امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 189389 |
تاریخ انتشار : 05 مهر 1396 - 16:01 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر روابط ایران و ترکیه موجب نگرانی اسرائیل است به گزارش صلح خبر؛ روابط ایران و ترکیه موجب نگرانی اسرائیل است موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هشدار داد تحولات اخیر منطقه ای که ترکیه در آن مشارکت داشته است، تامین کننده منافع اسرائیل نیست. این موسسه در گزارش اخیر خود، به طور […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

روابط ایران و ترکیه موجب نگرانی اسرائیل است

به گزارش صلح خبر؛ روابط ایران و ترکیه موجب نگرانی اسرائیل است

روابط ایران و ترکیه موجب نگرانی اسرائیل است

موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هشدار داد تحولات اخیر منطقه ای که ترکیه در آن مشارکت داشته است، تامین کننده منافع اسرائیل نیست. این موسسه در گزارش اخیر خود، به طور خاص به مواردی اشاره کرد که در آن نزدیکی هر چه بیشتر ترکیه و ایران مشاهده می شود. به عنوان مثال حمایت آنکارا از قطر در بحرانی که اخیرا با کشورهای عربی پیدا کرده است، روابط بسیار ضعیف و متزلزل ترکیه با مصر و یا موضع گیری آنکارا علیه اسرائیل در حوادثی که در مسجدالاقصی روی داد، همگی دلیلی برای نگرانی تل آویو هستند.

در گزارش موسسه امنیت داخلی اسرائیل به سفر تاریخی و بسیار مهم «محمد باقری»، فرمانده کل نیروهای مسلح ایران، به آنکارا در ماه اوت اشاره شده که نخستین دیدار در این سطح پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حساب می آید. افزون بر مثال های ذکر شده درباره نزدیکی روابط ایران و ترکیه، این موسسه به دیدار «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران، و «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه ای وی، در حاشیه مذاکرات صلح خبر آستانه اشاره کرد که 9 سپتامبر صورت گرفت. تفاهمنامه های مشترک بسیاری که میان ایران، ترکیه و روسیه درباره مسائل منطقه ای حاصل شده نیز بخش دیگری از نگرانی های تل آویو را تشکیل می دهند. ترکیه و ایران با مشارکت روسیه توانستند به توافق مهمی در ایجاد محدوده بدون تنش در ادلب سوریه دست یابند و حتی قرار است اردوغان در ماه اکتبر سفری به ایران داشته باشد که نشان دهنده روابط نزدیک دو کشور است.

علاوه بر این، در حوزه اقتصادی نیز ترکیه، ایران و روسیه یک قرارداد سه جانبه در حوزه نفت و گاز ایران امضا کردند که بیش از همه برای ترکیه حائز اهمیت است؛ زیرا این کشور منابع انرژی قابل ذکری در قلمرو حکومتی خود ندارد.

در گزارش موسسه امنیت داخلی اسرائیل آمده است: مهمترین عامل پشت پرده در نزدیکی روابط ایران و ترکیه، روسیه و همچنین موفقیت ایران در حفظ حکومت اسد و حمایت این کشور از نیروهای کُرد است. در این شرایط ترکیه متوجه شد هیچ راهی به غیر از همکاری با ائتلاف روسیه- ایران ندارد تا به این وسیله پیامدهای شکست آنکارا برای خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه را کاهش دهد.

در ائتلاف ایران و روسیه نیز به نظر می رسد هر دو کشور به همکاری با ترکیه نیاز دارند؛ زیرا این ظرفیت وجود دارد که ترکیه موجب صدمه زدن به طرح های ایران و روسیه شود، مانند زمانیکه با حمایت خود از نیروهای مسلح مخالف «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، این کار را کرده بود.

ترکیه هم اکنون خود را بر موقعیت کردها متمرکز کرده است، به ویژه آنکه مایل است از استقلال نیافتن آنها در شما سوریه اطمینان حاصل کند. نیروهای کُرد سوری از جانب آمریکا برای مبارزه با داعش حمایت می شوند.

در ماجرای برگزاری همه پرسی جدایی طلبی در اقلیم کردستان، ایران و ترکیه دارای مواضع مشترکی هستند و به شدت با آن مخالفت می کنند. ایران هشدار داده است موضعی جدی برای مقابله با تجزیه عراق در پیش می گیرد. به نظر می رسد ترکیه به دلیل دارا بودن روابطی قوی با اربیل عراق تمایلی به انجام اقدام قاطع ندارد.

در چارچوب اظهار نگرانی درباره گسترش منافع مشترک ایران و ترکیه، این مقاله به بحران قطر نیز اشاره می کند. ایران و ترکیه نقاط مشترکی در مواجه با بحران قطر و کشورهای عربی یافتند و هر دو کشور با ارسال محموله های غذایی به قطر که تحت تحریم بود، کمک کردند. ترکیه اعلام کرد روابطش با قطر یکی از معدود روابط مستحکم و پایدار طی سال های اخیر بوده است. استقرار یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر و تصمیم گیری سریع درباره حمایت از این کشور به خوبی نشان دهنده وجود روابط قدرتمند میان دوحه و آنکارا است.

به موجب مطالعات این موسسه صهیونیستی، نزدیک شدن روابط ایران و ترکیه با توسعه روابط ترکیه و روسیه هم خوانی کامل دارد. این روابط زمانی تحکیم شد که اردوغان اعلام کرد ترکیه از روسیه سامانه موشکی اس- 400 می‌خرد. این قرارداد موجب تضعیف روابط ترکیه و آمریکا شد. علاوه بر آن، هنوز مشکل واشنگتن با آنکارا بر سر حمایت ترکیه از غلبه ایران بر تحریم های آمریکا حل نشده است.

تا آنجا که به اسرائیل مربوط می شود، هرچه روابط ترکیه و ایران به یکدیگر نزدیک تر شود، درگیری و تنش میان اسرائیل و ترکیه نیز افزایش می یابد. در این شرایط اختلاف نظر میان تل آویو و آنکارا نیز به بالاترین سطح می رسد، به ویژه بر سر مسائلی مانند چگونگی برقراری روابط با فلسطین، دوستی آنکارا با حماس و موضع گیری خصمانه ترکیه علیه اسرائیل در موضوع درگیری های مسجد الاقصی.

این مقاله تحقیقاتی در پایان نتیجه گیری می کند: ترکیه و اسرائیل بر سر بسیاری از مسائل که در فهرست امنیتی تل آویو جای گرفته، اختلاف نظر دارند. این موضوع درست است که ترکیه بنا به تغییراتی که در جبهه های زمینی ایجاد شده، سیاست های خود را نیز تغییر داده است و این موضوع الزاما به این معنی نیست که با ایران دارای منافع مشترک باشد؛ اما هنوز هیچ منافع مشترکی نیز میان ترکیه و اسرائیل بوجود نیامده است.

اگر خبر يا گزارشي داريد از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد.

خبرنگاران RSS

قوانين خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمايل اعلام نماييد تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما مي توانيد از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش هاي خود را ارسال نماييد.
  3. شما مي توانيد اخبار و گزارش ها را به ايميل solhkhabar@yahoo.com ارسال نماييد.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاوير و گزارش هاي خود قوانين و مقرارت را رعايت فرماييد.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومي اکيدا خودداري فرماييد.
  6. از ارسال کاريکاتورهاي توهين آميز يا تصاوير موهن اکيدا خودداري فرماييد.
  7. رعايت کپي رايت در مطالب ارسالي الزامي است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطي بلافاصله حذف مي گردد.

گروه وبگردي صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید