امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 197325 |
تاریخ انتشار : 08 آبان 1396 - 11:16 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر مسعود بارزانی از سمت خود استعفا کرد به گزارش صلح خبر؛ ابتکار در صفحه اول روزنامه امروز دوشنبه، 8 آبان خود نوشت: مسعود بارزانی از سمت خود استعفا کرد     در نامه‌ای خطاب به نمایندگان اقلیم کردستان مسعود بارزانی از سمت خود استعفا کرد همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق با […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

مسعود بارزانی از سمت خود استعفا کرد

به گزارش صلح خبر؛ ابتکار در صفحه اول روزنامه امروز دوشنبه، 8 آبان خود نوشت: مسعود بارزانی از سمت خود استعفا کرد

 

مسعود بارزانی از سمت خود استعفا کرد

 

در نامه‌ای خطاب به نمایندگان اقلیم کردستان مسعود بارزانی از سمت خود استعفا کرد

همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق با وجود مخالفت‌های گسترده در تاریخ 25 سپتامبر 2017 برگزار شد و از همان زمان وضعیت کردهای عراق با دولت مرکزی این کشور دارای فراز و فرودهای بسیاری بوده است. پس از درگیری‌هایی که در کرکوک میان نیروهای دولتی و پیشمرگه‌های کرد رخ داد و وضعیت میدانی اقلیم کردستان را تا حدودی پیچیده‌تر ساخت، اخبار ضد و نقیضی از تصمیم بارزانی برای کناره‌گیری از سمت خود منتشر می‌شد. این اخبار که در بعضی مواقع با تکذیب‌هایی همراه بود سرانجام با نامه روز گذشته مسعود بارزانی به پارلمان اقلیم کردستان شکل دیگری به خود گرفت. وی در این نامه از قصد خود برای کناره‌گیری از ریاست اقلیم کردستان خبر داده و به صراحت اعلام کرد که نمی‌خواهد در این پست بماند.

متن نامه بارزانی به نمایندگان اقلیم کردستان:

ریاست پارلمان کردستان، با درود. بر اساس مصوبه اقلیم کردستان (۱۲۸) در مورخ ۱۲/۷/۲۰۱۷ خواهان برگزاری انتخابات ریاست پارلمان و ریاست اقلیم کردستان در ۱/۱۱/۲۰۱۷ شدیم اما به دلیل اوضاع سیاسی و امنیتی و فنی و نبود نامزدی برای انتخابات، برگزاری انتخابات ریاست اقلیم کردستان و ریاست پارلمان از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات به حالت تعلیق درآمد. در مورخ ۲۴/۱۰/۲۰۱۷ پارلمان به تمدید دوره این نهاد ودولت برای دو دوره رای داد.

درخصوص منصب ریاست اقلیم کردستان در تاریخ پس از اول نوامبر، من اعلام می‌دارم که مخالف ابقا در این پست هستم و جایز نیست قانون ریاست اقلیم تمدید شود و دوره ریاست اقلیم کردستان تمدید نمی‌شود و باید نشست پارلمان در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود تا خلا قانونی در ماموریت‌ها و وظایف رئیس اقلیم صورت نگیرد و این مشکل حل شود و من به عنوان یک پیشمرگ‌ باقی خواهم ماند.

من به عنوان مسعود بارزانی پیشمرگ، میان مردم و پیشمرگ‌های عزیز برای جانفشانی و مبارزه جهت دستیابی به حقوق و خواسته‌های مردم خود و همچنین برای حفظ دستاوردهای مردمان به تلاش خود ادامه خواهم داد.

به گزارش ایسنا پارلمان اقلیم کردستان روز گذشته جلسه غیرعلنی را با مشارکت تمامی فراکسیون‌های سیاسی برگزار کرده است. تشکیل جلسه پارلمان پس از آن صورت گرفت که برگزاری آن دو بار به تعویق افتاده بود. در همین رابطه گفته می‌شود که

درخواست اتحادیه میهنی برای گفت و گوی غیر مشروط با بغداد

بختیار شاویس معاون رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان دیروز و همزمان با استعفای بارزانی از سمت خود از نخست وزیر عراق خواست تا هر چه سریع‌تر گام‌های عملی را برای آغاز گفتگوی غیر مشروط و در چارچوب قانون اساسی اتخاذ کند. وی در سخنانی خاطرنشان کرد: اعتراف به اشتباه نخستین گام برای اصلاح آن است، ما همگی باید مسئولیت را برعهده بگیریم، ما از کسانی هستیم که موافق با زمان همه‌پرسی نبودیم و به صورت آشکارا خطرات آن را بیان کردیم اما گوش شنوایی نیافتیم. اکنون زمان بازخواست و محاکمه نیست، چراکه همه ما در قایقی واحد هستیم و اگر این قایق غرق شود، همگی با هم غرق می‌شویم، بلکه الان زمان متحد ساختن اراده‌ها و جبهه و آشتی با مردممان به ویژه ساکنان مناطق آسیب دیده طوز و کرکوک است.

این مقام کرد تصریح کرد، استراتژی جدید با بغداد در وهله نخست با رها کردن آن طرز تفکری بوده که قائل است قانون اساسی منبع مشکلات است. وی افزود، در بغداد روش جلال طالبانی، رئیس جمهوری سابق عراق برای آنکه قانون اساسی راهی برای رفاه و سعادت مردم کردستان و تقویت جایگاه اقلیم در سطح داخلی در عراق و همچنین در محافل بین المللی و منطقه باشد، به کار گرفته نشد. شاویس می‌افزاید: پس از رخدادهای ۱۶ اکتبر به نحوی غرور سیاسی و خود بزرگ بینی در قبال طرح‌های اقلیم کردستان احساس می‌شود به ویژه این رویکردها از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق است که این مسئله ممکن است به تغییر معادلات بیانجامد چراکه غرور علاوه بر اینکه فرصت ها را از دست می‌دهد همچنین باعث افزایش خشم کسانی می‌شود که حامی ماندن با عراق بودند.

وی خاطرنشان کرد، در صورتی که اوضاع به سمت بن‌بست پیش برود ممکن است خطرات درگیری داخلی بروز پیدا کند که همگان در پایان کار از آن ضرر خواهند دید و مناطق مورد مناقشه و در راس آنها استان کرکوک نیز بیشتر به این خطرات نزدیک هستند.

شاویس از دولت عراق و نخست وزیر این کشور خواست گام‌های عملی را هرچه سریعتر برای آغاز گفتگوی غیر مشروط پس از تعلیق همه‌پرسی کردستان اتخاذ کنند و مشکلات در چارچوب قانون اساسی و به دور از غرور حل و فصل شود.

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران RSS

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید