امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 242281 |
تاریخ انتشار : 08 مهر 1397 - 16:25 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر به گزارش خبرنگار صلح خبر، نشست تجربه سفر به چین عصر امروز یکشنبه هشتم مهرماه با حضور تعدادی از مدیران صلح خبر که به دعوت انجمن روزنامه نگاران چین به این کشور سفر کرده بودند در سالن اجتماعات این خبرگزاری برگزار شد. محسن محمدی مدیر روابط عمومی صلح خبر […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

به گزارش خبرنگار صلح خبر، نشست تجربه سفر به چین عصر امروز یکشنبه هشتم مهرماه با حضور تعدادی از مدیران صلح خبر که به دعوت انجمن روزنامه نگاران چین به این کشور سفر کرده بودند در سالن اجتماعات این خبرگزاری برگزار شد.

محسن محمدی مدیر روابط عمومی صلح خبر در این نشست گفت: سفر پرتجربه ای بود. من ۱۵ سال پیش به چین رفته بودم و نسبت به سفر قبلی‌ام تغییرات زیادی را مشاهده کرده بودم که این حجم تغییرات واقعا برای من عجیب بود و آنچه جلب توجه می کند این است که چینی ها چقدر سریع به سمت جلو حرکت می‌کنند.

وی افزود: درباره چین یکسری مطالب غیرواقعی در ذهن ما کرده‌اند مثلا یکی از آنها این است که در چین نمی‌توانید هیچ چیز بخورید و باید با خود کنسرو ببرید اما هر رستورانی که ما در این کشور رفتیم با توجه به مسائلی مثل ذبح اسلامی و موارد مورد توجه ما، غذاهای خوبی را ارائه کردند که با مزاج ما می ساخت، البته اگر کسی بخواهد سراغ سوسک و عقرب برود امکانش موجود است.

مدیرروابط عمومی صلح خبر گفت: خیلی اتفاقات در کشور ما است که می توانیم با آنها درآمدزایی کنیم و توریست ها را به کشورمان بیاوریم اما به آنها توجهی نداریم. در این سفر ما به منطقه کارامای رفتیم که یک منطقه نفت خیز است. ۴۰ سال پیش یک فرد معمولی در این منطقه نفت پیدا کرد و حالا همین نفت یکی از جاذبه های توریستی این منطقه است و شما می‌توانید قل قل نفت را زیر پایتان مشاهده کنید. کشور ما یک کشور نفت خیز است اما تا به حال ندیدیم که از مناطق نفت خیزش برای جذب توریست استفاده شود.

محمدی در ادامه گفت: چینی ها امروز دارند از هر چیزی برای پول درآوردن و گسترش توریسم استفاده می کنند. مقایسه ما و آنها در زمینه مهمانداری به اینجا منجر می شود که بگوییم خیلی عقبیم. شاید خیلی از رفتارها و احترام ها بین خودشان باب نباشد اما به ما که مهمان بودیم به عنوان یک هیات رسانه ای احترام زیادی می گذاشتند.

در ادامه جواد حیران نیا دبیر گروه بین الملل صلح خبر گفت: چینی‌ها برای کل این سفر برنامه دقیق و مشخصی چیده بودند. این سفر هم یکی از مواردی بود که برای هدف کلی احیای جاده ابریشم در نظر گرفته بودند. در واقع همه چیز در راستای این هدف بود یعنی شما غیر از برنامه‌هایی که تدوین شده بودند هیچ مورد زائد و اضافه‌ای نمی‌دیدید. البته این قصد را هم داشتند که توسعه سیاسی خود را به ما نشان بدهند. متاسفانه نمونه‌های مشابهی در کشورمان دیده‌ام که همایشی ۱۰ روزه برگزار می شود و مهمانی از آمریکا می آید اما در روز پنجم همایش نمی‌داند برنامه چیست.

وی افزود: چینی‌ها برای یک قران پولی که خرج کرده بودند توقع داشتند که ببینی و گزارش کنی. واقعا نظمشان بی‌نظیر بود و نگاهشان، نگاه منافع ملی. آنچنان با هم هماهنگ پیش می‌رفتند که انگار همه برنامه‌ها متعلق به یک سازمان است اما ما را از سازمانی به سازمان دیگر منتقل می‌کردند و هر کسی کار خود را در جای خودش انجام می‌داد، نمونه اش بازدیدمان از یک شرکت بود، وقتی معاون رئیس داشت با حرارت برای ما توضیح می‌داد و به اصطلاح پرزنت می کرد، رئیس شرکت داشت از سخنان او یادداشت بر می‌داشت.

حیران نیا ادامه داد: بحث این است که این وضع چطور در چین نهادینه شده چون تبدیل شدن این رفتارها به عرف و عادت سالیان سال زمان می‌خواهد. چین بناست در سال ۲۰۲۵ قدرت اول اقتصادی جهان باشد و جنگ تجاری الانش با آمریکا این است که یکسری از کالاها را با سوبسید می‌دهد و نیروی کارش ارزان است. دیپلمات‌های چینی از این جنگ تجاری نگرانند و وقتی با آنها حرف می‌زدیم می گفتند ما نگرانیم. اگر رشد اقتصادی مان یک دهم این طرف و آن طرف شود ضرر می‌کنیم. من تا پیش از این سفر واقعا فکر نمی‌کردم چین این همه توسعه یافته باشد. به عنوان مثال منطقه ارومچی که یکی از استان‌های دور چین است توسعه زیادی داشته و چینی ها سعی کرده‌اند در زمینه توسعه تمرکززدایی کنند.

دبیر سرویس بین الملل صلح خبر گفت: منطقه کارامای دومین جایی در کره زمین است که نفت از آن جوشیده است. این منطقه از لحاظ اقتصادی بسیار توسعه یافته است اما مانند دیگر نقاط کشور چین توسعه نیافته است. اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ، گوگل و … در آن فیلتر بود و همه چیز در قالب اطلاعات حزب کمونیست منتقل می‌شد.

وی گفت: زمان برای چینی‌ها بسیار مهم است به عنوان مثال دو ماه پیشرفتی که برای توسعه و شکوفایی یک شهر نیاز دارند معادل ۱۰ سال زمانی است که ما برای این کار صرف می کنیم. شهر شانگهای حدود ۴۰ سال پیش وضعیت فاجعه باری داشته است و از بدترین روستاهای ما نیز وضع بدتری داشته است اما امروز توسعه و پیشرفت زیادی را در آن شاهدیم. چینی ها مردمی هستند که مطیع حزب حاکمشان هستند.

در ادامه این برنامه محمد قادری مدیر اخبار خارجی صلح خبر گفت: ساختار سیاسی در چین مبتنی بر نظام بی دینی است. فضای امنیتی که ما در استان سینگ پیانگ دیدیم به خاطر جذب نیروی داعش از اویغورهای این منطقه است. تجمع مسلمانان چین بیشتر در همین استان است. برخی از دوستان در ایران میپرسند چرا ما به چین که مسلمانان این منطقه را سرکوب می‌کند، خرده نمی گیریم. پاسخشان این است که چین همان‌هایی را می زند که دشمن ما هستند و اگر بتوانند خود را به داعش می‌رسانند.

حیران نیا نیز در ادامه سخنان قادری گفت: چینی‌ها آن نگاه ایدئولوژیکی که ما نسبت به آمریکا داریم ندارند. آنها برعکس ما که مسیر توسعه را غربی می‌دانیم، از راه توسعه بومی پیش می‌روند و تاکیدشان در امر توسعه روی محیط زیست است. امکانات زندگی مردم این کشور خوب است اما قیمت مسکن و خیلی اقلام دیگر به شدت سرسام آور است و الان که قیمت مسکن در چین گران است، از روزگار فعلی ما که با گرانی مواجهیم خیلی گران تر است. اجاره خانه هم که به شدت وحشتناک است.

قادری نیز در ادامه گفت: با گپ و گفتی که با شهروندان چینی داشتیم به ما می‌گفتند که بدون داشتن خانه یا منزل کسی اجازه ازدواج به آنها نمی‌دهد و بدون کمک پدر و مادر هم به هیچ عنوان نمی‌توانند خانه بخرند. طبق برآوردی که آنجا داشتیم، قیمت مسکن در چین به پول ما متری ۲۰۰ میلیون تومان است.

وی گفت: مردم چین تا جایی که بتوانند وارد مشاغل دولتی نمی شوند چون درآمدش پایین است و این وضعیت دقیقا عکس وضعیت مردم ما است که وقتی فارغ التحصیل می‌شوند سریع دنبال استخدام دولتی هستند.

مدیر اخبار خارجی صلح خبر گفت: چینی ها به شدت مردمان قانعی هستند و ساده بودنشان گاهی توی ذوق آدم می زند. چیزی که من دیدم و برایم جالب توجه بود، قناعت و سروقت بودن مردمان چینی بود.

کد خبر 4416928
صادق وفایی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید