امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 13 ذو القعدة 1445 | 2024-05-20
کد خبر: 119102 |
تاریخ انتشار : 10 آبان 1395 - 6:50 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه خوارزمی در  جلسه پرسش و پاسخ اعضای هیات علمی دانشگاه گفت: زمزمه­‌ها و شایعاتی این روزها در زمینه­ تفکیک دو پردیس تهران و کرج دانشگاه خوارزمی یا مرکزیت بخشیدن به پردیس کرج شنیده می‌شود که نگرانی‌های فراوانی برای اکثر اعضای محترم هیأت علمی، کارکنان […]

به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه خوارزمی در  جلسه پرسش و پاسخ اعضای هیات علمی دانشگاه گفت: زمزمه­‌ها و شایعاتی این روزها در زمینه­ تفکیک دو پردیس تهران و کرج دانشگاه خوارزمی یا مرکزیت بخشیدن به پردیس کرج شنیده می‌شود که نگرانی‌های فراوانی برای اکثر اعضای محترم هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه ایجاد کرده ­است. دانشگاه خوارزمی، قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی کشور دارای دو پردیس در تهران و کرج است. پردیس کرج در زمانی که این شهر جزو استان تهران بوده است، به عنوان فضایی برای توسعۀ دانشگاه در اختیار آن قرار گرفته­ و تا کنون هیچ مصوبۀ قانونی مبنی بر استقرار دانشگاه در کرج وجود نداشته ­است.

او ادامه داد: مأموریت این دانشگاه از ابتدا در سطح ملی تعریف شده­ است، نه استانی و خوشبختانه اینک با تعیین این دانشگاه به عنوان دانشگاه محور برای همکاری­‌های علمی و بین­‌المللی دانشگاه­‌های ایران با کشور اتریش، به سطح بین‌المللی ارتقا یافته و فروکاست سطح این دانشگاه به فعالیت‌های استانی به هیچ وجه به صرفه و صلاح دانشگاه و وزارت علوم نیست.

سبحان‌اللهی افزود: تاریخ یکصد ساله دانشگاه خوارزمی با تاریخ آموزش عالی کشور عجین و همراه است. در آستانه برگزاری یکصدمین سال تأسیس دانشگاه و آغاز فعالیت آموزش عالی هستیم و ضروری است که هویت و ارزش قدمت آن حفظ شود و شایسته و بدیهی است که از هرگونه اقدامی که به این پیشینه ارزشمند و افتخارآمیز و پیوند دیرین و وثیق آن با تاریخ آموزش عالی کشور آسیب می رساند، پرهیز شود. به راستی بر ماست که دیرینه‌ترین نهاد آموزش عالی کشور را پاس بداریم و در توسعه آن بکوشیم نه این که آن را تضعیف و تجزیه کنیم.

او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: مدیریت دانشگاه، پردیس‌های تهران و کرج را یک مجموعه تلقی می­‌کند و بر این باور است که هیچکدام به تنهایی نمی‌توانند راه توسعه را در پیش بگیرند. بنابراین برای توسعۀ همه جانبۀ دانشگاه، در پی تعیین دقیق مأموریت هر دو پردیس است. برای فعالیت‌های علمی که نیاز به فضای فیزیکی و تجهیزات بیشتری از جمله آزمایشگاه است، در کرج برنامه‌ریزی می­‌شود. برای نمونه مرکز رشد را در کرج راه­‌اندازی کرده‌ایم. همچنین مقرر شده است که شهر سلول­‌های بنیادی با مشارکت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با یکصدمین سال تأسیس این دانشگاه در کرج تأسیس شود.

به گفته این استاد دانشگاه جدا کردن این دو سایت از یکدیگر، ضربه­ جبران‌ناپذیری به هر دو بخش است؛ چرا که هویت گره خورده به یکدیگر آن دو را خدشه‌دار می­‌کند و با انفکاک و تقسیمی که از نظر آماری در پیشینه­ علمی و پژوهشی آنها صورت می­‌گیرد، جایگاه و رتبه­ علمی آن­ها به طرز اسفباری تنزل می­‌یابد و تا سال­‌های سال هیچکدام نخواهند توانست به جایگاه کنونی خویش برسند و این لطمه­ تاریخی را جبران کنند.

سبحان‌اللهی اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی در سال‌های اخیر ارتباط با صنعت و بخش های مختلف جامعه را جزو مهم ترین برنامه های خود قرار داده است. ارتباط با وزارتخانه‌ها، دستگاه ها و سازمان های ملی تنها در تهران امکان پذیر است و در روزهایی که هیأت رئیسه در تهران حضور دارند، جلسات مهم و کارآمدی بین دانشگاه و این دستگاه ها تشکیل می شود و تفاهم نامه های ارزنده ای تا کنون امضا شده است؛ در حالی که نشست ها و ارتباطات در کرج، در حد ارتباطات و تعاملات محدود استانی و شهرستانی است.

او همچنین گفت: اعتقاد جدی اینجانب و اکثر اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان دانشگاه خوارزمی، نخستین مؤسسۀ آموزش عالی کشور این است که برگرداندن شأن و اعتبار دیرین ترین دانشگاه ایران به آن، در گرو این است که هر دو بخش دانشگاه در تهران و کرج، با محوریت تهران، در حیطۀ مأموریت­‌های خاص خود فعال و تقویت شوند و بدون همکاری این دو بخش، دانشگاه به برنامۀ راهبردی خود که قرار گرفتن در زمرۀ دانشگاه­های سطح اول کشور است، نائل نخواهد شد. بر همۀ ماست که ارزش قدمت و جایگاه ویژۀ دانشگاه را همیشه حفظ کنیم و اجازه ندهیم که محافل سیاسی و خارج از دانشگاه برای آن تصمیم بگیرند و در کارهای آن دخالت کنند. هرگونه تصمیم گیری خارج از دانشگاه و بدون در نظر گرفتن رأی و نظر خود دانشگاهیان، توهین به شأن و جایگاه آنان است و به هیچ وجه آن را نمی پذیریم.

وی در نهایت از صحبت با وزیر علوم و چند تن از نمایندگان مجلس در این خصوص خبر داد و افزود: باز هم به این مذاکرات ادامه خواهم داد و با یاری و همراهی استادان، کارکنان و دانشجویان گرامی به حفظ هویت و یکپارچگی دانشگاه عزیزمان همت خواهیم گمارد.

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید