امروز: دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 28 شوال 1445 | 2024-05-06
کد خبر: 319663 |
تاریخ انتشار : 12 آبان 1398 - 17:00 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و عضو کارگروه ایمپلنت مغزی این ستاد، فعالیت در حوزه ساخت ابزارهای تحریک غیرتهاجمی مغز را اقدامی نویدبخش برای افزایش کیفیت زندگی بیماران و مطالعه مغز دانست. به گزارش صلح خبر، دکتر محمد حسین مقامی گفت: برگزاری چالش طراحی و ساخت […]

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و عضو کارگروه ایمپلنت مغزی این ستاد، فعالیت در حوزه ساخت ابزارهای تحریک غیرتهاجمی مغز را اقدامی نویدبخش برای افزایش کیفیت زندگی بیماران و مطالعه مغز دانست.

به گزارش صلح خبر، دکتر محمد حسین مقامی گفت: برگزاری چالش طراحی و ساخت یک سیستم تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز به صورت دقیق و قابل کنترل، بعنوان اولین فعالیت ستاد در حوزه برگزاری این گونه چالش‌­ها است که با توجه به منابع نیروی انسانی، مراکز تخصصی، مراکز فناوری و زیرساخت­‌های مناسب موجود در کشور هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: مطالعات انجام‌شده در سال‌های اخیر، تحریک سلول‌های عصبی مغز با روش‌های مختلف غیرتهاجمی شامل تحریک الکتریکی، الکترومغناطیسی، نوری و فراصوتی را به عنوان راه ‌حل‌هایی با ارزش برای بهبود اختلالات حرکتی ناشی از سکته، اعتیاد، میگرن، افسردگی، وزوز گوش، دردهای مزمن و سایر موارد مشابه پیشنهاد کرده است.

به گفته وی با توجه به هزینه مناسب، امکان دسترسی به ایمنی قابل ‌قبول این روش‌ها و از همه مهمتر امکان پیاده‌سازی مدارهای مرتبط با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فنی و مهندسی داخل کشور می‌توان به ساخت دستگاه‌هایی برای تحریک غیرتهاجمی و عمقی مغز مبادرت ورزید.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها، مخترعان و گروه‌های دانشجویی در این چالش که از ۱۵ مهر ۹۸ آغاز شده، طرح‌های خود را ارائه کرده‌اند و پس از بررسی طرح‌ها در کمیته داوران، طرح‌های منتخب مجوز ورود به مراحل بعد را دریافت کردند.

به گفته وی در این میان ، ۲۳ طرح در مدالیته‌های مختلف از شرکت‌ها و دانشگاه‌هایی از شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، بیرجند و قزوین در مراحل بعد با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

 وی می افزاید: این چالش در دو مرحله ادامه پیدا می‌کند و در مرحله اول، پیشنهاد دهندگان پروپوزال‌های برگزیده شده توسط کمیته داوران، حداکثر تا تاریخ ۱۵ دی ۹۸ فرصت خواهند داشت مستندات و شبیه‌سازی رایانه‌ای ایده خود را مطابق با قواعد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی آماده و جهت ارزیابی ارائه کنند.

مقامی گفت: در پایان این مرحله و پس از داوری تخصصی، به ۵ تیم عالی در مدالیته الکتریکی که با شایستگی بیشتر از سایر طرح‌ها نتایج خود را به همراه پیشنهاد پیاده‌سازی فیزیکی طرح مدنظر ارائه و از آن دفاع کرده باشند، مجوز ورود به مرحله دوم داده خواهد شد تا با استفاده از حمایت مالی ستاد برای پیاده‌سازی عملی ایده خود و دریافت جایزه نقدی ویژه به رقابت بپردازند.

این کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی یادآورشد: در مرحله دوم که مربوط به ساخت دستگاه در مدالیته الکتریکی و آزمایش آن اختصاص دارد، برگزیدگان داوری تخصصی مرحله اول، چهار ماه فرصت خواهند داشت (حداکثر تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۹) تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک “نمونه آزمایشگاهی” برای پیاده‌سازی ایده پیشنهادی خود ارائه کنند.

مقامی اضافه کرد: همچنین به سه تیم عالی در سایر مدالیته‌ها (الکترومغناطیسی، فراصوت، نوری، یا …) که با شایستگی بیشتر از سایر طرح‌ها نتایج شبیه‌سازی رایانه‌ای خود در مرحله اول را ارائه و از آن دفاع کرده باشند، جایزه نقدی اعطا خواهد شد.

به گفته وی با مطالعه و بررسی سیستم‌های موجود و مدالیته‌های مختلف تحریک مغز، ایده مدنظر باید قابلیت رقابت در مشخصات فنی در زیرشاخه مربوطه را داشته باشد، بطوری که میدان الکتریکی، میدان مغناطیسی/الکترومغناطیسی، سیگنال‌های فراصوت و یا هر کمیت دیگری که قابلیت ایجاد تحریک در مغز داشته باشد باید بتوانند در نقطه مورد نظر در عمق مغز، به صورت متمرکز و با شدت معلوم ایجاد تحریک کرده و در مابقی نواحی مغز از آستانه ایجاد تحریک کمتر باشد و نباید هیچ آسیب خاصی برای بافت مغز ایجاد کنند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید