امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 113954 |
تاریخ انتشار : 09 مهر 1395 - 23:51 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی پایگاه RSS ؛ اجتماع > اجتماعی – ابوالقاسم حسینجانی:سالمندی، نعمت بزرگی‌هاست؛ و هر سالمند، بالقوه – و به خودی خود- گنجینه‌‌ای است از تجربه‌ها و کارایی‌ها و تفکرات تماشایی‌ای که اگر به درستی و با عقلانیتی مدیریت شده، جمع‌بندی شوند می‌توان بر پایه آن همه تجربه و تفکر و تعقل – هم پیرامون موضوعیت سالمندی […]

به گزارش مجله اجتماعی پایگاه RSS ؛

اجتماع > اجتماعی – ابوالقاسم حسینجانی:
سالمندی، نعمت بزرگی‌هاست؛ و هر سالمند، بالقوه – و به خودی خود- گنجینه‌‌ای است از تجربه‌ها و کارایی‌ها و تفکرات تماشایی‌ای که اگر به درستی و با عقلانیتی مدیریت شده، جمع‌بندی شوند

می‌توان بر پایه آن همه تجربه و تفکر و تعقل – هم پیرامون موضوعیت سالمندی و دیرپایی، و هم در حال و هوای تدبیر و طراحی معاش و معیشت حیاتی سالمندان و ریشه‌های ژرف نسل‌های اکنون و آینده- گفتمان‌هایی را تعریف و تدارک کرد، که زمان و زمین را، معنایی تازه‌تر و با طراوت‌تر ببخشد… .

سالمندي، «ديرپايي»‌ست. سالمندان،‌مقاوم‌ترين آدم‌هاي روي زمين‌اند؛ به طوري كه اگر نسل‌هاي پسامد، فقط به رازهاي همين ديرپايي و پايداري آنان، مي‌خواستند پي برند و آن فرمول‌ها و فهم‌ها را در كار آرند، همين براي‌شان كافي بود! تنها راه براي رهاشدن از ضعف و ناتواني، قدرت يافتن و به «اقتدار» رسيدن است؛ و قوي‌‌شدن و اقتدار يافتن،‌تنها راه براي درمان و مداواي سرخوردگي‌ها و سستي‌ها و بي‌ساماني‌ها… ساماندهي و سازماندهي و تشكيلاتي‌سازي خانه‌ها و خويشاوندي‌ها، يكي از بهترين و ريشه‌اي‌ترين راه‌هاي تقويت و اقتدارآفريني‌ است!

به سراغ شبكه‌هاي خانگي و خويشاوندي رفتن – كه به صورت طبيعي و فطري، در جاي‌جاي جهان و پيرامون‌هاي بالقوه و بالفعل‌مان، وجود دارد- قادر است كه بسياري از مشكلات و مسائل و چالش‌ هامان را حل كند و به چاره برساند… .تغيير، زيرساخت آرامش است. آن كس كه با تغييركردن و تغييردادن‌هاي بجا و بهنگام، نتواند وضعيت و موقعيت حياتي‌اش را بازسازي و بازآفريني كند، هر روز و هر ساعت، در چنبره‌اي از اضطراب و آشفتگي و تنش تازه‌تري گرفتار خواهد آمد.

تغييركردن، نشانه «زندگي»‌ است؛ و مرگ، تنها گريبان آن كسي را مي‌گيرد كه ديگر قادر به هيچ‌گونه تغيير و ترميمي در ساختار موجوديت خويشتن نيست. اگر پاييزان و برگريزان نبود،‌ هيچ احدالناسي، رنگ بهاران را نمي‌توانست ديد! ايستادن و نگاه‌كردن و منتظرماندن و تسليم‌شدن- و كار خود را، تمام‌شده انگاشتن- به پيشواز انهدام و انقراض رفتن است… زهرناك‌ترين زبانه زندگي، سخن آن آدمي ا‌ست كه اينگونه بر زبان مي‌آورد: «ديگر، از ما گذشته… شما،‌فكري به حال خودتان بكنيد!» اصلا هم اينطور نيست.

اصلا هم،‌كار از كار نگذشته است… هميشه، فرصت هست! هر روز، روز تازگي ا‌ست. هر فصل، فرصت دوبارگي ا‌ست؛ و هر نفس‌كشيدن، تنفس دوباره‌ها… فصل خزان، زمينه و فرصت آماده‌سازي؛ و فصل زمستان، كارگاه توليد و دوباره‌سازي بهارا‌ست! موفقيت و پيروزي، تنها يك «اوج» نيست، بلكه فرود و فراز يك «موج» است وسالمندان و ديرپايان، فرصت‌هاي شكوفايي جهاني‌اند! همواره بر سر يك «قله» ايستادن و جابه‌جا‌نشدن،‌نوعي سكون و سقوط و شكست‌پذيري‌ است.

بايد تغيير كرد و حركت كرد و به پيشروي «تداوم» بخشيد؛ و البته براي اين كار، گاهي هم لازم است كه همچون «موج» افت و خيز داشت و نقاط بي‌شمار راه جهاني زندگي را- همپاي پيچ و خم‌ها و نشيب‌ و فرازها تجربه كرد و به نگاه‌ها و نگرش‌ها و نشاط‌هاي تازه‌تري هم نايل شد. نگاه‌هاي «ايستا»، همچون «ساحل» ا‌ست؛ و نگره‌هاي «پويا»، همچون «موج»: ساحل افتاده گفت: «گرچه، بسي زيستم- /هيچ، نه معلوم شد؛ آه، كه من كيستم؟! |موج زخود رفته‌اي، تيز خراميد و گفت| «هستم،‌اگر مي‌روم. گر نروم، نيستم!» [اقبال لاهوري: فيلسوف نظريه‌پرداز و شاعر پارسي‌گوي جهاني]

جهان،‌بي‌كرانه بزرگي‌هاست. زندگي، بازنشستگي ندارد. زندگي، تداوم آگاهي‌ است؛ و اين جهان، دستاوردي از گفت‌وگوي من و تو!… ديرسالي و ديرپايي را بياييد به گفتماني از جنس جان و جهان زيبايي‌ها و شكوفايي‌هاي زندگي تبديل كنيم؛ و با بازگشت به طبيعت و فطرت و عاطفه‌هاي الهي- انساني‌مان «تولدي ديگر را» زيست‌نامه تازه‌تر و تناورتري را در جان و جهان‌مان رقم بزنيم. مهم آن نيست كه در گذشته چه بوديم و چه مي‌‌كرديم؛ مهم اين است كه از حالا به بعد چه مي‌خواهيم و چه مي‌كنيم!…

  • شاعر، نويسنده، نماينده اسبق مجلس

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار RSS برای ما ارسال نمایید.

خبریار RSS

قوانین خبریار RSS

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی RSS 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید