امروز: دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 28 شوال 1445 | 2024-05-06
کد خبر: 91962 |
تاریخ انتشار : 10 تیر 1395 - 11:32 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرپایگاه صلح خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ رئیس اداره محیط زیست شهر تهران به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در دنیا فقط 20 درصد از منابع آبهای موجود در هر کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد و برداشت و تغذیه از این منابع با هم برابری می […]

به گزارش خبرپایگاه صلح خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ رئیس اداره محیط زیست شهر تهران به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در دنیا فقط 20 درصد از منابع آبهای موجود در هر کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد و برداشت و تغذیه از این منابع با هم برابری می کند و این موضوع باعث برقراری شرایط ایمن در کشورها می شود.
حسین بازگیر ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بین 80 تا 85 درصد آب از منابع زیرزمینی برداشت می شود و این در صورتی است که دبی رودخانه های ما نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده و برداشت بی رویه آب از زمین موجب نشست شده و دشت ها به خاطر سطح ایستایی آب در آنها خیلی پایین رفته و این مرگ دشت های کشور است.

– سد کرج علت نشست پایتخت
در همین خصوص محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست گفت: زمینی که دچار نشست می شود زمین مرده است و به قولی باید فاتحه آن را خواند برای آنکه بیش از این دچار بحران نشویم باید دست از کشاورزی ناپایدار، حفر چاههای غیرمجاز ، احداث سد و … برداریم.
این کارشناس محیط زیست با اشاره به دلایل مهم نشست زمین در تهران ادامه داد: از دلائل مهم نشست زمین در تهران سد کرج است که باعث شد رودخانه کرج، زمین های جنوب غربی استان را آبیاری نکند و کشاورزان شهریار برای تامین آب از چاه استفاده کنند چالش نشست به اینجا ختم نمی شود و در جاجرود نیز همین اتفاق افتاد و با ساختن سد ماملو و لار در مکان هایی که سد در آن احداث شده بیشترین خطرات نشست را شاهدیم.

– نبود مدیریت صحیح در مصرف آب علت نشست پایتخت
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با اشاره به خشکسالی سالهای اخیر در پایتخت گفت: به علت خشکسالی سالهای اخیر و برداشت غیراصولی آبهای زیرزمینی حفره هایی که سالیان دراز برای عبور آب بودند خشک شده است و به مرور این حفره ها پر شد که شاهد فرونشست زمین هستیم.
احمد صادقی ادامه داد: از مهمترین دلایل افزایش نشست زمین، نبود مدیریت صحیح آب های زیرزمینی است زیرا اگر برداشت آبهای زیرزمینی کنترل شود و مانع برداشت های بی رویه و غیرمجاز شویم این گونه با حفره های خالی روبرو نخواهیم شد.
در واقع اگر زلزله روزی گریبان پایتخت را بگیرد قبل از آنکه شهر با رانش زمین پایین رود گودال ها گوی سبقت را می ربایند و شهر را در خود فرو می برند پس تا قبل از اینکه بحران ، بحرانی تر شود باید به فکر چاره بود.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید