امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 180844 |
تاریخ انتشار : 25 شهریور 1396 - 10:25 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر چینی ها 10 میلیارد دلار به ایران اعتبار می دهند به گزارش صلح خبر؛ جهان صنعت در صفحه اول روزنامه امروز شنبه، 25 شهریور خود نوشت: چینی ها 10 میلیارد دلار به ایران اعتبار می دهند     گروه اقتصادی- با اجرای برجام و ایجاد زمینه‌های اجرای پروژه‌های بزرگ در کشور […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

چینی ها 10 میلیارد دلار به ایران اعتبار می دهند

به گزارش صلح خبر؛ جهان صنعت در صفحه اول روزنامه امروز شنبه، 25 شهریور خود نوشت: چینی ها 10 میلیارد دلار به ایران اعتبار می دهند

 

چینی ها 10 میلیارد دلار به ایران اعتبار می دهند

 

گروه اقتصادی- با اجرای برجام و ایجاد زمینه‌های اجرای پروژه‌های بزرگ در کشور با همکاری شرکای خارجی، دولت در کنار شبکه بانکی کشور به دنبال استفاده هرچه بهتر از فضای فراهم شده جهت گسترش روابط تجاری و بانکی خود با دیگر کشورهاست و در این راه امضای بزرگ‌ترین توافق ایران با چین بعد از برجام به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در قالب تامین مالی برای پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ کشور، گام مثبتی برای ورود ایران به بازارهای جهانی به شمار می‌رود.

چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران در کنار حجم بالای صادرات و واردات کالاهای مصرفی و فرآورده‌های نفتی، از پتانسیل بالایی برای توسعه روابط کارگزاری و گسترش مراودات پولی و بانکی با ایران برخوردار است و مذاکرات در راستای امضای تفاهمنامه‌های تامین مالی از طریق بانک‌های بزرگ چین با شبکه بانکی کشور، می‌تواند تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی را تسهیل بخشد. در همین راستا تمرکز بانک مرکزی ایران روی ایجاد زمینه‌های همکاری بانکی در دو کشور معطوف شده است و بزرگ‌ترین قرارداد ایران با چین در دوره پس از برجام، در قالب موافقتنامه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خط اعتباری «سیتیک گروپ» چین با پنج بانک ایرانی، گواهی بر این مدعاست.

این در حالی است که تا چندی پیش بحران حساب ایرانیان در چین، مشکل جدی را برای فعالان اقتصادی کشور ایجاد کرده بود و هم‌اکنون به نظر می‌رسد مشکل ایجاد شده برای حساب‌های بانکی ایرانیان در چین بر‌طرف شده، هرچند مطابق اظهارات رییس کل بانک مرکزی، دولت و بانک مرکزی خواستار ایجاد شرایط بهتری هستند؛ به طوری که ایرانیان بتوانند با آرامش فعالیت‌های بانکی خود را ادامه دهند.ولی‌الله سیف که در راس هیاتی از مدیران نظام بانکی به منظور گفت‌وگو و عقد قرارداد و امضای تفاهمنامه‌های بانکی با مقامات چین، به این کشور سفر کرده بود، قراردادی در بحث فاینانس و تامین مالی برای پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ کشورمان با حضور مدیران عامل، اعضای هیات‌مدیره و برخی مدیران بین‌الملل بانک‌های پاسارگارد، پارسیان، صنعت و معدن، رفاه و توسعه صادرات‌ به امضا رساند. در این مذاکرات همچنین مسایل روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی، مساله نقل و انتقال وجوه در داخل چین و به خارج از این کشور، مشکلات شرکت‌های ایرانی و راه‌حل‌های این مسایل مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش روابط بانکی ایران و چین

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به امضای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری بانک‌های ایرانی با «سیتیک گروپ» چین گفت: این موافقتنامه بعد از یک دوره طولانی هماهنگی و همفکری کارشناسان بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و بعد از رفع هر گونه ابهامات، در پکن نهایی شد.

ولی‌الله سیف در سفر هیات ایرانی به چین و جلسه با مقامات شرکت «سیتیک تراست» و مجموعه بانک‌های چینی، با اشاره به اینکه سطح قرارداد ابتدا قرار بود پنج میلیارد دلار باشد که این مبلغ به هشت میلیارد و در نهایت نیز به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت‌، افزود: این قرارداد می‌تواند زمینه‌ساز اجرای پروژه‌های بسیار بزرگی در کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه این قرارداد از دو هفته دیگر می‌تواند بر اساس متن تفاهم‌شده، مورد استفاده قرار گیرد، گفت: ضمانتنامه این قرارداد هم از طرف دولت صادر شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سیف با بیان اینکه چین روابط خوبی در گذشته و در زمان تحریم‌ها با ایران داشت، گفت: چین یکی از کشورهایی بود که بسیاری از مشکلات ایران را از طریق همکاری‌های مثبت حل کرد. این روابط بعد از برجام هم استمرار پیدا کرد و با فضای جدید هم افزایش می‌یابد. وی افزود: یکی از نکاتی که می‌تواند در این مسیر کمک کند، بحث روابط بانکی است، متاسفانه روابط بانکی ایران با چین به نحوی مورد انتظار، توسعه پیدا نکرده است.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه تمرکزمان روی ایجاد زمینه‌های همکاری بانکی در دو کشور است، گفت: وضعیت ایران به دلیل فضای پس از برجام دارای شرایط مناسبی برای قراردادهای تامین مالی است به طوری که در حال حاضر علاوه بر چین، کره‌جنوبی و کشورهای اروپایی نیز به دنبال عقد این نوع قراردادها با ایران هستند که در آینده نزدیک نهایی خواهند شد.

سیف تصریح کرد: این فضا نشان‌دهنده آن است که روابط ایران و چین در حال گسترش است و با عزمی که دو کشور دارند، زمینه‌های مهمی برای توسعه روابط وجود دارد.

گفتنی است در این نشست که در مرکز «سیتیک‌گروپ» چین در پکن برگزار شد، موافقتنامه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خط اعتباری «سیتیک‌گروپ» چین با پنج بانک رفاه کارگران، صنعت و معدن، پارسیان، پاسارگا‌د و توسعه صادرات امضا شد. قابل ذکر است که «سیتیک‌گروپ» یکی از موسسه‌های مالی بزرگ دنیاست به طوری که در بین۵۰۰ شرکت مالی دنیا در ردیف۵۱ قرار گرفته است. بانک ساخت‌و‌ساز چین، بانک سیتیک، گروه بیدو، شرکت چاینا‌فیلم و شرکت پست اکسپرس چین از جمله زیر‌مجموعه‌های «سیتیک‌گروپ» هستند.

حل مشکل بانکی ایرانیان چین

رییس کل بانک مرکزی در این نشست در رابطه با مشکل ایجاد‌شده برای حساب‌های بانکی ایرانیان چین در چند ماه گذشته نیز‌ گفت: اگرچه طرف چینی علاقه‌مند به افتتاح حساب برای ایرانیان است اما بانک‌های چینی به دلیل ابهاماتی که در سند برجام داشتند، معذوریت‌هایی داشتند که قرار است در این سفر با ارائه توضیحاتی به چینی‌ها این ابهامات را رفع و با حمایت بانک (cbrc) چین بتوانیم شرایط بهتری ایجاد کنیم.

به گفته وی در حال حاضر بحران بر‌طرف شده است‌ اما انتظار شرایط بهتری داریم به طوری که ایرانیان بتوانند با آرامش فعالیت‌های بانکی خود را ادامه دهند.

مذاکره با اگزیم‌بانک چین

رییس کل بانک مرکزی در تشریح مذاکرات خود با بانک‌ها و موسسات چینی در پکن، گفت: مدیران اگزیم‌بانک چین جزو همراهان رییس جمهوری این کشور به ایران بودند که مذاکرات گسترده ای را در تهران با آنها انجام دادیم.

سیف گفت: اگرچه این بانک ابتدا وعده داده بود به سرعت قرارداد تامین مالی۱۰ میلیارد دلاری را با ایران امضا کند اما به دلیل عدم تفاهم روی بندهای مختلف قرارداد، این وعده طولانی شد ولی خوشبختانه اکنون وضعیت بهتری ایجاد شده است.به گفته سیف، اولین قرارداد در چارچوب این فاینانس، تامین مالی خط آهن‌- تهران مشهد با 7/1 میلیارد دلار بود که انجام شد.وی با اشاره به اینکه در این سفر با بانک توسعه چین هم مذاکراتی داریم، گفت: این بانک علاقه‌مند به کار با ایران است و فضای مثبتی وجود دارد به طوری که قرارداد جدید هم با این بانک به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در دست بررسی و مذاکره است.

دعوت سیف از سایر بانک‌های ایرانی

همچنین رییس کل بانک مرکزی در مراسم امضای قرارداد پنج بانک ایرانی با سیتیک گروپ چین پیشنهاد داد سایر بانک‌های ایرانی نیز بتوانند قرارداد امضا کنند.

سیف در مراسم امضای این موافقتنامه در پکن با تاکید بر اینکه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری چین و ایران بیانگر توسعه روابط دو کشور است، بیان داشت: یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند روابط دو کشور را مستکحم کند روابط اقتصادی و تجاری است. بر اساس روابط اقتصادی و تجاری، مردم نیز با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و این ملت‌ها هستند که به همدیکر نزدیک می‌شوند.

سیف افزود: یکی از اقداماتی که باید دو طرف انجام دهند این است که بانک‌ها به همدیگر نزدیک شوند و روابط کارگزاری دامنه‌دار و وسیعی ایجاد کنند. رییس کل بانک مرکزی پیشنهاد داد علاوه بر پنج بانک ایرانی که با «سیتیک گروپ» قرارداد بستند، سایر بانک‌های ایرانی هم بتوانند قرارداد امضا کنند.

رییس کل بانک مرکزی بیان داشت: بانک مرکزی در موافقت و انجام این قرارداد انعطاف‌های زیادی از خود نشان داد که این اقدام به دلیل سوابق فعالیت‌های «سیتیک» در ایران و تسریع در اهداف مورد نظر شکل گرفت.

مقام ارشد بانک مرکزی کشورمان توضیح داد: «کونلن» هم یکی از شرکای تجاری و با‌‌سابقه ایران است که در دوران تحریم همکاری مناسبی با ایران داشت و در شرایط حاضر ضمن قدردانی از این بانک نظر ما این است که سایر بانک‌های چینی هم بتوانند با ایران همکاری کنند.

سیف پیشنهاد داد که طرف چینی تمهیداتی فراهم کند که زمینه‌ساز ورود سایر بانک‌های ایران به این کشور و اخذ قرارداد فاینانس شوند. وی گفت: امکانات متنوعی در گروه سیتیک وجود دارد که می‌تواند زمینه بسط روابط دو کشور باشد و زمینه افزایش ارتباطات را فراهم کند.

بزرگ‌ترین قرارداد ایران و چین بعد از برجام

این در حالی است که محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد، توافق با «سیتیک گروپ» را بزرگ‌ترین توافق ایران با چین بعد از برجام اعلام کرد.

خزاعی با اعلام اینکه «سیتیک» بزرگ‌ترین قرارداد ایران با چین در دوره پس از برجام است، در مراسم امضای موافقتنامه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خط اعتباری سیتیک گروپ چین با ۵ بانک ایرانی در پکن گفت: امضای این موافقتنامه، نخستین قرارداد بزرگ ایران با چین پس از برجام است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: با امضای این قرارداد ما با سرعت قادر خواهیم بود مراحل اجرایی آن را در ایران و چین نهایی کنیم. همکاری ایران با سیتیک گروپ به سه دسته تقسیم شده که یکی از محورهای همکاری ما با این موسسه مالی بزرگ، بحث فاینانس و تامین مالی پروژه‌هاست که توسط طرفین امضا می‌شود.

وی ادامه داد: سیتیک از گروه‌های بزرگ اقتصادی جهان است و استفاده از توانمندی شرکت‌های سیتیک برای اجرای طرح‌های‌های بزرگ کشورمان بر اساس توافق دوجانبه از دیگر همکاری‌های ایران با این گروه است.

خزاعی تاکید کرد: همکاری سوم ایران با سیتیک در بحث خدمات مالی گروه‌های سیتیک در ایران است و امضای این قرارداد سبب افزایش همکاری گروه‌های اقتصادی مالی ایران و چین خواهد شد. با توجه به حضور سیتیک در سطح بین‌الملل، این گروه می‌تواند به عنوان دروازه ورود ایران به جهان عمل کند.

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران RSS

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید