امروز: چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 15 ذو القعدة 1445 | 2024-05-22
کد خبر: 174825 |
تاریخ انتشار : 08 شهریور 1396 - 9:58 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر نقشه راه دولت دوازدهم به گزارش صلح خبر؛روزنامه ایران در صفحه اول امروز 8 شهریور خود نوشت:نقشه راه دولت دوازدهم روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی تشریح کرد نقشه راه دولت دوازدهم رئیس جمهوری شب گذشته در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی، اصول، خط مشی و برنامه دولت […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

نقشه راه دولت دوازدهم

به گزارش صلح خبر؛روزنامه ایران در صفحه اول امروز 8 شهریور خود نوشت:نقشه راه دولت دوازدهم

نقشه راه دولت دوازدهم

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی تشریح کرد
نقشه راه دولت دوازدهم

رئیس جمهوری شب گذشته در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم ایران اسلامی، اصول، خط مشی و برنامه دولت دوازدهم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشریح و ضمن تبیین مهم‌ترین مسائل روز کشور، مواضع کشورمان را درباره تازه‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای این گفت‌وگوی تلویزیونی با آرزوی موفقیت برای همه مسئولان دولت دوازدهم، از مردم بابت خلق حماسه 29 اردیبهشت و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر رأی اعتماد بزرگ به دولت دوازدهم قدردانی کرد.

رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره فرآیند انتخاب کابینه و تفاوت دولت دوازدهم و یازدهم، با بیان اینکه با همه چهره‌های معروف سیاسی و جناح‌ها جلسه داشتیم و پیشنهاداتی داشتند، تصریح کرد: نیمی از کابینه وزرای سابق هستند که کار خود را ادامه می‌دهند، بقیه وزرا هم برخی‌ معاونان وزرای سابق بودند، مثل وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد و وزیر آموزش و پرورش، برخی نیز معاون من بودند یا وزیر دادگستری که رئیس ویژه بازرسی رئیس جمهوری بوده است. بنابراین، با همه اینها مستقیم و یا غیرمستقیم در طول 4 سال گذشته کار کردم و شناخت بیشتری دارم و آنها هم نظرات من را دقیق‌تر می‌دانند.

رئیس جمهوری با تشکر از آن اعضای کابینه یازدهم که اکنون در دولت حضور ندارند، اضافه کرد: در آغاز دولت یازدهم، با مشکلات بسیار عظیم و بزرگی روبه‌رو بودیم که امروز آن مشکلات یا از بین رفته یا خیلی کاهش پیدا کرده است. البته معنایش این نیست که مشکلات تمام شده است، مشکلات فراوانی پیش رو داریم معنی‌آن نیست که راه هموار شده، هنوز سنگلاخ‌هایی پیش رو داریم اما با اراده‌ای قوی‌تر، با آشنایی بیشتر و با روشنی بهتر مسیرمان را می‌شناسیم  و امروز بسیار امیدوارتر از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت دولت هستم و حتماً با کمک و حمایت و حضور و مشارکت مردم، می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به تفاوت نوع مشکلات با گذشته و کوچک‌تر شدن برخی مشکلات، گفت: مثلاً در بحث هسته‌ای آن موقع که دولت کار خود را شروع کرد، برنامه بر این بود که هر چند ماه یکبار تولید نفت ما کاهش و تحریم‌ها شدت پیدا کند. امروز تحریم‌ها شکسته شده، از نظر من بازگشت به تحریم گذشته علیه ایران امکان‌ناپذیر است. البته امریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم به صورت قبلی نسبت به جمهوری اسلامی ایران برنخواهد گشت و شرایط بین‌المللی نسبت به ایران کاملاً تغییر کرده است و نگاه جهانیان نسبت به ایران کاملاً عوض شده و بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشتیم.

روحانی با بیان اینکه امروز مردم آرامش و امنیت بیشتری احساس می‌کنند، تصریح کرد: برخی از مشکلات ما ممکن است بیشتر شده باشد؟ مشکل آب کشور روز به روز با ادامه خشکسالی‌ها بیشتر می‌شود و باید برای حل و فصل آن فکر کنیم؛ در زمینه محیط زیست برخی از مشکلات را پشت سر گذاشتیم اما مشکلات بزرگ‌تری هم ممکن است پیش رو داشته باشیم.

در زمینه جوانان و زنان
حق با افکار عمومی است
رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره انتقاداتی که درباره میزان جوان‌تر شدن و سهم بانوان در کابینه مطرح شده، اظهار کرد: کاملاً حق با افکار عمومی است؛ چرا که نیرو، انرژی و ظرفیت بزرگی در قشر جوانان وجود دارد و آنها می‌توانند تحول بزرگی در کشور بیافرینند.

وی با بیان اینکه من هم نگران هستم که چرا امروز شاهد گردش نخبگان با آن سرعتی که باید باشد، نیستیم، گفت: در این راستا به همه وزرای دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزیری حداقل باید دو نفر از جوان‌ها را در سمت معاون وزیر یا مشاور وزیر و یا دستیار وزیر به کار گیرند و حتماً از خانم‌ها در یکی از این سمت‌های مشابه بهره برده و از وجود آنها در تحول وزارتخانه‌ها استفاده کنند.

روحانی با اشاره به اینکه مصوبه دولت مبنی بر افزایش ظرفیت مدیریت زنان در دولت به 30 درصد رسیده ، گفت: در کابینه دولت دوازدهم سه نفر از خانم‌ها نیز حضور دارند و از افکار و نظرات آنان استفاده می‌کنیم که قبلاً هم در سمت‌های مدیریتی و دانشگاهی حضور داشتند.

البته استفاده از جوان‌ها یا بانوان به این معنا نیست که چند نفر از آنها در هیأت وزیران هستند، چرا که ما در دستگاه اجرایی جامعه‌ای بزرگ داشته و چیزی حدود 3 میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری داریم. از این رو وقتی از دستگاه اجرایی سخن می‌گوییم، باید همه آن سه میلیون نفر را در نظر بگیریم (منظور از دولت) تنها آن 30 نفری که دور آن میز بیضی به نام هیأت دولت یا هیأت وزیران نشستند، نیست بلکه منظور دولت به مفهوم عام است. روحانی تأکید کرد: نسبت به مذاهب مختلف هم در دولت یازدهم و دوازدهم تأکید داشتیم. بخشی از بخشداران و فرمانداران و معاونین استانداران و معاونین وزرای ما از اهل سنت بودند. آنها برادران بسیار عزیز ما هستند .هموطن ما هستند و همه ایرانیان باید از فرصتی که پیش روی آنهاست بتوانند بخوبی استفاده کنند.

برای انتخاب کابینه تحت فشار نبودم
رئیس جمهوری افزود: نسبت به کابینه تحت فشار نبودم، ممکن است جناح‌ها و احزاب‌ نقطه نظراتی داشته و نظرات‌شان را مطرح می‌کردند اما این گونه نبود که نسبت به انتخاب وزیرم تحت فشار، تصمیم گرفته باشم. یعنی جناح و گروهی به من فشار آورده باشد و برای رضایت آنها وزیری انتخاب کرده باشم، اصلاً این طور نبوده است.

وی با بیان اینکه طبیعی است که هر جناحی دوست دارد، افراد خودش یا وابستگان فکری خودش در مناصب مختلف فعالیت کنند، ادامه داد: اما دولت دوازدهم همچون دولت یازدهم فرا جناحی است. البته همه وزرا و همه مسئولان بلندپایه بخش اجرایی هم به اصول پایبندند، هم معتقد به اصلاح در امور هستند و هم معتدل هستند، اما در عین حال ما وابستگی جناحی را اصل قرار ندادیم و شایستگی را اصل قرار دادیم. وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم، حدود 24 ساعت قبل از معرفی وزرا انصراف داد و در آن فرصت نمی‌توانستم وزیر جدید را برگزینم، اضافه کرد: نمی‌خواستم ارائه لیست کابینه به مجلس شورای اسلامی به تأخیر بیفتد. وزیر نیرو هم نتوانست به اندازه کافی رأی در مجلس کسب کند. بنابراین این دو وزیر باقی ماندند و امیدوارم بتوانیم در هفته‌های آینده یا در هفته‌های اول مهرماه این دو وزیر را به مجلس معرفی کنیم.
وی ادامه داد: معتقدم دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ‌تر است و یکی از اصول من برای انتخاب وزرا و معاونین همین بوده که با هماهنگی بیشتری بتوانیم با هم کار کنیم؛ البته در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن صورت نبود که در بعضی از رسانه‌ها منعکس شد، ولی به طور طبیعی ناهماهنگی‌هایی ممکن است در دولت یازدهم بوده باشد که امیدوارم دولت دوازدهم مخصوصاً در زمینه اقتصادی دولت هماهنگی باشد.

رئیس جمهوری با اشاره به ادامه و پیگیری جلسات شورای هماهنگی اقتصادی در دولت دوازدهم با کمی تفاوت در ترکیب، گفت: تصمیمات اساسی نسبت به مسائل اقتصادی دولت در آنجا اتخاذ خواهد شد و سپس آن مقداری که لازم و ممکن است به شورای اقتصاد یا به هیأت وزیران بیاید، می‌آید و  تصمیمات مهم و اساسی آنجا اتخاذ می‌شود.

روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا این باعث تداخل وظایف نمی‌شود، گفت: هر کدام از وزرا اختیارات قانونی خودشان را دارند، اما تصمیمات اساسی که می‌خواهد در بخش اقتصاد اتخاذ شود، به یک هماهنگی سطح بالا نیاز دارد، این هماهنگی از سوی خود من انجام می‌شود. در دولت یازدهم 200 جلسه هماهنگی داشتیم و در دولت دوازدهم هم همین حدود یا بیشتر جلسات هماهنگی خواهیم داشت بویژه در آغاز دولت به طور معمول 2 جلسه شورای هماهنگی را حسب نیاز برگزار می‌کنیم. روحانی با اشاره به نقش ستاد اقتصاد مقاومتی در هماهنگی بین دولت و فعالان اقتصادی و نیز هماهنگی بین نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و قضایی یا مجلس، اظهار کرد: شورای اقتصاد و دولت وظایف مشخص خود را انجام می‌دهند. البته خود وزرای اقتصادی هم از گذشته جلساتی داشتند و اکنون هم خواهند داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که معاونت اقتصادی که مجدداً احیا شده است، در دولت دوازدهم چه وظیفه مشخصی دارد، تصریح کرد: وظایف اقتصادی است که رئیس جمهوری به آن واگذار می‌کند. برخی از موارد اقتصادی هست که یک نفر باید آن را هماهنگ و پیگیری کند، این کار از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهوری انجام می‌شود و موارد خاص را رئیس جمهوری به معاونت اقتصادی ارجاع می‌دهد.

روحانی در پاسخ به سؤالی درباره موضوع پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه پیوست احکام وزرا گفت: پیوست احکام هم تا پایان این هفته یا آغاز هفته آینده به وزرا ابلاغ خواهد شد. بعد از آن می‌توانیم این پیوست‌ها  را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم تا منتشر شود، زیرا طبقه‌بندی ندارد.

وی با بیان اینکه عملکرد وزرا هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: حتی به سازمان برنامه و بودجه هم دستور دادم که هر سه ماه یکبار نسبت به واگذاری بودجه به همه دستگاه‌هایی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند، رسیدگی کنند و اگر کار آنها در چارچوب قانون بوده، ادامه دهند و اگر هم لازم دیدند،تخصیص دادن بودجه را کم کنند.

رعایت اخلاق در انتخابات
روحانی در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد سیاست داخلی دولت دوازدهم با بیان اینکه باوجود رقابتی بودن انتخابات، اما فضا بسیار اخلاقی و قاعده‌مند بود، خاطرنشان کرد: همه، قواعد بازی را بلد بودند. شعار می‌دادند، شعارها هم گاهی شعارهای واضح و صریح بود اما در عین حال ما گاهی جلسات تبلیغات انتخاباتی داشتیم در یک استانی بین من و مثلاً رقبایم گاهی با فاصله یک ساعت یا دو ساعت و این جمعیت‌ها در خیابان‌ها بهم می‌رسیدند اما کاملاً مؤدبانه و برادرانه با هم رفتار می‌کردند.
رئیس جمهوری ادامه داد : اگر می‌خواهیم به اهدافی که ملت، انقلاب و نظام ما می‌خواهد برسیم، راهی جز وحدت، اتحاد و تعامل با یکدیگر نداریم؛ اینکه می‌گوییم با دنیا باید تعامل داشته باشیم یا مقام معظم رهبری فرمودند تعامل گسترده با جهان داشته باشیم به طور طبیعی باید تعامل ما در داخل خیلی عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد تا تعامل با ملل دیگر و دیگر کشورها.

حذف رقیب ممکن نیست
وی با بیان اینکه امروز برای همه روشن شده که حذف رقیب امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: امروز روشن شده که هیچ جناحی نمی‌تواند جناح دیگر را از میدان به در کرده و هیچ فکری نمی‌تواند به عنوان فکر مطلق باشد و بگوید افکار دیگر نباید وجود داشته باشند. اصلاً جهان امروز و جامعه ما دیگر این گونه نیست. مخصوصاً مردم ایران با فرهنگ و تمدن بزرگی که دارند و عشقی که به پیامبر و اهل بیت رسالت دارند، باید در کنار هم زندگی کنیم و تفاوت‌ها و اختلافات فکری را به رسمیت بشناسیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه تفاوت رأی و نظر داریم اما باید همدیگر را یاری کنیم، خاطرنشان کرد: همه مردم بخوبی می‌دانند که امروز این دولت به عنوان منتخب ملت است و دولت به خوبی می‌داند که در قبال همه ملت وظیفه‌ دارد؛ یعنی هم در برابر 24 میلیونی که به دولت رأی دادند و هم 16 میلیونی که به رقبای دولت رأی دادند وهم در برابر 16 میلیونی که به هر دلیلی نتوانستند در انتخابات شرکت کنند، همه آنها ملت ایرانند.

هماهنگی بیشتر سه قوه
وی افزود: باید در برابر مطالبات و انتقادات و تقاضاهای همه ملت ایران کاملاً گوش شنوا داشته باشیم و برای اینکه به اهداف ملی‌مان برسیم اولاً قوا باید در کنار یکدیگر باشند چراکه بدون کمک قوه مقننه و قضائیه نمی‌توانیم به اهداف‌مان برسیم و باید قوه قضائیه و مقننه ما را یاری کنند. در دولت دوازدهم تصمیم گرفتیم خیلی نزدیک‌تر همدیگر را ببینیم و منظم‌تر جلسات را تشکیل دهیم و دستور جلسات را از پیش مطرح و مصوباتی که داریم را برای اجرا دنبال کنیم.

رابطه عالی با قوای مسلح
رئیس جمهوری با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه نیروهای مسلح در کشور، به حضور سه قوه و مقامات لشکری و کشوری در شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و افزود: هماهنگی لازم در آنجا انجام می‌گیرد اما در عین حال رابطه خود رئیس جمهوری با مسئولان عالی‌رتبه نظامی هم بسیار مهم است چه ارتش، چه سپاه، که این دو نیروی بزرگ ما هستند، البته نیروی انتظامی و بسیج هم جای خود را دارند. وی افزود: در دولت یازدهم جلساتی را با فرماندهان محترم ارتش و سپاه داشتیم در این دولت هم جلسه بسیار خوبی با فرماندهان عزیز سپاه داشتیم، جلسه مفصل و طولانی بود. نقطه نظراتشان را مطرح کردند و من هم مطرح کردم و تصمیمات بسیار خوبی برای هماهنگی گرفتیم. روحانی با بیان اینکه حتی برای پیشرفت در اقتصاد، نیروهای مسلح باید به ما کمک کنند، اظهار داشت: در اصل 147 قانون اساسی آمده که در زمان صلح خبر باید امکانات نیروهای مسلح در کنار دولت قرار گیرد؛ در بخش آموزش، امداد، مسائل اقتصاد، به تعبیر قانون اساسی در جهاد سازندگی در همه این امور، نیروهای مسلح در زمان صلح خبر کنار دولت هستند. خدای نکرده اگر جنگ پیش بیاید دولت کنار نیروهای مسلح است بنابراین اینکه سؤال کردید حتماً به صورت یک حادثه نیست به صورت یک کار دائمی هم فرآیندی است و هم به عنوان وظیفه دو طرف است و اراده دو طرف است. بالاسر همه ما مقام معظم رهبری است که ایشان همواره بر وحدت و هماهنگی بیشتر تأکید می‌کنند. ان‌شاء‌الله این هماهنگی را بهتر از گذشته ادامه می‌دهیم.

متولی اصلی اخلاق مردم هستند
رئیس جمهوری در پاسخ به  اینکه تا چه میزان، اخلاق به عنوان رویکرد محوری دولت یازدهم محقق شده و آیا در دولت دوازدهم هم نیز تداوم خواهد داشت، تأکید کرد: اگر بخواهیم پیشرفت کنیم بدون اخلاق و بدون توجه به ارزش‌های دینی و ملی و انقلابی نمی‌توانیم به اهداف‌مان برسیم. اخلاق و فرهنگ متولی‌ اصلی‌اش خود مردم هستند. درست است اخلاق و فرهنگ در جامعه مشعل‌دارانی مثل علما، حوزه‌های علمی، فرهیختگان، دانشگاهیان و هنرمندان دارد برای اینکه راه را روشن‌تر کنند، اما متولی اصلی مردم هستند.

وی با بیان اینکه اخلاق و فرهنگ از سوی خود مردم ساخته می‌شود، ادامه داد: باید معروف را درست معرفی کنیم که همه معروف را بشناسند. کار شایسته را همه شایسته بدانند و کار ناشایست را همه ناشایست بدانند. معروف و منکر اگر درست معرفی شود مردم ما خودشان در این صحنه هستند. ما یک طبقه و گروه خاصی نداریم که آمرین به معروف باشند، تک تک افراد جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر هستند. مردم در صحنه حضور دارند و باید مردم را تشویق کنیم.

خشونت رسانه‌ای کمتر شده است
رئیس جمهوری در سنجش اخلاق در فضای سیاسی نیز با بیان اینکه من فضای یک ماه گذشته را خیلی می‌پسندم، افزود: در یک ماه گذشته انتقادها سالم‌تر و نرم‌تر بود و لحن‌های خشونت‌آمیز در فضای رسانه‌ای ما کمتر دیده می‌شد، حتی در مجلس شورای اسلامی ما برای رأی اعتماد وزرا، فضای بهتر و زیباتری را نسبت به دولت یازدهم مشاهده کردیم.

روحانی در پاسخ به این سؤال که دولت دوازدهم برای آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارد، گفت: به وزیر جدید آموزش و پرورش گفتم چند چیز برای من مهم است؛ اول اینکه دانش‌آموزی که در سال دوازدهم یا زودتر از دبیرستان خارج می‌شود باید شغل، حرفه و کاری را فراگرفته باشد. باید مهارت لازم را به دانش‌آموزان‌مان برای شغل، کار و فعالیت اقتصادی در جامعه یا فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بیاموزیم و مهارت زندگی را در زندگی به آنان یاد دهیم. همچنین باید تحولی را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم.

وی خلاقیت را از دیگر نکات مورد تأکید خود به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: مسأله دیگری که به وزیر آموزش و پرورش تأکید کردم در زمینه فضای مجازی بود. امروز همه دانش‌آموزان ما موبایل در اختیار دارند و اگر در زمینه استفاده صحیح از  فضای مجازی به درستی آموزش نبینند، فضای مجازی که می‌تواند نعمت باشد تبدیل به نقمت می‌شود و می‌تواند زندگی و فرهنگ جامعه را بر هم زده و جامعه را فاسد کند.

کمک به معلمان در حد توان
روحانی گفت: معلمان عزیز هم  باید در شیوه کارشان در این زمینه تغییراتی دهند و باید از آنها حمایت بیشتری کنیم. تلاش ما این بوده که به معلمین در حد توان‌مان کمک کنیم. ممکن است که همه خواسته‌ها را برآورده نکرده باشیم اما در عین حال حقوق معلمین را بیش از 2 برابر در دولت یازدهم افزایش دادیم، البته حقوق کارمندها را هم در کل حدود 2 برابر افزایش دادیم و حداقل حقوق‌ها را بالا آوردیم.

وی با اشاره به تعهد دولت مبنی بر افزایش حقوق کارگران و کارمندان بیش از تورم سالانه، اظهار کرد: اگر کل تورم در طول 4 سال گذشته، مثلاً اگر 50 درصد بوده ، حقوق  مستمری بگیران حدود 65 درصد اضافه شده است. در بعضی موارد حقوق حتی بیش از 2 برابر شده است. متوسط پرداختی ما به افرادی که از کمیته امداد و بهزیستی هستند، بیش از 3 برابر شده است در آغاز سال 96، تلاش ما این بوده که فشار را بر  مردمی که درآمدشان محدود است، کمتر بکنیم. این را در دولت دوازدهم هم ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهـــــــــوری درباره نگرانی متدینین نسبت به کم‌رنگ شدن ارزش‌های دینی و انقلابی در جامعه ، گفت: دولت، حوزه‌های علمیه، نهادهای غیردولتی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روزنامه‌ها و صدا و سیما در مسأله تدین و عشق مردم به دین‌ و ارزش‌های دینی، همه مسئولیت بسیار بالایی دارند تا مردم به دین و راه معنوی خودشان بیشتر پیوسته باشند و ادامه دهند.

وی افزود: البته قبول ندارم که دین در جامعه کمرنگ شده برای اینکه در ماه ‌رمضان‌ و محرم و در مراسم اعتکاف‌، مردم ما نسبت به دین‌ و اعتقادات‌شان کاملاً علاقه‌مندند و عشق می‌ورزند و دولت همه توان خودش را در این زمینه به کار گرفته و خواهد گرفت.

روحانی با بیان اینکه هیچ دستگاه فرهنگی وجود ندارد که در دولت یازدهم بودجه‌اش را کم کرده باشیم، خاطرنشان کرد: در جریان انتخابات تهمتی به معلمین زدند که گفتم از آن نخواهم گذشت. گفتند در مدارس ما بی‌دینی را ترویج می‌کنند واقعاً یک مدرسه در سراسر کشور پیدا کنید چنین باشد. معلمین از فرهیختگان جامعه ما هستند، تعصب مذهبی دارند، شاید بیش از اقشار دیگر تعصب دینی و مذهبی دارند. همه اینها در کلاس‌های درس‌شان و هم با عمل و زبان‌شان اسلام و دین و خاندان رسالت را تبلیغ و ترویج کردند، بنابراین دولت یکی از وظایف خود را این می‌داند که مردم را یاری کند و دستگاه‌هایی را که مسئولیت هایی در این زمینه دارند، یاری کند.
انتخاب بهشت و جهنم در اختیار مردم است

روحانی گفت: البته معتقدیم که انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است. قرآن می‌گوید که ما راه را نشان دادیم حالا هر کس خواست این راه را انتخاب کند و هر کس خواست، آن راه دیگر را انتخاب کند. هیچ کس را به زور نمی‌شود به مسیر هدایت کشاند همه را باید ترغیب کنیم. خود خداوند می‌گوید ما باید رسالت‌های الهی را ابلاغ کنیم. ابلاغ یعنی پیام حق را به گوش و دل مردم برسانیم و بنشانیم. ما باید ابلاغ کننده باشیم و مبشر و نذیر باشیم. مثل پیامبر اسلام(ص) مردم را تشویق و برحذر داریم، امر کنیم به معروف و نهی کنیم از منکر. رئیس جمهوری افزود: اما اینکه دست و پای کسی را ببندیم و بگوییم باید نماز بخوانی و اگر نخوانی شلاق می‌زنیم اینکه نمی‌شود. نماز اولش قصد قربت است با قصد شلاق نخوردن ،نماز نمی‌شود. اینکه کسی را در جایی از اول اذان صبح تا اذان مغرب زندانی کرده و آب و غذا ندهند که روزه ماه رمضان بگیرد، این روزه نمی‌شود، روزه اولش قصد قربت است. بنابراین باید جامعه را هدایت کنیم. مردم خودشان باید، مسیر هدایت یا خدای نکرده مسیر ضلالت را برگزیده و انتخاب کنند و باید در مسیر هدایت یاری کننده مردم باشیم.

ریشه‌کنی فقر تا پایان قرن
روحانی در پاسخ به سؤالی درباره راهکارهای دولت برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، افزود: دولت در زمینه مقابله با توزیع مواد مخدر و ورود مواد مخدر از کشورهای دیگر تلاش کرده و موفقیت‌هایی هم به دست آورده است به گونه‌ای که در اولین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارها نشان دهنده این بود که یک قدم پیش رفتیم در عین حال که مسیر، مسیر طولانی است.

وی با بیان اینکه فقر یکی از مسائل بسیار مهمی است که جامعه ما را در حوزه مسائل اجتماعی آسیب‌زده کرده، گفت: فقر علت العلل بسیاری از آسیب‌هاست و یکی از هدف‌های بزرگ ما در دولت دوازدهم کاهش فقر است و بر اساس قولی که به مردم در انتخابات دادم  و در مراسم تنفیذ در خدمت مقام معظم رهبری و مسئولین محترم گفتم، دولت دوازدهم تلاش خواهد کرد تا پایان دولت فقر مطلق را در کشور به طور کلی از بین ببرد. رئیس جمهوری ادامه داد: پایان دولت دوازدهم پایان قرن شمسی است و وارد قرن جدید می‌شویم و ان‌شاءالله در آن وقت در ایران فقر مطلق ریشه‌کن خواهد شد. این یکی از قول‌های ما به مردم است و برایش برنامه‌ریزی کرده‌ایم. ان‌شاءالله در پایان صد روز اول دولت دوازدهم که دلم می‌خواهد اولین گزارش را به مردم بدهم که در این صد روز چه کارهایی را انجام دادیم، خواهم گفت چه برنامه‌هایی داریم برای اینکه فقر مطلق از بین برود.

رویکرد دولت به مسأله اشتغال
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اولین خواست مردم در ایام انتخابات و در استان‌های مختلف کشور، رفع بیکاری و اشتغال جوانان بود، تصریح کرد: ورودی بازار کار ما در سال‌های اخیر یک میلیون نفر یا کمی بیشتر است، این یعنی یک میلیون نفر در سال جویای کار می‌شوند و شغل می‌خواهند. شغلی که ما می‌توانیم ایجاد کنیم و در دولت یازدهم توانستیم انجام دهیم، حداکثر 650 هزار شغل بود. به طور متوسط کمتر از 4 سال یعنی از سال 92 تا 95 توانستیم 950 هزار شغل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شغل خالصی که ایجاد می‌شود 600  الی 650 هزار است در حالی که نیاز ما بالای یک میلیون شغل است، ادامه داد: یعنی اگر یک میلیون شغل درست کنیم، بیکارهای قبلی سرجای خودشان می‌مانند. در سطح جهانی کشورهایی که در سال حدود 700 هزار الی 800 هزار شغل درست کنند، سه الی چهار کشور بیشتر نیستند. در تمام دنیا 5 کشورند که بالای 600 هزار شغل درست می کنند که یکی از آنها ایران است.

روحانی با بیان اینکه شرط من با تمام وزرایی که مسئولیت ایجاد شغل را دارند این است که  میزان اشتغال را بالا ببرند، گفت: در صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل، خدمات مختلف، فضای مجازی و سایر دستگاه‌ها در سال گذشته چیزی نزدیک به صد هزار شغل ایجاد شده است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: مردم عزیز ما بدانند برای اشتغال راهی جز بهبود فضای کسب و کار و  اتحاد و انسجام و سرمایه‌گذاری نداریم؛ باید امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم و همه سرمایه‌داران داخلی و خارجی، ایرانیان خارج از کشور را دعوت کنیم که البته قدم‌های خوبی در زمینه جذب سرمایه‌های خارجی آغاز شده و بعد از برجام سرمایه‌گذاری خارجی مصوب ما حدود 13 میلیارد دلار است و در همین روزهای اخیر توانستیم درخصوص اعتبارات بسیار زیادی در کشورهای مختلف برای اینکه سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی ما استفاده کند به توافق برسیم و این یکی از وعده‌های ما به مردم است که موضوع اشتغال را به عنوان اولویت اول دولت دوازدهم قرار دهیم.

بانک‌های ما مشکل سرمایه دارند
رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت در زمینه اصلاح نظام بانکی چیست، گفت: بانک‌های ما مشکل سرمایه دارند که باید افزایش پیدا کند و نیز لازم است که جلوی رقابت‌های ناسالم میان بانک‌ها گرفته شود. همچنین در زمینه مؤسسات بانکی غیرمجاز نیز فعالیت‌هایی انجام شده که جلویش را گرفته‌ایم اما بانک‌های ما از حالت بنگاه نیز باید دربیایند تا پول‌ها و سرمایه‌هایشان در زمینه اقتصاد به کار گرفته شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آخرین گزارش ما از تورم نشان می‌دهد که میزان این مفهوم اقتصادی زیر هشت درصد است، گفت: سود بانکی ما باید مقداری بیشتر از حد تورم باشد و چیزی در حدود 11 درصد قابل قبول است و سود تسهیلات نیز با مقداری افزایش می‌تواند به 15 درصد برسد اما در حال حاضر میزان سود سپرده و تسهیلات بانک‌ها در چارچوب منظمی پیش نمی‌رود و اگر بخواهیم در زمینه گردشگری و اشتغال توسعه ایجاد کنیم، بانک‌ها باید به میزان مشخصی در این زمینه برسند.

رفتارهای ترامپ می‌تواند به نفع ما باشد
وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات اخیر رئیس ‌جمهوری امریکا را چطور ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: سؤال شما سؤال سختی است نه سیاستمداران امریکایی، نه مردم آنها و نه حتی هم‌حزبی‌های آقای ترامپ نمی‌توانند به این سؤال پاسخ دهند. البته این رفتارها می‌تواند به نفع ما باشد، چرا که در حال حاضر امریکا در اجماع‌سازی علیه ایران در دشوارترین شرایط خود قرار دارد و در حالی که آنها پیش از این هرگاه می‌خواستند، با همپیمانان اروپایی خود می‌توانستند علیه ایران اجماع کنند، الان دیگر چنین شرایطی ندارند و 28 کشور عضو اتحادیه اروپا همه و حتی ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گویند ما به برجام پایبند هستیم. روحانی با تأکید بر اینکه ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و در برابر نقض‌کنندگان آن نیز خواهیم ایستاد، اظهار کرد: راهبرد ما در برابر دنیا مشخص است. تعهد ما یکی ام‌پی‌تی است، یکی پروتکل الحاقی است که داوطلبانه پذیرفته‌ایم و دیگری برجام و رابطه ما با آژانس را هم مقررات تعیین می‌کند نه امریکا یا هر کشور دیگر. رفتار ما با آژانس همواره خوب بوده و این در گزارش‌های آژانس نیز منعکس شده است. آژانس نیز زیر بار حرف امریکا نمی‌رود و ما هم زیر بار حرف زور نخواهیم رفت. سیاست خارجی در دنیای امروز از یک طرف عادلانه و اخلاقی نیست و از طرف دیگر فضای دنیای امروز نیز فضای گفت‌وگو تعامل است که باید با تدبیر و برنامه‌ریزی باید از آن استفاده کرد.

شرط گفت و گو با عربستان
روحانی  در ادامه با بیان اینکه ما با همسایگان‌مان جز دو تا سه همسایه روابط خوبی داریم، اظهار کرد: مشکل اصلی در میان همسایگان به عربستان سعودی باز می‌گردد که راه‌ حل درستش گفت‌وگو است و امروز که ما حجاج‌مان را به عربستان فرستاده‌ایم به دلیل تعهد عربستان در این زمینه بود و امیدواریم که آنان سالم بازگردند و این اعزام حجاج علامت خوبی است که اگر آنان سالم بازگردند و راضی باشند و طبق مقررات با آنان برخورد شود باب گفت‌وگو نیز درباره مشکلات با عربستان باز خواهد شد.

وی افزود: البته مشکل ما با عربستان در ایران نیست بلکه در یمن است و مداخلاتی که آنان انجام می‌دهند که امیدوارم بدانند برایشان سودی ندارد که اگر به این نتیجه برسند مشکلات حل می‌شود و مشکل خاصی با آنها نخواهیم داشت. روحانی در پایان با بیان اینکه ما نسبت به آنچه در تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده داده‌ایم، کوشا خواهیم بود، اظهار کرد: وعده من به مردم وعده کل دولت به آنان است و ما پای وعده‌هایمان ایستاده‌ایم و با تلاش بیشتر گره‌ها را باز می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم که برای حمایت از دولت مانند انتخابات دوازدهم در صحنه باشند و قول می‌دهم در پایان 100 روز اول دولت دوازدهم یک گفت‌وگوی تلویزیونی یا نشست خبری داشته باشم و گزارشی را به مردم شریف ایران ارائه کنم.

اگر خبر يا گزارشي داريد از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد.

خبرنگاران RSS

قوانين خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمايل اعلام نماييد تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما مي توانيد از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش هاي خود را ارسال نماييد.
  3. شما مي توانيد اخبار و گزارش ها را به ايميل solhkhabar@yahoo.com ارسال نماييد.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاوير و گزارش هاي خود قوانين و مقرارت را رعايت فرماييد.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومي اکيدا خودداري فرماييد.
  6. از ارسال کاريکاتورهاي توهين آميز يا تصاوير موهن اکيدا خودداري فرماييد.
  7. رعايت کپي رايت در مطالب ارسالي الزامي است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطي بلافاصله حذف مي گردد.

گروه وبگردي صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید