امروز: شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 11 ذو القعدة 1445 | 2024-05-18
کد خبر: 544102 |
تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1403 - 1:39 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اظهارات رئیس‌جمهور درباره رخدادهای این روزهای دانشگاهی آمریکا، لزوم تعریف شاخص‌ها برای مجروحان و شهدای یک عرصه نو، ریشه واقعی ناترازی بنزین، ابهام در تاریخی بودن یا نبودن یک بنای کشف شده،  و عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران از مهم‌ترین اخبار کشور در شامگاه ۱۶ اردیبهشت بود. به گزارش […]

اظهارات رئیس‌جمهور درباره رخدادهای این روزهای دانشگاهی آمریکا، لزوم تعریف شاخص‌ها برای مجروحان و شهدای یک عرصه نو، ریشه واقعی ناترازی بنزین، ابهام در تاریخی بودن یا نبودن یک بنای کشف شده،
 و عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران از مهم‌ترین اخبار کشور در شامگاه ۱۶ اردیبهشت بود.

به گزارش صلح خبر، شامگاه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبرنگاران صلح خبر به تهیه و تولید اخباری پرداختند که در ادامه به مرور گزیده‌ای از آنها می‌پردازیم:

 هیئت حماس مصر را ترک کرد

جهان- جنبش مقاومت اسلامی فلسطین امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دور کنونی مذاکرات در قاهره پایان یافت و هیئت حماس امشب قاهره را برای ادامه مشورت با رهبران خود ترک می‌کند.

هیئت حماس پاسخ این جنبش به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس و مبادله اسرا را به واسطه‌های مصری و قطری ارائه داده و بررسی‌های عمیقی در مورد آن انجام گرفته است.

حماس افزود: به شیوه‌ای کاملا مثبت و مسئولانه با این موضوع تعامل داشته و مصمم به دستیابی به توافقی است که خواسته‌های ملی فلسطینیان را برآورده کند و به توقف کامل جنگ، خروج نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان، افزایش کمک‌ها به غزه، آغاز عمران و بازسازی غزه و تحقق مبادله اسرا منتهی شود.

 چیزی از بخش کشاورزی و شیلات غزه باقی نمانده است

جهان- دیگر از مزارع، باغ‌های زیتون و میوه و گلخانه‌های زیبای غزه اثری نیست؛ هواپیماها و بولدوزرهای صهیونیست‌ها هر چه بوده را با خاک یکسان کرده‌اند، بخش دامپروری و شیلات هم از این قاعده مستثنا نبوده‌اند؛ این ویرانی چنان گسترده است که به گفته کارشناسان بازسازی و احیای آنها چند دهه زمان می‌برد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی از تخریب زیرساخت‌های بخش کشاورزی غزه در حملات رژیم صهیونیستی آورده است: «با گذشت بیش از ۶ ماه از حمله اسرائیل به نوار غزه، زیرساخت‌های تولید غذا و آب آشامیدنی در این باریکه شدیدا آسیب دیده است. مزارع و باغهای غزه توسط حملات هوایی و بولدوزرهای اسرائیلی با خاک یکسان شده‌اند. غلاتی که توسط کشاورزان حین فرار برای یافتن سرپناه در جنوب غزه، به حال خود رها شده‌اند پوسیده‌اند و دام‌ها نیز به حال خود رها شدند تا بمیرند.»

سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد

جهان- به نظر می‌رسد حمایت‌های بایدن از رژیم صهیونیستی با گسترش خیزش دانشجویان آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه با توجه به نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ هزینه گزافی برای او داشته باشد.

پایگاه شبکه «سی.ان.ان» گزارش کرد: گسترش خشم دانشجویان آمریکایی به خاطر سرکوب دانشجویان معترض حامی فلسطین توسط پلیس در ضمن ادامه حمایت‌های «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه باعث رویگردانی رای‌دهندگان جوان و به اصطلاح نسل «زد» از او با نزدیک شدن به موعد انتخابات ۲۰۲۴ شده است.

شاخص شهدا و مجروحان یک عرصه نو، ابهام در تاریخی بودن یک بنای کشف شده

رئیسی: در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم

سیاسی- سید ابراهیم رئیسی -رئیس جمهور- بعداز ظهر امروز – یکشنبه – در جلسه هیات دولت، ضمن اظهار تاسف عمیق نسبت به آنچه در روزهای اخیر در محیط‌های دانشگاهی آمریکا و برخی کشورهای غربی رخ داده است، شکسته شدن حرمت دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قانون، آزادی بیان، آزادی قلم و دفاع از حقوق انسان را فجایعی توصیف کرد که چهره حقیقی تمدن غرب را برای جهانیان آشکار و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دورغ بودن ادعاهای غرب درباره دفاع از حقوق بشر و آزادی را اثبات کرد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، گفت: رخدادهای غزه پرده‌ از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سرمداران متجاوز و متجاسر به قانون،‌ حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم.

بررسی عملکرد سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در کمیسیون اصل نود

سیاسی- علی خضریان -سخنگوی کمیسیون اصل نود- در توضیح نشست کمیسیون اصل نود در خصوص بررسی آخرین وضعیت سامانه ستاد گفت: با توجه به حجم بالای معاملات بخش عمومی، رویکردی که کشورهای پیشرفته از سال‌ها قبل برای مدیریت منابع، افزایش بهره‌وری، افزایش شفافیت و مبارزه با فساد اقتصادی و اداری در پیش گرفته‌اند، استفاده از سامانه‌های تدارکات الکترونیکی است. در کشور ما نیز استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی یکی از راهکارهای کلیدی مبارزه با فساد است لذا در همین راستا چنین سامانه‌ای با عنوان «سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)» در ایران از سال‌ها قبل مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: الکترونیکی کردن فرآیند انجام معاملات از طریق سامانه‌های الکترونیکی در مسیر شفافیت گامی مهم است که نظارت بر خط و سریع را ممکن می‌کند. در کشور ما با توجه به اهمیت بسیار این موضوع در طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی انجام گرفته تا الگوی موفق دیگر کشورها در الکترونیکی کردن معاملات پیاده سازی شود.

دستاوردهای ایران، همرده با کشورهای پیشگام در حوزه‌ جنگ‌افزارسازی است

سیاسی- امیر سرتیپ دادرس، گفت: آنچه امروز در دستان نظام اسلامی وجود دارد، همرده با آخرین دستاوردهای فنی – مهندسی کشورهای پیشگام در حوزه‌ جنگ‌افزارسازی بوده و لازم است تا این برتری در حوزه‌ جنگ سخت را با بهره‌گیری از مهارت‌های نیروهای انسانی و قدرت نرم جوانان کشور، به موفقیت دوچندان بدل کرد.

شاخص شهدا و مجروحان یک عرصه نو، ابهام در تاریخی بودن یک بنای کشف شده

دیگر اخبار سیاسی که امروز شانزدهم اردیبهشت‌ماه در صلح خبر منتشر شده را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه از تهران گذشت

اقتصادی- راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران، برای حمل محموله تجاری بعدی پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذی‌ربط از جمله مرزبانی و گمرک، اعلام آمادگی کرد.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه خود اعلام کرد: «در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی‌بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.»

واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته

اقتصادی- ناصر عاشوری -دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش- در نشستی خبری با بیان اینکه متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر است، اظهار کرد: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است، ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازها نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسیده که به جای صادرات، در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق

اقتصادی- مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری ششمین کمیسیون مشترک ایران و عراق، گفت: تلاش داریم که موانع پیشروی در زمینه صادرات و واردات دو کشور را حل و فصل و نقشه راه تجارت دو کشور را تدوین کنیم.

عبدالامیر ربیهاوی عراق را شریک دوم تجاری ایران معرفی کرد و گفت: عراق جزو کشورهای اولویت‌دار ما در تجارت محسوب می‌شود؛ در سال‌های اخیر ما در تجارت با این کشور بر صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر مانند صادرات خدمات فنی و مهندسی تمرکز کرده‌یم.

شاخص شهدا و مجروحان یک عرصه نو، ابهام در تاریخی بودن یک بنای کشف شده

واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان و دختران در آمریکا

اجتماعی- دبیر ستاد حقوق بشر به شیوه آمریکایی حقوق بشر و برخوردهای تهاجمی با زنان و دختران معترض در آمریکا واکنش نشان داد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، با انتشار تصاویری از برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با زنان و دختران معترض در دانشگاه‌های آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس، به اظهارات متزوّرانه رئیس‌جمهور این کشور درباره زنان و دختران ایرانی پرداخت.

تاکید رادان بر لزوم تعریف شاخص های مناسب برای دفاع درجنگ نرم

اجتماعی- احمدرضا رادان -فرمانده کل انتظامی کشور- در جلسه شورای عالی حفظ ارزش های انتظامی و دفاع مقدس با تاکید بر ادبیات سازی در این حوزه گفت: برای این دورانی که همکاران ما برای مقابله با جنگ نرم دشمن در میدان هستند واز طرق مختلف مورد هجمه قرار می گیرند و طعنه می خورند  باید نامی برازنده برگزید (پیشگامان جنگ نرم و دوران دفاع جنگ نرم) و این را برای آنان و دیگران تبیین کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این روزها تعدادی از همکاران ما در جنگ نرم دشمن آسیب می بینند و طعنه می خورند و ما باید با تعریف یک شاخص از مجروحان و شهدای این جنگ نیز همانند دیگر مجروحان و شهدایی که در دیگر ماموریت ها تقدیر می کنیم قدردانی کنیم و این عزیزان نیز نباید از چشم مردم مخفی و جهاد آنان مغفول بماند و عزیزان در این راه باید به اقدامات خود افتخار کنند.

شاخص شهدا و مجروحان یک عرصه نو، ابهام در تاریخی بودن یک بنای کشف شده

دیگر اخبار سیاسی که امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه در صلح خبر منتشر شده را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

قهرمانی مجدد پالما در اروپا

ورزشی- در فینال لیگ قهرمانان اروپا، تیم فوتسال پالما اسپانیا به مصاف بارسلونا رفت و توانست با نتیجه ۵ بر یک حریفش را شکست دهد و برای دومین سال متوالی، قهرمان اروپا لقب بگیرد.

پالما ابتدا با یک گل عقب افتاد اما در ادامه با توانست دو گل به ثمر برساند و نیمه نخست را برنده به رختکن برود. در نیمه دوم پالما موفق شد ۳ گل را به ثمر برساند تا با پیروزی ۵ بر یک قهرمان اروپا شود.

در این دیدار مسلم اولادقباد برای تیمش دقایقی به میدان رفت اما حسین طیبی این دیدار را به علت مصدومیت از دست داده بود.

مصدومیت بهترین بازیکن خارجی لیگ بسکتبال

ورزشی- جردن استیونس ستاره آمریکایی تیم بسکتبال طبیعت تهران، در جریان بازی سوم سری نیمه‌نهایی لیگ برتر مقابل ذوب‌آهن که با پیروزی ۷۴ – ۶۸ طبیعت همراه شد، دچار مصدومیت شد و لنگ لنگان سالن را ترک کرد.

استیونس که به نظر کارشناسان بسکتبال ایران، در این فصل بهترین بازیکن خارجی لیگ به شمار می‌رود، در دیدار سوم مقابل ذوب‌آهن نیز دقایقی را روی نیمکت نشست،‌ اما در کوارتر چهارم با تصمیم شاهین‌طبع وارد زمین شد و بار دیگر در پیروزی تیم طبیعت نقش مهمی را ایفا کرد.

شاخص شهدا و مجروحان یک عرصه نو، ابهام در تاریخی بودن یک بنای کشف شده

دیگر اخبار ورزشی که امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه در صلح خبر منتشر شده را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

راهیابی ۴ فیلم ایرانی به جشنواره مستقل کالیفرنیا

فرهنگ و هنر- دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «ماموت لیکس» آمریکا که از ۲۲ تا ۲۶ می (دوم تا ششم خرداد) در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار می‌شود و مستند «آستانه زمستان» ساخته سودابه مرتضایی در نخستین نمایش بین‌المللی خود در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین فیلم‌های کوتاه «سراب» ساخته عاطفه صالحی، «ناجان» به کارگردانی محمد مهدی باقری و «بی‌نام» ساخته ایرانمهر سلیمی نیز در این رویداد سینمایی حضور دارند.

شاخص شهدا و مجروحان یک عرصه نو، ابهام در تاریخی بودن یک بنای کشف شده

تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی برای نوجوانان از سنین کم

دانشگاه- حسن مسلمی نائینی -رییس جهاددانشگاهی- امروز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت‌ماه) از دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی سمپاد که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شده بازدید کرد و با دانش آموزان نخبه سراسر کشور که طرح‌های پژوهشی خود در حوزه‌های مختلف را در این نمایشگاه دو روزه ارائه کرده‌اند به گفت‌وگو پرداخت. 

بر لزوم برنامه‌ریزی برای نوجوانان از سنین کم تأکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم این نوجوانان در بزرگسالی نیز کارهای موفقیت آمیز انجام دهند از همین حالا و در سنین نوجوانی‌شان باید برنامه ریزی را شروع کرد.

روش جدیدی برای بازیافت پلاستیک و در عین حال جذب کربن ابداع شد

علم و فناوری- در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد وضعیت آب‌وهوا و محیط زیست، تلاش‌های قابل توجهی برای توسعه راه‌حل‌های نوآورانه به منظور کاهش ضایعات پلاستیکی و جذب دی‌اکسید کربن از جو انجام شده‌اند که بیشتر آنها هر زمان به یک بحران رسیدگی می‌کنند.

شاخص شهدا و مجروحان یک عرصه نو، ابهام در تاریخی بودن یک بنای کشف شده

دیگر اخبار علم و فناوری که امروز ۱۶ اردیبهشت‌ماه در صلح خبر منتشر شده را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

کشف یک دیواره تاریخی از یک بنا در همدان

استان‌ها- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از کشف آثار تاریخی از جمله یک دیواره تاریخی از یک بنا در حین عملیات پیاده‌راه‌سازی در خیابان باباطاهر شهر همدان خبر داد.

حمیدرضا حیدری در گفت‌وگو با صلح خبر، اظهار کرد: در حین حفاری در عمق ۱.۵ متری در ابتدای خیابان باباطاهر یک دیواره تاریخی از یک بنا کشف شده که قدمت آن هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست این دیواره تاریخی باشد یا نه، ادامه داد: همکاران باستان‌شناس بر روی این اثر کار می‌کنند تا دقیقا مشخص شود تاریخی است یا خیر؟

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید