امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 312024 |
تاریخ انتشار : 08 مهر 1398 - 23:02 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر “چهار سال جنگ، عربستان را به پیروزی نزدیک‌تر نکرده است اما مردم عادی در سراسر یمن در عذاب هستند.” به گزارش صلح خبر، روزنامه گاردین در سفری ۶۰۰۰ کیلومتری در سراسر یمن و در بخش‌های تحت کنترل حوثی‌ها، دولت مستعفی و جدایی‌طلبان، شاهد آلام مردم یمن بوده و […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

“چهار سال جنگ، عربستان را به پیروزی نزدیک‌تر نکرده است اما مردم عادی در سراسر یمن در عذاب هستند.”

به گزارش صلح خبر، روزنامه گاردین در سفری ۶۰۰۰ کیلومتری در سراسر یمن و در بخش‌های تحت کنترل حوثی‌ها، دولت مستعفی و جدایی‌طلبان، شاهد آلام مردم یمن بوده و در گزارشی درباره رنج و دشواری‌های آنان نوشته است: بیش از چهار سال جنگ زندگی مردم عادی یمن را چنان تغییر داده که وضعیت آنان دیگر شباهتی به گذشته ندارد. رنج آنان در همه‌جا کاملا محسوس است. در بلندی‌های شمال یمن که درگیر وخیم‌ترین بحران انسانی جهان است، گرسنگی و حملات هوایی عربستان بیداد می‌کند.

بر اساس گزارش “پروژه اطلاعات یمن”، حمله شبانه به ذمار در یکم سپتامبر مرگبارترین حمله ائتلاف سعودی از آغاز سال جاری میلادی بود.

دست‌کم ۱۰۰ تن در چیزی که به گفته شاهدان عینی هفت حمله بوده که این منطقه را با خاک یکسان کرده، جان خود را از دست دادند. پنج روز طول کشید تا همه جنازه‌ها را از لابه‌لای آوار بیرون بکشند.

این حمله در واقع حمله‌ای به خودِ آن‌ها بود زیرا به گفته علی احمد العباسی که یکی از بازماندگان این حمله است، نیمی از افرادی که در مرکز بازداشت ذمار زندانی بودند، سربازان عبدربه منصور هادی و نیم دیگر آنان غیرنظامیانی بودند که از سوی حوثی‌ها دستگیر شده بودند.

عباسی می‌گوید: صلیب سرخ سه ماه قبل از ما بازدید کرد. غیرممکن است که ائتلاف از وجود ما در این مرکز مطلع نبوده باشد.

چنین حملاتی که می‌توانند مشمول جرایم جنگی باشند، به طرز هشداردهنده‌ای به طور معمول در شمال یمن صورت می‌گیرند. استان صعده که قلب حوثی‌ها در مرز عربستان است اما بیش از هر جای دیگر مورد حمله قرار می‌گیرد. به سختی می‌توان خیابانی در این شهر پیدا کرد که دست نخورده باقی مانده باشد. اداره پست، فروشگاه مرکزی و خانه‌های بی‌شماری که متعلق به غیرنظامیان بودند، نابود شده‌اند.

مرگ هر لحظه از آسمان فرا می‌رسد اما استراتژی به آتش کشیدن زمین، عربستان را به پیروزی در این جنگ نزدیک نکرده است. حالا برخی یمن را ویتنامِ عربستان می‌نامند اما واقعیت این است که بدون تامین پیوسته تسلیحات و تجهیزات نظامی از سوی آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی، بن‌بست فعلی در یمن برای ریاض از این هم دشوارتر خواهد شد.

یمنی‌ها خوب می‌دانند که بمب‌هایی که روی سرشان می‌افتد، در کجا تولید شده‌اند. اطلاعات فنی و شماره سریالی که روی بقایای این موشک‌ها دیده می‌شوند، به راحتی قابل پیگری‌اند و رد آن‌ها به تولیدکنندگان تسلیحات غربی می‌رسد؛ موشک‌هایی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند.

اطلاعات موجود روی یکی از این موشک‌های غیرقانونی نشان می‌دهد که توسط شرکت گودریچ آمریکا و در ولورهمپتون انگلیس تولید شده است.

در صنعا زندگی عادی به نظر می‌آید. حوثی‌ها، القاعده را از این منطقه ریشه‌کن کرده‌اند و در این شهر نسبت به دیگر مناطق یمن نظم بیشتری حاکم است.

محاصره مرزهای هوایی، زمینی و آبی بخش تحت کنترل حوثی‌های یمن از سوی سعودی‌ها، شمال این کشور را در خطر دایم قرار داده است. به گفته یک منبع دیپلماتیک، رهبری حوثی‌ها در صنعا مسیرهای تامین ملزومات از عمان را حفظ کرده است. این به آن معنا است که آنان همچنان می‌توانند تسلط خود را بر این منطقه حفظ کنند. مردم عادی یمن اما شدیدا در رنج هستند. فروشگاه‌های صنعا پر از کالا است اما اقتصاد ویران یمن بهای سوخت و موادغذایی را دو برابر کرده است.

۸۰ درصد از جمعیت حدود ۲۴ میلیونی یمن اکنون برای بقا وابسته به کمک‌های بشردوستانه هستند و نیمی از آن‌ها نیز در آستانه قحطی قرار دارند. سازمان ملل گزارش کرده است که تا پایان سال جاری میلادی شمار کشته‌شدگان از جنگ و بیماری به ۲۳۰ هزار تن یا ۰.۸ درصد از جمعیت این کشور خواهد رسید.

همه بیمارستان‌های صنعا پر از بیماران مبتلا به وبا و سوء تغذیه است که خانواده‌هایشان برای درمان عزیزانشان پول جمع کرده‌اند تا از استان‌های اطراف آنان را برای معالجه به پایتخت بیاورند.

بی‌عدالتی اما در هیچ کجا به اندازه ضحیان حس نمی‌شود؛ روستایی کوچک در استان صعده که کمتر از یک سال پیش اتوبوسی پر از پسر بچه که در حال رفتن به اردوی دانش‌آموزی بود، در آن هدف حمله سعودی‌ها قرار گرفت و ۴۴ تن در این حادثه کشته شدند. قطعه‌ای از این موشک که از سوی روزنامه گاردین دیده شده، مشخص می‌کند که این یک موشک هدایت شونده لیزری است که توسط شرکت لاکهید مارتین آمریکا ساخته شده‌ است.

محل دفن این کودکان اکنون بیشتر یک زیارتگاه است تا گورستان و برخی از دوستان دانش‌آموزان کشته شده در این حمله هنوز پس از مدرسه به دیدار آن‌ها می‌روند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید