امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 271146 |
تاریخ انتشار : 21 فروردین 1398 - 11:51 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر نخست وزیر پاکستان تاکید کرد، تلاش اسلام‌آباد برای سرکوب گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در پی بن‌بست به وجود آمده با هند، نشان‌دهنده نیاز مبرم به ثبات برای رسیدگی به چالش‌های اقتصادی متعدد است. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، عمران‌خان نخست وزیر پاکستان که با یک […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد، تلاش اسلام‌آباد برای سرکوب گروه‌های شبه‌نظامی مسلح در پی بن‌بست به وجود آمده با هند، نشان‌دهنده نیاز مبرم به ثبات برای رسیدگی به چالش‌های اقتصادی متعدد است.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، عمران‌خان نخست وزیر پاکستان که با یک بحران مالی و فشار شدید برای سرکوب گروه‌های شبه‌نظامی به منظور اجتناب از تحریم‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مواجه است، گفت: پاکستان به خاطر منافع خودش دست به کار شده و اقداماتی انجام می‌دهد.

عمران‌خان به گروهی از خبرنگاران خارجی در دفتر نخست وزیری‌اش در اسلام آباد گفت: همگان می‌دانند آنچه در حال حاضر در پاکستان رخ می‌دهد پیش از این در این کشور اتفاق نیفتاده بود. ما در تلاشیم تا بیش از ۳۰ هزار مدرسه مذهبی در سراسر پاکستان را تحت کنترل دولت درآوریم و هزاران شبه نظامی سابق را مورد توانبخشی قرار دهیم.

وی افزود: ما به خاطر آینده پاکستان تصمیم گرفته‌ایم فشارهای خارجی را کنار گذاشته و اجازه ندهیم شبه نظامیان مسلح فعالیت داشته باشند.

این اظهارات بر تلاش پاکستان برای اصلاح وجهه‌اش پس از سال‌ها اتهامات تاکید دارد؛ اتهاماتی دال بر این‌که سرویس‌های امنیتی‌اش از گروه‌های شبه‌نظامی به عنوان نمایندگانی علیه کشورهای همسایه از جمله هند و افغانستان سو استفاده کرده‌اند.

اسلام‌آباد دائماً این اتهامات را رد کرده و تاکید داشته که پاکستان بیش از هر کشور دیگری از خشونت شبه نظامیان رنج برده، چرا که در جریان اقدامات شبه نظامیان دهها هزار تن از نیروهای نظامی و افراد غیرنظامی کشته و میلیاردها دلار خسارت مالی در دهه‌های اخیر به این کشور وارد شده است.

اما عمران‌خان به طور ضمنی نقشی را که پاکستان در پرورش و هدایت گروه‌های شبه‌نظامی داشته که از “مجاهدین” تحت حمایت آمریکا در دهه ۱۹۸۰ میلادی در جریان مبارزه با نیروهای جماهیر شوروی در افغانستان به وجود آمدند، پذیرفت.

عمران‌خان ضمن رد این اظهارات که وی ممکن است با مخالفت ارتش قدرتمند و آژانس اطلاعاتی پاکستان مواجه شود، گفت: ما نباید اجازه می‌دادیم که این شبه‌نظامیان پس از پایان جهاد در افغانستان وجود داشته باشند.

وی افزود: امروز ما از حمایت کامل ارتش پاکستان و آژانس اطلاعاتی در نابودی شبه‌نظامیان برخورداریم. آژانس اطلاعاتی دیگر چه فایده‌ای می‌تواند برای آنها داشته باشد؟ این گروه‌ها برای جهاد افغانستان ایجاد شده بودند.

منتقدان پاکستان از جمله هند وعده‌های عمران‌خان برای سرکوب شبه‌نظامیان را رد کرده و اعلام کردند که وعده‌های مشابهی توسط دولت‌های قبلی پاکستان مطرح شده بود که هدف آنها تنها برای منحرف کردن توجهات بود.

اگرچه عمران‌خان تاکید دارد که این اقدامات علیه گروه‌های شبه‌نظامی به خاطر منافع پاکستان در جریان است، اما دولت‌اش که از اوت سال گذشته روی کار آمده با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه است که حمایت بین‌المللی را طلب می‌کند.

پاکستان در تلاش است تا خارج از لیست سیاه سازمان FATF که یک سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است، باقی بماند چرا که قرار گرفتن در این لیست به معنی تحریم‌های اقتصادی شدید است.

عمران‌خان گفت: ما نمی‌توانیم قرارگرفتن در لیست سیاه را تحمل کنیم، چرا که این مساله به معنای اعمال تحریم است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید