امروز: سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 29 شوال 1445 | 2024-05-07
کد خبر: 155860 |
تاریخ انتشار : 16 خرداد 1396 - 13:51 | ارسال توسط :
0
5
ارسال به دوستان
پ

مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر به گزارش مجله سیاسی موسسه بین المللی صلح خبر در دیدار با جمعی از مسئولین و همکاران موسسه بین المللی صلح خبر، ضمن تبیین و تشریح ضرورت بازگشت به دین برای رسیدن به صلح خبر عادلانه و فراگیر برخی از مطالبات مردمی […]

مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر

مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر به گزارش مجله سیاسی پایگاه صلح خبر ؛

دبیرکل موسسه بین المللی صلح خبر در دیدار با جمعی از مسئولین و همکاران موسسه بین المللی صلح خبر، ضمن تبیین و تشریح ضرورت بازگشت به دین برای رسیدن به صلح خبر عادلانه و فراگیر برخی از مطالبات مردمی از موسسه بین المللی صلح خبر را اعلام نمود.

دبیرکل موسسه بین المللی صلح خبر در این جمع عرفانی که به مناسبت ماه مبارک رمضان و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای 15خردادماه 42 برگزار گردید، سیدمهدی حسینی به بیان مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر و تبیین خواستگاه های آن پرداخت. که مشروح این سخنان در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم. حسبنا الله و نعم الوکیل فنعم المولی و نعم النصیر

صلح خبر یکی از موضوعات بسیار مهم و از دغدغه های تمامی جوامع بشری است. کمتر متفکری را می توان یافت که در اینباره اظهار نظر نکرده باشد و یا نیاز به آن را، اساسی ترین خواسته بشری ندانسته باشد. وقتی در رابطه با صلح خبر سخن می گوییم، باید بدانیم چه می خواهیم؟ باید در چه زمینه هایی تلاش نماییم و مطالباتمان چیست ؟ و حوزه های اثر مطالبات ما کدام است؟

خوشبختانه یا متاسفانه، بشر امروز به بهایی گزاف که شامل دو جنگ جهانی و جنگ های متعدد منطقه ای در قرن 20 و 21 بوده است، به این نکته دست یافته که صلح خبر، گوهر نایاب و مهمترین خواسته مغفول و نیاز اساسی امروز کلیه جوامع است. اما این مفهوم زیبا چنان پیچیده و گنگ است که با آنکه تمامی آحاد بشر بر رسیدن و دست یابی به آن متفق القول اند، رهیافتی یا نقشه ای برای آن ندارند.

اگر بخواهیم واضح تر بگوییم باید بدانیم که همه ما خواستار چیزی هستیم که نمی دانیم چیست و چگونه حاصل می شود.

البته متفکران بسیاری در این موضوع بحث نموده اند. هم از میان فلاسفه غربی و هم در بین فلاسفه شرقی. از طرف دیگر باید بدانیم خواستگاه انتظار و مهدویت، زمینه و بسترسازی فرج، همین رسیدن به صلح خبر دائم در سراسر جهان و به صورت فراگیر به دست حضرت حجت اروحنا فداه می باشد. هرکس به زبانی سخن وصف تو گوید مصداق همین موضوع است. در فیزیک وقتی دانشمندان نمی دانستند یک مفهوم یا یک واقعه علمی را توضیح و توصیف نمایند، می گفتند یک چیزی است که فلان خاصیت را دارد. مثلا می گفتند جرم چیزی است که ماده را تشکیل می دهد یا خاصیتی است که در مقابل تغییر سرعت مقاومت می کند و قس علیهذا. به زبان ساده تر این چیز تعریف مشخصی نداشته است. فقط می دانستیم که هست و مهم هم هست.

صلح خبر نیز در جامعه کنونی بشر یک چیزی است که بسیار مطلوب و رسیدن به آن جزو آمال بشر است.

اما با اینگونه توصیفات و مشخصات نمی توانیم به کلی گویی بپردازیم. چراکه مشاهده می کنیم همین کلی گویی ها و عدم پرداختن به اساس و ریشه موضوع، ما را به چه اوضاعی در سطح جوامع مختلف رسانده است. قرن هاست که بشر به دنبال این کیمیا می گردد و از دست یافتن به آن ناتوان بوده است. موسسه بین المللی صلح خبر و دوستی با اشراف به این مسائل به این موضوع ورود نموده است. از یکسو با خواسته مغفول مانده تمامی آحاد بشر روبه رو هستیم و از دیگرسو با معضلات و دشواری های تعریف و تبیین و ترویج عامه آن مواجهیم. اما می شود به علت کاستی ها و نقصان ها، از آن دست کشید؟ جواب مسلما منفی است.

رسیدن به صلح خبر عادلانه، دائمی و فراگیر مساله ای نیست که در یکسال و ده سال و چند دهه، به سادگی بتوان به آن مقصود نهایی و مطلوب غایی دست یافت.

تلاش های مجدّانه، از خودگذشتگی های فراوان، صبر و استقامت بیشمار و همراه ساختن آحاد مردم برای رسیدن به مطلوب نهایی لازم است. باید برای مردم مشخص کنیم، درکمان از صلح خبر چیست؟ تعریف مان از مفهوم زیبای صلح خبر چیست؟ خواسته ها و مطالباتمان چیست؟ راهکارها و برنامه هایمان برای دستیابی به صلح خبر چیست؟

باید به سوالات بیشماری پاسخ دهیم. آیا جنگ جزو لاینفک صلح خبر است؟ آیا می توان در ساختارهای کنونی بین المللی برای رسیدن به صلح خبر عادلانه و فراگیر، امیدوار باشیم؟ آیا نیاز به تغییر اساسی در ساختارهای حقوقی بین المللی و تشکیل نهادهای مستقل و مردمی با تعاریف جدید و قوانین نوین داریم؟ و در نهایت موضوع آسیب شناسی راهکارها و دیدگاه های ارائه شده به چه صورتی تدوین می گردد؟

باید بدانیم اعتقاد به یک هدف و یا آرمان، لازمه حرکت در مسیر صحیح است اما برای نیل به آن کافی نیست.

نمی خواهیم مساله را غامض و این بیماری را صعب العلاج جلوه دهیم. اما حقیقت و واقعیت را باید همزمان ببینیم و تحلیل نماییم. چارچوب های کنونی در حقوق بین الملل و روابط جوامع بشری، ساختارهای تشکیلاتی چون سازمان ملل متحد و نهادها و ارگان های وابسته به آن، صندوق بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی، سازمان بهداشت جهانی، آژانس بین المللی انرژی اتمی، انواع سازمان های همکاری منطقه ای و گروه های مختلف مانند جی7 و گروه بیست و گروه هشت و … و پیمان ها و کنوانسیون های متعدد بین المللی نشان داده اند از رساندن انسان و بشریت به نقطه مطلوب عاجزند. اگر غیر از این بود، توحش و کشتارها و تروریسم و قحطی و مشکلات عدیده دیگر تاکنون ریشه کن شده بودند یا در مسیر کنترل و کاهش قرار داشتند.

ساده لوحی و ساده انگاری است که بپذیریم می توانیم به همین مسیر ادامه دهیم و به نقطه ای مطلوبتر از جامعه کنونی بشری دست یابیم.

پس راه حل چیست؟ راه حل بازگشت به معنویت، اصول اساسی انسانی و رعایت کرامت و حقوق بشر است. اما همانطور که گفتیم این موارد و اصول نیاز به بازخوانی و بازتعریف اساسی دارند. ما می گوییم ادیان الهی راه را برای بشر ترسیم نموده اند. اسلام به عنوان کاملترین دین الهی و حضرت رسول(ص) به عنوان خاتم انبیاء و سیره اهل بیت علیهم السلام به عنوان مجریان قوانین الهی می تواند راهگشا باشد.

در اینجا باید به این مطلب هم اشاره کنیم که وقتی صحبت از دین و قرائت اسلامی از مفاهیم می شود، برخی دچار سرخوردگی و بی رغبتی می شوند. گاهی ایرادات و اشکلاتی وارد می کنند. این مساله ربطی به اساس دین و دین مبین اسلام ندارد. این اشکالات به عملکرد ما می باشد.

بنده هم می پذیرم اشکالات و انتقاداتی وارد است. اما نباید صورت مساله را پاک نماییم. اجاز دهید مساله را دوباره طرح کنیم. یک اصل و دو موضوع مطرح می باشد. اصل آن است که بشر و جوامع بشری نیاز اساسی به صلح خبر دائم و عادالانه دارند که در این اصل نه تشکیکی وجود دارد و نه مناقشه ای. موضوع اول در این رابطه آن است که با پذیرش چارچوب های کنونی و معاهدات و پیمان ها و کنوانسیون های فعلی می توانیم به “اصل” دست یابیم. و موضوع دوم آن است که باید تغییراتی در چارچوب ها، ساختارها و قوانین و قواعد فعلی ایجاد نماییم تا بتوانیم به “اصل اساسی” دست یابیم.

فکر می کنیم اگر منصفانه قضاوت نماییم، پاسخ کاملا روشن و مبرهن است. موضوع اول نمی تواند صحیح باشد و مثال نقض برای آن بیشمار است. وضعیت فعلی جهان از عوارضِ پذیرشِ صحّتِ موضوع اول است!

پس می ماند موضوع دوم که تنها مسیر میّسر برای ما می باشد. حال باید دید که موضوع اول براساس چه تعاریف و تحلیل ها و استدلال هایی شکل گرفته است. زمینه ها و بسترها و عوامل دخیل در آن را شناسایی کرد و به دنبال بدیل و آلترناتیو آنها رفت. این مساله بدون تعصّب و تنها برپایه عقل و منطق است. شما وارد یک راهی می شوید و تصمیماتی را اتخاذ می نمایید و به بن بست می رسید. اگر می خواهید طرح جدیدی تدوین نمایید و از بن بست خارج شوید باید به واکاوی و کنکاش در علل و عوامل و زمینه ها بپردازید چراکه در غیر آن دچار همان مشکلات قبلی خواهید شد.

راهکار دین، تنها بدیل وضعیت فعلی می باشد. البه منظور دین واقعی و بفرموده حضرت امام(ره) اسلام راستین است.

در این مجال کوتاه نمی توانیم به تبیین راهکار بپردازیم و ان شاءالله در فرصتی دیگر به شرح و بسط مساله می پردازیم. حال، وقتی که موضوع تبیین گردید باید مردم را وارد عرصه نمود. چراکه حلال مشکلات اقبال عامّه مردم در سراسر جهان به راهکار جدید است.

ما در موسسه بین المللی صلح خبر زمان زیادی را صرف مطالعه و جمع بندی اندیشه ها و راهکارها کرده ایم. تمامی جمع بندی ها به اینجا ختم می شود که باید سراغ فرهنگ سازی و بسترسازی در این زمینه برویم. باید مطالبه گری را برای جامعه در این مساله مهم ، ترسیم نماییم و با جلسات هم اندیشی و گفتگو و مباحثه و مناظره راه را برای اصلاح امور بازنماییم.

توجه داشته باشید صلح خبر عادلانه و فراگیر زمانی حاصل می شود که در 4 سطح بتوانیم موثر اقدام نماییم. اول صلح خبر درون و صلح خبر فردی است. دوم صلح خبر در خانواده بعنوان اصلی ترین رکن تشکیل جامعه می باشد. سوم صلح خبر در جامعه و صلح خبر ملی در سطح کشورها و چهارم و نهایتا صلح خبر در ابعاد بین المللی می باشد.

این چهارسطح و چهار لایه بر روی یکدیگر قرار می گیرند و عدم تحقق هر سطح، سبب عدم دستیابی به نتیجه غایی می گردد. باید بدانیم هر یک از این سطوح شاخصه ها و مولفه هایی دارند. باید به هر یک به طور مفصل پرداخته شود. این موضوع را در نشست های مختلف بیان نموده ایم که دانشگاه ها و پژوهشگاه های ما باید در این مسیر قدم بردارند و به تولید فکر و اندیشه بپردازند.

یکی از مطالبات و خواسته های مردمی هم تشکیل اندیشکده صلح خبر و دانشکده صلح خبر است.

مقدمات تشکیل آن را هم فراهم ساخته ایم و با اساتید و دوستان بسیاری صحبت نموده ایم. اگر حمایت دولت حاصل شود می توانیم در مدت کوتاهی به خروجی مناسبی در این زمینه دست پیدا کنیم. ما نیازمند پژوهش ها و رساله های هدفمند در این مقوله هستیم. کارهای موازی و پراکنده و بی نظم، هیچ اثری نخواهد داشت.

یکی دیگر از مطالبات مردمی، اقتصاد است. مساله اقتصاد از مولفه ها و شاخص های سطوح اول و دوم صلح خبر می باشد.

یکی از مطالبات مردمی از موسسه همین مورد بوده است. ما در تدوین راهبردها نیز، همین مساله را مورد توجه قرار داده ایم تا موسسه صلح خبر به عنوان یک سازمان مردمی و غیرانتفاعی بتواند در مسیر اقتصاد خُرد و اقتصاد خانواده و اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی قدم بردارد. ما به دنبال ارائه نمونه ای هستیم که بتواند با حمایت دولت محترم و نظام، علاوه بر کارهای عام المنفعه به موضوع اشتغال و کارآفرینی و توسعه همه جانبه اقتصادی برای فرد و خانواده بپردازدیم. این مساله بسیار حائز اهمیت است که در کنار اقدامات نظری و پژوهشی به دنبال اقدامات عملی و گره گشا در جامعه باشیم.

مساله توجه به محرومین و اقشار آسیب پذیر از دیگر مطالبات به حق مردمی می باشد.

ما در موسسه بین المللی صلح خبر تلاش کرده ایم، بسیاری از اقدامات خود را در راستای حمایت از ایتام، خانواده های بی سرپرست، محرومین و اقشار آسیب پذیر شکل دهیم. این تلاش ها را در سال 1396 به یاری خداوند متعال دوچندان خواهیم کرد. ما در طرح های اشتغال زایی یا کارآفرینی توجه به اقشار کم برخوردار را با حفظ کرامت و شرافت انسانی موردنظر قرار داده ایم و امیدواریم با اجرای این طرح ها، الیتام بخش دردهای بیشمار این عزیزان باشیم.

در پایان هم، خداوند متعال را شاکریم که ما را در این مسیر قرار داده است و از او خاضعانه و خاشعانه می خواهیم رحمت واسعه خویش را در طی این میسر صعب و دشوار شامل حالمان گرداند و هدایت خاصه خویش را بر ما ارزانی دارد.

ان شاءالله با توکل بر خداوند متعال و یاری مسئولین محترم در دولت دوازدهم بتوانیم پاسخگوی بخشی از مطالبات مردمی از موسسه بین المللی صلح خبر باشیم و در کنار مردم و برای مردم اقدامات شایسته و زیبنده ای را رقم بزینم.

اللهم إنی أعوذ بك من الكسل و الفشل و الهم و الجبن و البخل و الغفلة و القسوة و المسكنة و الفقر و الفاقة و كل بلیة و الفواحش ما ظهر منها و مابطن و أعوذ بك من نفس لا تقنع و بطن لاتشبع و قلب لایخشع و دعاء لا یسمع و عمل لا ینفع و أعوذ بك یا رب على نفسی و دینی و مالی و على جمیع ما رزقتنی من الشیطان الرجیم إنك أنت السمیع العلیم

مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر , مطالبات مردمی , موسسه بین المللی صلح خبر , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر و دوستی , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر و دوستی , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر ایران ,

مردمی موسسه بین المللی صلح خبر و دوستی , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر و دوستی , مطالبات مردمی موسسه بین المللی صلح خبر ایران ,

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  3. از ارسال کاریکاتور یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  4. رعایت کپی رایت الزامی است.
  5. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی و خبریار صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید