امروز: جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 17 ذو القعدة 1445 | 2024-05-24
کد خبر: 115005 |
تاریخ انتشار : 15 مهر 1395 - 10:57 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی پایگاه صلح خبر ؛ قانون سنوات‌تحصیلی در دانشگاه‌های معتبر دنیا چگونه‌است؟/ فرصت‌های ۱۰ساله برای دانشجوهای لیسانس نیو صدر: چند وقتی است که قانون جدید سنوات تحصیلی برای دانشجویان منجر به اعتراض دانشجویان زیادی در دانشگاه های دولتی شده است. بر اساس این قانون دانشجویان در صورتی که در مقطع کارشناسی نتوانند در 8 ترم تحصیلی، […]

به گزارش مجله اجتماعی پایگاه صلح خبر ؛

قانون سنوات‌تحصیلی در دانشگاه‌های معتبر دنیا چگونه‌است؟/ فرصت‌های ۱۰ساله برای دانشجوهای لیسانس

نیو صدر: چند وقتی است که قانون جدید سنوات تحصیلی برای دانشجویان منجر به اعتراض دانشجویان زیادی در دانشگاه های دولتی شده است. بر اساس این قانون دانشجویان در صورتی که در مقطع کارشناسی نتوانند در 8 ترم تحصیلی، در مقطع کارشناسی ارشد در 4 ترم تحصیلی و در دکتری در 8 ترم تحصیلی فارغ التحصیل شوند ادامه تحصیل آنها مشروط به پرداخت هزینه می شود.

همچنین این قانون دانشجویانی که سنوات قانونی آنها به اتمام رسیده باشد نمی توانند از تسهیلات صندوق رفاه وزارت علوم نیز استفاده کنند و استفاده از خدمات رفاهی مانند خوابگاه و تغذیه برای آنها هزینه های زیادی را به همراه دارد.

به همین منظور دانشجوهای زیادی در دانشگاه های مختلف از دانشگاه صنعتی اصفهان تا دانشگاه تهران شروع به اعتراض به این قانون کردند، اعتراضاتی که منجر به تغییرات اندکی هم شد. اما شرایط دانشگاه های کشورهای دیگر در این رابطه چگونه است؟ و در هر مقطع به دانشجویان برای تحصیل چقدر فرصت می دهند ؟

دانشگاه ملبورن

این دانشگاه استرالیایی که بر اساس آمار تایمز رتبه سی و سوم را در جهان دارد حدود 45هزار دانشجو دارد و بخشی از هزینه های دانشجوهای داخلی این دانشگاه را دولت استرالیا پرداخت می کند.

به همین منظور دانشجویان این دانشگاه هم محدودیت زمانی برای تحصیل در دانشگاه خود دارند، که این محدودیت برای دانشجویانی که در یک دوره تحصیلی تمام وقت درس می خوانند دو سال بیشتر از زمان عادی تحصیل آنها است به طور مثال دانشجویان مقطع لیسانس که معمولا درس خود را در 8 ترم تمام می کنند، به اندازه 12 ترم فرصت دارند درس خود را تمام کنند و حق تحصیل بیشتر را ندارند.

دانشگاه موناش

دانشگاه موناش هفتاد و چهارمین دانشگاه جهان و ششمین دانشگاه برتر استرالیا است، این دانشگاه کار خود را در سال 1961 با 400 دانشجو در ملبورن شروع کرد و هم اکنون با بیش از 60 هزار دانشجو از 170 کشور مختلف بزرگترین دانشگاه استرالیا است.

مانند دانشگاه ملبورن بخشی از هزینه های دانشجوهای این دانشگاه را هم دولت پرداخت می کند ولی دانشجویان در این دانشگاه فرصت بیشتری برای پایان دوره تحصلی خود دارند.

دانشجوهای مقطع لیسانس این دانشگاه 10سال فرصت برای اتمام دوره تحصیلی خود و دانشجوهای فوق لیسانس هم 6 سال فرصت دارند.

گفتنی است قانون این دانشگاه در رابطه با دانشجوهای حقوق متفاوت است و آنها 8 سال فرصت برای اتمام دوره لیسانس خود دارند.

دانشگاه مونتانا

دانشگاه مونتانا ایالت متحده آمریکا براساس رتبه تایمز رتبه بسیار نزدیگی به دانشگاه شریف دارد، بخشی از هزینه های این دانشگاه دولتی را هم از طریق بودجه ایالت مربوطه تامین می شود.

دانشجوهای این دانشگاه مجبور هستند تا 150 درصد زمان معمول دوره تحصیلی خود را به اتمام برسانند یعنی دانشجو لیسانس 12 ترم برای اتمام دوره تحصیل خود وقت دارد. ولی اگر این اتفاق رخ ندهد و زمان تحصیل دانشجو بیشتر از محدودیت تایین شده باشد، کمک هزینه مالی به دانشجو قطع می شود.

پس از آن دانشجو باید فرمی را درباره علت این اتفاق پر کند و اگر بتواند دانشگاه را قانع کند که می تواند درس خود را تمام کند دوباره کمک هزینه های مالی ایالت برای او باز می گردد.

دانشگاه غرب استرالیا

دانشگاه غرب استرالیا با قدمتی بیش از 100 قدمت در پرت استرالیا هفتمین دانشگاه برتر این کشور  است و رتبه آن در جهان هم 125 است. این دانشگاه هم برای 20 هزار دانشجو خود که بخشی از هزینه های آن ها را دولت می دهد محدودیت زمانی برای تحصیل دارد و محدودیت زمانی آن بر اساس تعداد واحد های هر دانشجو است:

تعداد واحد

حداکثر زمان برای اتمام دوره تحصیلی

144

10 سال

192

10 سال

244

10 سال

288

12 سال

گفتنی است در شرایط استثنایی اعضای هیئت علمی می توانند حداکثر زمان تحصیل را برای یک دانشجو یا گروهی از دانشجوها افزایش دهند.

دانشگاه مسی نیوزلند

دانشگاه مسی نیوزلند یکی از 200 دانشگاه برتر جهان است و حدود 30 هزار دانشجو دارد و مانند استرالیا بخشی از شهریه های دانشجوهای داخلی این دانشگاه را دولت استرالیا پرداخت می کند.

به همین دلیل دانشجوهای این دانشگاه هم محدودیت زمانی برای تحصیل دارند؛ محدودیت زمانی این دانشگاه برای دانشجوهای لیسانس 8 سال است و برای فوق لیسانس متناسب با تعداد واحد های دانشجو است.

یعنی اگر رشته آن ها 60 واحدی باشد، دانشجو های این دانشگاه دو سال مهلت تحصیل دارند، اگر هم 120 واحدی باشد این دانشجو ها 4 سال فرصت تحصیل دارند.

دانشگاه مک‌گیل

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه ها در جهان است و بر اساس معیار «کیو اس» رتبه 24 را در جهان دارد، دانشگاه مک‌گیل نزدیک به 200 سال پیش در کانادا ساخته شد و هم اکنون بیش از 30 هزار دانشجو دارد.

هزینه های دانشگاه برای افرادی که اهل ایالت کوبک هستند کمتر هست و بخشی از هزینه آنها را ایالت می‌پردازد، به همین دلیل داین دانشگاه هم برای دانشجو های خود محدودیت های زمانی سختگیرانه ای ایجاد کرده است، برای مثال دانشجو های لیسانس دانشکده علوم این دانشگاه فقط 8 ترم فرصت تحصیل دارند و  برای تحصیل بیشتر باید دلایل منتظقی برای دانشکده خود بیاورند.

دانشگاه کالورینا جنوبی

دانشگاه خصوصی کارولینای جنوبی در سال 1880 در لس آنجلس کار خود را با 50 دانشجو شروع کرد و هم اکنون این دانشگاه بیش از 40 هزار دانشجو دارد، این دانشگاه بر اساس رتبه بندی رتبه 60 را در جهان دارد.

هزینه تحصیل در این دانشگاه خصوصی بیش از 50 هزار دلار است و هیچ محدودیت زمانی برای اتمام دوره لیسانس در دانشگاه کالورینا جنوبی وجود ندارد. البته این محدودیت برای دانشجوهای فوق لیسانس و دکترا وجود دارد؛ این محدودیت برای دانشجوهای فوق لیسانس 5 سال و برای دانشجوهای دکترا هم 8 سال است.

47237

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید