امروز: شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 4 ذو القعدة 1445 | 2024-05-11
کد خبر: 357221 |
تاریخ انتشار : 17 اردیبهشت 1399 - 2:12 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه برای ایجاد سامانه ملی دوربین زنیت رقومی در کشور فراخوانی برای مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این طرح منتشر شده است، گفت: این فراخوان از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به ثبت رسیده و نتایج آن تا یکی دو هفته آینده […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور با بیان اینکه برای ایجاد سامانه ملی دوربین زنیت رقومی در کشور فراخوانی برای مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این طرح منتشر شده است، گفت: این فراخوان از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به ثبت رسیده و نتایج آن تا یکی دو هفته آینده مشخص خواهدشد.

مسعود شفیعی در گفت‌وگو با صلح خبر با اشاره به آخرین وضعیت اجرای پروژه ایجاد سامانه ملی دوربین زنیت رقومی، افزود: این طرح با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده است. اجرای این طرح علاوه بر مسائل علمی و دانشی، دارای مسائل فنی و تکنولوژیکی است که ضرورت دارد با مشارکت محققان کشور صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه تولید داده‌های ارتفاعی و ثقلی نیاز داریم که جهشی صورت گیرد، اظهار کرد: در این زمینه خلاهایی از سال‌های قبل داشتیم؛ از این رو استفاده از سامانه‌های دوربین رقومی زنیت برای جمع آوری داده‌های با سرعت بیشتر پیشنهاد شد.

شفیعی اضافه کرد: این طرح آماده شده و به اطلاع معاونت علمی ریاست جمهوری رسیده است و متعاقب آن فراخوانی منتشر کردیم و بر اساس آن اعلام شد شرکت‌های دانش‌بنیانی که می‌توانند در ساخت این نوع دوربین‌ها با ما مشارکت کنند، اعلام آمادگی کنند.

رییس سازمان نقشه‌برداری با بیان اینکه قرار است منابع اجرای این طرح از سوی معاونت علمی تامین شود، خاطر نشان کرد: تلاش می‌شود این طرح در سال جاری اجرایی شود و فرآیند ساخت این سامانه در کشور شکل بگیرد.

شفیعی، ایجاد سامانه دوربین‌های رقومی در کشور را گام مهمی در جهت استفاده از علم نجوم حوزه ژئودزی و نقشه‌برداری دانست و یادآور شد: یکی از مشکلات ما در تولید داده‌های ثقلی و ارتفاعی، زمان‌بر بودن تولید داده‌های مورد نیاز است و عقب ماندگی‌هایی در این زمینه داریم؛ ولی با استفاده از این سامانه سرعت برداشت داده‌ها نسبت به روش‌های فعلی چند برابر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به مساحت زیاد کشور، بهره‌برداری از سامانه ملی دوربین زنیت رقومی می‌تواند سرعت جمع‌آوری داده‌ را چند برابر کند و دقت قابل قبولی افزایش دهد.

رییس سازمان نقشه‌برداری اضافه کرد: در روش فعلی، جمع‌آوری داده‌ها شاید ده‌ها سال زمان نیاز داشته باشد، ولی این روش می‌تواند کمتر از یک دهه ما را به پوشش قابل قبولی از وضعیت مشاهدات ثقلی و ارتفاعی در کشور برساند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند شرکت فناور و دانش‌بنیان در  فراخوان سازمان نقشه‌برداری اعلام آمادگی کردند، پاسخ داد: این فراخوان از سوی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) منتشر شده است و نتایج آن تا یکی دو هفته آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش صلح خبر، طراحی و ساخت سامانه ملی دوربین رقومی زنیت با کمک ظرفیت‌های بومی کشور، موضوع انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان نقشه‌برداری کشور در سال گذشته بوده است. این سامانه یک سیستم سخت‌افزاری است که ارتفاع “ژئوئید” (سطح مبنای ارتفاعی کشور) و “ارتومتریک” دقیق نقاط مورد نظر را تعیین می‌کند که نیاز حیاتی پروژه‌های زیربنایی ارتفاعی در سطح ملی به شمار می‌رود.

تعیین اختلاف ارتفاع‌های ژئوئید و ارتومتریک یکی از مهم‌ترین مزایای ساخت این سامانه در کشور است. 

نجوم کاربردی در نقشه‌برداری مهمترین هدف استفاده از این سامانه است؛ چراکه پایه این روش، استفاده از علم ستاره‌شناسی است که با کمک آن در نقشه‌برداری از قسمت دقیق و قابل اندازه‌گیری تحت عنوان Astrometry استفاده می‌شود. براین اساس، Astrometry برای توسعه کمی و کیفی شبکه‌های ترازیابی ملی کاربرد خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید