امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 242551 |
تاریخ انتشار : 12 مهر 1397 - 12:26 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر صلح خبر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتابِ» هفته گذشته دربرگیرنده ۱۵ خبر و درباره اتفاقاتی چون کارشکنی سفارت آلمان در صدور روادید برای حضور ناشران و خبرنگاران ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود. البته خروج کاغذ از وضعیت بحرانی‌اش از دیگر محورهای مهم گزارش هفته پیش […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

صلح خبر _ گروه فرهنگ: گزارش «یک هفته با کتابِ» هفته گذشته دربرگیرنده ۱۵ خبر و درباره اتفاقاتی چون کارشکنی سفارت آلمان در صدور روادید برای حضور ناشران و خبرنگاران ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود. البته خروج کاغذ از وضعیت بحرانی‌اش از دیگر محورهای مهم گزارش هفته پیش بود.

اما گزارش این هفته، ۱۴ خبر دارد و محوریت خبرهایش با اتفاقات مربوط به رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» و همچنین اخبار مربوط به آماده‌سازی هفته کتاب است.

به این ترتیب، گزارش این هفته با یک خبر درباره سخنان مسئول غرفه جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت آغاز می‌شود که واکنشی به اتفاقات هفته پیش بود. در ادامه ۴ خبر دفاع مقدسی مرور می‌شوند که ۳ عنوان ابتدایی‌شان درباره کتاب «فرنگیس» و تقریظ رهبر انقلاب بر آن هستند. سپس ۳ خبر درباره هفته کتاب و رویدهای مرتبط مرور می‌شود.

باقی گزارش، دربرگیرنده ۴ خبر از رویدادهای داخلی حوزه کتاب و نشر و ۲ خبر بین‌المللی است.

در ادامه گزارش مرور اخبار حوزه کتاب و نشر را در هفته‌ای که گذشت، از نظر می‌گذرانیم؛

سخنان شهرام‌نیا درباره ویزا ندادن سفارت آلمان به مسافران فرانکفورت

امیرمسعود شهرام‌نیا رئیس غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در گفتگویی که ابتدای این هفته با مهر داشت، با اشاره به پیگیری‌ها برای صدور ویزا به همه ناشران ایرانیِ اعزامی به این نمایشگاه، این مسئله را نه سیاسی که ناشی از سختگیری کنسولی دانست.

هفته گذشته صلح خبر در گزارشی از کارشکنی سفارت آلمان برای حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت خبر داد و نوشت: چند هفته مانده به آغاز نمایشگاه کتاب فرانکفورت، مسئولان سفارت آلمان برای دست کم ۱۵ نماینده از ناشران و آژانس‌های ادبی و اهالی رسانه از کشورمان، ویزا صادر نکرده‌اند که از جمله شامل نمایندگانی از انجمن ناشران دانشگاهی، انتشارات سوره مهر، نشر ققنوس، موسسه ایرانی بوک، انتشارات خانه ستاره ها ایران، موسسه آوانامه، آژانس ادبی پل و… هستند. همچنین خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا) هم در گزارشی تکمیلی‌تر، نام نمایندگان انتشارات حافظ، نحل، انتشارات اسرا و انتشارات فرانگر پارس را هم به این فهرست افزوده بود.

انتشار متن تقریظ رهبر انقلاب بر «فرنگیس»

مراسم هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس صبح یکشنبه این هفته در مؤسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد و در آن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» رونمایی شد.

دیدار نویسنده و راوی «فرنگیس» با رهبر انقلاب

برنامه رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب صبح یکشنبه برگزار شد و دیدار نویسنده و راوی کتاب مورد نظر ظهر همان روز برگزار شد. به این ترتیب فرنگیس حیدرپور (راوی کتاب) و مهناز فتاحی (نویسنده‌) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

تبریک نویسندگان دفاع مقدس به نویسنده «فرنگیس»

پس از دو خبر پیشین، هم جمعی از نویسندگان نشر ۲۷ بعثت و حوزه دفاع مقدس با انتشار نامه‌ای به مهناز فتاحی تبریک گفتند.

رونمایی ۲ جلد کتاب دفاع مقدسی در اهواز

از دیگر خبرهای حوزه ادبیات دفاع مقدس که این هفته منتشر شدند، می‌توان به آئین رونمایی از دو جلد کتاب «جریان شناسی شعر جنگ» و «شرجی ‌تر از جنگ» اثر داودرضا کاظمی در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز اشاره کرد. این برنامه دوشنبه ۹ مهر برگزار شد.

برگزاری دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب

هرچه به آبان ماه نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد اخبار مربوط به آماده‌سازی و تدارک هفته کتاب بیشتر می‌شود. به این ترتیب دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۰ مهر با حضور محسن جوادی رئیس شورای سیاست‌گذاری و اعضای شورا در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انتخاب شعار هفته کتاب

خبر دوم از اخبار مربوط به آماده‌سازی هفته کتاب نیز این بود که نیکنام حسینی‌پور دبیر بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران این هفته از انتخاب شعار این دوره خبر داد و با اشاره به برگزاری دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری این مناسبت، گفت: یکی از دستور جلسات انتخاب شعار بود که پس از بررسی شعارهای پیشنهادی شعار «حال خوش خواندن» به عنوان شعار بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

انتشار فراخوان جشنواره کتاب و رسانه

در ادامه اخبار مربوط به هفته کتاب، فراخوان هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه هم دیروز چهارشنبه منتشر شد و اعلام شد مخاطبان این جشنواره تا ۲۷ مهر برای ارسال اثر فرصت دارند.

ثبت‌نام ناشران برای نمایشگاه‌های استانی کتاب در ماه آبان

این هفته همچنین موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از آغاز ثبت‌نام ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب استانی در ماه آبان خبر داد. به این ترتیب، ناشران سراسر کشور تا ۱۷ مهر می‌توانند برای حضور در نمایشگاه‌های استانی کتاب در ماه آبان ثبت‌نام کنند.

نمایشگاه‌های استانی کتاب در استان‌های خراسان رضوی (۱ تا ۷ آبان)، اصفهان (۹ تا ۱۵ آبان)، کرمان (۱۹ تا ۲۴ آبان)، کرمانشاه (۲۰ تا ۲۵ آبان)، گیلان و لرستان (۲۶ آبان تا ۱ آذر) برگزار می‌شود.

رونمایی از پوستر جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی

پوستر سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی در حاشیه نشست هم‌اندیشی و آسیب‌شناسی کارگاه‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سرای اهل قلم خانه کتاب رونمایی شد. این برنامه با حضور ابراهیم حیدری مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و علی اصغر سیدآبادی مشاور وزیر و قائم مقام ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید و نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان همراه بود.

نقد و بررسی کتاب نویسنده افغانی

نشست نقد و بررسی کتاب «نخ قرمز به جای لب‌هایش» نوشته زهرا نوری نویسنده مهاجر افغانستانی، عصر شنبه ۷ مهر با حضور جمعی از نویسندگان و منتقدان ادبی در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

انتخاب داوران مسابقه داستان‌نویسی خودنویس

داوران اولین دوره مسابقه داستان‌نویسی خودنویس انتخاب شدند. به این ترتیب مجید قیصری، حسن محمودی، میرشمس الدین فلاح هاشمی و وجیهه سامانی به عنوان داوران این جایزه که توسط نشر صلح خبر در حال برگزاری است، انتخاب شدند.

برگزاری جشن ۱۵۰ سالگی رمان «زنان کوچک»

مصادف شدن سال ۲۰۱۸ با ۱۵۰ سالگی انتشار کتاب «زنان کوچک» فرصت مناسبی را در اختیار دوستداران این کتاب در آمریکا قرار داد تا بار دیگر به سراغ آن بروند و با تمرکز بر آن دست به فعالیت‌های مختلف بزنند. به این ترتیب، مخاطبان و هواداران این اثرِ لوییزا می الکات به تجلیل از آن پرداختند.

انتشار دومین فهرست نامزدهای جایزه گنکور

دومین و آخرین خبر بین‌المللی این گزارش هم درباره جایزه مهم گنکور است. گروه داوران جایزه گنکور سه شنبه در حالی اسامی هشت نامزد باقی مانده در رقابت این دوره را اعلام کردند که تنها یک تن از آنها زن است.

جایزه گنکور ابتدا با انتشار فهرست اولیه خود  با معرفی ۱۵ نامزد دور رقابت امسال خود را آغاز کرده بود.

کد خبر 4419695
صادق وفایی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید