به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی از دو استودیوی فعال در حوزه صدا و تدوین که در سی و پنجمین دوره جشنواره فجر نیز فعالیت دارند، دیدار کرد و با مدیران و کارکنان این مراکز به گفتگو […]
به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی از دو استودیوی فعال در حوزه صدا و تدوین که در سی و پنجمین دوره جشنواره فجر نیز فعالیت دارند، دیدار کرد و با مدیران و کارکنان این مراکز به گفتگو نشست.
رمضانعلی حیدری خلیلی با حضور در استودیو «گیتی فیلم» و دیدار با «نازنین مفخم»، مسائل این استودیو، شیوه اجرایی، صداگذاری و تدوین تعدادی از فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
در جریان این بازدید، نازنین مفخم به شرایط کنونی استودیوها در بُعد سختافزاری و نرم افزاری اشاره کرد و گفت: تمامی لابراتوارها و استودیوها ملزم به رعایت قوانین کپی رایت نرم افزارهای رایانهای هستند و برای به روز نگه داشتن آن لازم است که سالانه مبلغ قابل توجهی را بعنوان هزینه به روز آوری متقبل شوند.
وی در این ارتباط ادامه داد: تهیهکنندگان باید با در نظر گرفتن کل پروژه هزینهها را شناسایی کنند. بخش مهم کار پس از تولید است. صدا،تدوین و ویژوال افکت در کیفیت فیلم تاثیر مستقیم دارد. سیستمهای رایانهای و نرمافزارهای تدوین و صدا باید به روز شده باشد تا پروژه بتواند در کشورهای دیگر هم قابل نمایش باشد. متاسفانه برخی از تهیهکنندگان بعد از فیلمبرداری با کمبود بودجه مواجه میشوند و در بخش پس تولید اغلب دچار مشکل میشوند و اما در بعد دیگر، در تشکل لابراتوارها و استودیوها، کارشناس حقوقی وجود ندارد تا بتواند مطالبات حقوقی این بخش از سینما را از تولیدکنندگان پیگیر باشد.
مفخم که فعالیت سینمایی خود را از سال 1372 آغاز کرده، در بخش دیگری از صحبتهای خود به لزوم جذب نیروهای جوان و فعال اشاره کرد و گفت: این حرفه نیاز به جذب نیروهای توانمند و جوان دارد. با پیشرفت علم و تکنولوژی در سالهای پیش رو، سینمای ایران باید به فکر پرورش جوانان علاقهمند و توانمند در این حرفه باشد و دولت باید شرایط این آموزش و پرورش را فراهم کند. این بخش از سینما آخرین مرحله تولید است که متاسفانه از جهات مختلف دچار مشکلات عدیدهای است و در دایره تولید مظلوم واقع شده است.
وی به فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: تدوین و صدا یکی از مهمترین بخشهای پس تولید است که در کیفیت فیلم نقش عمدهای دارد اما متاسفانه به دلیل هزینههای بالای پیش تولید و صحنه، برخی تهیهکنندگان و فیلمسازان جوان که هزینههای تولید را به درستی بودجه بندی نکردهاند، در بخش صدا و تدوین صرفهجویی را به حرفهای بودن، ترجیح میدهند.
حیدری خلیلی در بازدید از «استودیو مون»، با رضا نریمی زاده که فعالیت خود را از سال 1380 با تاسیس این استودیو آغاز کرده به گفتگو نشست.
در جریان این بازدید نریمیزاده به استانداردسازی شیوههای تدوین و صدا در استودیوهای فعال و نیمه فعال اشاره کرد و گفت: به دلیل نبودن یک مرجع در خانه سینما متاسفانه با شیوههای مختلف و اعمال سلیقه در صدا و تدوین مواجه هستیم. به همین دلیل وقتی فیلمی از ایران برای نمایش و یا برای انجام بخشی از امور تولید به لابراتوارهای خارج از کشور ارسال میشود،در همان ابتدا دچار مشکل میشوند. لذا با توجه به اینکه برخی از فیلمها توسط استودیوها و لابراتوارهای بدون مجوز و یا فعالان کم تجربه در این حوزه انجام میشود، لازم است دولت شرایط استانداردسازی در این دو حرفه را ایجاد کند.
وی گفت: خانه سینما به نحوه عملکرد تولید سینما نظارت دقیق ندارد و لازم است نظارت و آگاهی و اشراف خانه سینما به تمام مراحل تولید فیلم و فعالیت صنوف بیشتر شود. این نظارت دقیق و همه جانبه موجب شناسایی نقاط ضعف صنوف اجرایی و تولیدی سینمای حرفهای خواهد شد که نهایتا به استانداردسازی خواهیم رسید.
حیدری خلیلی در این خصوص اظهار کرد: با استانداردسازی سینما از ورود سرمایه جدید به بخش تولید و سرمایه گذاری بخش خصوصی در لابراتوارهای صدا و استودیوهای تدوین صیانت خواهد شد. فراهم کردن یک شاخصه اصلی برای رسیدن به استانداردهای لازم هم پای استانداردهای جهانی لازم و ضروری است. خانه سینما میتواند در این بخش همراه تولید کنندگان سینما باشد. در جریان این مسیر به توسعه این مراکز، حفظ امنیت شغلی و تضمین کننده ورود سرمایه جدید به این بخش دست خواهیم یافت و فیلمسازان خواهند دانست که اگر فیلمهای تولید شده از استانداردهای لازم برخوردار باشند کیفیت فیلم بهتر خواهد بود و ذائقه مخاطب را تغییر خواهند داد.
رضا نریمی زاده ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در تدوین استاندارد این حوزه مطابق استانداردهای جهانی، پیشنهاد داد تعدادی از سینماگران برای آشنایی با روند علمی تولید به کشورهای پیشرو در عرصه سینما اعزام شوند. در این صورت از سوی هر دو طرف میتوان کارگاههایی را برای آشنایی با شیوههای تولید برگزار کرد.
مدیر «استودیو مون» ادامه داد: در سینما همه باید بتوانند کار کنند. حتی جوانهایی که عضو خانه سینما نیستند نیز باید بتوانند در حوزه حرفهای کار کنند تا در سالهای آینده با کمبود متخصص روبرو نشویم اما باید شیوه آن را اصلاح کرد. عضویت در صنوف خانه سینما محدود است. اگر ما متولی سینما هستیم باید بتوانیم برای همه علاقمندان کار ایجاد کنیم و آن را مدیریت کنیم. عضویت جوانترها و کار کردن با نیروهای فعال و تازه نفس باعث رشد سینما میشود. جوانها انرژی بیشتری دارند و باید دولت برای آنها هم تدبیر کند، در صورت رقابت کیفیت سینما بالا میرود.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ادامه داد: اصول و استاندادهای حاکم بر مراکز لابراتواری و استودیوهای سینمایی از محورهای پژوهش معاونت توسعه است. در حوزه پژوهشی و در ارتباط با مراکز پژوهشی و علمی کشور اموری را در دست انجام داریم تا بتواند نیازهای کار برای سینمای ایران را تامین کند و ما آمادهایم تا منابع و نیازهای ضروری سینمای ایران را مورد به مورد شناسایی و دسترسی آن را برای استانداردسازی سینما فراهم کنیم. این یافتهها سینمای ایران را برای شرایط آینده آماده خواهد کرد.
در این بازدید که در آخرین روز از اولین هفته دی ماه برگزار شد، رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و حسین فرج مدیرکل توسعه زیرساخت و فناوریهای سینمایی و سمعی و بصری حضور داشتند.
انتهای پیام
This article passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.
Recommended article: The Guardian’s Summary of Julian Assange’s Interview Went Viral and Was Completely False.
ایسنا
اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.
قوانین خبریار صلح خبر
- لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
- از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
- در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.