امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 180871 |
تاریخ انتشار : 25 شهریور 1396 - 10:47 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر نشان صلح خبر برسینه ستارگان فرهنگ وهنر ایران به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز خود نوشت: نشان صلح خبر برسینه ستارگان فرهنگ وهنر ایران نشان صلح خبر بر سینه چهار چهره فرهنگ وهنر ایران در مراسمی از محمدرضا شجریان، محمود دولت‌آبادی، کوروش شیشه‌گران و ناصرتقوایی تقدیر شد شکوه مقیمی هنر […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

نشان صلح خبر برسینه ستارگان فرهنگ وهنر ایران

به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز خود نوشت: نشان صلح خبر برسینه ستارگان فرهنگ وهنر ایران

نشان صلح خبر برسینه ستارگان فرهنگ وهنر ایران

نشان صلح خبر بر سینه چهار چهره فرهنگ وهنر ایران
در مراسمی از محمدرضا شجریان، محمود دولت‌آبادی، کوروش شیشه‌گران و ناصرتقوایی تقدیر شد

شکوه مقیمی

هنر را تقدیری جز خلق زیبایی نیست، چراکه هنرمند جانشین ذات آفریدگار بر زمین است و «إِنَّ‌الله جَمِیلٌ و یحِبُّ الْجَمَال» و چه چیز از آرامش و صلح خبر زیباتر است؟! آن هم در این جهانی که به تلخی و کشتار و فقر و بغض و کینه آغشته است و هنرمند را گریزی از نمایش تلخی‌ها نیست تا شاید با هنر، جهان لحظه‌ای به خود آید و کمی آرام بگیرد و برای لحظه‌ای «صلح خبر» در هستی روان شود. در طول تاریخ دو روی خشونت‌طلبی و صلح خبر‌دوستی آدمی روبه‌روی هم ایستاده‌اند و هرلحظه آتشی از جنگ در نقطه‌ای از جهان روشن بوده است. این روزها، در قرن 21، قرن تمدن، تماشای درندگی انسان‌ها گاهی نومیدی را جلو می‌اندازد تا جایی که جان را به لب می‌رساند. در این آشفته‌بازار، بیش از تمام داعیان صلح خبر در جهان، که ادعایشان خودِ واژه صلح خبر را هم خسته کرده است، این هنرمندان‌اند که می‌توانند آدمی را به فکر فرو برند، همچون عباس کیارستمی که در این امر دردانه است و در بحبوحه جنگ هشت‌ساله ایران، زشتی‌ها را کنار زد و زیبایی را به جهان هدیه داد. شامگاه پنجشنبه، 23 شهریورماه، آیین اهدای «نشان صلح خبر» در سومین روز از پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح خبر» با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان هنر در خانه هنرمندان برگزار شد و نشان صلح خبر به چهار نام باشکوه هنر ایران، محمدرضا شجریان، محمود دولت‌آبادی، کوروش شیشه‌گران و ناصرتقوایی رسید. علیرضا غفاری، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل خانه هنرمندان برنامه را با حکایتی از حسن جهرمی درباره عشق آغاز کرد و مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه بین هنر و صلح خبر یک پیوند طبیعی وجود دارد، گفت: در این چند سالی که در کنار جشنواره بوده‌ام شاهد افزایش تلاش و همت برگزارکنندگانش هستم. همراهی هنرمندان نیز افزایش پیدا کرده است و جنبه بین‌المللی جدی‌تری پیدا کرده است.

مدعیان صلح خبر از نان مردم می‌زنند تا ادوات جنگی بخرند
در ادامه این مراسم مرتضی کاخی، شاعر، ادیب و دیپلمات سابق به روی صحنه آمد و گفت: «صلح خبر» یکی از بی‌گناه‌ترین و غریب‌ترین کلمات است. وی با بیان خاطراتی از سفرهای خارج از کشورش گفت: من می‌توانم بگویم صلح خبر چیست، اما نمی‌توانم بگویم آن را دیده‌ام و انگار در این زمینه خواستن نتوانستن است. آرزو دارم در جهانی زندگی کنیم که از ترس، درد و سلطه‌طلبی عاری باشد. سپس گروه بنفش قطعه «خوشی‌های کوچک» صلح خبر را نواختند و در ادامه فریدون فربد، دبیر جشنواره «هنر برای صلح خبر» پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: جشنواره «هنر برای صلح خبر» به صورت کاملاً خصوصی از سال 92 آغاز به کار کرد. دوره پنجم جشنواره «هنر برای صلح خبر» با حضور بیش از 200 هنرمند از کشورهای مختلف برگزار شد. او در ادامه با اشاره به اینکه با وجود هزینه‌های بالای این جشنواره هیچ نهادی از آن حمایت مالی نکرده است گفت: این نشان می‌دهد هنرمندان تنها بخش جامعه هستند که نقش خود را در زمینه صلح خبر بخوبی ایفا می‌کنند. رونمایی از اثر احمد آریامنش با عنوان «سلام بر صلح خبر» که در قالب پرفورمنسی در روز افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح خبر» توسط جمعی از هنرمندان همچون محمد متوسلانی، کامبیز درم‌بخش، محمد فرنود و جمعی از مردم خلق شده بود بخش بعدی این مراسم بود.

جنگ یک اتفاق امپریالیستی است
محمود دولت‌آبادی پس از دریافت «نشان صلح خبر» در این مراسم گفت: متأسفانه وجود جنگ باعث می‌شود که صلح خبر معنا پیدا کند. آشتی بشری یک آرزوی بزرگ است، اما جنگ یک اتفاق امپریالیستی است و کسانی که امروزه دنیا را اداره می‌کنند اگر جنگ نکنند قدرت خود را از دست می‌دهند. بنابراین من صلح خبر را توصیه می‌کنم اما با حفظ توانایی دفاع از خود. ما به یک قدرت بازدارنده نیاز داریم. ما هنرمندان و سربازان، پاسدار صلح خبر خواهیم بود. او با اشاره به وضعیت این روزهای جهان گفت: متأسفم که ما مسلمانان با داشتن پیامبری که نوید صلح خبر داده، امروز شاهد جنگ و خونریزی در کشور یمن از سوی اعراب هستیم. بودا نیز نوید دهنده صلح خبر بوده و مکتبش را بر همزیستی و صلح خبر بنا گذاشته و باز هم شاهدیم که پیروان او نیز امروز در میانمار دست به کشتار می‌زنند. در ادامه این مراسم پیامی از سوی استاد شجریان برای جشنواره ارائه شد و «نشان صلح خبر» او توسط مرتضی کاخی دریافت شد. همچنین «نشان صلح خبر» ناصر تقوایی نیز توسط همسرش مرضیه وفامهر دریافت شد. در این مراسم برای نخستین بار نشان حامیان صلح خبر به مجید رجبی معمار به پاس تلاش‌های او برای بین‌المللی شدن این جشنواره اهدا شد. پس از آن پری ملکی به صحنه آمد تا نشان حامی صلح خبر را به عالیه علم‌الهدی؛ مدیر مجموعه «آرتروم» و سعیده آبشناسان؛ مدیر مجموعه «گوهران» اهدا کند. لازم به یادآوری است، پنجمین جشنواره «هنر برای صلح خبر» در کنار بخش نمایشگاه آثار تجسمی تا30 شهریورماه همه روزه با برنامه‌های متنوعی در عرصه تئاتر، موسیقی و سینما میزبان علاقه‌مندان به هنر و صلح خبر در خانه هنرمندان است.

اگر خبر يا گزارشي داريد از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد.

خبرنگاران RSS

قوانين خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمايل اعلام نماييد تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما مي توانيد از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش هاي خود را ارسال نماييد.
  3. شما مي توانيد اخبار و گزارش ها را به ايميل solhkhabar@yahoo.com ارسال نماييد.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاوير و گزارش هاي خود قوانين و مقرارت را رعايت فرماييد.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومي اکيدا خودداري فرماييد.
  6. از ارسال کاريکاتورهاي توهين آميز يا تصاوير موهن اکيدا خودداري فرماييد.
  7. رعايت کپي رايت در مطالب ارسالي الزامي است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطي بلافاصله حذف مي گردد.

گروه وبگردي صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید