امروز: دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 28 شوال 1445 | 2024-05-06
کد خبر: 113591 |
تاریخ انتشار : 07 مهر 1395 - 19:59 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی پایگاه صلح خبر ؛ فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:بیش از ۲۰ سال است که ایستگاه‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی را با نشانه‌ای ساده اما تاثیرگذار می‌شناسیم. نشانه‌ای که با طرحی ساده و البته هنرمندانه، یکی از معروف‌ترین لوگوهای طراحی‌شده توسط مرتضی ممیز است. به گزارش ایسنا، هفتم مهرماه «روز آتش‌نشانی و ایمنی» در ایران است. […]

به گزارش مجله فرهنگی پایگاه صلح خبر ؛

فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:
بیش از ۲۰ سال است که ایستگاه‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی را با نشانه‌ای ساده اما تاثیرگذار می‌شناسیم. نشانه‌ای که با طرحی ساده و البته هنرمندانه، یکی از معروف‌ترین لوگوهای طراحی‌شده توسط مرتضی ممیز است.

به گزارش ایسنا، هفتم مهرماه «روز آتش‌نشانی و ایمنی» در ایران است. این سازمان نیز مانند دیگر سازمان‌های مهم کشور که باید با نشانه‌ای برای عموم مردم شناخته شوند، لوگو دارد. لوگوی این سازمان را زنده‌یاد مرتضی ممیز – هنرمند گرافیست و استاد دانشگاه – در سال ۱۳۷۴ طراحی کرد.

لوگوی آتش‌نشانی طراحی ساده‌ای از یک چارچوب سیاه‌رنگ و شعله‌ای سرخ است. ممیز ساده‌ترین فرم‌ها را برای این نشانه انتخاب کرده، اما سادگی همین فرم‌ها القاکننده‌ی آن چیزی است که مورد نظر ممیز بوده و او توانسته با در نظر گرفتن فرم، آنچه را که در ذهن داشته، به مخاطب برساند. در کنار هم قرار گرفتن دو رنگ قرمز و مشکی نیز در موفق بودن لوگو تاثیرگذار بوده و احاطه‌ی رنگ سیاه به سرخی و خطرناکی آتش را به تصویر کشیده است.

ممیز درباره‌ی خلق این اثر گفته است: «برای آن که شعله را طراحی کنم تلاش زیادی کردم. اول خواستم شعله‌ی سرکشی را طراحی کنم؛ بعد فکر کردم شعله حالت شعاری پیدا می‌کند و بالاخره فکر کردم اگر شعله فرمی قوی و چشم‌گیر داشته باشد هم نیت اولیه‌ی مرا مطرح می‌کند و هم جنبه‌ی اخطار و توجه را به خوبی القا می‌کند. چارچوب سیاه رنگ روحیه‌ی تسلط و کنترل آتش را تداعی می‌کند.»

به گزارش ایسنا، در عصر حاضر لوگوها و نشانه‌ها تاثیر مهمی در معرفی و تبلیغ سازمان‌ها و شرکت‌ها و نهادها و… دارد. لوگوها را هر روز در محل کار و زندگی، خیابان‌ها، تلویزیون و روی وسایل‌مان می‌بینیم و آن‌ها را می‌شناسیم. برخی از این لوگوها آن‌قدر موفق بوده‌اند که با آمدن اسم آن شرکت یا سازمان به سرعت شکل لوگوی آن در ذهن تداعی می‌شود.

در دنیای تکنولوژی و سرعت که همه چیز به شکل خلاصه و مینیمال به مخاطب ارائه می‌شود، یک لوگوی موفق لوگویی است که بتواند با ساده‌ترین خطوط و رنگ‌ها، فرمی را تشکیل بدهد که در کمترین زمان بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد و آن را در ذهن او به خاطره‌ای تصویری تبدیل کند.

مرتضی ممیز یکی از موفق‌ترین گرافیست‌های ایران در طراحی لوگو و نشانه بود. برخی از لوگوهای او از جمله نشانه استاندارد ایران، سازمان چای، سازمان آتش‌نشانی و سایپا جزو معروف‌ترین لوگوهای ایرانی هستند.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید