امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 238986 |
تاریخ انتشار : 03 شهریور 1397 - 0:17 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سلامت صلح خبر به گزارش خبرنگار صلح خبر، موضوع این هفته برنامه نبض پزشکی به بررسی جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور، اختصاص داشت. در ابتدا، دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که سه سطح ارائه خدمات سلامت داریم، گفت: متاسفانه فرهنگ […]

به گزارش مجله سلامت صلح خبر

به گزارش خبرنگار صلح خبر، موضوع این هفته برنامه نبض پزشکی به بررسی جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور، اختصاص داشت.

در ابتدا، دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که سه سطح ارائه خدمات سلامت داریم، گفت: متاسفانه فرهنگ تخصص گرایی در کشور ترویج شده و این در حالی است که در برنامه چهارم، پنجم و ششم، بر اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور تاکید شده است.

وی، از نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان تنها مسیر صحیح ارائه خدمات سلامت در کشور نام برد و افزود: بدون کنترل هر سه سطح خدمات، ما نمی توانیم موفق باشیم. زیرا، نه بودجه گران ترین سطح خدمات را داریم، نه مردم می توانند به خدمات دسترسی داشته باشند.

جهانگیری با اشاره به آمار ۶۰ هزار پزشک عمومی فعال در کشور، افزود: تنها ۳۵ درصد این تعداد، پروانه مطب دریافت کرده اند و مابقی در سیستم سلامت، کارهای مدیریتی می کنند و یا مستخدم دولت هستند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، ادامه داد: ۱۰ درصد کل جامعه پزشکی کشور، یا مهاجرت کرده اند و یا به مشاغل دیگری روی آورده اند.

در ادامه، دکتر محمد شریعتی قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، از پزشکان عمومی به عنوان مرکز ثقل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور نام برد و گفت: پزشکی عمومی سخت تر از رشته های تخصصی است، چون با تمام بیماری ها درگیر است.

به گفته وی، پزشکان عمومی نقش محوری دارند و تا زمانی که نتوانیم نظام ارجاع و پزشک خانواده را به طور کامل اجرا نکنند، نمی توان به نقش محوری پزشکان عمومی امیدوار بود.

شریعتی ادامه داد: بازی سازی اصلی در نظام سلامت بر عهده پزشک عمومی است و هیچ تخصصی نمی تواند این جایگاه را بگیرد.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر وضعیت پزشک خانواده در کشور چگونه است و چند درصد جامعه تحت پوشش پزشک خانواده هستند، گفت: در حال حاضر پزشک خانواده نداریم، اما به لحاظ زیرساخت ها، پیشرفت هایی داشته ایم.

در ادامه ، دکتر فربد رهنما عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران، با عنوان این مطلب که از 80 هزار پزشک عمومی در کشور، فقط 27 هزار نفر پروانه مطب گرفته اند.

وی افزود: بقیه این دسته از پزشکان عمومی، یا مشغول گذراندن طرح هستند و یا دنبال پزشک خانواده رفته اند و یا مهاجر کرده اند. و یا اینکه حرفه پزشکی را کنار گذاشته اند.

کد خبر 4383300
حبیب احسنی پور

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید