امروز: یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 5 ذو القعدة 1445 | 2024-05-12
کد خبر: 120267 |
تاریخ انتشار : 17 آبان 1395 - 14:41 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی امیری امروز دوشنبه در شورای اداری استان کرمانشاه با اشاره به انتقادات نمایندگان استان در این جلسه و مشکلات مطرح توسط آنها، گفت: انشاء الله یک برنامه ریزی برای پیگیری حل مشکلات استان کرمانشاه البته در حد مقدورات و میسورات می کنیم. وی افزود: […]

به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی امیری امروز دوشنبه در شورای اداری استان کرمانشاه با اشاره به انتقادات نمایندگان استان در این جلسه و مشکلات مطرح توسط آنها، گفت: انشاء الله یک برنامه ریزی برای پیگیری حل مشکلات استان کرمانشاه البته در حد مقدورات و میسورات می کنیم.

وی افزود: اگر مقایسه ای از شرایط کشور از اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ و در چه شرایطی بوده و دولت تدبیر کنیم و جناب آقای دکتر روحانی مسئولیت اداره کشور را به عهده گرفتند، با واقعیت های موجود کشور و هم چنین با شرایطی که در آن قرار داریم چکار کنیم که کشور و به ویژه در سطح استان ها با همین منابعی که وجود دارد توسعه متوقف نشود.

معاون رئیس جمهور گفت: دوستان خاطرشان هست که در اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲، در ساحت ها و عرصه های مختلف با چه مشکلاتی مواجه بودیم.

وی اولین مشکل را مشکل اقتصادی عنوان کرد و گفت: اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲، تورم در وضعیتی قرار داشت؟ بازار مرغ چطور اداره می شد؟ قدرت خرید مردم در چه وضعیتی بود؟

امیری  تصریح کرد: همانگونه که به یاد دارید در اواخر سال ۹۱، شرایط اقتصادی کشور کاملا ناپایدار بود و  در وضعیتی ناثباتی قرار داشت و چیزی به عنوان ثبات وجود نداشت.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور نه به هفته و ماه، باور بفرمایید به روز هم قابل پیش بینی نبود و این یک واقعیت است.

معاون رئیس جمهور گفت: دوستانی که تخصصشان اقتصاد است می دانند که در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور قابل پیش بینی نباشد، به معنای عدم سرمایه‌گذاری، عدم گردش مالی، بیکاری، رکود، تورم و… است.

وی تاکید کرد: آنزمان اصلا قیمت ارز قابل پیش بینی نبود و مرتب با حرکات سینوسی در حوزه اقتصاد و به ویژه قیمت ارز مواجه بودیم و یک مرتبه سکه ای که قیمت آن ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بود به یک میلیون و نیم می رسید و بعد هم خیلی راحت یک آقایی می آمد پشت تلویزیون و می گفت ببخشید ۲ تا عراقی آمدند و همه سکه ها را خریده اند و بردند. این شد توجیه!؟ این شد استدلال؟ این شد اقرار!؟ این شد جواب اقتصادی!؟

امیری ادامه داد: در آن زمان یک باره با نوسات شدید قیمت ارز مواجه بودیم و گفته می شد، «جمشید بسم الله» آمد همه ارزها را خرید. این شد حکومت داری!؟ این شد حاکمیت!؟ مگه ما دولت نبودیم!؟

وی گفت: بازاری که همیشه در کنار نظام جمهوری اسلامی بوده است و بازاریانی که همیشه نسبت به دین، روحانیت و موازین شرعی، نسبت به اعتقادات دینی مردم پای کار بوده اند، و با وجود مساجد متعدد در بازارهای قدیمی ایران که قدمت طولانی دارند و حکایت از پشتوانگی بازاریان نسبت به اعتقادات دینی و مذهبی مردم و انقلاب بوده اند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اینها باعث شدند که قشری که همیشه پای انقلاب و نظام و جنگ تحمیلی، چه زمان حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری ایستاده بود. کاری کردندکه اینها اعتصاب کنند. حالا یادمان رفته اواخر سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲، بازار تهران، اصفهان و شهرهای بزرگ دست از کار کشیدند و دلیل آن نیز این بود که یکباره با یک تورم افسارگسیخته مواجه بودند و با شرایط ناپایدار و غیرقابل پیش بینی اقتصادی مواجه شدند.

وی افزود: مگریادمان رفته است، در دولت گذشته هر جا که کم می آوردند از دارایی های مردم در بانک ها بر می داشتند و از ذخایر بانک مرکزی استفاده می کردند. قسمت قابل توجهی از بدهی دولت به بانک مرکزی مربوط به گذشته بوده است و دولت در شرایط بسیار سخت اقتصادی روی کار آمد و با یک بدهکاری انباشته مواجه شد.

امیری خاطر نشان کرد: کشوری که قبل از سال ۸۴ از جهت گندم به خودکفایی رسیده بود به جایی رسید که گندم وارد می کرد و ۷ تا ۸ میلیون واردات آنهم در شرایط بسیار سخت واردات گندم داشت که واردات گندم نشان از شرایط اقتصادی بسیار نامناسب دارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: از نظر شرایط بین المللی نیز ما مشغول قطعنامه های متعدد ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل بودیم و تحریم های ظالمانه به شدت هم وضعیت اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار داده بود و هم از جهت شرایط حقوقی بین المللی سایه این قطعنامه های ناعادلانه و ظالمانه بر سر کشور ما سنگینی می کرد و کسی با ما مراودات اقتصادی انجام نمی داد و کالا به مقصد ایران حمل نمی شد و دلیل آن قطعنامه های ظالمانه بود.

وی افزود: آخرین قطعنامه ای که صادر شد، یکی از بزرگان کشور به من گفت، فلانی تو که حقوقی هستی بیا این قطعنامه را بررسی کن، ببین چیه؟ من قطعنامه را که دیدم گفتم دقیقا مسیری که دارند ما را به همان مسیری می برند که عراق را به آن سمت می برند و ۹۰ درصد آن مشابه قطعنامه هایی است که برای کشور عراق صادر شده است.

امیری بازهم به شرایط نامناسب اقتصادی در آنزمان تاکید کرد و گفت: حتی شرکت های بیمه گذار کالاهایی را که به مقصد ایران حمل می شد را بیمه نمی کردند. بانک ها اساس با ما کار نمی کردند و مبادلات بانکی کاملا تعطیل بود. من خودم شاهد بودم که وزارت خارجه برای پرداخت حقوق کارمندهایی که کشورهای دیگر کار می کردند با چمدان پول حمل می کرد.

Let’s block ads! (Why?)

خبرگزاری مهر

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید