امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 13 ذو القعدة 1445 | 2024-05-20
کد خبر: 268751 |
تاریخ انتشار : 11 فروردین 1398 - 15:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، طرح ایجاد سامانه جامع املاک کشور از حوزه تحت مدیریت او به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی محول شده است. به گزارش صلح خبر، سامانه جامع املاک کشور با گذشت حدود چهار سال از طرح اولیه، هنوز […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، طرح ایجاد سامانه جامع املاک کشور از حوزه تحت مدیریت او به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی محول شده است.

به گزارش صلح خبر، سامانه جامع املاک کشور با گذشت حدود چهار سال از طرح اولیه، هنوز عملیاتی نشده است. بحث این سامانه در سالهای اخیر مطرح بود که یکی از کارکردهای آن شناسایی خانه‌های خالی به منظور اعمال طرح‌های مالیاتی عنوان می‌شد. حالا پس از حدود چهار سال از طرح اولیه، عنوان می‌شود که مسؤولیت ایجاد آن از سازمان ملی زمین و مسکن به معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی محول شده است.

در این خصوص علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: راه اندازی سامانه جامع املاک کشور، ابتدا به سازمان ملی زمین و مسکن محول شده بود اما هم اکنون این مسؤولیت به حوزه مسکن و ساختمان واگذار شده است.

این در حالی است که اردیبهشت ماه سال گذشته حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل سابق سازمان ملی زمین و مسکن گفته بود: معمار سامانه جامع املاک و مستغلات انتخاب شده که پیش بینی می‌کنیم حدود شش ماه این مقطع از کار طول بکشد. سپس شرکتی را برای نوشتن برنامه نرم افزار انتخاب می‌کنیم و بعد خرید تجهیزات و نصب و راه‌اندازی انجام می‌شود.

ممانعت ۳۴ بانک اطلاعاتی از ارائه آمار خانه‌های خالی

در ایران ۲.۶ میلیون خانه خالی و ۲.۱ میلیون خانه نیمه خالی وجود دارد؛ در حالی که تعداد خانوارها ۱.۳ میلیون بیشتر از خانه‌های در دسترس است. یعنی حدود ۱.۳ میلیون خانوار به صورت فشرده در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که بیش از یک خانواده در آنها مستقر است. حدود ۲۷ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد اما موضوع این است که ۲.۶ میلیون واحد از این تعداد خالی است و در اختیار متقاضیان واقعی مسکن قرار ندارد. هم‌چنین ۲.۱ میلیون مسکن به عنوان خانه دوم، شش ماه از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از راهکارها برای ورود خانه‌های خالی و نیمه خالی به بازار فروش و اجاره، وضع مالیات است که با وجود تاکید قانونی هنوز اجرایی نشده است. از خردادماه ۱۳۹۶ باید اخذ مالیات از خانه‌های خالی عملیاتی می‌شد اما این طرح هنوز درگیر ایجاد سامانه‌ای است که حتی اسم آن مشخص نیست. با این حال اجرای این طرح موانعی هم پیش روی خود می‌بیند که مربوط به نقش دستگاه‌های مرتبط است.

حامد مظاهریان، معاون سابق مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص مالیات خانه‌های خالی گفته بود که بزرگترین مانع بر سر اجرای این قانون، شناسایی خانه‌های خالی است. اکنون ۳۴ بانک اطلاعاتی در کشور وجود دارد که این آمار را در اختیار دارند اما به دلیل مشکلات قانونی حاضر به در اختیار قرار دادن آمار نیستند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید