امروز: شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 4 ذو القعدة 1445 | 2024-05-11
کد خبر: 262195 |
تاریخ انتشار : 15 اسفند 1397 - 5:17 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر جمال‌الدین منبری می‌گوید: آواز فقط ردیف یاد گرفتن نیست؛ این نیست که هفت دستگاه و ردیف و چند گوشه را یاد بگیریم و هر وقت توانستیم شعری را جلوی رویمان بگذاریم و بخوانیم. این خواننده و آهنگساز درباره آواز ایرانی به صلح خبر می‌گوید: موسیقی آوازی ما ظرفیت و […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

جمال‌الدین منبری می‌گوید: آواز فقط ردیف یاد گرفتن نیست؛ این نیست که هفت دستگاه و ردیف و چند گوشه را یاد بگیریم و هر وقت توانستیم شعری را جلوی رویمان بگذاریم و بخوانیم.

این خواننده و آهنگساز درباره آواز ایرانی به صلح خبر می‌گوید: موسیقی آوازی ما ظرفیت و امکانات زیادی دارد؛ این هنروران و خواننده‌های ما هستند که باید از این ظرفیت‌ها به گونه‌های امروزی‌تر استفاده کنند. عده‌ای هستند که اصولاً حافظ سنت هستند و می‌خواهند اشکال سنتی آواز را حفظ کنند که شاید این موضوع برای نسل امروز خیلی جوابگو نباشد مگر برای عده قلیل و اندکی.

او ادامه می‌دهد: عموم مردم و جوان‌هایی که به آواز ایرانی گرایش دارند می‌خواهند در آواز تحول، تنوع و حرکت وجود داشته باشد. من اخیراً به این موضوع خیلی فکر کردم و در حال آماده سازی نمونه‌هایی هستم که در آن آواز طراحی شود.

منبری اظهار می‌کند: شاید بداهه‌خوانی و بداهه‌پردازی در موسیقی ملی و ردیف دستگاهی ایرانی جایگاه و جذابیت داشته باشد اما مواقعی هست که همین طور که برای موسیقی طراحی انجام می‌شود برای آواز هم از قبل طراحی کنیم. برخی می‌گویند فقط مبتنی بر بداهه آواز کار می‌کنیم و برخی می‌گویند باید آواز را از قبل آماده کرد. پیچ و خم آواز زیاد است و آواز خواندن و یاد گرفتن کار سختی است.

او اضافه می‌کند: به نظرم با کمی تنوع و جست‌وخیزی که می‌شود در آواز ایجاد کرد می‌توان آن را جذاب کرد و برگرداند. من همیشه می‌گویم آواز فقط ردیف یاد گرفتن نیست. این نیست هفت دستگاه و ردیف را یاد بگیریم و هر وقت توانستیم شعری را جلوی رویمان بگذاریم و بخوانیم. خیلی راحت می‌شود مخاطب عام را به آواز اصیل ایرانی جذب کرد؛ اما اگر بخواهیم از اول تا آخر برای او ردیف بخوانیم خسته‌کننده و ملال‌آور می‌شود.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید