امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 443698 |
تاریخ انتشار : 26 خرداد 1400 - 19:19 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر معاون امور استان‌های صدا و سیما استفاده صداوسیما از ظرفیت فضای مجازی و سامان دهی شبکه‌ای سراسری برای تبلیغات نامزدها را از گام های موثر صداوسیما در گرم شدن تنور انتخاباتی امسال عنوان کرد. وی همچنین اعلام کرد: ۶۱.۲ درصد مردم، اخبار مربوط به انتخابات را از طریق صداوسیما […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

معاون امور استان‌های صدا و سیما استفاده صداوسیما از ظرفیت فضای مجازی و سامان دهی شبکه‌ای سراسری برای تبلیغات نامزدها را از گام های موثر صداوسیما در گرم شدن تنور انتخاباتی امسال عنوان کرد.
وی همچنین اعلام کرد: ۶۱.۲ درصد مردم، اخبار مربوط به انتخابات را از طریق صداوسیما دنبال کرده‌اند.

به گزارش صلح خبر به نقل از روابط عمومی معاونت امور استانها، علی دارابی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه، در وبینارتخصصی «رفتار انتخاباتی ایرانیان» که به توسط بسیج اساتید دانشگاه صداوسیما برگزار شد، به بررسی بسترهای سیاسی، زمینه های جامعه شناسی و روانشناختی رفتار انتخاباتی ایرانیان، بر اساس مکاتب سیاسی و نظریات علمی روز پرداخت و مولفه های موثر بر آن را تشریح کرد.
وی، اینکه «ایرانی‌ها چگونه رأی می‌دهند» را مساله پژوهش بسیاری از جامعه‌شناسان سیاسی، اقتصاددانان سیاسی و روانشناسان سیاسی عنوان کرد و افزود: برای پاسخ به این پرسش اساسی، باید متغیرهایی چون گفتمان انتخاباتی، فضای حاکم بر انتخابات، دو قطبی شدن، کاریزما و شخصیت نامزد انتخاباتی را نیز در نظر گرفت.
 

این عضو هیات علمی دانشگاه، ضمن اشاره به دیدگاه‌های نظری رفتارشناسی انتخاباتی، به تحلیل رفتار انتخاباتی ایرانیان بر اساس هفت مکتب فکری مطرح درباره انتخابات در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی و جامعه‌شناختی پرداخت و گفت: رفتار جامعه ایرانی، بر اساس نظریاتی همچون کارکردگرایی، مبادله، انتخاب عقلانی، انتخاب عقلانی اصلاح شده، مکتب مطالعاتی شیکاگو، دیدگاه شناختی و دیدگاه اینگلهارت قابل انطباق است که البته در کنار این نظریات، و درعلت‌یابی سونامی رأی در جامعه ایرانی باید به شش عامل خلقیات، سازمان رأی، فضای مجازی، گفتمان‌های انتخاباتی، رسانه ملی و ائتلاف‌های انتخاباتی را نیز مدنظر قرار داد.

وی سپس به تشریح این شش مولفه انتخاباتی خاص مردم ایران پرداخت و با اشاره به خلقیات ایرانیان عنوان کرد: این خلقیات شامل پنهان‌کاری‌ها، توهم توطئه، بی اعتمادی‌های ایجاد شده، مظلوم‌نمایی برخی کاندیداها، منجی‌گرایی، لج ملی، جنگ روانی و تخریب جناح‌ها و کاندیداها و اشباع‌شدگی افکارعمومی از شعارها و برنامه‌های تکراری می شود.

دارابی به گفتمان‌های‌ انتخاباتی در ایران به عنوان عامل اثرگذار بر خلقیات انتخاباتی مردم نیز پرداخت و گفت: نقد و نفی دولت‌های گذشته، بومی‌سازی و همگرایی با گفتمان مسلط جامعه، سه گفتمان اصلی تاکنون بوده‌اند.

این پژوهشگر و مولف کتاب «جریان شناسی سیاسی در ایران»، با اشاره به نقش و تاثیر و کارکرد عنصر فضای مجازی در انتخابات تصریح کرد: امروزه در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران، پیام‌رسان‌های و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی جایگاه و تاثیر بسیار مهمی در رفتار انتخاباتی مردم ایران دارند.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه سازمان صداوسیما با بیش از ۱۶۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی، و تولید و پخش برنامه به ۳۵ زبان زنده دنیا، ازعوامل موثر بر رفتار انتخاباتی مردم ایران است، تصریح کرد: این سازمان، بویژه در حوزه انتخابات با پخش مستندهای انتخاباتی، تحلیل و گزارش¬های سیاسی و خبری و مناظره، فضای انتخابات را داغ می‌کند.

 دارابی در ارزیابی عملکرد انتخاباتی امسال صداوسیما، اختصاص برنامه‌های ویژه در مراکز استان‌ها برای تبلیغات هر نامزد انتخاباتی را از پدیده‌های رسانه ای مهم انتخابات توصیف کرد و گفت: برای اولین بار، ۲۱۰ برنامه از سوی هفت نامزد برای ۳۰ استان تولید شد تا جایگزینی برای سفرهای استانی آنها با لحاظ  محدودیت های کرونایی باشد که این برنامه‌ها با احتساب  بازپخش، به ۸۴۰ مورد با زمان پخش، ۲۵ هزار و۲۰۰ دقیقه می‌شود.

دارابی، استفاده صداوسیما از ظرفیت فضای مجازی و سامان دهی شبکه‌ای سراسری برای تبلیغات نامزدها را نیز از دیگر گام های موثر صداوسیما در گرم شدن تنور انتخاباتی امسال عنوان کرد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما در ادامه، نظرسنجی ها را یکی از مهم ترین معیارهای تحلیل رفتار انتخاباتی ایرانیان برشمرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود ۸۶.۶ درصد مردم از طریق صداوسیما اقدام به پیگیری مناظره‌ها کرده‌اند و شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیوی داخلی، تلوبیون و سایر موارد هم با درصدهای کمتر در رتبه‌های بعدی بوده‌اند و در نظرسنجی دیگری، ۶۱.۲ درصد مردم، اخبار مربوط به انتخابات را از طریق صداوسیما دنبال کرده‌اند.

این پژوهشگر علوم سیاسی با بیان اینکه ائتلاف‌های انتخاباتی هم در رفتار مردم ایران تاثیرگذار است گفت: این ائتلاف‌ها و بیانیه‌ها حتی تا روزهای پایانی تبلیغات و نزدیک به روز انتخابات هم وجود دارند.

دکتر دارابی در پایان این وبینار، به سوالات شرکت کنندگان و مخاطبان پاسخ گفت.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید