امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 224275 |
تاریخ انتشار : 09 اسفند 1396 - 17:26 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر همایش «عملیات خیبر مظهر ابتکار و نوآوری؛ سرآغاز تحول» و مراسم رونمایی از کتاب «عملیات خیبر؛ تفکری نو در جنگ» در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد. به گزارش صلح خبر، همایش واکاوی «عملیات خیبر مظهر ابتکار و نوآوری؛ سرآغاز تحول» با موضوع ابتکار خلاقیت در طرح‌ریزی […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

همایش «عملیات خیبر مظهر ابتکار و نوآوری؛ سرآغاز تحول» و مراسم رونمایی از کتاب «عملیات خیبر؛ تفکری نو در جنگ» در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش صلح خبر، همایش واکاوی «عملیات خیبر مظهر ابتکار و نوآوری؛ سرآغاز تحول» با موضوع ابتکار خلاقیت در طرح‌ریزی عملیات خیبر به‌عنوان اولین سلسله نشست راهبردی صبح امروز چهارشنبه ۹ اسفند با حضور سردار احمد غلامپور فرمانده وقت قرارگاه نصرت در عملیات خیبر، در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم از کتاب «عملیات خیبر؛ تفکری نو در جنگ» شامل مصاحبه‌های حسین اردستانی، تاریخ‌نگار و راوی جنگ ایران و عراق با سردار غلامعلی رشید درباره این عملیات رونمایی به عمل آمد. این کتاب در بر گیرنده ۳ بخش است؛ در بخش اول به بررسی عملیات خیبر پرداخته شده و در بخش دوم به عملیات در هور و غافلگیری دشمن پرداخته شده است. بخش سوم این کتاب نیز ۴۳ موضوع برگزیده و خواندنی از عملیات خیبر را شامل می شود.

سردار احمد غلامپور در این مراسم با اشاره به ایده و طرح اولیه این عملیات آبی خاکی گفت: منطقه هور در ابتدا برای ما بسیار ناشناخته بود. نیروهای اطلاعاتی عمدتاً متشکل از بچه‌های اهواز بودند که میانگین سنی‌شان بین ۱۸ تا ۲۴ سال بود. دو مجموعه دیگر هم شامل عرب‌زبان‌ها و بومیان منطقه بودند و مجموعه سوم نیز عراقی‌های فراری از این کشور و اهل منطقه هور بودند که قرارگاه سری نصرت را تشکیل دادند که در فاز نخست شناسایی منطقه هور را عهده‌دار شد. آقا محسن رضایی ابتدا با لباس مبدل برای سرکشی می‌رفت؛ نمی‌خواست ایده اولیه خیبر را طرح کند. بنده را به‌عنوان رابطه میان خود و علی هاشمی قرار داده بود. در آن مقطع فرمانده قرارگاه کربلا بودم و درخواست کردم برای توجیه رفت‌وآمدها علی هاشمی علاوه بر فرماندهی پدافندی قرارگاه هور، به‌عنوان معاون بنده در قرارگاه کربلا فعال شود.

وی افزود: با ورود به فاز نخست عملیات خیبر، عملاً فصل سرما آغاز شد و کار شناسایی در منطقه هور را با مشکل مواجه کرد چون با شناسایی‌های مرسوم که از خط خودی تا دشمن حرکت می‌کردم، متفاوت بود و حتی تا چندین روز در سرمای استخوان سوز خوزستان با شرایط سخت در بَلَم‌ها انجام می‌گرفت. کار به گونه‌ای سخت بود که وقتی بچه‌ها که از شناسایی بازمی‌گشتند موقع تعویض لباس غواصی، به‌دلیل اینکه چند روز در آب مانده بودند، پوست تنشان با لباس کنده می‌شد. این بچه‌ها ایده غیرممکن عملیات در هور را محقق کردند. این جوانان در عمق خاک عراق مأموریت‌های فوق سری انجام می‌دادند و حتی قرنطینه نمی‌شدند. این ویژگی‌ها در هیچ نیرویی پیدا نمی‌شد. این بچه‌ها فقط توجیه بودند که عملیات نباید لو برود و تعهدی خدایی داشتند که جزئیات کار را بیان نکنند.

فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس در ادامه سخنان خود گفت: آموزش غواصی به نیروها از مشکلات ما بود و باید بچه را پشت سدها در آب بسیار سرد آموزش می دادند. بچه‌ها را پشت سدها در آب بسیار سرد آموزش می‌دادند. تأمین نیازمندی‌ها و قایق از دیگر مشکلات بود. همچنین با توجه به فاصله خودی تا دشمن، آتش پشتیبانی لازم را در اختیار نداشتیم که در بخشی خاص از عملیات در حد صفر بود و حتی یک گلوله توپ نمی‌توانست ما را پشتیبانی کند. چون عمق و فاصله ما تا دشمن زیاد بود. جزایر را گرفته بودیم ولی عرصه بسیار بر ما تنگ شده بود. امروز با قاطعیت می‌گویم خیبر یکی از بهترین و کامل‌ترین طرح‌ریزی‌ها در جغرافیای جنگ است؛ چراکه هر آنچه در خیبر اتفاق افتاد و در ظاهر عدم الفتح بود، ناشی از ضعف خودمان بوده؛ نه قدرت دشمن! در طرح‌ریزی عملیات خیبر انتظار داریم حداقل ۵۰۰ هلی‌کوپتر ارتش از سوی نظام در اختیار این عملیات قرار گیرد. اما مقدورات و انتظارات پشتیبانی را در اختیار نداشتیم.

سردار غلامپور در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما با دو نگاه درباره جنگ مواجه هستیم که یکی دیدگاه حضرت امام(ره) است که اصرار دارند جنگ نه‌تنها تا سقوط صدام ادامه می‌یابد بلکه بسیار فراتر از نگاه جغرافیای عراق و ایران است. نگاه دوم متعلق به متولیان نظام بود که اصرار داشتند از پس عراق و حامیان آن برنمی‌آییم و انتخاب آن چیزی جز خسران برای ما نیست. امروز هم عده‌ای معتقدند زور ما به ‌طرف مقابل نمی‌رسد؛ با اینکه اعلام می‌دارند باید مذاکره کنیم و حق خود را بگیریم. این تفکر در زمان جنگ هم وجود داشت و زمانی که مرحوم آیت‌الله‌هاشمی، مدیریت جنگ را بر عهده می‌گیرد، تفکر سیاسی بر تفکر نظامی غلبه پیدا می‌کند. قبل از آن، فرایند تصمیم‌گیری برای جنگ بر عهده محسن رضایی و شهید صیاد بود و بلاواسطه به امام(ره) متصل و امام(ره) از پیشرفت جنگ راضی بودند.

وی در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ما در توازن با عراق جلو می‌انداخت، حفاظت و غافلگیری بود. خیبر نوعی حفاظت و غافلگیری داشت که بخشی از آن به خود ما مربوط می‌شد و امکان نفوذ در مجموعه خودی و نیز عدم اطلاع از حفاظت و غافلگیری وجود داشت اما خوشبختانه در عملیات خیبر، هیچ‌یک از بخش‌ها لو نرفت و این از جانب نیروهای خودی به‌خوبی مدیریت شد.

فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس با اشاره به جغرافیای منطقه و عدم حضور فعال دشمن گفت: دفاع مقدس مجموعه‌ای موفقیت‌آمیز بوده است که سربلند از آن خارج شده‌ایم. اما گاه به‌صورت نقطه‌ای درباره برخی عملیات‌ها اظهارنظر می‌کنیم. بنابراین در مورد خیبر می‌توان نسبت به تحلیل ساختاری بحث کرد یا نسبت به پشتیبانی یا توجیه فرماندهان، یا خود منطقه و تداوم عملیات قضاوت کرد.

سردار غلامپور در پایان سخنانش به دستاوردهای عملیات خیبر اشاره کرد و گفت: اولین دستاورد خیبر این بود که بعد از ۲۲ ماه اراده خود را بر دشمن غلبه دهیم. مهم‌ترین هدف جنگ نیز تحمیل اراده به طرف مقابل است که خیبر این مهم را تحقق بخشید. در خیبر، حداکثر ۳۰ درصد اهداف فیزیکی را محقق کردیم ولی این ۳۰ درصد ارزش داشت. ما در عملیات‌های بزرگی با عراق مواجه و شکست‌های زیادی تحمیل کردیم. اما چرا عراق بعد از این پیروزی‌های بزرگ و موفقیت‌آمیز حتی یک گلوله شیمیایی به سمت ما شلیک نکرد. حالا باید پرسید چرا در خیبر تا آن حد سلاح شیمیایی روی سر ما ریخت و اصرار داشت این جزایری که به‌ظاهر ارزشی نداشتند، را باز پس گیرد و حجم بالایی از بمباران را روی سر ما ریخت؟ زمانی‌که نفس ما به شماره افتاد و همه فرماندهان در خط مقدم از جمله شهید همت و باکری و احمد کاظمی و شهید زین‌الدین همگی در کنار بچه‌ها می‌جنگیدیم و پیام امام(ره) آمد که فرمودند؛ حفظ جزایر به اندازه حفظ نظام ارزش دارد و باید در جزایر بمانید، تحولی در ما ایجاد کرد و وقتی به گوش رزمنده‌ها رسید چنان غوغایی برپا کردند که عراق را منصرف کرد.

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید