امروز: سه شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 14 ذو القعدة 1445 | 2024-05-21
کد خبر: 206201 |
تاریخ انتشار : 24 آبان 1396 - 10:25 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر سوز کرمانشاه در سرمای پاییزی به گزارش صلح خبر؛ ابتکار در صفحه اول روزنامه امروز چهارشنبه، 24 آبان خود نوشت: سوز کرمانشاه در سرمای پاییزی     «ابتکار» از وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده گزارش می‌دهد داغ کرمانشاه در سرمای پاییزی آسو محمدی حدود سه روز از زلزله 3/7ریشتری کرمانشاه می‌گذرد؛ […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

سوز کرمانشاه در سرمای پاییزی

به گزارش صلح خبر؛ ابتکار در صفحه اول روزنامه امروز چهارشنبه، 24 آبان خود نوشت: سوز کرمانشاه در سرمای پاییزی

 

سوز کرمانشاه در سرمای پاییزی

 

«ابتکار» از وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده گزارش می‌دهد داغ کرمانشاه در سرمای پاییزی

آسو محمدی

حدود سه روز از زلزله 3/7ریشتری کرمانشاه می‌گذرد؛ حالا مردم شهرها و روستاها در این شب‏های سرد پاییزی آواره کوچه‏ها و خیابان‏ها شده‏اند و تحمل چنین وضعی به‏ویژه برای کودکان و زنان بسیار دشوار شده است. همه بسیج شده‏اند؛ جمعیت هلال‌احمر، فوریت‏های پزشکی و وزارت بهداشت، نیروهای نظامی و انتظامی، تشکل‏ها و گروه‏های مردمی از نخستین ساعت‏های وقوع این حادثه در استان‏های کشور برای کمک‌رسانی وارد عمل شده‌اند. با وجود این مردم هنوز تحت تاثیر زلزله قرار گرفته و در وضعیت نامناسبی هستند. زلزله‌ای که براساس آمارهای اعلام شده تا زمان نگارش این گزارش، ۴۳۲نفر از هموطنان، جان خود را از دست داده‌اند و هفت هزار و ۴۶۰نفر نیز مجروح شده‌اند.

بازگشت آب و برق به مناطق زلزله‌زده

در این میان وزیر کشور از وصل شدن آب و برق مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: اکنون ٩٠درصد آب و برق این مناطق وصل شده است و برای برقراری گاز نیز ابتدا باید نشتی‌ها برطرف شود. عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان اینکه همکاران ستاد بحران چه ملی و چه منطقه‏ای برای خدمت‌رسانی در محل آماده هستند، افزود: اولین گام ما این بود که هزینه‌های جانی را پایین بیاوریم. عده‏ای منازل‏شان خراب شده است و عده‌ای دیگر هم به دلیل پس لرزه‌ها نمی‌توانند در خانه‌هایشان مستقر شوند. در نتیجه مشکل چادر و پتو داشتیم که دوشنبه شب با همکاری هلال‌احمر چادرهای بیشتری به منطقه رسید اما به هر ترتیب منطقه وسیع است. وی با بیان اینکه مشکل مهم مردم در این منطقه ساخت و ساز منازل‏شان است که به خاطر زمستان این کار با سختی‌هایی مواجه خواهد شد. وزیر کشور با اشاره اولویت‌های امدادرسانی مردم به این مناطق گفت: چادر، پتو و آب‌‏های بسته‌بندی شده، نان و خرما بیشترین نیاز مردم این منطقه است که مردم به صورت خودجوش این اقلام را می‏فرستند. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران هم اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات در تمامی شهرهای تحت تاثیر زلزله آب وصل شده، البته جز بعضی از نقاط شهری که امکان برقراری آب به دلیل شکستگی لوله‌های اصلی و فرعی امکان پذیر نیست.

تخریب شدید روستاها

از سوی دیگر، وزیر بهداشت به وضعیت امدادرسانی انتقاد کرد و گفت: توزیع امکانات در مناطق زلزله‌زده، مناسب نیست و مدیریت محیطی توزیع مایحتاج به‌ویژه در مورد نیازهایی که برای ساعات شب و سردی هوا ضرورت دارد باید اصلاح شود. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در جلسه شورای مدیریت بحران، اظهار کرد: بعد از دستور رئیس‌جمهوری به همراه وزیر کشور به کرمانشاه سفر و از مناطق زلزله‌زده مانند سرپل‌ذهاب، ازگله و ثلاث باباجانی بازدید کردیم؛ میزان تخریب در مناطق زلزله‌زده به ویژه روستاها، زیاد است.

تخریب 100درصدی مدارس فرسوده

همچنین وزیر آموزش‌وپرورش گفت: بر اساس آخرین آمارها تاکنون 21نفر از دانش‏آموزان غرب کشور جان خود را از دست داده‌اند این در حالی است که تعدادی از فرهنگیان نیز زخمی و مجروح شده‌اند. محمد بطحائی افزود: ۴۴ واحد آموزشی قدیمی در کرمانشاه به نحوی تخریب شده که امکان استفاده از آنها وجود ندارد. البته مدارس جدید آسیب ندیده‌اند، این زنگ خطری برای ماست که به صورت جدی در مقوله ایمنی مدارس وارد شویم. وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: اگر زلزله در روز اتفاق افتاده بود معلوم نبود چند دانش‏آموز جان خود را از دست می‏دادند. حادثه در شب رخ داده و تلفات ما در بخش دانش‏آموزی بسیار کم بوده است. همچنین واحدهایی داریم که آسیب آنها در حدی است که امکان ورود دانش‏آموزان وجود ندارد و شکاف‌هایی در سازه آنها ایجاد شده که نمی‌شود به ساختمان اطمینان کرد. به گفته بطحایی، صحت و سلامت دانش‏آموزان برای ما اولویت اول است ولو آنکه تحصیل‏شان برای مدتی به تاخیر بیفتد یا ناچار شویم ادامه تحصیل‏شان را برای مدتی در فضاهای موقت داشته باشیم. شب گذشته گروهی عازم مناطق زلزله‌زده شدند و بر اساس گزارش این تیم، برنامه فوری برای آماده کردن فضای آموزشی اجرا خواهیم کرد.

نیازمند اقلام گرمایشی هستیم

رئیس اورژانس کشور هم که به کرمانشاه سفر کرده، گفت: مردم نیازمند اقلام گرمایشی هستند و مسئولان در حال انجام اقداماتی برای تامین این اقلام هستند. کولیوند افزود: بیمارستان صحرایی راه‌اندازی شده و کارشان را برای خدمت‏رسانی شروع کرده‏اند و بیمارستان ۵۰تختخوابی وزارت بهداشت در حال استقرار است که اتاق عمل و آزمایشگاه دارد. همچنین بیمارستان ۳۰تخت‌خوابی صحرایی سپاه در شهر سرپل‌ذهاب برای آسیب‏دیدگان مستقر شده است.

کودکان در سرمای شب به خواب می‌روند

در این میان شهردار ازگله نیزدر تشریح وضعیت این شهر، توضیح داد: 80درصد شهر ازگله تخریب شده است، بنابراین به‌شدت نیازمند تامین چادر برای اسکان زلزله‌زدگان هستیم. نازار بارانی با بیان اینکه کمبود مواد غذایی و دارو در مناطق زلزله زده به‌شدت احساس می‌شود، اظهار کرد: خواهش می‏کنم از سراسر ایران یا شهرهای اطراف دارو به این شهر برسانید زیرا که نیاز شدید به دارو داریم. خرما، شیر، نان، آب، دارو، خشکبار، پتو و لوازم بهداشتی از نیازهای ضروری مردم منطقه است. بارانی گفت: گازوئیل تمام شده و سوخت بنزین نیز نداریم. با وجود اینکه مسئولان و نهادهای دولتی و مردمی کمک کرده‏اند اما باز هم دچار مشکلات فراوان در امدادرسانی هستیم. به‌عنوان مثال در حال آواربرداری هستیم اما تعداد ماشین‌آلات کم است و نیاز به تامین تجهیزات بیشتری است و انتظار کمک داریم. همچنین شهردار ازگله پیش از این با انتقاد شدید از اینکه ازگله در بن‌بست خبری مانده است، گفته بود: چادری برای ما نیامده و کودکان یک‏ و 2ساله ازگله 2شب است در سرما می‌خوابند.

شرکت دارویی انگلیسی در آماده‌باش

از طرف دیگر، شرکت بزرگ دارویی «جی.اس.ک» انگلیس ضمن اعلام همدردی با بازماندگان زلزله دلخراش غرب ایران، آمادگی خود را برای ارسال دارو و ملزومات پزشکی موردنیاز مناطق زلزله‌زده اعلام کرد. این شرکت انگلیسی اعلام کرده که از طریق دفتر خود در تهران در حال هماهنگی با مسئولان ذی‌ربط داخلی است تا براساس نیازهای اعلام شده از سوی طرف ایرانی، کمک‏های دارویی موردنیاز زلزله‏زدگان را تامین کند.

شرکت‌های تولید مواد خوراکی و آشامیدنی کمک کنند

مهم‌ترین خواسته‌ای که در این چند روز مطرح می‌شود خوراکی و وسایل گرمایشی به‌طوری که مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه نیز از هموطنان به‌ویژه شرکت‌های تولید مواد خوراکی و آشامیدنی خواست در تهیه آب و مواد خوراکی برای آسیب‌دیدگان کمک کنند. شهریار مستوفی با اشاره به نیاز زلزله‌زدگان کرمانشاه به آب و غذا به مهر گفت: با توجه به وسعت حادثه، شرایط نامناسب شهرهای زلزله‌زده و مشکل در تامین نیازهای غذایی، از مردم به‌خصوص مدیران و صاحبان شرکت‌های تولید مواد خوراکی و آشامیدنی می‌خواهیم که کمک‌های خود را در قالب آب و مواد خوراکی از قبیل آب، نان، خرما، انواع کنسرو، حلوا شکری و خشکبار و هرنوع مواد غذایی دیگر به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارسال کنند.

پرداخت وام‌های ویژه

از سوی دیگر، کرباسیان، وزیر اقتصاد هم در نامه‌ای خطاب به معاون امور بانکی و بیمه‌ای خود اعلام کرد که با همکاری بیمه مرکزی، بانک‌ها، بیمه‌های دولتی و نیمه‌دولتی ضمن تشکیل کمیته پیگیری و رسیدگی نسبت به تسریع در ارائه‌ خدمات و اعطای تسهیلات لازم به آسیب دیدگان سریعا اقدام کنند. وی همچنین تاکید کرد که بانک‌های عامل مشمول این دستور مکلفند در خصوص افراد و شرکت‌هایی که در این حادثه دچار ضایعه جانی یا خسارت مالی شده‌اند تا بازگشت به حالت عادی نسبت به هرگونه اقدام پیگیری جهت وصول مطالبات و یا موارد مشابه دستور توقف را صادر کنند.

بنابراین با این دستور وزیر اقتصاد آسیب‌دیدگان مناطق زلزله‌زده تا وقتی که شرایط عادی آنها مهیا نشده این امکان را دارند که پرداخت مطالبات را با تاخیر انجام دهند اما اینکه قرار باشد تسهیلاتی از سوی شبکه بانکی برای کمک به زلزله‌زدگان و بازسازی محل مسکونی آنها در نظر گرفته شود، موضوعی است که فعلا در این رابطه هیچ تصمیم جمعی گرفته نشده است.

آن‌طور که جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی در این‌باره به ایسنا توضیح داده فعلا بانک‌ها هر کدام براساس تمایل و امکانات خود برای کمک به زلزله‌‌زدگان وارد شده‌اند و سعی بر این بود تا بتوان خدمات بانکی را در این مناطق در روال معمول انجام داد و دچار قطعی و یا مشکلی نباشد.

مستمری مددجویان ۳ برابر می‌شود

در این میان، رئیس کمیته امداد نیز گفت: مستمری مددجویان ۶شهرستان آسیب‌دیده کرمانشاه سه برابر ماه‌های قبل می‌شود.

پرویز فتاح به مهر گفت: تمامی مددجویان، منازل و اثاثیه آنها با دوراندیشی همکاران در امداد بیمه حوادث هستند بنابراین به لطف الهی خسارت‌های مادی کاملا جبران و منازل آنها از نو ساخته می‌شود. وی اظهارکرد: در چند روز آینده مستمری مددجویان ۶شهرستان آسیب‌دیده کرمانشاه سه برابر ماه‌های قبل پرداخت می‌شود. رئیس کمیته امداد تاکید کرد: کمک‌های مالی هموطنان دریافت و سریعا با تامین نیازهای اساسی به دست آسیب‌دیدگان خواهد رسید.

هفته آینده هوا بارانی است

اما آنطور که سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است هفته آینده مناطق زلزله‌زده بارانی خواهد بود. احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی کرمانشاه به ایسنا گفت: آسمان کرمانشاه امروز ۲۴ آبان صاف تا قسمتی ابری با حداکثر دمای ۱۹ و حداقل دمای منفی سه درجه سانتی‌گراد خواهد بود. فردا پنج‌شنبه، ۲۵ آبان نیز آسمان صاف تا قسمتی ابری با حداکثر دمای ۱۹ و حداقل دمای منفی ۲درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

25درصد خون‌های اهدایی از گروه‌های منفی است

اما چند 100کیلومتر دورتر از مناطق زلزله‌زده مردم در سراسر کشور به یاد مردمان غرب ایران به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند تا سهمی در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان داشته باشند. سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: دوشنبه هزار و ۷۸۴نفر موفق به اهدای خون خود برای کمک به مصدومان زلزله غرب کشور شدند. به گزارش ایرنا، سیدمرتضی طباطبایی با اشاره به پذیرش ۲هزار و ۴۵۹نفر در مراکز اهدای خون استان تهران اظهار کرد: با توجه به فراخوان انجام شده، ۲۵درصد خون‏های اهدایی از گروه‌های منفی بودند.

از واریز وجه به کارت‌های شخصی بپرهیزید

در این میان، سرهنگ نوروزی، معاون پلیس فتا با اشاره به اینکه در راستای کمک به مردم زلزله‌زده عده‌ای فرصت‌طلب در شبکه‌های وب و اجتماعی به دنبال کلاهبرداری هستند، تاکید کرد: توصیه می‌کنم که هموطنان تنها از طریق روش‌هایی که از رسانه‌های معتبر اعلام می‌شود، کمک‌های خود را به دست مردم زلزله‌زده برسانند. معاون پلیس فتا گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه شماره حساب فردی و شخصی، پلیس فتا را در جریان بگذارند تا با هماهنگی مراجع قضایی این افراد تحت تعقیب قانونی قرار گیرند و اگر مبلغی به حساب آنها واریز شده، مبلغ پس گرفته شود و به دست مردم زلزله‌زده برسد. سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه نیز در بازدید از مناطق زلزله‏زده دستورات لازم را برای تسریع در روند کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده صادر کرده است. جعفری گفت: نهادهای نظامی آمادگی کامل دارند تا امنیت را در این مناطق تامین کنند و با هرگونه‏ ناهنجاری و سوءاستفاده از وضعیت موجود برخورد خواهد شد.

حالا که به‌نظر می‌رسد همه از مسئولان رده بالا تا مردم و حتی خارج‌نشینان به کمک زلزله‌زدگان آمده‌اند از یاد نبریم که زلزله مثل پتک فرود می‌آید روی نوار زندگی. آدم‌ها را خانه‌خراب می‌کند. هرکسی این را نمی‌فهمد، اما زلزله‌زده‌ها خوب می‌فهمندش؛ خانه فقط سقف و دیوار و… برای نشستن و خوابیدن نیست! خانه مکانی است که زیستن را معنا می‌کند و کیست که نگفته باشد «هیچ جا خانه آدم نمی‌شود.» با این فهم از خانه است که خانه‌خرابی هم معنا می‌گیرد. تصاویر خانه‌ها در سرپل ذهاب و دیگر شهرها و روستاها، مصداق بارزی بودند بر همین خانه‌خرابی؛ آوار شدن خانه و کاشانه و خاطره و هزار چیز دیگر در چند ثانیه. حالا چشم امید آسیب‏دیدگان این زلزله به مسئولان است که به نیازها و مطالبات‏شان پاسخ دهند و آوار این ویرانی را از دوش آنها را بردارند.

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران RSS

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید