امروز: دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 6 ذو القعدة 1445 | 2024-05-13
کد خبر: 362754 |
تاریخ انتشار : 17 خرداد 1399 - 9:20 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر صلح خبر/یزد مسئول امور موقوفات حوزه‌ علمیه استان یزد ضمن رد انتساب برخی از سازه‌های ناهمگون در بافت تاریخی به روحانیون و مراسم‌های مذهبی، تلویحاً بروز چنین اقداماتی را مرتبط به سال‌های گذشته و ناشی از ناآگاهی بانیان و برگزارکنندگان این قبیل مراسم‌ها دانست و اظهار کرد: نبود توجه […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

صلح خبر/یزد مسئول امور موقوفات حوزه‌ علمیه استان یزد ضمن رد انتساب برخی از سازه‌های ناهمگون در بافت تاریخی به روحانیون و مراسم‌های مذهبی، تلویحاً بروز چنین اقداماتی را مرتبط به سال‌های گذشته و ناشی از ناآگاهی بانیان و برگزارکنندگان این قبیل مراسم‌ها دانست و اظهار کرد: نبود توجه کافی به تامین نیاز ساکنان این بافت تاریخی و حتی گردشگران یکی از علل ایجاد سازه‌های ناهمگون و سایر تخلفات مردمی از ضوابط میراث فرهنگی است.

«سیدجمال الدین نجم الهدی» در گفت‌وگو با خبرنگار صلح خبر اظهار کرد: حفظ و مرمت بخش‌های مهمی از میراث فرهنگی بافت تاریخی یزد حاصل اقدامات تعداد زیادی از علما و روحانیون استان مانند آیت الله شهید صدوقی و حجت الاسلام سید محمد وزیری بوده است که با جذب منابع خیری و هزینه‌کردهای قابل توجه، فرهنگ و میراث و معماری غنی کنونی را برای مردم یزد به یادگار گذاشته‌اند.

وی با اشاره به ضرورت حفظ این میراث ارزشمند برای آیندگان، خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی از اماکن بافت تاریخی به خصوص اماکن مذهبی شاهد وجود سازه‌های ناهمگونی هستیم که گاه قلب انسان را به درد می‌آورند که البته این سازه‌ها مورد انتقاد حوزه علمیه نیز هست.

این مسئول در پاسخ به سوال صلح خبر در رابطه با انتساب برخی از سازه‌های ناهمگون با بافت تاریخی یزد مانند سازه مجاور مسجد جامع کبیر یزد به روحانیون و مراسم‌های مذهبی، تاکید کرد: هر چند گاهی چنین مواردی نیز وجود دارد اما از گذشته اغلب مراسم‌ها و اقدامات مشابه به ویژه مراسم‌های مذهبی به صورت مردمی برگزار می‌شود و از آنجایی که نظر خیرین، بانیان و برگزارکنندگان این قبیل مراسم‌ها غالباً اهمیت بیشتری داشته، گاهاً نبود آگاهی کافی منجر بروز چنین تصمیماتی از سال‌های گذشته شده است.

وی با تاکید بر این که روحانیون یزدی نسبت به حفظ این میراث ارزشمند بسیار دغدغه‌مند هستند، گفت: روحانیون نیز همگام با دیگر اقشار مردم موظف به حفظ این میراث تاریخی و فرهنگی هستند و به عنوان مبلغان فرهنگی و دینی به صورت ویژه‌تری با رویکرد فرهنگ‌سازی در جامعه راجع به این موضوع ایفای نقش می‌کنند که خوشبختانه این قبیل اقدامات نیز از سوی روحانیون روند رو به رشدی داشته است.

نجم‌الهدی در ادامه بر ضرورت تامین رفاه ساکنان بافت تاریخی برای پیشگیری از ایجاد برخی سازه‌های ناهمگون با این عرصه تاریخی تاکید و خاطرنشان کرد: ایجاد سازه‌های ناهمگون و مواردی از تخلفاتی که مردم از ضوابط میراث فرهنگی دارند، ناشی از نبود توجه کافی به نیاز جامعه ساکن در بافت مذکور و حتی مردم و گردشگران است که در این راستا باید اقداماتی به منظور رفاه مردم متناسب با موازین حفاظت از این بافت انجام شود تا همچنان بافت جهانی زنده و پویایی داشته باشیم.

مسئول امور موقوفات حوزه‌ علمیه استان در همین رابطه به ناکامی برخی از طرح‌های مدیریت شهری یزد مانند طرح تبدیل خیابان قیام به محوری برای پیاده‌روی مردم و گردشگران اشاره کرد و گفت: تامین نیاز کسبه و ساکنان این محدوده به خصوص به پارکینگ از جمله نواقصی بود که در اجرای این طرح باید از سوی مسئولان مورد توجه جدی قرار می‌گرفت تا در کنار اقدامات متعدد دیگری مانند استفاده از خودروهای برقی و سایر موارد منجر به نتیجه‌بخشی طرح شود ولی محقق نشدن این نیازها در نهایت منجر به شکست این طرح تاکنون شده است.

این روحانی جوان یزدی در بخش دیگری از سخنانش به وجود مدارس علمیه، مساجد و حسینیه‌ها در بافت تاریخی یزد نیز اشاره و تاکید کرد: روحانیون نه تنها در بطن این بافت تاریخی حضور دارند بلکه با این میراث فرهنگی ارزشمند، ارتباطی دیرینه دارند که وجود مساجد ۷۰۰ ساله و حسینیه‌های قدیمی در قلب این بافت تاریخی شهری که به عنوان حسینیه ایران شناخته می‌شود نیز گویای همین مطلب است ولی با این حال، از طرح‌هایی که منجر به بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های این عرصه تاریخی شود، استقبال خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید