امروز: دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 28 شوال 1445 | 2024-05-06
کد خبر: 234389 |
تاریخ انتشار : 07 تیر 1397 - 14:11 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر به گزارش خبرنگار صلح خبر، مبالغ واریزی مشترکان فعال باقیمانده پس از تعطیلی طرح اشتراک نشریات کشور، در هفته جاری به حساب صاحبان امتیاز این نشریات واریز شد و این طرح هم پس از حدود ۴ سال به فعالیت خود خاتمه داد. پیشتر مشاور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

به گزارش خبرنگار صلح خبر، مبالغ واریزی مشترکان فعال باقیمانده پس از تعطیلی طرح اشتراک نشریات کشور، در هفته جاری به حساب صاحبان امتیاز این نشریات واریز شد و این طرح هم پس از حدود ۴ سال به فعالیت خود خاتمه داد.

پیشتر مشاور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطمینان داده بود که تعهدات مالی این طرح با صاحبان امتیاز نشریات به اشتراک گذاشته شده در آن، تسویه و مابه‌التفاوت مبالغ مربوطه، به حساب آنها واریز خواهد شد و تاکید کرده بود که این کار پس از بررسی دقیق و راستی‌آزمایی در خصوص ارسال نشریات به مشترکین و دریافت نشریات توسط آنها، انجام خواهد شد.

طرح اشتراک نشریات کشور ۴ سال پیش و با هدف کمک به اقتصاد مطبوعات، افزایش سرانه مطالعه و بهره‌برداری مردم از نشریات از سوی معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد کلید خورد. بر اساس این طرح، متقاضیان اشتراک نشریات در سراسر کشور می‌توانستند با مراجعه به سامانه مربوطه و استفاده از آن، نشریات مورد نظر خود را تا سقف ۵۰ درصد تخفیف، مشترک شوند.

در این طرح، مبلغ اشتراک نشریه بر اساس قیمت پشت جلد اولین شماره مورد اشتراک محاسبه می‌شد و در صورت افزایش قیمت نشریه در شماره‌های آتی، بهای اشتراک تا پایان دوره برای مشترکان، ثابت باقی می‌ماند.

روال اِعمال تسهیلات ویژه‌ای که در این طرح برای نشریات در نظر گرفته شده بود، به این شکل بود که سامانه مربوطه مبلغ تسهیلات اشتراک را (تا ۵۰ درصد قیمت اشتراک) از کل هزینه کم، و مابقی را، مشترک پرداخت می‌کرد. بر همین اساس، حمایت برای روزنامه‌ها تا سقف ۵۰۰ تومان و نشریات با قطع روزنامه تا سقف ۷۰۰ تومان و مجلات نیز تا سقف ۵۰۰۰ تومان در هر شماره عنوان شده بود؛ به عنوان مثال چنانچه بهای یک ماهنامه ۴ هزار تومان و سهم حمایت از این ماهنامه ۱۸۰۰ تومان تعیین شده بود، الباقی (۲۲۰۰ تومان) توسط مشترک پرداخت می‌شد.

همچنین بر اساس آئین‌نامه اجرایی این طرح، هر شهروند بر اساس تلفن همراه واحد، می‌توانست حداکثر تا ۳ نشریه (حداکثر یک روزنامه و دو نشریه) را مشترک شود. سقف اشتراک برای روزنامه‌ها و مجلات، ۳۰۰۰ ضرب در ضریب کیفی همان نشریه بود؛ به عنوان مثال نشریه‌ای با ضریب کیفی ۷۰ می‌توانست از حمایت ۲۱۰۰ مشترک بهره‌مند شود.

هزینه توزیع نشریات هم به این صورت محاسبه و به مجریان توزیع پرداخت می‌شد: هزینه توزیع روزنامه در تهران ۵۰۰ تومان، کلانشهرها ۳۵۰ تومان، سایر مراکز استانی ۲۵۰ تومان و شهرستان‌ها ۲۰۰ تومان و همچنین هزینه توزیع مجله در تهران ۶۰۰ تومان، کلانشهرها ۴۵۰ تومان، سایر مراکز استانی ۳۵۰ تومان و شهرستان‌ها ۳۰۰ تومان بود.

با همه این اوصاف اما، فعالیت طرح اشتراک نشریات کشور ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ متوقف شد. در آن زمان، «مهران عباسی انارکی» مشاور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی با مهر از تصمیم شورای سیاستگذاری طرح اشتراک نشریات برای تعطیلی این طرح خبر داد و علت آن را نیز تمایل مدیران نشریات به یارانه مستقیم عنوان کرد.

به گفته رئیس هیئت مدیره موسسه مطبوعاتی نشرآوران، این تصمیم در پی درخواست خود اهالی مطبوعات که از طریق انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی مختلف این حوزه به شورای سیاستگذاری طرح ارائه شد و پس از بررسی‌هایی که صورت گرفت، اتخاذ شد و دلیل اصلی آن هم این بود که اهالی مطبوعات به سمت پرداخت یارانه مستقیم، بیشتر تمایل نشان می‌دادند تا اجرای این قبیل طرح‌های حمایتی.

این در حالی است که به اذعان «سمیرا بندگان» مدیر طرح اشتراک نشریات کشور، حضور نشریات در این طرح در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن، کمتر شده بود و دلیل آن را هم لزوم دارا بودن ضریب کیفی بالا برای نشریات، نظم در انتشار و داشتن لیست بیمه برای نشریات با دوره انتشار روزنامه، هفته‌نامه و دوهفته‌نامه، عنوان کرده بود.

به گفته وی، بودجه مصرف شده در سامانه اشتراک نشریات کشور در سال ۹۶ بسیار کمتر از مقداری بوده که در سال ۹۵ و با نظر نمایندگان تشکل‌های مدیریتی مطبوعات برای آن در نظر گرفته شده بود؛ «در حالی که در سال ۹۵ بودجه‌ای در حدود ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح اشتراک نشریات در نظر گرفته شده بود، اما تا آذرماه سال ۹۶ تنها در حدود ۴ میلیارد تومان آن، برای طرح هزینه شده بود».

کد خبر 4329817
کمال صادقی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید