امروز: چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 15 ذو القعدة 1445 | 2024-05-22
کد خبر: 216179 |
تاریخ انتشار : 18 دی 1396 - 13:59 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران در واکنش به مصوبه روز گذشته شورای شهر در خصوص در نظر گرفتن مکانی جهت اعتراضات مردمی گفت: باید بپذیریم که مردم بر اساس قانون اساسی بویژه اصل 27 آن حق اعتراض دارند. محمد سالاری در گفت‌وگو با صلح خبر، گفت: مردم […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران در واکنش به مصوبه روز گذشته شورای شهر در خصوص در نظر گرفتن مکانی جهت اعتراضات مردمی گفت: باید بپذیریم که مردم بر اساس قانون اساسی بویژه اصل 27 آن حق اعتراض دارند.

محمد سالاری در گفت‌وگو با صلح خبر، گفت: مردم باید بتوانند گاهی خواسته های خود را فریاد بزنند. اینگونه نیست که هرکس تریبون دارد سخن بگوید و متکلم وحده باشد و بقیه شنونده یا اینکه بخشی از جامعه حق بیان دیدگاه های خود را از طریق تریبون های رسمی داشته باشد و سایرین نه، بنابراین این وظیفه ماست که به این حق عمومی توجه کنیم.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این اعتراضات محدود به مسائل سیاسی نخواهد بود اعلام نمود: چه بسا مردم نسبت به عملکرد شورا یا شهرداری معترض باشند و یا بخواهند نسبت به رانت یا فساد در یک نهاد دولتی و یا غیر دولتی تجمع اعتراضی برگزار کنند.

سالاری درباره اینکه برخی می گویند مردم هرجا که بخواهند حق اعتراض دارند اظهارکرد: مردم حق دارند هرجا که بخواهند اعتراض کنند اما این نافی آن نیست که دولتمردان یا مسئولانی که با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند به فکر اختصاص فضایی برای بیان خواسته ها نباشند. طرحی که در شورای شهر تهران تصویب شد نمونه تاریخی هم دارد و اصلا اینگونه نیست که موضوع ناشناخته ای باشد.

 طرح تعیین مکانی برای تجمعات به رسمیت شناختن اعتراضات قانونی است

وی ادامه داد: در برخی کشورها محل های شناخته شده ای برای این منظور در نظر گرفته شده که برای مثال می توان از هاید پارک لندن نام برد. این توضیحات از آن روی است که تاکید کنم این موضوع چیزی عجیب یا نشدنی نیست بلکه در کشورهای دیگر تجربه ای با بیش از یک قرن دارد.

سالاری افزود: این طرح می تواند در نهادهای دیگر هم مورد بررسی قرار بگیرد و مکان یابی شود. اما اصل طرح نکته دقیقی است. فراموش نکنیم اینگونه نیست که اگر برای اعتراض مردم فضای مناسب در نظر نگیریم پس مردم هم اعتراض نمی کنند. حتی در نظر گرفتن یک مکان ثابت برای اعتراض و انتقاد به این معنا نیست که از این پس همه در این مکان دست به اعتراض خواهند زد.

وی در خصوص نکات مثبت این طرح گفت: این طرح چند پیام خوب دارد اولا نشان می دهند که مسئولان حق اعتراض برای مردم قایلند، دوما این پیام را دارد که آماده است صدا و حتی فریاد مردم را در صورتی که برهم زدن نظم عمومی را در پی نداشته باشد بشنود و سوما به درستی تفاوت بین کسانیکه می خواهند نظم عمومی را بر هم بزنند و کسانیکه منتقد و معترض واقعی هستند شناخته می شود و نکات دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد.

سالاری در باره احتمال موافقت یا مخالفت دولت با این طرح اعلام نمود: دولتی که تدوین لایحه حقوق شهروندی را در سرلوحه کار خود دارد دلیلی برای مخالفت با چنین طرحی که هدفش تنها به رسمیت شناختن اعتراضات قانونی است نخواهد داشت. این طرح می خواهد این اعتراضات و فریادها در فضایی مشخص باشد که خدای ناکرده با ایجاد ترافیک و اخلال در کار آمبولانس ها، اورژانس، آتشنشانی صدمات جبران ناپذیر به سایر شهروندان وارد نشود، پس دولت و یا سایر نهادها چه مخالفتی می توانند داشته باشند.

وی افزود: فردی هم  که اعتراض دارد و می خواهد صدا و فریادش شنیده شود حتما با این طرح موافق خواهد بود. مردمی که در خیابان هستند حتما می دانند که سایر هموطنانشان شاید کار درمانی واجب داشته باشند و در ترافیک باشند شاید در آن روز گرفتار هستند و یا مشکلات دیگر دارند. کسبه می خواهند از کسب و کار نیفتند. خوب معترضین در شرایط کنونی که مکان مشخص ندارند ناخواسته دچار زیان وارد کردن به سایر شهروندان می شوند اما اگر جای مشخص داشته باشند حتما آن ها هم نمی خواهند به سایر هموطنانشان آسیب بزنند.

با این طرح سره از ناسره مشخص می شود

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران ادامه داد: اینگونه سره از ناسره مشخص می شود. دولت در چنین شرایطی می داند که معترضین بدون تعرض به نظم عمومی می خواهند به خواسته هایشان توجه شود.این مکان می تواند یکی از پارکهای بزرگ داخل یا حاشیه شهر باشد و نه الزاما در مکان سر بسته. در چنین شرایطی اتفاقا به چنین منتقدین و معترضینی بیشتر توجه خواهد شد چرا؟ چون همه می دانند که اینها معترض واقعی هستند نه احیانا برهم زنندگان نظم عمومی. به گمانم در صورت تحقق این امرصدای منتقد و معترض واقعی بهتر و رساتر شنیده می شود.

وی افزود: اجرایی شدن کامل این طرح نیازمند همکاری وزارت کشور و نهادهای انتظامی و امنیتی و سعه صدر همه مسئولان در عملیاتی شدن و همچنین پوشش خبری آن توسط رسانه ها است تا هر چه سریع تر امکان برگزاری قانونمند تجمعات اعتراضی از سوی اصناف، احزاب و گروه های مختلف مردمی در پایتخت فراهم شود و تهران بتواند به عنوان الگویی برای سایر نقاط کشور در راستای به رسمیت شناختن حق اعتراضات مردمی باشد.

سالاری در پایان گفت: بی شک برای فراگیر شدن این طرح نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و تشویق دیگر شهرها بسیار حیاتی و مثمر ثمر خواهد بود، مطمئنا همه مسئولان و دلسوزان نظام با در نظر گرفتن محسنات اجرایی شدن این طرح در جلوگیری از تبدیل یک فرایند مدنی به بحرانی اجتماعی که در سال های گذشته و اکنون تبعات داخلی و بین المللی فراوانی داشته و هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل کرده،‌ از تدبیر شورای شهر در این زمینه استقبال خواهند کرد و یقینا اعضای شورای اسلامی شهر تهران از ارائه پیشنهادات و نظرات نخبگان در این خصوص استقبال خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید