امروز: پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 24 شوال 1445 | 2024-05-02
کد خبر: 359395 |
تاریخ انتشار : 30 اردیبهشت 1399 - 8:08 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر صلح خبر/مرکزی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ۲۰ اثر تاریخی استان مرکزی در انتظار ثبت ملی هستند. محسن رحمتی در گفت‌وگو با صلح خبر، با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای دو هزار اثر تاریخی شناخته شده است، افزود: آثار تاریخی ثبت ملی شده بالغ بر ۸۷۰ اثر […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

صلح خبر/مرکزی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ۲۰ اثر تاریخی استان مرکزی در انتظار ثبت ملی هستند.

محسن رحمتی در گفت‌وگو با صلح خبر، با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای دو هزار اثر تاریخی شناخته شده است، افزود: آثار تاریخی ثبت ملی شده بالغ بر ۸۷۰ اثر است و آثار طبیعی ثبت شده نیز به ۱۹ اثر می رسد.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای ۴۶ اثر ثبت شده ناملموس است، برخی از این آثار را شامل “داستان‌خوانی تیلیم‌خان و مهری در ساز عاشیق های منطقه ساوه”، “دانش تهیه ماماتک و کاربرد آن در طب سنتی منطقه بزچلو”، “هنر و  مهارت درویشی دوزی یا تفرشی دوزی شهرستان تفرش”، “رقص هالای در ایل شاهسون بغدادی ساوه” و “مهارت تولید فولاد جوهری در شهرستان اراک” عنوان کرد.

رحمتی تعداد آثار تاریخی در انتظار ثبت ملی در استان مرکزی را ۲۰ اثر اعلام نمود و گفت: یکی از مهمترین آثار تاریخی استان مرکزی که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده، قنات تاریخی ابراهیم آباد اراک است.

وی گفت: ۱۱ قنات در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند که هرکدام به لحاظ قدمت، نوع معماری، عمق، طول و … شاخصه های خاص و ویژه ای دارند و یکی از این قنوات، قنات ابراهیم آباد اراک است که قدمت آن به قرن ششم و هفتم هجری قمری باز می گردد و با طول ۱۱ کیلومتری آب مورد نیاز شرب و کشاورزی روستای ابراهیم آباد را تامین می‌کند.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی به لحاظ تاریخی و آثار کهن، استانی شاخص است که می تواند گردشگران بسیاری را به خود جلب کند، افزود: مسجد جامع ساوه با قدمتی هزار ساله، بازار تاریخی و ۲۰۰ ساله اراک به عنوان قطب و مرکز اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این شهر، حمام موزه چهار فصل اراک که مربوط به اواخر دوره قاجار است، محوطه های تاریخی همچون خورهه محلات، آوه در ساوه، ذلف آباد در فراهان و …، خانه‌های تاریخی مانند خانه حسن پور در اراک، قلعه سالار محتشم در خمین، غار نخجیر در دلیجان، بازار تاریخی نراق و … از جمله میراث کهن و فرهنگی استان مرکزی است که می‌توان با معرفی آنها علاوه بر نمایش قدمت این سرزمین، گردشگران بسیاری را نیز میزبان بود.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید