امروز: دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 6 ذو القعدة 1445 | 2024-05-13
کد خبر: 284443 |
تاریخ انتشار : 15 خرداد 1398 - 12:24 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله آموزشی صلح خبر سلاطین دریاها؛ ۱۰ نیروی دریایی عالی جهان (۱) برترین‌ها: قوی‌ترین نیروی دریایی جهان متعلق به کدام کشور است؟ ۱۰ نیروی دریایی عالی جهان کدامند؟ در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم بر اساس استعداد ناوگان کشتی‌ها و زیردریایی‌های نظامی نیرو‌های دریایی کشور‌های جهان به این سوالات پاسخ دهیم. قوی‌ترین نیروهای […]

به گزارش مجله آموزشی صلح خبر

سلاطین دریاها؛ ۱۰ نیروی دریایی عالی جهان (۱)

برترین‌ها: قوی‌ترین نیروی دریایی جهان متعلق به کدام کشور است؟ ۱۰ نیروی دریایی عالی جهان کدامند؟ در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم بر اساس استعداد ناوگان کشتی‌ها و زیردریایی‌های نظامی نیرو‌های دریایی کشور‌های جهان به این سوالات پاسخ دهیم. قوی‌ترین نیروهای دریایی جهان به شرح زیر هستند:

۱۰- تایوان

سلاطین دریاها؛ ۱۰ نیروی دریایی عالی جهان

نیروی دریایی تایوان ۳۸.۰۰۰ پرسنل در اختیار دارد و بیشتر کشتی‌های جنگی این کشور از ایالات متحده خریداری شده اند، اما این کشور توانایی ساخت کشتی‌های بومی را نیز داراست. تایوان برای کسب رتبه دهمین نیروی دریایی عالی جهان رقابت سختی با اندونزی داشت، اما علیرغم دو برابر بودن تعداد پرسنل و کشتی‌های جنگی بیشتر اندونزی، نیروی دریایی تایوان به دلیل داشتن فریگیت‌هایی که قدرت انجام عملیات در اقیانوس‌ها را دارند در رتبه دهم قرار گرفته است.

نیروی دریایی ترکیه نیز که نیروی قدرتمندی است برای کسب این رتبه رقیب در خور توجهی بود، اما به دلیل اینکه تنها برای انجام عملیات در آب‌های مدیترانه طراحی شده و قدرت انجام عملیات در اقیانوس و مسافت‌های طولانی دریایی را ندارد در رتبه‌ای پایین‌تر از تایوان قرار گرفت.

نیروی دریایی تایوان دارای ۴ فروند ناوشکن کلاس «Kee Lung» است که همان ناوشکن‌های قدیمی کلاس «US Kidd» ایالات متحده هستند که قبل از تحویل به نیرو‌های تایوانی تعمیر و روزآمد شده اند. همچنین این نیرو در مجموع ۲۰ فریگیت در اختیار دارد که شامل ۸ فروند فریگیت بومی کلاس «Cheng Kung» است که در تایوان و بر اساس پلتفرم فریگیت‌های کلاس «Oliver Hazard Perry» ایالات متحده ساخته شده اند. بعد از آن نوبت به ۶ فروند فریگیت کلاس «Chi Yang» (سابقاً کلاس US Knox ایالات متحده) و ۶ فروند فریگیت کلاس «Knag Ding» (سابقاً فریگیت‌های فرانسوی کلاس La Fayette) می‌رسد.

در کل ۱۰ فروند کشتی جنگی آبی-خاکی در نیروی دریایی تایوان فعال است که یک فروند کشتی «Hsu Hai» (سابقاً کشتی آمریکایی کلاس US Anchorage) و دو فروند کشتی کلاس «Chung He» (سابقاً کشتی کلاس US Newport) از آن جمله اند. نیروی دریایی تایوان تنها دو زیردریایی مفید کلاس «Hai Lung» در اختیار دارد که همان زیردریایی‌های هلندی کلاس «Zwaardvis» هستند که در اواسط دهه ۱۹۸۰ از هلند خریداری شده اند. همچنین این نیرو ۱۲ فروند هواپیمای روزآمد شده «P-۳C Orion» در اختیار دارد.


۹- ایتالیا

سلاطین دریاها؛ ۱۰ نیروی دریایی عالی جهان

نیروی دریایی ایتالیا دارای ناوگانی با قدرت سفر در اقیانوس و نزدیک به ۳۱.۰۰۰ پرسنل است و تنها یک ناو هواپیمابر کلاس «Cavour» در اختیار دارد که نماد نیروی دریایی کشور بوده و توانایی حمل جنگنده‌های «Harrier» و «F-۳۵B» و انواع هلی کوپتر‌ها را داراست. ناو هواپیمابر کوچکتر جوزپه گاریبالدی نیز دیگر ناو هواپیمابر نیروی دریایی ایتالیا را تشکیل می‌دهد.

همچنین این نیرو دارای دو فروند ناوشکن کلاس «Horizon» است که به دلایل سیاسی فریگیت خوانده می‌شود، اما با توجه به اندازه و قدرت تهاجمی اش به ناوشکن نزدیکتر است. از دیگر تجهیزات نیروی دریایی ایالات متحده می‌توان به دو فروند ناوشکن چند منظوره قدیمی‌تر کلاس «Durand de la Penne»، ۶ فروند فریگیت ضد زیردریایی کلاس «Maestrale» که در سال‌های آینده بازنشسته شده، ۲ فروند فریگیت کوچکتر کلاس «Soldati» و ۶ ناوشکن کوچکتر با قابلیت حمل موشک‌های هدایت شونده کارلو برگامینی در سرویس اشاره کرد که ۴ فروند دیگر از نمونه اخیر نیز به زودی به آب انداخته می‌شود.

این ناوشکن‌ها نیز به طور رسمی عنوان فریگیت را دارند، اما بسیار بزرگ‌تر و قوی‌تر از فریگیت‌ها و حتی ناوشکن‌های دیگر کشور‌ها هستند. نیروی دریایی ایتالیا دارای یک بریگاد نیرو‌های تفنگدار دریایی به نام بریگاد دریایی سن مارکو است که یک بریگاد آبی-خاکی بوده و در سه کشتی آبی-خاکی کلاس «San Giorgio» مستقر هستند. سومین کشتی این ناوگان با نام «San Giusto» استاندارد‌های پیشرفته تری داشته و می‌توانید نیرو‌های بیشتری نسبت به دو کشتی دیگر حمل کند.

در حال حاضر نیروی دریایی ایتالیا در حال ساخت یک فروند کشتی آبی-خاکی تهاجمی کلاس «Trieste» است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ به آب انداخته شده و جانشین ناو هواپیمابر سبک جوزپه گاریبالدی شود. ۴ فروند زیردریایی دیزلی کلاس «Salvatore Torado» (زیردریایی کلاس Type ۲۱۲ آلمانی) با سیستم پیشرانه وابسته به هوا و ۴ فروند زیردریایی دیزلی قدیمی‌تر کلاس «Sauro» نیز در خدمت نیروی دریایی ایتالیا قرار دارند. بال هوایی نیروی دریایی ایتالیا نیز دارای ۲.۰۰۰ پرسنل بوده و چندین فروند هواپیمای «AV-۸B Harrier II» روی عرشه کشتی‌های خود دارد. ۲۹ تا ۳۰ فروند دیگر جنگنده چند منظوره «F-۳۵B» نیز برای استقرار روی ناو‌های هواپیمابر این کشور سفارش داده شده اند.


۸- کره جنوبی

سلاطین دریاها؛ ۱۰ نیروی دریایی عالی جهان

چند دهه قبل، نیروی دریایی کره جنوبی بسیار کوچک و ناشناخته بود، اما اخیراً این بخش از توان نظامی کره از یک نیروی ساحلی به نیرویی با قدرت انجام ماموریت در اقیانوس‌ها تبدیل شده که ۷۰.۰۰۰ پرسنل در اختیار دارد. نیروی دریایی کره جنوبی هیچ ناو هواپیمابری در اختیار ندارد، اما تنها کشتی آبی-خاکی کلاس «Dokdo» این کشور به اندازه یک ناو هواپیمابر سبک حجم دارد و نماد نیروی دریایی این کشور به شمار می‌آید. یک فروند دیگر از این کشتی در حال ساخت بوده و قرار است سال ۲۰۲۰ به آب انداخته شود.

از دیگر امکانات نیروی دریایی کره جنوبی می‌توان به ۳ فروند ناوشکن با قابلیت حمل موشک‌های هدایت شونده کلاس «Sejong the Great» که از پیشرفته‌ترین کشتی‌های جنگی جهان است و از لحاظ قدرت و سلاح به رزمناو‌ها نزدیک‌تر است، ۶ فروند ناوشکن چند منظوره کلاس «Chungmugong Yi Sun-sin»، ۳ فروند ناوشکن کلاس «Kwanggateo the Great»، یک فریگیت فعال کلاس «Daegu» که در سال ۲۰۱۸ وارد سرویس شده و سه فروند دیگر از آن در حال ساخت هستند و ۶ فروند فریگیت دفاع ساحلی کلاس «Incheon»، ۶ فروند فریگیت قدیمی کلاس «Ulsan» که بین سال‌های اوایل دهه ۱۹۸۰ تا اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد سرویس شده اند و به زودی بازنشسته خواهند شد اشاره کرد.

نیروی دریایی کره جنوبی ۷ فروند زیردریایی دیزلی آلمانی کلاس «Type ۲۱۴» در اختیار دارد که با عنوان زیردریایی‌های کلاس «Sohn Won-yil» شناخته می‌شوند. ۹ فروند زیردریایی قدیمی‌تر دیزلی کلاس «Chang Bogo» را نیز باید به فهرست زیردریایی‌های این کشور اضافه کرد. گروه تفنگداران دریایی کره جنوبی با الهام از نیرو‌های تنفگدار دریایی ایالات متحده تشکیل شده و نزدیک به ۲۹.۰۰۰ پرسنل در اختیار دارد که می‌توانند در عملیات برون مرزی شرکت کنند. این نیرو‌ها ۲ فروند کشتی آبی-خاکی فعال کلاس «Cheong Wang Bong» در اختیار دارند و دو فروند دیگر از این کشتی نیز در حال ساخت است.

همچنین این بخش از نیروی دریایی کره جنوبی از ۴ فروند کشتی آبی-خاکی کلاس «Go Jun Bong» نیز استفاده می‌کند. ۷۰ فروند پرنده نظامی در اختیار نیروی دریایی این کشور است که عمده آن‌ها را هلی کوپتر‌ها تشکیل می‌دهند. با این وجود نیروی دریایی کره جنوبی ۱۶ فروند هواپیمای «P-۳C Orion» ساخت کمپانی لاکهید مارتین نیز خریداری کرده است.


۷- هند

سلاطین دریاها؛ ۱۰ نیروی دریایی عالی جهان

نیروی دریایی هند حدود ۶۷.۰۰۰ پرسنل در اختیار داشته و یکی از قدرتمندترین نیرو‌های دریایی در جنوب آسیاست که به طور مداوم و با سرعتی کم در حال توسعه و روزآمدسازی تجهیزات خود و تبدیل شدن از یک نیروی ساحلی به یک نیروی با قابلیت انجام عملیات در اقیانوس هاست. با این وجود نیروی دریایی هند از لحاظ بزرگی و توانایی‌ها نمی‌تواند رقیبی قابل توجه برای نیروی دریایی چین باشد. در حال حاضر نیروی دریایی هند یک فروند ناو هواپیمابر با نام «INS Vikramaditya» در اختیار دارد که تعداد کمی جنگنده را می‌تواند حمل کند. یک فروند ناو هواپیمابر دیگر با نام «INS Vikrant» در حال ساخت بوده که به زودی وارد سرویس می‌شود و قدرت نیروی دریایی این کشور را افزایش خواهد داد.

نیروی دریایی هند دارای ۱۱ فروند ناوشکن است که ۳ فروند ناوشکن با قابلیت حمل موشک‌های هدایت شونده کلاس «Kolkata» از آن جمله اند. این کشتی‌های جنگی جدید در میان مدرن‌ترین و توانمندترین ناوشکن‌های جهان قرار دارند. از دیگر ناوشکن‌های هند می‌توان به ۳ فروند ناوشکن کلاس «Delhi» و ۵ فروند ناوشکن قدیمی کلاس «Rajput» اشاره کرد. همچنین نیروی دریایی هند ۱۳ فروند فریگیت در اختیار دارد که برخی از آن‌ها مدرن بوده و از آن میان می‌توان به ۳ فروند فریگیت کلاس «Shivalik» و ۶ فروند فریگیت کلاس «Talwar» اشاره کرد که توانایی حمل موشک‌های هدایت شونده دارند.

از دیگر فریگیت‌های نیروی دریایی هند باید ۳ فروند فریگیت قدیمی کلاس «Brahmaputra» و یک فروند فریگیت کلاس «Godavari» را نام برد. بر این تعداد باید ۲۰ فروند رزمناو کوچک، یک فروند کشتی بزرگ آبی-خاکی و ۶ فروند کشتی کوچکتر با همین قابلیت را اضافه کرد. نیروی دریایی هند یک زیردریایی با قابلیت حمل موشک بالستیک کلاس «Arikhant» در اختیار دارد که فروند دوم آن نیز در آینده‌ای نزدیک به آب انداخته خواهد شد هر چند طراحی و ساخت در خفا صورت گرفته است. همچنین یک زیردریایی هسته‌ای تهاجمی دیگر در نیروی دریایی هند خدمت می‌کند که «INS Chakra» نام داشته و در واقع یک فروند زیردریایی روسی کلاس «Akula II» خریداری شده توسط هند است.

همچنین باید به تعداد زیردریایی دیزلی کلاس «Kalvari» اشاره کرد که در واقع همان زیردریایی‌های کلاس «Scorpene» محصول مشترک اسپانیا و فرانسه با مقداری تغییرات است که یک فروند آن وارد سرویس شده، دو فروند دیگر به زودی به آب انداخته شده و ۳ فروند دیگر نیز دستور ساخت گرفته اند. از دیگر زیردریایی‌های هند می‌توان به ۹ فروند زیردریایی دیزلی کلاس «Sindhughosh» که زیردریایی‌های منسوخ کلاس «Kilo» دوران جنگ سرد ساخت شوروی هستند و ۴ فروند زیردریای دیزلی فعال کلاس «Shisumar» (زیردریایی آلمانی کلاس Type ۲۰۶) اشاره کرد. نیروی دریایی هند همچنین ۲۱۰ فروند هواپیما در اختیار دارد که ۸ تا ۱۲ فروند «Boeing P-۸I Neptune» مدرن و حدود ۵ فروند هواپیمای قدیمی «Ilyushin Il-۳۸» از آن جمله اند.


۶- فرانسه

سلاطین دریاها؛ ۱۰ نیروی دریایی عالی جهان

نیروی دریایی فرانسه یکی از قدیمی‌ترین نیرو‌های دریایی جهان است که در حال حاضر حدود ۳۶.۰۰۰ پرسنل در اختیار دارد. این نیرو تنها یک ناو هواپیمابر با نام «Charles de Gaulle» داشته که نماد نیروی دریایی فرانسه به شمار می‌آید. این تنها ناو هواپیمابر هسته‌ای است که خارج از ایالات متحده ساخته شده، اما سایزی بسیار کوچکتر از همتایان آمریکایی خود دارد. در ابتدا برای ساخت دومین فروند از این ناو برنامه ریزی‌هایی صورت گرفت که بعد‌ها کنار گذاشته شد.

همچنین نیروی دریایی فرانسه دارای ۲ فروند ناوشکن مدرن کلاس «Horizon» برای مقابله با تهدیدات هوایی است که توانایی انجام ماموریت در اقیانوس‌ها را داشته و رسماً از آن‌ها با عنوان فریگیت یاد می‌شود. علاوه بر این باید به دو فروند ناوشکن قدیمی‌تر کلاس «Cassard» و ۴ فروند ناوشکن کلاس «Georges Leygues» اشاره کرد که شاید به زودی بازنشسته شوند.

۴ فروند فریگیت با قابلیت حمل موشک‌های هدایت شونده کلاس «Aquitaine» که تعداد بیشتری از آن‌ها در حال ساخت است، ۵ فروند فریگیت کوچکتر کلاس «La Fayette»، ۶ فروند فریگیت کلاس «Floreal» و ۳ فروند کشتی آبی-خاکی کلاس «Mistral» که بزرگ‌ترین کشتی‌های جنگی این کشور پس از ناو شارل دوگل هستند اشاره کرد. همچنین نیروی دریایی فرانسه یک گروه تفنگدار دریایی به استعداد ۸.۰۰۰ نفر در اختیار دارد که در عملیات‌های آبی-خاکی به کار گرفته خواهند شد.

همچنین نیروی دریایی فرانسه ۴ فروند زیردریایی تهاجمی کلاس «Rubis» و ۲ فروند نیز در کلاس «Amethyste» در اختیار دارد که کوچکترین زیردریایی‌های هسته‌ای جهان هستند. در حال حاضر چندین فروند زیردریایی هسته‌ای جدید کلاس «Sufren» در حال ساخت هستند که جایگزین نمونه‌های قبلی گفته شده خواهند شد. همچنین نیروی دریایی فرانسه ۴ فروند زیردریایی کلاس «Le Triomphant» در اختیار دارد که قدرت اصلی بازدارندگی هسته‌ای این نیرو را تشکیل می‌دهند. در بخش بال هوایی نیز نیروی دریایی فرانسه از ۲۱۰ فروند هواپیمای جنگی سود می‌برد که شامل جنگنده‌های چند منظوره «Rafale»، هواپیما‌های هشدار سریع «E-۲C Hawkeye» و هواپیمای «Atlantique II» هستند.

ادامه دارد

منبع: military-today

منبع : Bartarinha

اگر فیلم یا ویدئو یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و ویدئو ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید