امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 1652 |
تاریخ انتشار : 15 آبان 1391 - 9:49 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

 گزارش مراسم رونمايي كتاب «درهاي ايراني» فرهنگسراي ملل در ششمين مراسم رونمايي كتاب اين­بار ميزبان مجموعة مصور «درهاي ايراني» , اثري سرشار از ذوق و لطافت هنري از ماريا لوييزيدس قبرسي بود. اين مراسم با همكاري فرهنگسراي ملل وابسته به سازمان فرهنگي شهرداري تهران و سفارت جمهوري قبرس در محل فرهنگسراي ملل و حضور جمعي […]

 گزارش مراسم رونمايي كتاب «درهاي ايراني»

فرهنگسراي ملل در ششمين مراسم رونمايي كتاب اين­بار ميزبان مجموعة مصور «درهاي ايراني» , اثري سرشار از ذوق و لطافت هنري از ماريا لوييزيدس قبرسي بود. اين مراسم با همكاري فرهنگسراي ملل وابسته به سازمان فرهنگي شهرداري تهران و سفارت جمهوري قبرس در محل فرهنگسراي ملل و حضور جمعي از صاحب‎نظران هنر ايراني برگزار شد. دكتر زهرا رهنورد رييس دانشگاه الزهرا، دكتر شريعتمداري، استاد دانشگاه و عضو دايمي فرهنگستان علوم، مدير كل امور بين‌الملل زنان سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران و ديگر مدعوين نهادها و سازمان‌هاي فرهنگي ـ هنري از مهمانان اين مراسم بودند.

مراسم با معرفي نويسندة كتاب درهاي ايراني آغاز گشت. ماريا استاماتكي لوييزيدس متولد يونان و همسر سفير جمهوري قبرس در تهران، پس از كسب نخستين مدرك كارشناسي در رشتة اقتصاد از دانشگاه آتن و اخذ دومين مدرك كارشناسي در رشتة روزنامه‌نگاري به­مدت 4 سال به­عنوان راهنما در گالري ملي استراليا و خبرنگار آزاد در زمينة هنر فعاليت نمود. وي از سال 2002 به همراه همسرش در ايران زندگي مي‌كند. ورود وي به ايران و توجه ويژة او به معماري زيباي ساختمان­ها، سرآغاز انگيزة وي در جمع‌آوري تصاوير درهاي ايراني بود. به گفتة ماريا براي هر هنرمندي گوشه‌اي از هنر جذاب است و جذابيت هنر براي او در زمينة درها نمود داشته است.

درها هميشه بر روي صداقت و دوستي باز هستند, اما بر روي دشمني و كينه بسته … (گلستان سعدي)

او از ابتدا  شيفتة درها شد و اين شيفتگي با تصويربرداري از در حرم­ها , ساختمان­هاي كهن و تاريخي شهرهاي تهران، شيراز، اصفهان، كاشان، ابيانه، كرمان همراه بود. وي در مقدمة كتاب درها را براساس تكنيك به­كار رفته در ساخت  آن­ها  به دو دوره ـ عهد باستان تا عصر صفوي و سلطنت قاجار تا پهلوي ـ تقسيم‌بندي كرده است. او براي تدوين كتاب مذكور تحقيقات گسترده‌اي در زمينة انواع درها و تكنيك ساخت آن­ها كرده است. از ديدگاه هنري ماريا، خبرنگار هنر غبار زندگي روزمره را از روح مي‌زدايد. هنر در همه چيز هست ؛  گاه از طريق پيچيدگي­ها و نمادها تجلي مي‌يابد و گاه به­سادگي يك تصوير است. درها از نظر او حكايتگر وقايع بسيارند. شرح آن­ها حكايت تلخ و شيرين زندگي­ است. او اين اثر را با هدف اعتلاي فرهنگ ايران و با تمامي عشق نسبت به اين سرزمين نوشته است.

معرفي هنرمندان نامدار و ناشناختة ايراني در گوشه و كنار اين سرزمين از طريق به تصوير كشاندن آثار آنان، نشانة علاقمندي ماريا لوييزيدس به آثار هنري و درك او از اين آثار است. دكتر شريعتمداري تصريح كرد كه كار ماريا تلاشي بر معرفي ذوق ايراني است. دقت، خلاقيت و تيزبيني از ويژگي­هاي هنر است. ماريا با اين ويژگي­ها به تدوين اين اثر همت گماشت و شاعران، دانشمندان و اديبان قدردان تلاش او خواهند بود.

زهرا رهنورد هم به­عنوان يك هنرمند كتاب «درهاي ايراني» را خدمتي به جامعة هنري و فرهنگي جهان به­خصوص ايران مي‌داند. از ديدگاه او نگاه رازآميز ماريا لوئيز عميق و پرمعناست, اما علاقة وي به هنر و فرهنگ ايراني عجيب نيست. در طول تاريخ، يوناني­ها و ايرانيان هميشه در تعامل و گفتگو بودند و حتي گاهي اوقات نتيجة جنگ­ها،‌ تبادل فرهنگ­ها بوده‌است. رهنورد با اشاره به اثر تاريخي كريستين پرايس با عنوان «تاريخ هنر اسلامي» حضور زنان سفرا را به عنوان فعالان فرهنگي در عرصة سياسي ايران ارزنده و مؤثر مي‌داند تا آنجا كه اين آثار هم­سنگ كتب دانشگاهي محسوب مي­شوند.

مراسم نكوداشت اين هنرمند كه با پوشش خبري سيماي ايران همراه بود با تقدير و تشكر صاحب‌نظران عرصة هنر و تقديم هدايا پايان يافت.

تهيه كننده: طاهره جهان‌پرور

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 8
    1. نویسنده :امیر

      از زحماتی که می کشید ممنون ><

    1. نویسنده :یکی.یه.دونه

      موفق و پیروز باشید 🙂

    1. نویسنده :نیکو

      امید را به خانه بیاور کسی در این نزدیکی منتظرش نشسته است… خسته نباشید

    1. نویسنده :دختران.جوان

      رونمایی کتاب درهای ایرانی ماریا لوییزیدس قبرسی بخش گالری هنرمندان را نیز کاملتر کنید.

    1. نویسنده :علما.ابرار

      aslan jaleb nabood

    1. نویسنده :ahmad.shamloo

      مطالب قشنگیه

    1. نویسنده :M.e.h.D.i

      موفق باشید.

    1. نویسنده :دلتنگ

      مطلبه خوبیه.از کتاب های سایت خیلی استفاده کردیم خصوصا کتابهای نایابی که قرار داده اید.