امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 12 ذو القعدة 1445 | 2024-05-19
کد خبر: 219963 |
تاریخ انتشار : 18 بهمن 1396 - 8:15 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر اهواز – در نامه‎ای از سوی دانشگاه شهیدچمران اهواز به مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، این دانشگاه همکاری و تامین اعتبار مطالعاتی برای تبدیل عمارت سه گوش اهواز به موزه علم و فناوری را خواستار شد. به گزارش صلح خبر به نقل از اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

اهواز – در نامه‎ای از سوی دانشگاه شهیدچمران اهواز به مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، این دانشگاه همکاری و تامین اعتبار مطالعاتی برای تبدیل عمارت سه گوش اهواز به موزه علم و فناوری را خواستار شد.

به گزارش صلح خبر به نقل از اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، در نامه ابراهیم حاجی‎دولو معاون دانشگاه شهید چمران اهواز به خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان آمده است:  از آنجا که مرمت اولیه ساختمان سه‎گوش (دانشکده ادبیات سابق)، مراحل نهائی را طی می‎نماید و براساس موافقت‎نامه فی‎مابین دانشگاه و آن اداره‏ کل، کاربری ساختمان به عنوان موزه علم و فناوری و خوزستان‎شناسی مصوب شده است لذا به منظور انجام مطالعات باززنده‎سازی و همچنین تهیه طرح مرمت به منظور کاربری‎های فوق، خواهشمند است دستور فرمائید اعتبار مطالعاتی را در موافقت‎نامه پروژه مذکور منظور نمایند.
 
ساختمان سه‎گوش با مساحتی حدود سه هزار مترمربع در ساحل غربی رودخانه کارون، کنار پل نادری و ابتدای خیابان امام موسی صدر قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۰۸ به عنوان مقر بانک ملی مرکزی اهواز افتتاح شد. در سال ۱۳۱۱ مقر اداره حکومتی ولایت (استانداری) بود و در سال ۱۳۲۱ به مقر ارتش متفقین در خوزستان (در زمان اشغال اهواز در جنگ جهانی دوم) تبدیل شد. 

این ساختمان در سال ۱۳۳۰ مقر سازمان آمریکایی اصل چهار (Point four) ترومن، ستاد استانداری خوزستان، ستاد فرمانداری اهواز و اداره‎کل دارایی خوزستان بود. ساختمان «سه‌گوش» در سال ۱۳۳۶ به مبلغ دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از بانک ملی ایران خریداری و به دانشکده پزشکی دانشگاه جندی ‎شاپور تبدیل شد. 

«سه‌گوش» از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ دانش‌سرای عالی تربیت دبیر، مرکز علوم پایه دانشگاه جندی‌شاپور، مرکز علمی و سمعی بصری دانشگاه جندی‌شاپور، دانشکده علوم و سازمان مرکزی این دانشگاه بود. این ساختمان در سال ۱۳۵۰ به دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌‎شاپور تبدیل و در سال ۱۳۸۹ تخلیه شد. 
 
ساختمان «سه‌گوش» اهواز به شماره ۲۴۹۷ در ۲۶ آبان ۱۳۷۸ ثبت ملی شده ‌است و معمار این بنا نیز فردی آلمانی به نام «آندره گدار» بوده است.

 

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید