپا Naropa در روزهاى 30 آوريل و اول، سوم و هفتم مى 2005 با موضوعاتى چون عرفان قديم، از اوريپيد تا رومى، ارتباط اشعار رومى با مفاهيم مدرن و سلوك و آزادى فردى.
همان گونه كه گفتيم بخشى از اين اقدامات توسط انجمنها و گروههاى غيردانشگاهى و يا افراد آن جام مىگيرند. يكى از انجمنهاى فعال در اين عرصه در امريكا UMass Rumi Club است كه با برگزارى مراسم سخنرانى، مراسم سماع و كنسرتهاى موسيقى و… به اين مهم اقدام مىكند. فرقة مولوية امريكا نيز در اين زمينه بسيار فعال است. نمونههايى از اقدامات اين گروهها يا افراد عبارتند از:
– برگزارى فستيوال سالانة رومى در اوايل ماه اكتبر در شهر چپل هيل. مجرى اين فستيوال رفيع المعروفى يكى از اعضاى برجستة فرقة مولويه در امريكا است.
– برگزارى اردوهاى تابستانى در ماه ژوئن توسط فرقة مولويه در اوايدبى آيلند واشنگتن؛
– ايراد سخنرانى توسط افرادى چون پروفسور ويليام چيتيك، پير ضياء عنايت خان، اسين چلبى از نوادگان مولانا و ديگران؛
– آن جام مباحثات و ايراد سخنرانى در زمينة بررسى تطبيقى ميان عرفاى شرقى
به ويژه مولانا و قديسان اروپايى. از جمله آن ها مىتوان به سخنرانى دكتر بروس چيلتون (كشيش و محقق) و اندرو هاروى در تاريخ 24 ژوئن در برد كالج اشاره كرد.
در سالهاى اخير دولت ايران نيز در زمينة معرفى فرهنگ ايران و مشاهير آن از جمله مولانا فعاليتهايى آن جام داده كه از آخرين نمونههاى آن برگزارى هفتة فرهنگ ايران در تورنتو است. اين هفته با همكارى وزارت امور خارجه ايران و رايزنى فرهنگى ايران مستقر در اوتاوا و در محل دانشگاه تورنتو و هتل شرايتون اين شهر برگزار شد. در اين هفته محققان و مولاناشناسان زيادى از كشورهاى ايران، كانادا و امريكا به همايش دو روزهاى كه به بررسى آثار و احوال مولانا اختصاص داشت و در روزهاى 2 و 3 فوريه 2005 برگزار شد، دعوت شده بودند.
د. برگزارى مراسم سماع
يكى از زيباترين مراسمى كه توسط صوفيان فرقة مولويه برگزار مىشود، مراسم سماع است. البته اين مراسم كه در گذشته در خلوت و دور از حضور اغيار آن جام مىشد و يكى از مراحل و مسالك اهل طريق در جهت نيل به حقايق باطنى بوده، امروزه بيشتر به يك حركت نمايشى تبديل شده است. مراسم نمايشى سماع گاه به تنهايى و به عنوان يك برنامة مستقل و گاه در ضمن همايشها، گردهماييها و يا فستيوالهاى مرتبط برگزار مىشود.
اين مراسم سالهاست كه در گوشه و كنار اروپا و امريكا اجرا مىشود و مهم ترين مجريان آن درويشان سماع كننده تركيه و به ويژه مولويان قونيه هستند كه به سماع زن معروفند. يكى از اجراهاى قديمى اين عده در ماههاى ژانويه و فوريه سال 1997 و در 13 شهر بزرگ امريكاى شمالى اتفاق افتاد. طى اين تور نمايشى، گروه به اجراى موسيقى سنتى صوفيان، قرائت اشعارى از مولانا و ذكر و سماع در اين شهرها پرداختند.
هـ. موسيقى
در پى ايجاد موج علاقمندى به رومى، حضور وى در وجوه مختلف هنر و زندگى غربى چنان شكل گستردهاى به خود گرفته كه گاه موجب اعتراض يا گلاية انديشمندان مىشود. براى مثال دكتر فديمان Fadiman جريان اخير را صنعت رومى ناميده است و مىگويد: «هميشه به شوخى مىگويم كه ديگر بايد منتظر بود كه كتاب آشپزى و نرمشهاى ورزشى رومى هم به بازار بيايد.». لانى فيلدز هم كه خود يكى از بانيان فستيوال رومى است، تا حدى هم سو با وى معتقد است: «امريكا در آستانه تجارى كردن رومى است. با اين حال فكر مىكنم كه رومى و انديشههاى او فراتر از همة اين جريآن هاست.»
اين امر در آثار موسيقايى كاملاً مصداق مىيابد. بدين معنا كه در اين حوزه شاهد فعاليتهاى بسيار متنوعى از نظر سبك و رويكرد هستيم و ناگزير از طبقهبندى اين فعاليتها. با توجه به تنوع آثار مىتوان آن ها را به دو دستة كلى موسيقى صوفيان و موسيقى غربى تقسيم كرد.
هـ . 1 . موسيقى صوفيان
اين نوع از موسيقى كه در حقيقت ريشه در موسيقى تركيه دارد و همانند موسيقيهاى كلاسيك، محلى، مذهبى، حماسى و… يكى از شاخههاى اصلى موسيقى اين كشور محسوب مىشود، غالباً توسط هنرمندان ترك اجرا مىشود. هر چند فعاليت صوفيان تركيه از سال 1925 تا مدتى طولانى ممنوع بود اما فعاليتهاى پنهانى اين گروهها و برگزارى مراسم سماع و موسيقى به بقاى اين نوع از موسيقى آن جاميد. از فعالان اين عرصه مىتوان به لطيف بولت Latif Bolat اشاره كرد كه موزيسين و خوانندة برجستة تركي ساكن امريكا است. وى در سراسر امريكا و كانادا به اجراى برنامه پرداخته و شكل اصيل موسيقى تركى را به مخاطبان عرضه كرده است. روزنامه حريت كه يكى از روزنامههاى پر تيراژ در تركيه است لقب رسول موسيقى تركيه در امريكا را به وى داده است. از جمله فعاليتهاى اخير او در سال جديد ميلادى مىتوان به اجراى برنامههاى موسيقى در نخستين كنسرت جهانى هزاره جديد در جزاير هاوايى اشاره كرد.
علاوه بر هنرمندان ترك، هنرمندان ديگر كشورهاى جهان به ويژه هنرمندان ايرانى تبار نيز در اين راه اقدامات قابل توجهى آن جام دادهاند. از جمله اين هنرمندان مىتوان به شهرام شيوا در امريكا و امير كوشكانى (نوازنده و مدرس تار و سه تار) در كانادا اشاره كرد. كوشكانى و شاگردانش تاكنون برنامههاى متعددى را براى مؤسسات و فستيوالهاى مختلف اجرا كردهاند؛ از جمله اجراى برنامه در Sufi Music Village Festival در لندن (1997)، همكارى با انجمن رومى و شركت در فستيوال موسيقيهاى مقدس در ونكوور و همكارى با رايزنى فرهنگى ايران در كانادا.
شهرام شيوا نيز سالهاست كه به ترجمه و همچنين اجراى آثار مولانا در كنسرتهاى خود مىپردازد. او بر اين عقيده است كه رومى و انديشههاى او سبب شده تا مسلمانان مقبوليت تازهاى براى خود در نزد امريكاييان احساس كنند و به يكديگر نزديكتر شوند. او كه سماع را از بزرگان دراويش آموخته، آن را با شيوهاى خاص به علاقمندان آموزش مىدهد و دكتر دى پك چوپرا و رابرت داونى جونيور از شاگردان او بودهاند.
هـ . 2 . موسيقى غربى
هنرمندان موسيقى در غرب نيز هم سو با موجNew Age، بيش از گذشته به مولانا و اشعار او توجه نشان داده و بر اين اساس آثارى خلق كردهاند. اين آثار را نيز مىتوان به دو گروه تقسيم كرد: موسيقى اركسترال و موسيقى پاپ.
برخى موزيسينهاى غربى بيش ترين تمركز خود را روى اجراى آثار شرقى به ويژه آثارى با استفاده از اشعار مولانا و حافظ گذاشتهاند. الين كرستون Elaine Kreston از جمله آن ها است.
نظرات و تجربیات شما
-
جالب بود. سرعت دانلود کتابها واقعا عالیه. دستتون درد نکنه.
-
زحمت زیادی کشیدین. سایت خوبی دارین. موفق باشین.
-
مطالب اندیشه خوبه…موفق باشید
-
از زحماتی که می کشید ممنون ><
-
جالب بود. سرعت دانلود کتابها واقعا عالیه. دستتون درد نکنه.
-
مطلبه خوبیه.از کتاب های سایت خیلی استفاده کردیم خصوصا کتابهای نایابی که قرار داده اید.
-
از مطالب جالبتون ممنون و موفق باشید 🙂
-
قالب و سایت قشنگیه موفق باشین.
آقای صبای عزیز سایت خوبی دارید. موفق باشید.