امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 257386 |
تاریخ انتشار : 26 بهمن 1397 - 3:50 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار از تهیه سند ملی مقابله با گرد و غبار و نهایی شدن مطالعات منشایابی داخلی فرسایش بادی، طوفان ماسه و گرد و غبار خبر داد و اظهارگرد: سال بعد استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در اولویت مقابله […]

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار از تهیه سند ملی مقابله با گرد و غبار و نهایی شدن مطالعات منشایابی داخلی فرسایش بادی، طوفان ماسه و گرد و غبار خبر داد و اظهارگرد: سال بعد استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در اولویت مقابله با گرد و غبار قرار می‌گیرند.

علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به تهیه سند ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در گفت‌وگو با صلح خبر، اعلام کرد: این سند هفته آینده در کمیته تخصصی گرد و غبار – که با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود – مطرح خواهد شد تا اگر اعضا نظری روی این سند دارند، اعمال شود.

وی ادامه داد: برنامه پنج ساله مقابله با گرد و غبار یک سند بالادستی است که برنامه‌ها و رهنمودهای کلی را در حوزه سیستم‌های پیش‌بینی می‌کند، هشدار گرد و غبار، عملیات اصلاحی و روش‌های احیایی را شامل می‌شود و وظایف همه دستگاه‌های اجرایی را مشخص می‌کند.

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار در پاسخ به این پرسش که در عملیات مقابله با گرد و غبار کدامیک از دستگاه‌ها بیشترین وظیفه را برعهده دارند، گفت: تقریباً بیش از ۵۰ درصد تکالیف مقابله با گرد و غبار در حوزه مسئولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه بخش‌های زراعت و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و عمده اعتبارات نیز به این وزارتخانه اختصاص یافته است. در درجه بعدی وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست بیشترین نقش را دارند. تأمین حق‌آبه مورد نیاز تالاب‌ها و دریاچه‌ها به منظور حفظ رطوبت عرصه‌ها مهمترین وظیفه وزارت نیرو است و سازمان حفاظت محیط زیست هم بیشتر به عنوان هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها فعال خواهد بود.

طهماسبی بیرگانی همچنین با اشاره به نهایی شدن گزارش کشوری مطالعات منشایابی داخلی فرسایش بادی، طوفان‌های ماسه و گرد و غبار تصریح کرد: گزارش شامل چند فصل است که در آن نقشه‌های متعدد مرتبط با گرد و غبار و کانون‌های آن تهیه شده است. برای مثال پتانسیل فرسایش‌پذیری سرزمین یک مؤلفه مهم است که نقشه‌های آن تهیه شده است و نشان می‌دهد که حدود ۲۴ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور دارای این پتانسیل و منشاهای گرد و غبار کشور دارای وسعتی برابر ۲۸ میلیون هکتار هستند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، در حال حاضر اطلاعات وضعیت گرد و غبار کشور در مناطق مختلف برای ماه‌ها و فصل‌های مختلف به‌طور مجزا تهیه شده است که به احتمال قوی تا خردادماه سال آتی منتشر می‌شود و در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل نحوه تخصیص اعتبارات، عمده اقدامات مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان متمرکز بود، گفت: خوشبختانه به دلیل برنامه‌های اجرا شده در خوزستان طی سال گذشته و امسال و تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای مقابله با گرد و غبار این استان همچنین بارش‌های مناسب، اتفاقات خوبی در خوزستان افتاد اما برای سال جدید علاوه بر خوزستان سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان مورد توجه و در اولویت طرح‌های مقابله با گرد و غبار قرار خواهند گرفت.

شناسایی کانون‌های خارجی گرد و غبار تا سال آینده

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار در پایان در پاسخ به پرسشی در مورد میزان منشاهای خارجی گرد و غبارهای ایران، با بیان این نکته که شناسایی کانون‌های گرد و غبار خارجی که استان‌های کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد با کمک سازمان هواشناسی شروع شده است و به احتمال زیاد تا سال آینده نتایج آن مشخص خواهد شد، اظهارکرد: در حال حاضر شناسایی منشاهای داخلی گرد و غبار تهیه و نهایی شده است و کلیه اطلاعات مربوط به مناطق غبارخیز را به فراخور ماه و فصل در اختیار ما قرار می‌دهد، مسلماً بعد از آماده شدن مطالعات منشایایی خارجی فرسایش بادی و طوفان‌های ماسه و گرد و غبار می‌توانیم با دقت حداکثری در مورد سهم کانون‌های داخلی و خارجی گرد و غبار اظهار نظر کنیم.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید