امروز: دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 6 ذو القعدة 1445 | 2024-05-13
کد خبر: 348718 |
تاریخ انتشار : 02 فروردین 1399 - 14:43 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر صلح خبر/اصفهان یک اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه گفت: از مشهورترین شخصیت‌های شهرستان نائین در دوره معاصر که در علم ادبیات و تاریخ منشا خدمات فروانی بود، مرحوم میرزاحسین آقای امامی نائینی مؤلف کتاب ارزشمند تاریخ نائین است. محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با صلح خبر در خصوص شخصیت‌های برجسته و […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

صلح خبر/اصفهان یک اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه گفت: از مشهورترین شخصیت‌های شهرستان نائین در دوره معاصر که در علم ادبیات و تاریخ منشا خدمات فروانی بود، مرحوم میرزاحسین آقای امامی نائینی مؤلف کتاب ارزشمند تاریخ نائین است.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با صلح خبر در خصوص شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار شهرستان نائین، اظهار کرد: از مهمترین و مشهورترین شخصیت‌های شهرستان نائین در دوره معاصر که در علم ادبیات و تاریخ منشا خدمات فراوانی بود مرحوم میرزاحسین آقای امامی نائینی است که در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی در شهر تاریخی نائین و در یکی از محلات قدیمی آن به نام «کلون» به دنیا آمد. نسب خاندان امامی نائینی بسیار قدیمی و اجداد آنان میرعلاءالدین محمد است که این شخص در زمینه تاریخ و فرهنگ نائین کار کرده است.

وی افزود: بنابراین اجداد میرزا حسین امامی نائینی همه از شخصیت های اهل علم، طبیب، خوشنویس و عالم علوم دینی و از سرامدان زمان خودشان محسوب می‌شدند.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه، گفت: میرزاحسین آقای امامی نائینی تحصیلات قبل از مدرسه را در مکتب خانه مرحوم میرزا محمد حسین معروف به معلم نائینی که خوشنویس هم بوده آغاز می‌کند و سپس به مدرسه نوبنیاد ادیب که بعدها به مدرسه گلزار معروف شد وارد می‌شود. در دوره ابتدایی آموزگاران او افرادی مانند میرزا جلاالدین پیرزاده و میرزا علی محمد شهداد بودند که از خوشنویسان بزرگ روزگار خود بودند.

ریاحی تصریح کرد: میرزا حسین امامی نائینی پس از گذراندن دوره ابتدایی به علت اینکه در آن زمان دبیرستانی در نائین نبود به اصفهان می‌آید و چون برادرش هم اهل علم بود و در مدرسه علمیه ذوالفقار اصفهان مشغول بود او هم در همین مدرسه ساکن می‌شود و در دبیرستان صارمیه در سال ۱۳۰۴ شمسی ثبت نام می‌کند و دوره متوسطه را به اتمام می‌رساند.

وی اظهار کرد: در آن زمان برخی از دوستان و همفکران او در اصفهان از شخصیت‌های علمی و معنوی بودند. افرادی مانند سید مصلح خبر الدین مهدوی، میرزا محمد علی معلم حبیب آبادی، میرزا مسیح ثقفی بنیان گذار کتابخانه ثقفی و حجت الاسلام حاج آقا رضای یزدی با میرزا حسین امامی نائینی حشر و نشر زیادی داشتند.

این اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه میرزا حسین امامی نائینی در سال ۱۳۱۴ شمسی در اصفهان دیپلم خود را اخذ می‌کند، افزود: ایشان برای ادامه تحصیل قصد رفتن به تهران را داشتند که امکان پذیر نشد و بنابراین به نائین بازگشتند.

ریاحی گفت: ویژگی‌های اخلاقی ایشان در زمینه معنوی فوق العاده بود به طوری که فرزندانش با صدای تلاوت قرآن پدرشان هر روز صبح از خواب بیدار می‌شدند و در ماه های محرم و صفر مراسم ختم قرآن برپا می‌کرد که مردم زیادی در این مراسم حضور می‌یافتند.

وی ادامه داد: میرزا حسین نائینی از سال ۱۳۲۵ شمسی وارد اداره فرهنگ اصفهان می‌شود و به تدریج علاوه بر تدریس تاریخ و جغرافی به تدریس ریاضی هم می‌پردازد. همچنین در زمینه ادبیات فارسی، فقه و زبان عربی به آموزش مشغول شد.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه میرزا حسین نائینی شاگردان زیادی را تربیت کرد، یادآور شد: دکتر واعظی و دکتر سید محمد دامادی از شاگردان مشهور او بودند که سید محمد دامادی از استادان به نام ادبیات فارسی بود.

ریاحی گفت: ایشان کتاب‌های ارزشمند زیادی را مانند «تاریخ نائین» تالیف کرده اند که این کتاب در سه بخش تدوین یافت. بخش نخست این کتاب، «تاریخ و جغرافیای نائین»، بخش دوم آن «رجال نائین» و بخش سوم کتاب در خصوص «دودمان های اصلی و طوائف نائین» است که سال ها برای نگارش این کتاب زحمت کشید.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت‌های زیادی از کتاب تاریخ نائین بهره بردند. از جمله میرزا محمد علی معلم حبیب آبادی از این کتاب بهره‌های فراوان برد. میرزا حسین امامی نائینی، به زبان‌های عربی و فرانسه مسلط بود و در علم نجوم اطلاعات دقیق و عمیقی داشت و در اصفهان منشأ خدمات فراوانی مانند ساخت مسجدالامام در خیابان بزرگمهر شد و در نائین به احداث و تعمیر مکان‌های عام المنفعه اهتمام داشت.

این اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه، گفت: میرزاحسین آقای امامی نائینی در شب ۲۰ فروردین ۱۳۵۱ در سن ۵۷ سالگی در اصفهان از دنیا رفت و در مقبره خانوادگی خود در یکی از حجره‌های تکیه حاج محمد جعفر آباده‌ای در کنار مسجد رکن الملکِ اصفهان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید