امروز: دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 6 ذو القعدة 1445 | 2024-05-13
کد خبر: 295696 |
تاریخ انتشار : 31 تیر 1398 - 10:07 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به اهمیت بالایی که صادرات غیرنفتی در شرایط فعلی برای اقتصاد ایران دارد، تسهیل روند صادرات و پیش‌بینی پذیر شدن تصمیمات دولت، اصلی‌ترین اولویت به شمار می‌رود. عباس آرگون در گفت‌وگو با صلح خبر، اظهار کرد: قطعا آنچه که به […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به اهمیت بالایی که صادرات غیرنفتی در شرایط فعلی برای اقتصاد ایران دارد، تسهیل روند صادرات و پیش‌بینی پذیر شدن تصمیمات دولت، اصلی‌ترین اولویت به شمار می‌رود.

عباس آرگون در گفت‌وگو با صلح خبر، اظهار کرد: قطعا آنچه که به عنوان تصمیم جدید ارائه می‌شود باید دو ویژگی را در خود جای داده باشد. از یک سو این تصمیمات باید متناسب با شرایط هر بخش و صنعت اتخاذ شود و از سوی دیگر توانایی پیش‌بینی آن برای بخش خصوصی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای صادرکنندگان که پس از ممنوعیت‌های صادراتی به وجود آمد، تصریح کرد: اساسا صادرات یک فرایند پیچیده و طولانی‌مدت است، زیرا ابتدا باید بازار هدف شناخته شود، سپس مذاکرات آغاز شده و به مرحله عقد قرارداد برسد. این موضوع برای صادرکنندگان ایرانی که با معضل تحریم مواجه هستند، حتی پیچیده‌تر نیز می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: متاسفانه ما در ماه‌های گذشته بارها شاهد آن بودیم که تمام زحمات صادرکنندگان ایرانی با یک تصمیم جدید به باد می‌رود. صادرکنندگان ما پس از ماه‌ها تلاش یک بازار هدف را پیدا کرده و شرایط را برای انتقال کالا فراهم می‌کردند و ناگهان با یک دستور جدید، صادرات آن کالا متوقف می‌شد. ما حتی شاهد آن بودیم که کالایی که به گمرک رسیده‌ بود، از حضور در بازار محروم می‌شد.

به گفته آرگون، آنچه بیشترین آسیب را به اقتصاد ایران وارد کرده، موضوع پیش‌بینی ناپذیر بودن دستورات دولت است زیرا وقتی بدون اعلام قبلی ناگهان کار متوقف می‌شود، هم یک بازار هدف از دست می‌رود و هم اعتبار صادرکننده ایرانی خدشه‌دار می‌شود.

وی با بیان اینکه قبل از هرچیز قابل پیش‌بینی بودن فضا و دستورات برای صادرات ایران مهم است، گفت: در شرایطی که نفت ما تحریم شده، می‌توان فضایی درست کرد که با افزایش صادرات غیرنفتی، میزان اتکا به نفت کاهش یابد، این مهم جز با همراهی دولت و تسهیل سیاست‌های صادراتی ممکن نخواهد بود.

به گفته این فعال اقتصادی سیاست‌هایی همچون وضع عوارض صادراتی به جای ممنوع کردن صادرات، می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند اما باید هر یک از این تصمیمات براساس واقعیت‌های بازار و شرایط بین‌المللی گرفته شود.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید