امروز: یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 5 ذو القعدة 1445 | 2024-05-12
کد خبر: 225217 |
تاریخ انتشار : 14 اسفند 1396 - 18:20 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی هفتمین جشنواره مد و لباس گفت: دولت نمی‌تواند این اتفاقات را سامان دهد.تصدی دولتی از همان ابتدا ناکام است. جریان مد و لباس اجتماعی است و کاری که دولت‌ها می‌توانند انجام دهند تسهیل‌گرایی است. به گزارش صلح خبر،عباس صالحی اعلام نمود: […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی هفتمین جشنواره مد و لباس گفت: دولت نمی‌تواند این اتفاقات را سامان دهد.تصدی دولتی از همان ابتدا ناکام است. جریان مد و لباس اجتماعی است و کاری که دولت‌ها می‌توانند انجام دهند تسهیل‌گرایی است.

به گزارش صلح خبر،عباس صالحی اعلام نمود: لباس علاوه بر اینکه مناسب و نسبتی با پوشش به عنوان یک نیاز انسانی دارد با زیبایی به عنوان نیاز روحی و روانی و هویت جامعه مرتبط است. دومین اجزای هویتی جامعه اجزای بصری است که بیش از هر چیزی در هویت و بی‌هویت‌سازی مؤثر هستند.

او ادامه داد: در بین اجزای بصری و هویتی معماری و پوشاک دو عنصر اصلی هستند که نمایه هویت یک جامعه هستند. اگر می‌خواهیم با یک نگاه جامعه را هویت شناسی کنیم معماری یا لباس‌های یک شهر را ببینیم تا متوجه شویم چه مقدار اجزای هویتی جامعه پایدار یا گسسته هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد إسلامی اضافه کرد: لباس هر جامعه از جمله جامعه ما باید با این نگاه تشخیص داده شود که چه مقدار با تاریخ، فرهنگ، هنر و زیبایی شناسی تناسب دارد یا نه؟ همچنین لباس با اقتصاد یک کشور پیوست قابل توجهی دارد.

صالحی با بیان اینکه جامعه غذا و پوشاکش را که دو عنصر حیاتی است از بیرون تهیه کند جامعه وابسته‌ای است، گفت: جامعه‌ای مستقل است که این دو عنصر را از درون کشور خود تامین کند. برای کشوری مثل ما که بخش قابل توجهی از پوشاک ما از بیرون تهیه شود، شایسته نیست. بنابراین لباس با نگاه هویتی اقتصاد ملی و درون‌زا  و به تعبیر رهبری، اقتصاد مقاومتی از جهت عمومی اهمیت قابل توجهی دارد.

او اضافه کرد: مد به مدهای هنجارگرا و هنجارستیز تقسیم می‌شود. هنجارگرا به تنوع می‌اندیشد و هنجارهای اجتماعی را درهم نمی‌شکند و در مرزهای اخلاق و عرف عمل می‌کند. این مد ملزوم زندگی بشری است. طبعا، مد مسیری از آفرینش، ارائه، عمومی‌سازی را طی می کند تا به مصرف انبوه برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مد و لباس با هویت ما ارتباط دارد. هویت ایرانی-اسلامی ما باید به گونه‌ای باشد تا در مدگرایی و لباس معنا و مفهوم خود را پیدا کند. وقتی از هویت صحبت می‌کنیم منظور این نیست عرف تاریخی را هویت به حساب بیاوریم. هویت ما جغرافیای منبسطی است که در تاریخ‌ها، رسم و رسوم و قومیت‌ها می‌گنجد اما با هویت نه شلخته و بهم ریخته.

صالحی با بیان اینکه باید خلاقیت را در این حوزه جدی گرفت، افزود: باید بیش از هر حوزه دیگری به ایده‌ها و مفاهیم خلاقانه توجه کرد. به نظر می‌آید اتفاقاتی مثل این جشنواره توجهی به این کانون است تا مبدا ابتکارات ایده گرانه را کشف و مورد حمایت قرار دهیم. دولت نمی‌تواند أین اتفاقات را سامان دهد. تصدی دولتی از همان ابتدا ناکام است. جریان مد و لباس اجتماعی است  و کاری که دولت‌ها می‌توانند انجام دهند تسهیل گرایی است.

او اظهار کرد: مسیر مد و لباس را باید در فضای اجتماعی در جریان دید. حرکتی که در فضای اجتماعی در حوزه مد و لباس ملی اتفاق افتاده زمانی می‌تواند شتاب را بیشتر کند که پشت آینه‌های شفاف قرار بگیرد و فضائیة آن دور إز شائبه باشد.

تفاهم‌نامه مد و لباسی ایران با عراق

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز به رشد چشمگیر شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره اشاره و اعلام نمود: ما با رشد بی‌سابقه‌ای دز هفتمین دوره از جشنواره مد و لباس فجر روبه رو بودیم تا آنجا که به نظر می‌رسد باید یک بازنگری جدی در نحوه انتخاب و داوری آثار داشته باشیم.

به گفته وی، هفتمین دوره از جشنواره در سه مکان یعنی تالار وحدت، برج میلاد و سالن حجاب برگزار شد و این پراکندگی، عوارض جدی را پدید آورد از این رو باید به تمرکز جشنواره دز یک مکان و فضای خاص توجه کرد.

قبادی به حضور ۱۰ کشور در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر اشاره و اعلام نمود: امسال نمایندگانی از کشورهای مختلف در ایران حضور پیدا کردند. همچنین  تفاهم‌نامه‌ای میان ایران و عراق بسته خواهد شد تا طراحان ما به آموزش طراحی به عراقی‌ها بپردازند و این پیشرفت خوبی برای ایرانیان است.

رئیس هفتمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: در این دوره بیش از ۸۰ نشست برگزار شد و بیشتر از ۱۵۰ هزار هنرآموز در آن شرکت کردند.

قبادی به جشنواره مد تهران اشاره و اعلام نمود: امسال، برای نخستین بار جشنواره مد تهران را با الهام از نمادهای به کار رفته در کاخ گلستان برگزار کردیم. قرار است این جشنواره سالی دوبار برگزار شود که قطعا می تواند به روند مدسازی کمک کند.

برگزیده‌های هفتمین جشنواره مد و لباس فجر

در این مراسم که روز دوشنبه ١٤ اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد، پایگاه صلح خبر، روزنامه هفت صبح، رادیو اقتصاد و شبکه تلویزیونی ایران کالا به عنوان رسانه‌های عالی معرفی شدند.

محسن پیشدادی در بخش پوستر،زهرا نصیری در بخش پایان نامه کارشناسی، زینب ناظری  قادی کلاهی در پایان‌نامه کارشناسی ارشد و سمانه سادات صنعتی در بخش پایان‌نامه کارشناسی ارشد کاربردی، لوح تقدیر و تندیس و جایزه را به خود اختصاص دادند.

برگزیدگان مقاله عالی، اریکا ابراهیمی و ناصر آزاد بودند. آتنا فتحی برگزیده طرح پژوهش عالی؛ شیوا قربانی برگزیده زیورآلات، شهرزاد گیوی بخش طراحی زیورآلات و بتول مطبی برگزیده مدل سازی زیورآلات رایانه‌ای شدند.

انیس ایمری در بخش طراحی پارچه، مجید رخشان طراحی کفش و شهین نظری در بخش کیف نیز از جمله برگزیدگان بودند.

همچنین محبوبه علی بلندی برگزیده بخش بین‌الملل، کیانوش غفاری،افسانه پناهی و هما شهبازی برگزیدگان  در بخش طراحی مانتو  بودند.

از فاطمه صادقی‌پور نیز در بخش مسابقه زنده طراحی بالاپوش مردانه تقدیر شد و سارا دوستی و فرزانه قلیخانی برگزیدگان مسابقه زنده طراحی حجاب و عفاف شدند.

حمید عظیمی فمی تفرشی در بخش لباس مجلسی آقایان، سید موسی مرادی در لباس اجتماع آقایان،مریم یاستی در لباس اجتماع بانوان،آرزو نجفی در مانتو مجلسی،غزاله بهمنی در مانتو کاربردی،شبنم محمدی در پوشش سر،فرشته مفاخر در لباس مشاغل و فریبا شه‌بخش در بخش چادر، برگزیدگان هفتمین جشنواره مد و لباس فجر بودند.

در بخش پیشکسوتان نیز از پروانه قاسمیان،پیمان حسین محسنی شهردار منطقه 12 تهران و علی درویش‌پور مدیرعامل برج میلاد تقدیر شد. همچنین حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر ،محسن شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و حجت‌الاسلام فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گلستان تقدیر شدند.

همچنین جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس،سعیدی نماینده مجلس شورای اسلامی،علی مرادخانی معاون پیشین هنری ارشاد و مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد نیز در این مراسم حضور داشتند.

از جمله هنروران حاضر در این مراسم می‌توان به فریبا کوثری،شراره رخام،نیما رئیسی،نیکی مظفری و همایون ارشادی اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید