امروز: جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 10 ذو القعدة 1445 | 2024-05-17
کد خبر: 217089 |
تاریخ انتشار : 10 بهمن 1396 - 12:47 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی معتقد است: در صورتی که از گذشته فکری جدی برای توسعه قطارهای حومه‌ای و افزایش استفاده از آنها صورت می‌گرفت امروز بسیاری از بحران‌های برفی اخیر به وجود نمی‌آمدند. مهرداد تقی‌زاده در گفت‌وگو با صلح خبر، تصریح کرد: متاسفانه ما تا […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی معتقد است: در صورتی که از گذشته فکری جدی برای توسعه قطارهای حومه‌ای و افزایش استفاده از آنها صورت می‌گرفت امروز بسیاری از بحران‌های برفی اخیر به وجود نمی‌آمدند.

مهرداد تقی‌زاده در گفت‌وگو با صلح خبر، تصریح کرد: متاسفانه ما تا زمانی که بحرانی به وجود نیاید کمتر به دنبال پیشگیری آن بر می‌آییم. این در حالی است که تنها در صورتی که ما از سال‌های دور به فکر توسعه قطارهای حومه‌ای می‌بودیم، می‌شد بسیاری از نیاز مردم برای جابه‌جایی در طول این روزها را به وسیله ریل مدیریت کرد.

وی با بیان این که حمل و نقل در کشور ما خودرو محور است و حتی  این روند تشدید نیز می‌شود، گفت: با افزایش تعداد خودروهای شخصی و افزایش جابه‌جایی مردم به وسیله این خودروها ما عملا حمل و نقل عمومی ریلی را از دست می‌دهیم. این در حالی است که با توجه به این‌که قطارهای حومه‌ای معمولا زیان‌ده هستند هیچ یک از دولت‌های قبل فکری به حال آنها نکرده‌اند و تنها در طول سال‌های گذشته بوده که سنگ بنای بخش‌هایی از آن گذاشته شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما کارمان را از صفر شروع کردیم، اما امروز خطوط حومه‌ای میان تهران و شهرهایی مانند کرج، ورامین، قم و البته در مناطق دیگری مانند تبریز راه‌اندازی شده‌اند و آمار ما نشان می‌دهد که سالانه تقریبا پنج میلیون مسافر بدون احتساب آمار متروی تهران – کرج با قطارهای حومه‌ای جابه‌جا می‌شوند. باید این سوال را از خودمان بپرسیم که اگر همین تعداد مسافر نیز از قطار به جاده‌ها اضافه می‌شدند چه تعداد ماشین جدید باید در ترافیک و مشکلات جوی باقی می‌ماند.

تقی‌زاده با اشاره به تجربه کشورهای توسعه یافته در حوزه قطارهای حومه‌ای، اعلام نمود: شهرهایی مانند لندن، پاریس، برلین و دیگر پایتخت‌های اروپایی تعداد زیادی خط ریلی با محوریت جابه‌جایی مسافران حومه‌ای دارند. در این کشورها حتی اگر مشکل جوی هم به وجود بیاید خیلی راحت امکان انتقال مسافران از جاده به ریل وجود دارد و هیچ بحرانی شکل نخواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش اقبال مردم به قطارهای حومه‌ای وضعیت ایران در این حوزه چگونه است، اظهار کرد: قطعا برای آنکه تعداد زیادی مسافر به وسیله ریل جابه‌جا شوند ما هم نیاز جدی به ناوگان خواهیم داشت و هم باید خطوط ریلی جدیدی بسازیم، زیرا در غیر این صورت ترافیک میان قطارهای حومه‌ای و قطارهای بین شهری بالا خواهد رفت.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با این وجود تجربه نشان داده که هرجا حمل و نقل عمومی مناسبی ساخته شده مردم ایران از آن استقبال کرده‌اند. از این رو اگر این قطارها پیش از این مورد نگاهی جدی قرار می‌گرفت، امکان پیشگیری از مشکلات روزهای اخیر به وجود می‌آمد و در آینده نیز ما باید تلاش کنیم با شکل‌ دادن به این قطارها توسعه را در آنها به عنوان یک اولویت جدی در نظر بگیریم تا پس از سال‌های طولانی بالاخره ترافیک از جاده‌های ایران به شبکه ریلی منتقل شود.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید