امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 177528 |
تاریخ انتشار : 14 شهریور 1396 - 22:42 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله گردشگری صلح خبر پلتفرم توزیع داده هتل داری کشور علی‌رغم هدف‌گذاری‌های متعدد صورت گرفته در زمینه گردشگری و توریسم در کشور ، تاکنون پیشرفت‌هایی در در حوزۀ توسعۀ فناوری های هتل‌های کشور حاصل نشده و نه تنها رزرواسیون آنلاین هتل‌های داخلی برای گردشگران خارجی و داخلی در وضعیت مطلوبی قرار نداشته بلکه شکاف زیادی […]

به گزارش مجله گردشگری صلح خبر

پلتفرم توزیع داده هتل داری کشور

علی‌رغم هدف‌گذاری‌های متعدد صورت گرفته در زمینه گردشگری و توریسم در کشور ، تاکنون پیشرفت‌هایی در در حوزۀ توسعۀ فناوری های هتل‌های کشور حاصل نشده و نه تنها رزرواسیون آنلاین هتل‌های داخلی برای گردشگران خارجی و داخلی در وضعیت مطلوبی قرار نداشته بلکه شکاف زیادی نیز با روال‌های متداول در صنعت گردشگری بین‌المللی دارد و با مشکلات زیادی نیز مواجه است.

عدم امکان انجام رزرواسیون آنلاین منجر به بروز ناکارآمدی‌های وسیعی در سطح صنعت هتلداری  و جذب توریسم در کشور گردیده که مهمترین آنها عبارتند از:

  • استمرار روش‌های ضعیف و کند ارتباطی بین متقاضیان خدمات (آژانس‌ها، شرکت‌ها و افراد) و هتل‌ها از طریق ابزارهای منسوخی همچون تلفن و فکس و افزایش شدید لود کاری در واحدهای رزرواسیون ناشی از استعلام های دستی
  • شیوع بیش از حد واسطه‌گری و پایین قرار گرفتن سهم رزروهای مستقیم و ایجاد درآمدهای نامتقارن و در نتیجه کاهش میانگین نرخ و ضریب سودآوری فعالیت برای هتلداران و سرمایه گذاران در این زمینه
  • وابستگی به نیروی انسانی و محدود بودن ابزارهای کنترلی و باز بودن زمینه‌های سوء استفاده‌های احتمالی ناشی از تعاملات مستقیم بین متقاضیان خدمات با پرسنل هتل و لطمه به منافع هتلداران
  • عدم امکان عرضۀ خدمات اقامتی در درگاه‌های جدید و فضاهای اینترنتی متناسب با نیازهای متقاضیان خدمات و عقب افتادگی چشمگیر صنعت هتلداری در مقایسه با دیگر صنایع
  • عدم اطمینان و آگاهی دقیق خریدار از خدمات خریداری شده و بالا بودن ضریب نارضایتی میهمان ناشی از عملکرد دلالان در صنعت گردشگری
  • عدم امکان عرضه ظرفیت‌ها در درگاه‌های شناخته شدۀ خارجی و پیچیده شدن فرآیندهای رزرو برای گردشگران ورودی و انحراف درآمد
  • عدم امکان شکل‌گیری باشگاه‌های وفاداری و ارائۀ خدمات ارزش افزوده و ..

کلیۀ مشکلات فوق در درجۀ اول ناشی از ضعف زیرساختی در صنعت گردشگری علی الخصوص هتلداری در حوزۀ تولید و تبادل دیتا در کشور  است که پل‌های ارتباطی بین متقاضیان و عرضه کنندگان خدمات را به شدت محدود ساخته است. لذا برای رفع این مشکلات و در راستای اعتلای صنعت هتلداری همسو با استانداردهای بین‌المللی ضروری است که « پلتفرم توزیع دیتا هتل‌ها  » به صورت سراسری در کشور  استقرار یابد تا امکان عرضه ظرفیت‌های اقامتی را طبق نیاز و خواستۀ هتلداران در درگاه‌های مورد نیاز متقاضیان ایجاد نماید واین امر موجب  کاهش ریسک سرمایه گذاری و افزایش اشتغال در این حوزه می گردد.

تحلیل شکاف صنعت با وضعیت مطلوب:

شکاف زیرساخت فنی در صنعت هتلداری در ایران نسبت به وضعیت بهینۀ آن در 2 سطح عمده طبقه بندی می‌شود که بخش اول مرتبط با “فقدان نظامات تبادل موجودی” و بخش دوم مرتبط با “فقدان نظامات مدیریت نرخ” است.

  • بخش اول: فقدان نظامات تبادل موجودی

در حوزۀ نظامات تبادل موجودی، در حال حاضر نظامات فنی متعددی بعنوان زیرساخت‌های فنی تبادل دیتا در صنعت هتلداری در ایران مفقود است که منجر به عدم امکان ایجاد درگاه‌های استاندارد برای رزرو هتل‌های ایرانی شده است. از طریق اجرا این برنامه ، کلیۀ نظامات تبادل موجودی در سطح صنعت هتلداری استقرار می یابد و از این طریق درگاه‌های متناظر نیز به بهره برداری می‌رسند:

  • بخش دوم: فقدان نظامات مدیریت نرخ

بعلاوۀ فقدان نظامات تبادل موجودی که در کشور پیاده سازی نشده، نظامات مدیریت نرخ و درآمد نیز در ساختار سیستم‌های هتلداری پیش‌بینی نشده است. این موضوع باعث شده تا مدیران هتل‌ها نسبت به عرضۀ اطلاعات ظرفیت‌ها و موجودی‌ها مقاومت جدی داشته باشند تا از این طریق بتوانند نقص سیستم‌ها در شناورسازی نرخ را با تصمیم‌گیری‌های شخصی جبران نموده و در تعامل با اقسام مخاطبین (اشخاص، آژانس های مسافرتی، شرکت ها و ..) بتوانند از کاهش درآمدهای هتل جلوگیری بعمل آورند که به عنوان نمونۀ آن می‌توان به فروش با نرخ‌های پایین در فصل‌های پرفروش (High Season) را مثال زد؛ حال آنکه در صورت وجود نظامات مدیریت نرخ و شناورسازی نرخ بر اساس متغیرهای زمانی، ضریب اشغال و همچنین با در نظر داشتن تدابیر مدیریتی امکان عرضۀ خودکار موجودی‌ها فرآهم می‌شود که در حال حاضر در ایران چنین نظاماتی در هتل‌ها استقرار ندارد.

یک رویکرد مهم که در این برنامه در فازهای پیشرفته مدنظر قرار می گیرد، استقرار سیستم های مدیریت هتلداری در هتل‌هایی است که فاقد سیستم‌های استاندارد هستند تا از این طریق نظامات مدیریت نرخ در دسترس هتل‌ها قرار گرفته و امکان عرضۀ ظرفیت‌های اقامتی در حد حداکثری بدون دغدغه خاطر برای مالکین و مدیران هتل‌ها ایجاد شود. پوشش این شکاف تا حدود زیادی منجر به توسعۀ سطح بهره‌برداری از پلتفرم توزیع دیتا و افزایش درآمدزایی آن می‌شود که در برابر درآمدهایی که ایجاد می کند، هزینۀ محدودی دارد.

آينده متصور ازفناوری اطلاعات در حوزه گردشگری:

چشم انداز این حوزه،  انطباق حوزۀ فناوری دیجیتال گردشگری در هتل‌های ایرانی با استانداردهای بین‌المللی و برخورداری از همه روال‌های رزرو در حوزۀ گردشگری جهانی است به نحوی که گردشگران داخلی و خارجی قادر باشند از همان درگاه‌های متداولی که در سطح بین‌المللی برای رزرو اماکن اقامتی استفاده می‌شود در ایران نیز برای رزرو محل اقامت خود در طول سفر اقدام نمایند.

نتیجه گیری:

صنعت گردشگری که از زمینه های اصل تمرکز برای توسعۀ اشتغال زایی در کشور به شمار می رود، از معدود صنایعی است که توسعۀ ICT در آن کمتر مورد توجه قرار داشته است

از آنجایی که در حال حاضر از فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری کشور به طرز بهینه ای استفاده نمی شود و منطبق با استانداردهای حال حاضر دنیا نیست، لذا واسطه گری در این صنعت شیوع بسیار دارد. واضح است که واسطه گری در درجه اول باعث افزایش بهای تمام شده خدمات قابل ارائه به مردم از یک سو و کاهش درآمد حاصله برای سرمایه گذار  از سوی دیگر است. این موضوع در صنعت گردشگری به طور اخص باعث موارد زیر شده است:

  • هزینه سرانۀ گردشگری (سفر) برای گردشگر داخلی بالاتر از کیفیت سفر ادراک شده در مقایسه با گردشگری خارجی است در نتیجه گردشگری داخلی کاهش پیدا کرده است و اقبال به گردشگری خارجی رو به رشد است.
  • درآمد نهایی تامین کنندگان و سرمایه گذران (هتلداران و ..) کمتر از حد مورد انتظار است که خود ناشی از موضوعات زیر است:
  • کاهش گردشگر
  • هزینه های واسطه گران
  • افزایش ریسک سرمایه گذاری و کاهش جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری
  • از آنجایی که امکان حل و فصل نیازمندی های سفر (مخصوصاً اقامت) برای گردشگران خارجی فاصله زیادی با حد مطلوب دارد، لذا گردشگران خارجی نیز با صرف هزینه های زیاد و با گذشت از مسیر واسطه گری های زیاد نایل به گردشگری در ایران می شوند و این موضوع تاثیر منفی بر گردشگران ورودی دارد.

در مجموع این مطالب حاکی از آن است که از بین بردن ضعف زیرساخت های فناوری در حوزۀ گردشگری منجر به “افزایش گردشگری داخلی”، “افزایش سود آوری فعالیت گردشگری” و همچنین “افزایش گردشگر خارجی” می گردد.

اینگونه به نظر می رسد که با کاهش هزینه های گردشگری داخلی به میزان 30% از گردشگری خارجی کاسته و از این طریق نزدیک به 1 میلیون گردشگری داخلی افزوده شود. از طرف دیگر با تسهیل خدمات گردشگری برای گردشگران خارجی نیز به میزان 50% بر میزان گردشگران ورودی از خارج از کشور افزوده خواهد شد که این میزان در حدود 2 میلیون گردشگر به میزان گردشگران داخلی خواهد افزود. در مجموع با این میزان افزایش، در حدود 3 میلیون نفر به آمار گردشگری در کشور افزوده خواهد شد که می تواند منجر به ایجاد پانصد هزار فرصت شغلی در هر سال جدید گردد.

 

پلتفرم توزیع داده هتل داری کشورسهیل یحیی زاده

نماینده عضو صاحب نظر در کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات وزارت ارتباطات

مشاور پست بانک ایران

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران RSS

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید