امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 145662 |
تاریخ انتشار : 03 اردیبهشت 1396 - 14:56 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

نظرسنجی انتخابات 96 آری یا نه ؟ نظرسنجی انتخابات 96 آری یا نه ؟ به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛ با آغاز تبلیغات رسمی کاندیداهای ریاست جمهوری پس از اعلام نتایج نهایی احراز صلاحیت نامزدها، توسط شورای محترم نگهبان، شور و هیجان در فضای رسمی انتخابات جاری و ساری گردیده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان […]

نظرسنجی انتخابات 96 آری یا نه ؟

نظرسنجی انتخابات 96 آری یا نه ؟ به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛

با آغاز تبلیغات رسمی کاندیداهای ریاست جمهوری پس از اعلام نتایج نهایی احراز صلاحیت نامزدها، توسط شورای محترم نگهبان، شور و هیجان در فضای رسمی انتخابات جاری و ساری گردیده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی ، جامعه شناسی ، ارتباطات و روانشناسی، در فضای انتخابات، براساس المان های ذاتی حاکم بر آن، شاهد غلیان احساسات و تعصبات و جوش و خروش و پیشی گرفتن آن بر عقلانیت و منطق و برهان می باشیم. در چنین فضایی است که پارامترهای چون حفظ امنیت روحی و روانی جامعه اهمیت دوچندان می یابد.

در عصر کنونی که عصر ارتباطات سریع و فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی می باشد و مردم غالبا اخبار و رویدادها و اطلاعات موردنیاز خود را از اینگونه مسیرهای نوین تامین می نمایند، کنترل و نظارت بر آنها بیش از پیش مورد تاکید کارشناسان قرار می گیرد.

با نگاه به همین مسائل، نمایندگان مجلس قوانینی را برای کنترل هیجانات و برخورد با مسموم کنندگان و برهم زنندگان نظم عمومی در فضاهای مجازی تدوین و تصویب نموده اند که از جمله می توان به قانون جرائم رایانه ای اشاره نمود.

در ماده 21 قانون جرائم رایانه ای تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بر عهده کمیته ای نهاده شده است که اکنون با نام کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با ریاست دادستان کل کشور فعالیت می نماید.

فهرست مصاديق محتوای مجرمانه

طبق قانون، کارگروه اقدام به تدوین و انتشار فهرست مصاديق محتوای مجرمانه نموده است که در آدرس اینترنتی http://internet.ir/crime_index.html قابل مشاهده می باشد. در بخش (ط ) این فهرست ذیل عنوان محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری به بررسی مصادیق مجرمانه در این زمینه پرداخته شده است.

در بند2 این بخش آمده است:

تشویش اذهان عمومی ، سیاه نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور ،  ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه بویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی ، انتشار هرگونه  نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (بند7 ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری– مواد500 و  698 قانون مجازات اسلامی – بند 4 ماده 6 قانون مطبوعات- مصوبه شورایعالی امنیت ملی)

برخورد با هرگونه نظرسنجی در فضای مجازی

این مساله که رعایت قانون جزو خطوط قرمز رسانه های متعهد و ملتزم به اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور همچون پایگاه صلح خبر ایران، امری بدیهی و اظهرمن الشمس است. از دیگر سوی، انتظار است که نهادهای نظارتی با استناد به قانون در برخورد با متخلفان و هنجارشکنان و متعدیان به قانون برخورد نمایند و نه با مروّجان قانون و فرهنگ قانون مداری.

اما در حالیکه قانون به صراحت مساله ای را کاملا روشن ساخته است، آیا می توان با تفسیر به رای در مقابل وظایف ذاتی و اساسی رسانه های ملی و قانونی ایستاد؟

آیا با برخورد ناصحیح با رسانه های دارای صلاحیت و مجوزهای قانونی، راه برای جولان دادن رسانه های معاند و متخاصم باز نمی گردد؟

در تبصره 1 ذیل ماده 21 قانون جرائم رایانه ای آمده است:

چنانچه محتوای مجرمانه به وب‌سایت‌های مؤسسات عمومی شامل نهادهای زیرنظر ولی فقیه و قوای سه‌گانة مقننه، مجریه و قضائیه و مؤسسات عمومی غیردولتی موضوع قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 19/4/1373 و الحاقات بعدی آن یا به احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده یا به سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی حاضر در ایران که امکان احراز هویت و ارتباط با آنها وجود دارد تعلق داشته باشد، با دستور مقام قضایی رسیدگی‌کننده به پرونده و رفع اثر فوری محتوای مجرمانه از سوی دارندگان، وب‌سایت مزبور تا صدور حکم نهایی پالایش نخواهد شد.

آیا فیلتر صفحات نظرسنجی رسانه های قانونی در فضای مجازی صحیح و قانونی است؟

وظیفه ناظران و دستگاه قضایی برخورد با متخلفان و قانون شکنان است. آیا می شود هر شخصی را که چاقو در دست دارد، فارغ از نوع کاربرد آن، دستگیر و با وی برخورد قضایی نمود؟

آیا با این نوع تحلیل و استناد که هر نوع نظرسنجی می تواند حاشیه ها و مسائل امنیتی ایجاد نماید، می تواند محملی قانونی برای فیلتر صفحات یک رسانه قانونی و ملی گردد؟

راهکار صحیح

به زعم نگارنده، تنها با برخورد قضایی با رسانه های فاقد مجوز که در ایام انتخابات به صورت قارچ گونه رشد و نمود می نمایند و هدفی جز تخریب، تشویش و اخلال در روح و روان جامعه را تعقیب نمی نمایند، می توان فضایی سالم و رقابتی براساس اصول انقلاب اسلامی و گفتمان حقّه آن، فراهم ساخت.

حق مردم دانستن است.

این حقی است که خداوند برای انسان قرار داده است و یک رسانه ولایی و متعهد، ملزم به احقاق چنین حقی است.

حضرت آقا در موارد متعددی در رابطه با فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی نکات ارزشمندی را فرموده اند که به نظر نگارنده فصل الخطاب تمامی مسئولین و خدمتگزارن ملت می باشد.

سخنان مقام معظم رهبری

رایانه و فضای مجازی که الان در اختیار شماست اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید ، می توانید یک حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید ، برسانید . این فرصت فوق العاده ای است مبادا این فرصت ضایع شود . اگر ضایع شد ، خدای متعال از من و شما در روز قیامت سوال خواهد کرد.

فضای مجازی میدان مبارزه است و مبارزه بوده و هست و خواهد بود ،فقط شکل و نوع آن تفاوت کرده است.

دشمن دارد با این ابزار ایمان و غیرت و اعتقادات جوانان ما را نشانه می گیرد و در سایه بی عرضگی و بی لیاقتی بعضی از مسئولان فرهنگی و رسانه ای  کشور ، تا حدودی در این جنگ موفق بوده است.

باید جواب کار فرهنگی باطل آنان را با کار فرهنگی حق داد. 

ما را در این میدان مبارزه یاری کنید.

ما میخواهیم مبارزه کنیم .

ما میخواهیم جهاد فرهنگی کنیم.

در این متن ، منظور از ما ، جوانان و افراد با ایمان یا معتقد است ، نه افراد بی غیرت و بی دینی که این روزها در فضای مجازی با انتشار مطالب مستهجن ، ضد دین ، ضد اسلام ، ضد مراجع ، نژادپرستانه و … آب به آسیاب دشمن می ریزند و کارگر بی جیره و مواجب دشمن اند . اینجور افراد بی غیرت را اگر قابل هدایتند خدا به راه راست هدایتشان کند و اگر نه ، خدا به درک اسفل السافلین هدایتشان کند .
و لعن الله علی المشرکین و الکافرین

پیامبر اکرم می فرمایند:

در راه خدا با دستهای خود جهاد کنید  اگر نتوانستید با زبانهای خود و اگر بازهم نتوانستید ، با قلب خود جهاد کنید.

حال پاسخ به سوال  ” نظرسنجی انتخابات 96 آری یا نه ؟ ” را باید از مسئولان کمیته مجدد جویا شد!

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  3. از ارسال کاریکاتور یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  4. رعایت کپی رایت الزامی است.
  5. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی و خبریار صلح خبر 

 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 33
    1. نویسنده :امید

      دوستان عزیز
      من فکر میکنم چونکه رای رئیسی بیش از روحانی هست این سایت های نظر سنجی فیلتر شدن و مطمنا نزدیک انتخابات آزاد میشن و به احتمال زیاد با دروغ (که اثبات شده این دولت دولت دروغ گوهاست) رأی های روحانی را بالاتر میزنن تا مردم سرد بشن که شرکت نکنن که این به نفع این دولت ناکارآمد هست یا بتونن جلب عده ای رو به رای خودشون توجه بدن
      دوستان عزیز اگه اینطور شد بیدار باشید که دسیسه است

      1. نویسنده :محمدرضا

        امید جان (اگر واقعا اسمت این باشه)
        اتفاقا این سایت تنها سایتی هست که من دیدم تمام نظرسنجی هاش بدون خدشه هست. اگر می خواستن دست ببرن تعداد آراء را مثل سایر سایت ها یک عدد یا حدود یک عدد مشخص بود. نه اینکه یک نظرسنجی 17000 نفر یک نظرسنجی 5000نفر یک نظرسنجی 4000نفر. این مساله نشان می دهد که این سایت فارغ از توجه به اینکه چه تعداد افراد شرکت کرده اند، نظر واقعی را منتشر کرده است. والا برای بالابردن خودش هه نظرسنجی ها را می ذاشت همون 17000!!!!!
        دوم اگر نگاه کنی در نظرسنجی قبلی روحانی اول جهانگیری چهارم و ابراهیم رئیسی دوم بود. توی نظرسنجی بعد از مناظره جهانگیری اول روحانی و قالیباف دوم و رئیسی چهارم بود. تازه رای قالیباف پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت و روحانی و قالیباف با هم در رده دوم بودن.
        بهتر هست با علم غیب صحبت نکنی
        شاید هم شما وصلی به جایی که همه چی رو می دونی
        برخلاف حرف شما، خیلی از سایت هایی که رئیسی اول بود هم فیلتر شد. پس صحبت شما کاملا بی سند و بدون اساس و پایه هست.

    1. نویسنده :ناشناس

      ننگ بر دولت اشراف

    1. نویسنده :وحید

      روحانی بای بای
      روحانی بای بای

    1. نویسنده :جواد

      امام می گفت مرفهین بیدرد این دولته

    1. نویسنده :محمد

      واقعا باعث تاسف و تاثر برای کسانی که دورغ و دروغگو رو میبینند ولی بازم ازش طرفداری میکنن

    1. نویسنده :ناشناس

      فقط روحانی

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا سایت های نظرسنجی همش فیلتر میشه؟؟؟

    1. نویسنده :محمود

      اگه نظرسنجی ممنوع شده ، پس باید این نتایجی که هم از آخرین نظر سنجی هست قابل مشاهده نباشه تا وقتی که اجازه بدن اونوقت ادامه همین آمار قرارش بدین
      هرکی ندونه فکر میکنه بازم روحانی اوله!
      هرچند با همین آمار هم یعنی به دور دوم کشیده میشه!

    1. نویسنده :یک بنده خدا

      تمامی اونهایکه از روحانی بد میگن یابه ایشان ایراد میگرند اکثرا منافع بخطر افتاده و چون تحریم برداشته شده دیگرنمی توانند بابک زنجانیها درست کنند لذا ناراحت هستند.

      1. نویسنده :محمود

        بنده خدا ، جدیدا خود آقای روحانی هم تاکید کرد با برداشتن تحریم ها مشکلات حل نمیشود! یکی از دلایل اصلی مذاکرات برداشتن تحریم بانکی بود… که … خود دولت گفت بازم دارن بازی درمیارن! زیرساخت های هسته ای که بتن توش ریختن(توسط خود دولت تایید شده) ارزشش خیلی بیشتر از اون پول بلاک شده بود که اونم بازی درآوردن! بجای اینکه چشمامونو ببندیم بگیم هرکی ضد فلانی بود چرت میگه؛ یکم روی حرفم های مخالف ها هم فکر کنیم(بی طرفانه) درضمن آقای روحانی گفت مشکلات تا ۱۰۰ سال دیگه هم حل نمیشه! اینم استراتژی ایشون! البته جدیدا دوباره شنیدم قول صد روزه دادن!!! آدم عاقل یه بار از یه سوراخ نیش میخوره… وسلام

        1. نویسنده :ناشناس

          اگر تحریمها برداشته نشده شما میتونید بگید ما چطوری بدون نیاز به بابک زنجانی و امثال اون میتونیم روزی 3.5 میلیون بشکه نفت بفروشیم؟
          نکنه شما هم جزو کسایی بودید که تحریم ها رو دور میزدید الان سرتون بی کلاه مونده؟

      1. نویسنده :مهدی

        دوست عزیز شما با چه چیزی برداشته شدن تحریمها را می بینید که ما نمیبینیم بابا دست بردارید از این برجام لعنتی

      1. نویسنده :شریف

        اگه بنده خدایی بی انصاف نباش

    1. نویسنده :محمد

      هر كي غير از روحاني

      1. نویسنده :محمود

        قربون هرچی آدم غیر متعصبی و منطقیه!
        یکم دیگه تحقیق کنی میرسی به یه اصلح خبر…
        به امید خدا یه رئیس جمهور خدا ترس بیاد روی کار و معیارش کدخدا نباشه(!) معیارش رضای خدا باشه…

      1. نویسنده :سجاد

        آفرین برتو

    1. نویسنده :asad

      بالاخره فیلترشکن فروش هام باید یه جوری نون بخورن بابا

    1. نویسنده :ایرانی

      این کار فیلتر کردن فقط باعث میشه مردم به سراغ فضاهای مجازی غیرقانونی و مخفی و اینا برن . اونا رو چیکار میخوان بکنن

    1. نویسنده :قنبر

      با برخوردهای این شکلی فقط VOA و BBC و من و تو اینا نفع می برن

    1. نویسنده :خافی

      نظرسنجی قاننونی باید آزاد باشه

    1. نویسنده :پرهام

      خنده داره سایت های خودشونم فیلتر میکنن 🙂

      1. نویسنده :فرزند انقلاب

        اگه سایته وابسته بود که فیلتر نمی کردن

    1. نویسنده :فرزند انقلاب

      ما این سایت رو یه سایت ارزشی و ولایتمدار می دونیم و از رویه اش کاملا مشخصه
      برخورد با پایگاه های قانونی این شکله بچه حزب الهی ها رو سرخورده میکنه

    1. نویسنده :یک ایرانی

      فیلتر یک سایت قانونی کار غلطی هست وقتی که کار اشتباه یا خلاف قانون نکرده
      هیچکی بالاتر از قانون نیست

    1. نویسنده :ناشناس

      بستن یک بخش مهم در یک شرایطی که مردم دارن بحث میکنن و نظرات همه منتشر میشه و هتاکی و توهین نیست کاراشتباهی هست

    1. نویسنده :حسن

      به نظر منم نباید نظرسنجی فیلتر میشد تا نتیجه نهایی معلوم میشد

    1. نویسنده :علی

      آقا چی شده نظرسنجی را برداشتید

    1. نویسنده :حجت

      من ازمحرم ترین منطقه کشور هستم به خدا اگر تدبیر روحانی نبود امروز اشکنه هم در کشور پیدا نمی شد

      1. نویسنده :ناشناس

        محرم ترین کس فکر داداش روحانیه. ای ناقلا راست میگی کی میگه ماست من ترشه
        منظورت محرومترینه تا اونجایی که من اطلاع دارم محرومترین نقطه کشور به موبایل و اینترنت دسترسی ندارند تو از پولدارترین منطقه کشوری که اینجا اومدی نظر دادی

      1. نویسنده :گمنام

        برادر من اگر میگویی اشکنه هم در کشور نبود بدون تدبیر اشتباه توست اشکنه در کشور بود ولی چیز هایی دیگر هم بود که باعث نمی شد اشکنه را ببینید حال هیچ چیز نیست و همه چیز گران است که باعث شده اشکنه دم دستتان را ببنید

      1. نویسنده :یک ایرانی

        روحانی خادم ملت نیس بلکه …. به ملته…ما مردمی هستیم که دولتی بی ادب و دولتی که از بالا به مردم نگاه کنه و دولت سلطنت طلب نمیخوایم…آدمی که توی خونه ی 50 میلیارد تومنی زندگی میکنه چه میفهمه که درد مردم چیه…ما مردی میخوایم که فقر رو چشیده باشه..درد مردم رو بفهمه…و من این شخصیت رو در آقای سید ابراهیم رئیسی دیدم..چون به قول خودش من فقر را نشینیده ام آن را لمس کرده ام….اونایی مه شعار فقط روحانی سر میدن سه دسته هستن..یا هیچ دغدغه ای در زندگی ندارن…یا از خویشاوندان روحانی هستن…یا اینکه مثل رشید پور مجری صدا و سیما که از دولت ماهی 20 میلیون تومن دریافت میکنه از دولت بهشون میرسه…چرا باید مردم رو فدای منافع شخصی کرد؟؟؟

      1. نویسنده :ناشناس

        والا من یه بار تو یه روستا بودم که چندان محروم نبود، اصلا اینترنت نداشت بعد تو اومدی اینجا فک کنم تهرانی هستی