امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 199096 |
تاریخ انتشار : 08 آبان 1396 - 12:59 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر کابینه تکمیل شد به گزارش صلح خبر؛ ایران در صفحه اول روزنامه امروز دوشنبه، 8 آبان خود نوشت: کابینه تکمیل شد     »اردکانیان : سند جامع مدیریت آب را تدوین می‌ کنیم »غلامی : امنیتی‌شدن دانشگاه را مخل همبستگی می‌دانم بالاخره ترکیب دولت دوازدهم، دو ماه بعد از تشکیل آن […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

کابینه تکمیل شد

به گزارش صلح خبر؛ ایران در صفحه اول روزنامه امروز دوشنبه، 8 آبان خود نوشت: کابینه تکمیل شد

 

کابینه تکمیل شد

 

»اردکانیان : سند جامع مدیریت آب را تدوین می‌ کنیم »غلامی : امنیتی‌شدن دانشگاه را مخل همبستگی می‌دانم

بالاخره ترکیب دولت دوازدهم، دو ماه بعد از تشکیل آن تکمیل شد. دیروز وزیران علوم و نیرو موفق شدند رأی اعتماد لازم را از مجلس برای ورود به کابینه دریافت کنند. غلامی، وزیر علوم 180 رأی موافق در بهارستان دریافت کرد و اردکانیان، وزیر نیرو 225 رأی موافق. در مقابل هم تعداد آرای مخالف و ممتنع غلامی به ترتیب 82 و 14 رأی بود و برای اردکانیان 38 و 13. به این ترتیب اردکانیان از لحاظ کسب رأی موافق در مجلس در ترکیب دولت دوازدهم همراه با مسعود سلطانی‌فر در جایگاه دوازدهم قرار گرفت و غلامی در جایگاه شانزدهم. در این بین هر چند جایگاه غلامی از نظر تعداد رأی موافق در مجلس در رده‌های آخر جدول وزیران دولت است اما شاید همین رأی هم برای او که حتی تا ساعتی قبل از شروع جلسه دیروز مجلس احتمال رأی نیاوردنش وجود داشت، مغتنم باشد.

دیروز قبل از شروع جلسه رأی اعتماد دو فراکسیون اصولگرایان و مستقلین از هر دو گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری حمایت کرده بودند و فراکسیون امید هم اعلام کرد به اردکانیان رأی مثبت خواهد داد. در این میان تنها غلامی بود که در فراکسیون امید نتوانست رأی لازم را به دست بیاورد تا این مجموعه اعلام کند اعضایش در صحن علنی به تشخیص خود در قبال وزیر پیشنهادی علوم عمل کنند. غلامی البته مخالفانی هم در میان اصولگرایان و مستقلین داشت. اما آن‌طور که غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین به «ایران» توضیح داده است، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که ورق را به نفع غلامی برگرداند، حضور مستمر اسحاق جهانگیری در صحن علنی و توصیه مؤکد او به نمایندگان برای دادن رأی مثبت به وزیر علوم بود. جعفرزاده خود تأیید کرد که قبل از صحبت با جهانگیری قصدش دادن رأی منفی به غلامی بوده که بعد از صحبت با جهانگیری و اطمینان خاطری که از او دریافت می‌کند، نظرش را تغییر می‌دهد.

او همچنین گفت که نمایندگان دیگری هم از طیف مخالفان غلامی به همین منوال در صحن علنی راضی شده‌اند تا رأی مثبت به نفع او در گلدان بیاندازند. البته در میان طیف اصولگرایان هم افرادی چون احسان قاضی‌زاده هاشمی معتقد بودند عوامل دیگری مانند نوع سخنان و دفاع رئیس جمهوری و همچنین لزوم تکمیل ترکیب دولت با توجه به رسیدن فصل بودجه هم در رأی‌آوری غلامی مؤثر بوده است. در مقابل اردکانیان همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بدون دردسر توانست رأی اعتماد لازم را کسب کند. نکته برجسته جلسه دیروز اما شاید نطق‌های موافق و مخالف نه چندان جدی نمایندگان بود. وضعیتی که در جریان رأی اعتماد دو ماه پیش به کابینه دوازدهم هم وجود داشت اما دیروز تشدید شده بود. در میان تمام نطق‌های نمایندگان شاید تنها نطق جهانبخش محبی‌نیا در مخالفت با وزیر علوم قدری جدی‌تر از دیگران به نظر می‌رسید. دیروز برای دفاع از وزیر علوم چهره‌هایی چون عباس گودرزی، قاسم احمدی لاشکی، حبیب‌الله دهمرده و نبی هزار جریبی نطق کردند و در مقابل هم نمایندگانی چون حمیده زرآبادی، عبدالکریم حسین‌زاده و جهانبخش محبی‌نیا نیز به مخالفت پرداختند.

مخالفان وزیر علوم معقتد بودند که برنامه‌های ارائه شده توسط وی نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات موجود از دانشگاه باشد. همچنین آنها به اعتراضات شکل گرفته در فضای دانشگاه در قبال معرفی غلامی به‌عنوان وزیر علوم نیز تأکید داشتند و معتقد بودند این وضعیت باعث تزلزل وزارت علوم خواهد شد. در مقابل اما نمایندگان موافق استدلال می‌کردند که غلامی یک نیروی انقلابی و ارزشی است و می‌تواند از ظرفیت‌های دانشجویی کشور بهره‌برداری کند.

در جریان بررسی رأی اعتماد وزیر نیرو هم سید رضی نوری، ولی ملکی، همایون یوسفی و سهراب گیلانی به‌عنوان مخالف سخنرانی کردند و عبدالله رضیان، غلامرضا کاتب و عبدالرضا هاشم‌زایی نیز ترکیب ناطقان موافق اردکانیان را تشکیل دادند. نبود برنامه عملیاتی و مشخص برای مدیریت بحران آب کشور مهم‌ترین محور سخنان مخالفان وزیر نیرو بود. این طیف معتقد بودند که اردکانیان توان ایجاد تغییرات جدی برای مدیریت بحران آب را ندارد و ضمناً نمی‌تواند جلوی پروژه‌های انتقال آب را بگیرد.

در مقابل هم موافقان او مسائلی مانند تجربه وی در حوزه مدیریت منابع آب، تحصیلات دانشگاهی مرتبط و نگاه مدرن در این حوزه را دلیل اصلی حمایت خود از اردکانیان عنوان کردند.

غلامی: آمده‌ام تحول ایجاد کنم

پس از نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم، وی پشت تریبون مجلس رفت و به دفاع از خود پرداخت. منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از خود در جلسه رأی اعتماد گفت: من برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام بلکه آمده‌ام با همکاری مدیرانی اندیشمند و شایسته تحول ایجاد کنم. من آمده‌ام تا کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا دهم و از ظرفیت‌های موجود آموزش عالی در کمک به دولت برای رفع چالش‌های ملی بخصوص اشتغال و اقتصاد مقاومتی استفاده کنم. او رویکرد اصلی خود را دانشگاه محوری بر مبنای عمل دانست و افزود: قطعاً این مهم با تأکید بر استقلال دانشگاه‌ها محقق می‌شود.

من فرزند انقلابم و برای پیشبردم یعنی استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی همواره می‌کوشم تا در چارچوب قانون نسبت به نیازهای زمانه مسئولیت پذیر باشم. غلامی در بیان ویژگی‌های خود گفت: سرمایه‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم. هرگز از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودم و فرزند نهادهای علمی هستم. خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کرده‌ام و با 12 سال سابقه در دانشگاه بزرگ کشور نامزد وزارتخانه علوم شده‌ام. وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها محل اصلی تجارب اندیشه و رشد توسعه علمی است، گفت: آزادی‌های علمی و اجتماعی و امنیت استاد و دانشجو و کارکنان خدوم آموزش عالی از نظر من لازمه حیات دانشگاه است و امنیتی شدن دانشگاه را مخل همبستگی می‌دانم.

اردکانیان: می‌توانیم مثل نیاکانمان مشکل آب را حل کنیم

وزیر پیشنهادی نیرو نیز در جلسه عصر دیروز مجلس در دفاع از خود گفت: «در یک دهه گذشته حدود 11 درصد از منابع آبی کشور به‌دلیل نیتراته شدن از مدار خارج شده است.» اردکانیان با اشاره به اینکه چالش‌های ما در آب و برق و انرژی‌های تجدید پذیر، تأمین مالی و مدیریت مالی است، عنوان کرد:«آنچه به‌عنوان فرصت‌ها و ظرفیت‌ها قابل ذکر است، ظرفیت عظیم منابع انسانی ماست؛ من نه تنها به هیچ وجه نا امید نیستم، بلکه کاملاً امیدوار و خوشبین‌ام.

همان‌طور که پدران ما در 3 هزار سال پیش در این اقلیم خشک و نیمه خشک با طبیعت به سازگاری رسیدند و شکفت انگیز‌ترین روش حفظ آب یعنی استفاده از قنات را خلق کردند و مسائل خود را حل کرده‌اند، حتماً ماهم می‌توانیم مسائل امروز را حل کرده و در منطقه نمونه باشیم.» اردکانیان گفت:«اصلی‌ترین نقطه کار ما تدوین صریح طرح‌های آمایش سرزمین به گونه‌ای که در محور آب تعریف شود، ذکر شده است.ما نیازمند مفاهمه در سطح دولت در شورای عالی آب هستیم؛ هرچه سطح مفاهمه افزایش یابد، آمادگی برای اجرای برنامه‌ها بیشتر خواهد بود.» اردکانیان اضافه کرد:«یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار قرار خواهد گرفت، اصلاح ساختار اقتصاد آب کشور و افزایش سهم بخش غیردولتی در بخش‌های تعمیم و توسعه فاضلاب است.»

برش حواشی جلسه رأی اعتماد به وزرا

دیروز نخستین حاشیه جلسه رأی اعتماد وزیران نیرو و علوم در بخش‌های پایانی سخنان رئیس جمهوری رقم خورد. جایی که او اعتراضی جدی به سیاست‌ها و مواضع دولت امریکا انجام داد و بلافاصله این سخنان با فریاد «مرگ بر امریکا» برخی نمایندگان همراه شد. نخستین کسی که در میانه سخنان روحانی شعار مرگ بر امریکا سر داد، محمدجواد ابطحی، نماینده عضو جبهه پایداری بود. بعد از پایان سخنان رئیس جمهوری هم چند ده نفر از نمایندگان برای تشکر از وی دور او حلقه زدند. در این جمع حضور نمایندگان منتقد و مخالف دولت چشمگیر بود. نخستین کسی که خود را برای تشکر به رئیس جمهوری رساند، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری بود. در ادامه نطق نمایندگان مجلس نیز خالی از حاشیه نبود که در این میان شاید سهم جهانبخش محبی‌نیا بیش از سایرین بود.

این نماینده اعتدال‌گرا که از قضا در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم نطق می‌کرد، سخنانش را با نام بردن از مرحوم هاشمی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی آغاز کرد. محبی‌نیا در همان ابتدای نطق خود، در سخنانی کنایه‌آمیز، با یاد کردن از مرحوم هاشمی و خاتمی به‌نوعی به این مسأله اشاره کرد که روحانی، ریاست‌جمهوری خود را مدیون این دو چهره محبوب سیاسی است. با این حال، این پایان اظهارات کنایه آلود محبی‌نیا خطاب به مسئولان ارشد کشور نبود. این نماینده مجلس در بخشی از سخنانش با انتقاد از وضعیت تدریس علوم انسانی در کشور گفت که متأسفانه باوجود سپری شدن چند دهه، هنوز سرفصل دروس علوم سیاسی ما تغییری نکرده و این سرفصل دروس توسط کسی تهیه شده که «خودش فیزیک خوانده و ادعا می‌کند که فلسفه هم می‌داند»؛ اشاره‌ای غیرمستقیم به غلامعلی حدادعادل چهره سیاسی و فرهنگی اصولگرا و رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی که از قضا با واکنش ظریف لاریجانی نیز روبه‌رو شد. رئیس مجلس بدون آنکه کلامی به زبان بیاورد، هنگامی که متوجه منظور محبی‌نیا شد، تا دقایقی با لبخند به سخنان او گوش داد. در این میان گعده‌های گاه و بیگاه نمایندگان در گوشه و کنار صحن نیز در این جلسه رأی‌اعتماد همچون جلسات مشابه ازجمله دیگر حواشی جالب توجه مجلس بود که البته در قیاس با دفعات قبل، تاحدودی کمتر مشاهده می‌شد. اما شاید بتوان گفت قاسم میرزایی نیکو ازجمله فعال‌ترین نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز بود. این نماینده اصلاح‌طلب دماوند که ازجمله مخالفان وزیر پیشنهادی علوم بود، با تردد در گوشه و کنار صحن با تعدادی از دیگر نمایندگان از علی مطهری نایب رئیس مجلس گرفته تا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌‌آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی را خطاب قرار داده و با آنها صحبت می‌کرد.

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران RSS

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید