امروز: چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 15 ذو القعدة 1445 | 2024-05-22
کد خبر: 191948 |
تاریخ انتشار : 17 مهر 1396 - 10:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر قدردانی از «فرمانده صلح خبر» به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 17 مهر خود نوشت: قدردانی از «فرمانده صلح خبر» »ناطق نوری: هاشمی شخصیتی کم نظیر در تاریخ ماست»ظریف: از هاشمی آموختم «شجاعت»، به معنای تندروی نیست»محسن هاشمی : «آیت‌الله» در ایجاد و توسعه صنایع موشکی کشور […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

قدردانی از «فرمانده صلح خبر»

به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 17 مهر خود نوشت: قدردانی از «فرمانده صلح خبر»

قدردانی از «فرمانده صلح خبر»

»ناطق نوری: هاشمی شخصیتی کم نظیر در تاریخ ماست»ظریف: از هاشمی آموختم «شجاعت»، به معنای تندروی نیست»محسن هاشمی : «آیت‌الله» در ایجاد و توسعه صنایع موشکی کشور نقش بی‌بدیل داشت»فاطمه هاشمی: پدرم فرمانده صلح خبر بود، نه جنگ علی رضایی«وفا کنیم و ملامت کشیم و…» اشک‌های علی اکبر ناطق نوری امان نداد این بیت را تکمیل کند؛ حضاری که دیروز در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی و مرکز اسناد گرد آمده بودند تا خاطرات همراهان و همرزمان آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی درباره هشت سال جنگ تحمیلی را بشنوند، بارها میان سخنرانی‌ها صلوات فرستادند تا سخنرانان، بغض خود را فرو بخورند و حرف‌شان را ادامه دهند. چه زمانی که فاطمه  هاشمی پشت تریبون قرار گرفت و همان ابتدای صحبت هنگام تشکر از همراهی حجت‌الاسلام ناطق نوری با خانواده آیت‌الله‌ هاشمی زیر گریه زد و چه زمانی که حجت‌الاسلام ناطق نوری بعد از ذکر خاطراتش از آیت‌الله‌ هاشمی، در وصف او شعری از حافظ خواند. حضور عفت مرعشی که به سختی و با مساعدت دیگران حرکت می‌کرد و دفاع رسای محمدجواد ظریف از فرمانده دوران جنگ، حال و هوای متفاوتی به این مراسم داده بود. مراسمی با عنوان «آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس» که به همت انجمن اندیشه و قلم و با حضور شماری از رزمندگان و جانبازان، برادر و خانواده آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی، احمد مسجدجامعی، طه‌ هاشمی،  غلامرضا انصاری، حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی، غلامعلی رجایی و صادق زیباکلام در کتابخانه ملی برگزار شد.اشرف بروجردی: هاشمی اسطوره استبه گزارش «ایران»، ابتدای جلسه اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی ضمن خوشامدگویی به میهمانان، به وجوه مختلف حیات رئیس فقید مجمع تشخیص مصلح خبرت نظام اشاره کرد و با بیان اینکه «چه بخواهیم و چه نخواهیم، آیت‌الله‌ هاشمی اسطوره تاریخ ایران خواهد شد» از اهالی اندیشه خواست آیت‌الله‌ هاشمی را به عنوان اسوه به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

 فاطمه هاشمی: پدرم فرمانده صلح خبر بود، نه جنگ بعد از وی، فاطمه هاشمی پشت تریبون قرار گرفت؛ او با تأکید بر اینکه «آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی همیشه نگران بود واقعیت‌ها گفته نشود»، گفت: آقای هاشمی از جنگ راضی نبود؛ از خشونت دوری می‌کرد و هیچ علاقه‌ای به ادامه جنگ نداشت؛ روزی هم که امام از ایشان خواست فرماندهی جنگ را بپذیرد، گفت: «من به صلح خبر فکر می‌کنم.» وی با بیان اینکه «پدر می‌خواست یک پیروزی بزرگ به دست بیاوریم و بعد صلح خبر کنیم»، به حضور خانواده خود در جبهه‌ها اشاره کرد و گفت: مادرم اولین کسی بود که حمایت از رزمنده‌ها را شروع کرد؛ هر روز به بیمارستان‌ها سر‌ می‌زد و با رزمنده‌ها و مردم صحبت می‌کرد. برادران من با اینکه به سن قانونی نرسیدند، به جبهه رفتند. مهدی جانباز شیمیایی است. یاسر در دوران جنگ مجروح شد و وقتی پدرم با فرزندان خود مواجه می‌شد، خوشحال بود که فرزندانش در کنار مردم هستند. محسن هم بعد از اینکه تحصیلاتش را تکمیل کرد و به کشور بازگشت ، کار خود را در حوزه موشکی آغاز کرد. وی ادامه داد: آن آقایی که گفته «هاشمی در جنگ مسئولیتی نداشت» درست گفته‌اند؛ چرا که هاشمی فرمانده صلح خبر بود و برای صلح خبر به جبهه‌ها می‌رفت.

 ناطق نوری: هرچه سد، فولاد، سیمان و پتروشیمی در کشور است، متعلق به دوران هاشمی است حجت‌الاسلام ناطق نوری، روحانی کم‌گوی و خوش صحبت و یار دیرین آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، سخنران اصلی این همایش بود. او عمده سخنانش را به تشریح ابعاد مدیریتی همراه فقیدش اختصاص داد. ناطق نوری، آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی را شخصیتی کم نظیر در تاریخ ما دانست و با اشاره به مقاطع مختلف حیات و مبارزات او «عقل»، «شجاعت» و «سعه صدر» هاشمی را منحصر به فرد توصیف و تأکید کرد: آقای هاشمی صفا و اخلاص داشت؛ دنبال مطرح شدن نبود؛ هیچ واهمه‌ای نداشت و بعد از مبارزه هم همین طور بود. وی سپس خاطره نخستین دیدارش با آیت‌الله‌ هاشمی را تعریف کرد و گفت: مرحوم هاشمی از همان زمان که به قم آمد، کارهای فرهنگی را آغاز و تمام وقت خود را صرف مبارزه کرد؛ از همان ابتدا گروهی را در حوزه جمع کرد و فعالیت‌های مبارزاتی خود را شروع کردند. ایشان جزوه‌هایی تهیه کردند که به اصطلاح از آنها خون می‌چکید و معلوم نبود اگر پیگیری می‌کردند و او را می‌یافتند، چه سرنوشتی در انتظارش باشد. وی ادامه داد: قصد داشتیم مراسم شب هفتم شهدای فیضیه را برگزار کنیم که من برای سخنرانی داوطلب شدم؛ عمامه مشکی بر سر گذاشتم تا فکر کنند سید هستم و از عینک دودی استفاده کردم. زمانی که آقای هاشمی فهمید یک نفر برای سخنرانی داوطلب شده، به مرحوم جعفری گیلانی گفتند «این طلبه را بیاورید تا ببینم تن صدای او برای سخنرانی چگونه است؟» او حتی به این مسائل جزئی نیز توجه می‌کرد و این نشان از دقت ایشان در مدیریت بود. ناطق نوری با بیان اینکه «آقای هاشمی سردار عرصه سازندگی، قانونگذاری و جنگ و جهاد بود»، تصریح کرد: ایشان زمانی که نفت 8 تا 12 دلار بود کشور را اداره کرد؛ آن موقع تازه جنگ تمام شده و زیرساخت‌ها از بین رفته بود؛ اما مدیریت هاشمی به گونه‌ای بود که اکنون هرچه سد، فولاد، سیمان و پتروشیمی در کشور وجود دارد، متعلق به دوران ریاست جمهوری هاشمی است. او در ادامه تلویحاً دولت نهم و دهم را یادآور شد و با بیان اینکه «در مقطعی نفت را تا 140 دلار فروختیم اما نیامدیم نوع مدیریت‌ها را مقایسه کنیم»، اظهار داشت: این است که دوغ و دوشاب برای ما یکسان می‌شود؛ این گونه می‌شود که روحیه کشته می‌شود و استعدادها از بین می‌رود. ناطق نوری با اشاره به میانداری آیت‌الله‌ هاشمی میان سپاه و بسیج، تعریف کرد: در جنگ ما هر چه از دست می‌دادیم، جایگزینی نداشت و کسی به ما چیزی نمی‌داد؛ وقتی صدام شروع به بمباران کرد، مردم در نماز جمعه شعار دادند «هاشمی، هاشمی/ موشک جواب موشک» که آقای هاشمی هم گفت «امام هنوز اجازه ندادند در انبارهای موشک را باز کنیم؛ چون موشک کور است و ممکن است به منطقه مسکونی بخورد»؛ در حالی که در انبارها چیزی نبود. ناطق نوری افزود: در عملیات مرصاد مرحوم هاشمی هم مراقب تهران بود و هم در جبهه دستور داد به سمت قصر شیرین بروند؛ به مردم کرمانشاه گفتند شهر را خالی کنید. رزمنده‌ها به هاشمی گفتند شما هم از کرمانشاه بروید؛ اما هاشمی با عده‌ای قلیل در همان قرارگاه ماند و گفت:«اگر من بروم، مردم و رزمندگان روحیه خود را از دست می‌دهند»؛ این رفتارها از هاشمی، هاشمی ساخت. او در پایان به نقل از هاشمی  این بیت حافظ را با چندبار مکث بغض‌آلود خواند که «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/ که در طریقت ما کافریست رنجیدن»

بعد از اتمام سخنان ناطق نوری، عفت مرعشی همسر مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به روی سن آمد و ضمن تقدیر از وی، تصویری از آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به او اهدا شد. در ادامه مراسم، دیگر همراهان و همسنگران آیت‌الله‌ هاشمی پشت تریبون قرار گرفتند و یاد او را گرامی داشتند.علی‌اکبر ناطق نوری در حاشیه همایش در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری امریکا مبنی بر اینکه بزودی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد، گفت: آنها خیلی چیزهای دیگر هم می‌خواستند انجام دهند و هیچ غلطی هم نکردند و این هم مسأله جدیدی نیست. وی افزود: امریکایی‌ها از زمان بوش این بحث را داشتند و الان هم همان بحث‌هاست و این مسائل برای ما جدید نیست و مورد اعتنای ما هم نیست. این کار دخالت در قانون اساسی و دخالت بی‌مورد در مسائل داخلی ماست و خلاف مقررات بین‌المللی است.

سردار علایی: صنعت موشکی ثمره فکر هاشمی بود به گزارش ایلنا، سردار حسین علایی فرمانده نیروی دریایی سپاه در دوران جنگ، با تأکید بر اینکه «آیت‌الله هاشمی به دنبال تقویت قدرت دفاعی ایران بود و می‌کوشید ضعف‌های ما را در این زمینه برطرف کند»، گفت: وقتی آقای هاشمی فرمانده جنگ شد، در ذهنش این بود که چگونه بجنگیم تا جنگ پایان یابد. وی ادامه داد: ایشان از وقتی فرماندهی جنگ را به عهده گرفتند، به دنبال راهی برای پایان دادن به آن بود و استراتژی ایشان در این زمینه این بود که با داشتن دست بالا در برابر عراق، شرایط را برای صلح خبر آماده کنند. وی ادامه داد: از آیت‌الله‌ هاشمی آینده را در ذهن خود مجسم می‌کرد و بحق در جنگیدن به دنبال این بود که با خاتمه دادن به جنگ می‌توان نظام بعث عراق و صدام را سرنگون کرد.

علایی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی در دوران سفر خود به چین موشک‌هایی را دریافت کرد که باعث بنیانگذاری صنعت موشکی ایران شد که امروز به آن افتخار می‌کنیم و بحق هم جای افتخار دارد، ثمره فکر آیت‌الله‌ هاشمی بود.غلامعلی رجایی، مشاور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلح خبرت نظام هم در سخنانی کوتاه به اهتمام آیت‌الله‌ هاشمی برای پایان دادن به جنگ اشاره و تصریح کرد:از آیت‌الله هاشمی پرسیدم اگر خدا را ملاقات کنید و از شما پرسیده شود در این 38 ساله چه عرضه کردید چه پاسخی خواهید داشت؟ ایشان گفتند: اول کار قرآن؛ دوم ختم جنگ.

گلایه محسن هاشمی از جفای رسانه‌ها به هاشمی محسن هاشمی واپسین سخنران مراسم دیروز بود که با یادآوری حساسیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به پیشرفت صنایع دفاعی گفت: در خاطرات روزنوشت هم آثار این حساسیت کاملاً دیده می‌شود، مسئولان مختلف صنایع دفاعی و انرژی اتمی طبیعتاً گزارش‌هایی به ایشان و سایر مسئولان ارشد نظام از وضعیت و مشکلات این صنایع می‌دادند اما پیگیری‌های ایشان متفاوت با سایر مسئولان بود و تا انتها و رسیدن به نتیجه معمولاً موارد را پیگیری می‌کردند.

هاشمی با بیان اینکه مناسب می‌دانم گله‌ای هم از برخی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی داشته باشم که در جریان منتسب شدن یک عبارت ساختگی به آیت‌الله هاشمی در شبکه‌های مجازی، بدون در نظر گرفتن نقش بی‌بدیل و زحمات و همت والای ایشان در ایجاد و توسعه صنایع موشکی در کشور در دوران دفاع مقدس و پس از آن، نسبت به ایشان بی‌انصافی و جفا کردند، گفت: این در حالی است که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، چه در دوران امام و چه در دوران رهبر معظم انقلاب، شاید نتوانیم مسئولی را در کشور پیدا کنیم که به اندازه ایشان دغدغه و پیگیری جهت توسعه صنایع دفاعی و موشکی کشور صرف کرده باشد و تحقیقاً این بعد از کارنامه ایشان مظلوم واقع شده است که امیدواریم تلاش‌هایی نظیر این همایش بتواند حقایق را جهت اطلاع افکار عمومی و ثبت در تاریخ تبیین کند.

برش ظریف: از آیت‌الله‌ هاشمی آموختم «شجاعت»، به معنای تندروی نیست میهمان ویژه همایش «آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی و هشت سال جنگ تحمیلی»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بود؛ دیپلمات محبوب که حضورش با استقبال حاضرین همراه شده بود، چندین بار در سخنانش تأکید کرد امکان طرح تمام خاطراتش از آیت‌الله‌ هاشمی در موضوع قطعنامه 598 را ندارد و در عین حال گفت طرح ناگفته‌ها در آینده، نگاه‌ها به آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی را تغییر خواهد داد. او با بیان اینکه «آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی آینده‌نگری و منافع ملی را به منافع جناحی ترجیح می‌داد»، گفت: من از آقای هاشمی دو درس آموختم؛ اول اینکه شجاعت به معنای تندروی نیست؛ شجاعت گاهی به معنای انتخاب تلخ و به معنای آینده‌نگری است. ظریف با بیان اینکه «آقای هاشمی بسیار شجاع بود»، ادامه داد: آقای هاشمی می‌گفت باید خود را برای انقلاب، نظام و اسلام هزینه کنیم، نه اینکه کشور را برای خود و منافع جناحی فدا کنیم و این دومین درسی بود که از آقای هاشمی آموختم. وزیر امور خارجه با بیان اینکه «آیت‌الله‌ هاشمی همیشه آماده بود خودش را هزینه نظام و انقلاب کند»، به شرایط ناعادلانه بین‌المللی ایران در دوران جنگ هشت ساله اشاره کرد و با بیان اینکه تجربه بین‌المللی دیپلماسی جنگ تحمیلی یکی از دشوارترین تجربه‌ها است، اظهار داشت: برخورد سازمان ملل متحد با جنگ تحمیلی یکی از سیاه‌ترین برخوردها بود؛ لااقل در موضوع فلسطین گزارش‌هایی رد می‌شد اما درباره جنگ ایران چنین نبود.وی با بیان اینکه در طول جنگ تحمیلی یک مورد مثبت از شورای امنیت سازمان ملل متحد پیدا نمی‌کنیم، تصریح کرد:  هفت روز بعد از حمله صدام به ایران، شورای امنیت قطعنامه‌ای را تصویب می‌کند .در حالی که در زمان حمله عراق به کویت، 6 ساعت بعد از شروع حمله قطعنامه صادر می‌کند. در قطعنامه صادر شده درباره جنگ تحمیلی حتی صحبت از «حمله» نمی‌کند. رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در سازمان ملل متحد صحبت از خروج عراق از مرزها نمی‌شود. در فاصله قطعنامه ۴۷۹ تا ۵۹۸ نیز شورای امنیت سکوت می‌کند و اداره چنین جنگی در برابر این سکوت سخت است.

ظریف ادامه داد: شورای امنیت سه بارعلیه ایران خیز برداشت تا تحریم‌هایی را اعمال کند. ابتدا در تسخیر لانه جاسوسی، دوم قطعنامه ۵۹۸ و سوم مسأله هسته‌ای که متأسفانه در مسأله هسته‌ای موفق به تحریم ایران شد؛ اینکه در آن دو مورد دیگر منجر به تحریم نشد، نشان از مدیریت مدیران ارشد و عالی نظام حضرت امام، مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی است. وی با اشاره به نامه‌نگاری‌های آیت‌الله هاشمی با صدام بیان کرد:  اگر مدیریت شجاعانه و همراه با ازخودگذشتگی آیت‌الله هاشمی نبود، هیچ‌گاه نمی‌توانستیم محکومیت صدام را از سازمان ملل بگیریم.

 محمدجواد ظریف در بخشی از سخنانش درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کنایه گفت: «خیلی به حرف‌هایی که این روزها زده می‌شود توجه نکنید؛ اینها واقعیت‌های امروز را باور ندارند چه برسد به واقعیت‌های ۳۰ سال گذشته.» محمد جواد ظریف همچنین در حاشیه این همایش در باره رویکرد احتمالی آمریکا در باره برجام گفت:پاسخ درخوری به اقدام ترامپ می دهیم  .

اگر خبر يا گزارشي داريد از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد.

خبرنگاران RSS

قوانين خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمايل اعلام نماييد تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما مي توانيد از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش هاي خود را ارسال نماييد.
  3. شما مي توانيد اخبار و گزارش ها را به ايميل solhkhabar@yahoo.com ارسال نماييد.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاوير و گزارش هاي خود قوانين و مقرارت را رعايت فرماييد.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومي اکيدا خودداري فرماييد.
  6. از ارسال کاريکاتورهاي توهين آميز يا تصاوير موهن اکيدا خودداري فرماييد.
  7. رعايت کپي رايت در مطالب ارسالي الزامي است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطي بلافاصله حذف مي گردد.

گروه وبگردي صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید