امروز: پنجشنبه, ۳ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 16 ذو القعدة 1445 | 2024-05-23
کد خبر: 114956 |
تاریخ انتشار : 14 مهر 1395 - 21:03 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش خبرنگار مهر، سال ۱۳۹۱ بود که تصویر یک یوزپلنگ مادر با ۳ توله‌اش در پناهگاه حیات‌وحش میاندشت توسط دوربین‌های تله‌ای انجمن یوزپلنگ ثبت شدند. این اولین باری بود که یک خانواده یوزپلنگ، از تولگی تحت نظر گرفته می‌شدند. توله‌ها بزرگ شده و از مادرشان مستقل شدند […]

به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۱۳۹۱ بود که تصویر یک یوزپلنگ مادر با ۳ توله‌اش در پناهگاه حیات‌وحش میاندشت توسط دوربین‌های تله‌ای انجمن یوزپلنگ ثبت شدند.

این اولین باری بود که یک خانواده یوزپلنگ، از تولگی تحت نظر گرفته می‌شدند. توله‌ها بزرگ شده و از مادرشان مستقل شدند و هرکدام به سراغ سرنوشت خودشان رفتند. تا سال‌ها از آن مادر خبری در دست نبود و کم کم داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد تا اینکه سال گذشته (شهریورماه ۱۳۹۴) دوربین‌های تله‌ای انجمن باز هم این یوز ماده را به همراه یک توله، در میاندشت تصویربرداری کردند. اتفاق بسیار خوشحال کننده‌ای بود که دیری نپایید و اردیبهشت ماه امسال، مادر فداکار، جانش را در جاده تهران- مشهد، محدوده روستای عباس آباد از دست داد. (اینجا ببینید)

این مادر با عرضه و فداکار که فرزندان زیادی را بزرگ کرده بود به پیشنهاد موسسه تصویر حیات‌وحش «مانا» نام گرفت تا در تاریخ حیات‌وحش ایران زمین ماندگار باشد. اما مانا یک توله داشت که از لحاظ جنسیت نر بود. چند روز پس از تصادف مادرش، در اطراف جاده پرسه می‌زد که توسط ماموران محیط زیست منطقه و دوستداران حیات‌وحش، از حاشیه جاده رانده می‌شد تا به سرنوشت مادرش دچار نشود. به دلیل سن توله (حدود ۱۴ ماه) که از سن استقلال کمتر بود، کارشناسان عقیده داشتند قادر به ادامه حیات نبوده و احتمالا نمی‌تواند دوام بیاورد. اما با تلاش موسسه تصویر حیات‌وحش، جدیدترین تصاویر به دست آمده از پناهگاه حیات‌وحش میاندشت گویای این شگفتی است که این توله یوز توانسته زنده بماند.

موسسه تصویر حیات‌وحش در خلال ساخت مستندی درباره وضعیت یوزپلنگ در ایران، تعدادی دوربین تله‌ای در میاندشت نصب کرده و تصاویر متعددی از یوزپلنگ ضبط کرده است. با همکاری کارشناسان یوزپلنگ ایرانی، این یوزپلنگ‌ها خال‌شناسی شدند و مشخص شد توله یوزپلنگ نر مذکور توانسته است با خیل عظیم مشکلات سر راهش، خودش را زنده نگه داشته و در سنی کمتر از ۲ سالگی به صورت مستقل، زندگی کند. نام این یوزپلنگ، «چکو» گذاشته شد که نام آبشخوری است در منطقه میاندشت و این توله یوزپلنگ، سال گذشته برای اولین بار در این آبشخور تصویربرداری شده است. موسسه مذکور همچنین از یک ماده و توله دیگر (که این توله جنسیت ماده دارد) و یک نر تکی در منطقه میاندشت هم تصویربرداری کرده است.

زنده ماندن این یوزپلنگ، اتفاق ویژه و نویدبخشی است برای جمعیت یوزپلنگ زیستگاه‌های شمالی کشور. اما نباید فراموش کنیم که چالش‌های حفاظت از این گربه سان در خطر انقراض، هنوز به قوت خود باقی است و باید هر چه سریعتر از میان برداشته شود. کمپین نامه نجات تلاشی است برای سرعت و قوت بخشیدن به این اقدامات. اخبار مربوط به این کمپین را اینجا ببینید.

موسسه تصویر حیات وحش در حال تدوین این مستند از یوزپلنگ است که امیدواریم در ماه‌های آینده اکران شود.

Let’s block ads! (Why?)

خبرگزاری مهر

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید