امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 230120 |
تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1397 - 14:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر به گزارش خبرنگار صلح خبر، یکی از ژئوسایت های مشهور طبس کال سردر یا دره سردر نام دارد که به صورت همزمان هم منطقه نمونه گردشگری است و هم به دلی شکل زمین شناختی که دارد به عنوان ژئوسایت مشهور شده و هم اثر تاریخی و ثبت ملی شده […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

به گزارش خبرنگار صلح خبر، یکی از ژئوسایت های مشهور طبس کال سردر یا دره سردر نام دارد که به صورت همزمان هم منطقه نمونه گردشگری است و هم به دلی شکل زمین شناختی که دارد به عنوان ژئوسایت مشهور شده و هم اثر تاریخی و ثبت ملی شده بند شاه عباسی را دارد.

کال سردر در ۲۵ کیلومتری شرق طبس و در دل رشته کوه شتری قرار دارد. جاده دسترسی به این دره آسفالته و  از کنار دریاچه سد نهرین و  داخل روستای توریستی «خرو » که خود یک مجموعه دیدنی است ؛ می گذرد. برای گذر در میانه راه کال سردر خیلی از جاها باید از پهنای رودخانه گذشت و یا اینکه در مسیر آب حرکت کرد و از صخره هایی که در وسط راه است بالا رفت. در این مسیر چشمه های متعددی وجود دارد که آب آنها از شکاف و یا سوراخ هایی که در کوههای دو طرف رودخانه وجود دارد و به پایین می ریزد.

در برخی از این مسیرها آب چشمه بسیار داغ است تا حدی که اگر دما سنج گذاشته شود می توان دمای ۳۶ درجه را هم در آن احساس کرد در برخی قسمت ها نیز آب چشمه بسیار سرد و گواراست. مسیر این آب باعث شده تا در دل سنگ هم سبزه هایی رشد کرده و به زیبایی این مسیر اضافه کند. یکی از معروف ترین و پر آب ترین این چشمه ها چشمه مرتضی علی و چشمه جعفری است کنار چشمه مرتضی علی درست در جایی که گردشگران ابتدای مسیر کال سردر را طی می کنند، مردم برای تفریح کنار آب می نشینند.

از جاذبه های دیگر این منطقه گردشگری وجود خانه های گبری است. خانه هایی که روی صخره ها ایجاد شده از پایین دست می توان آنها را دید که به شکل سوراخ هایی روی دیوار نمایان است.

در میانه راه روی صخره هایی که باید از آنها گذر کرد، پیام های اخلاقی نوشته شده است به عنوان مثال برخی از این پیام ها گوشزد می کند که باید محیط زیست رعایت شود، درحالی که این نوشته روی صخره به تنهایی محیط این منطقه گردشگری را بهم ریخته است. در کنار آن گردشگران آسیب هایی را به این منطقه وارد کرده اند آسیبی مانند برپا کردن آتش در مسیر و به جا ماندن زغال آن و سیاهی که روی زمین مانده است.

این منطقه گردشگری قرار است پس از آنکه به ژئوسایت تبدیل شد، حفاظت شود و برای آن ماموری گذاشته شود که دیگر گردشگری در آن منطقه سازماندهی شده باشد.

با این وجود هنوز طاق شاه عباسی که در انتهای مسیر رودخانه واقع شده از آسیب گردشگران در امان است این بند در فهرست میراث ملی ثبت شده و عظمت آن گردشگران را به سمت خود می کشاند.

کد خبر 4261029
فاطیما کریمی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید