امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 83282 |
تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1395 - 2:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد > تجاری – مالی – سهامداران از ابتدای سال تاکنون ۳ درصد زیان کرده‌اند، در این مدت سهامداران ۵صنعت بین ۱۲ تا ۲۰ درصد زیان کرده‌اند، همزمان با این نزول روند صعودی بورس عربستان آغاز شده است. به گزارش همشهري، جوانه‌هاي رشد شاخص در ابتداي سال چندان پردوام نبود، تب تند بازار سهام خيلي زود فروكش […]

اقتصاد > تجاری – مالی – سهامداران از ابتدای سال تاکنون ۳ درصد زیان کرده‌اند، در این مدت سهامداران ۵صنعت بین ۱۲ تا ۲۰ درصد زیان کرده‌اند، همزمان با این نزول روند صعودی بورس عربستان آغاز شده است.

به گزارش همشهري، جوانه‌هاي رشد شاخص در ابتداي سال چندان پردوام نبود، تب تند بازار سهام خيلي زود فروكش كرد و جاي خود را به روند نزولي داد. آمار‌ها نشان مي‌دهد ميزان زيان سهامداران با نزول 475واحدي شاخص بورس در مبادلات ديروز اكنون به 3درصد رسيده است، اين در حالي است كه زيان سهامداران برخي از صنايع بسيار بيشتر از اين مقدار بوده است.
عملكردصنايع نشان مي‌دهد بزرگ‌ترين زيان‌ديده‌هاي 50روز گذشته سهامداران ابزار پزشكي بوده‌اند كه با تحمل زيان 21درصدي روز‌هاي سختي را پشت‌سر مي‌گذارند.

روز‌هاي خوش خودروساز‌ها هم خيلي زود به سر آمد. از اواخر سال قبل تا اوايل سال‌جاري سهامداران زيادي تحت‌تأثير شايعاتي كه در صنعت خودرو‌سازي‌ وجود داشت سهام شركت‌هاي خودروساز را در بخش بزرگي از سبد سهامشان جادادند هنوز هم سهامداراني هستند كه در حال خريد سهام شركت‌هاي خودروساز هستند به‌طوري كه در هفته گذشته باز هم 40درصد از معاملات بورس به سهام اين شركت‌ها اختصاص يافت.

روند معاملات نشان مي‌دهد كه هجوم سهامداران براي خريد سهام خودروساز‌ها همزمان با انتشار خبرهايي در مورد انعقاد قرارداد‌هاي تجاري اين شركت‌ها با خودروساز‌هاي خارجي همراه بود. اين در حالي است كه انتشار چنين خبر‌هايي در صنعت خودرو‌سازي‌ موضوع جديدي نيست و در طول سال‌هاي قبل مدام چنين خبر‌هايي منتشر شده است اما اين بار سرمايه‌گذاران تحت‌تأثير برجام اين خبرها را به‌گونه ديگري تفسير كردند.

سهامداراني كه سهام شركت‌هاي خودروساز را از ابتداي سال تاكنون خريده‌اند دومين گروه بزرگ زيان‌ديده‌هاي بورس هستند. زيان اين سهامداران اكنون به مرز 16درصد رسيده است. پس از اين دو گروه، سهامداران گروه وسايل ارتباطي و دستگاه‌هاي برقي كه از گروه‌هاي كوچك بازارسهام هستند با زيان 14تا 15درصدي سومين‌ و چهارمين گروه زيان‌ديده‌هاي بازار سهام در 50روز گذشته هستند. پنجمين گروهي كه در اين مدت با زيان زيادي مواجه شده است، گروه فرآورده‌هاي نفتي است كه دست‌كم 12درصد از ارزش سهام آنها كاسته شده است.

اين گروه كه شامل شركت‌هاي مهمي چون نفت بهران، نفت سپاهان، پالايش نفت بندرعباس، نفت پارس، پالايش نفت تبريز، پالايش نفت اصفهان و همچنين سرمايه‌گذاري صنعت نفت است در اين مدت با كاهش زيادي ارزش سهامشان روبه‌رو شده‌اند. به موازات اين رويداد و آغاز روند نزولي بورس تهران روند صعودي برخي بورس‌هاي منطقه ازجمله عربستان آغاز شده است. اين در حالي است كه بورس عربستان در ماه‌هاي گذشته شرايط نابساماني را طي كرد و همزمان كه بورس عربستان در حال نزول بود، شاخص‌هاي بورس تهران روندي صعودي را طي مي‌كردند اما با اعلام برنامه‌هاي جديد اقتصادي از سوي عربستان شاخص بازار سهام اين كشور وارد روند صعودي شد. به‌نظر مي‌رسد بين بورس تهران و عربستان همبستگي منفي ايجاد شده است به‌طوري كه در مقابل زيان 3درصدي بازار سهام ايران شاخص بورس عربستان نزديك به 2درصد اوج گرفته است.

  • بورس، نگران سوئيفت است

محسن نقدي‌بابايي: بايد توجه داشت تا زماني كه سوئيفت به‌طور كامل در سيستم بانكي برقرار نشود عملا هيچ صنعتي نمي‌تواند به‌واسطه مشكلات در نقل و انتقال پولي با طرف خارجي همكاري كند و اين عامل اجراي صحيح توافقات به‌دست آمده در صنايع مختلف نظير خودروسازي‌ها، پتروشيمي‌ها، معدني‌ها و غيره را با طرفين خارجي در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌دهد. اين موضوع در بازار سرمايه نگراني ايجاد كرده است، درعين حال از بعد داخلي نيز تصويب نشدن بودجه در زمان مقرر و كاهش نيافتن سود بانكي متناسب با تورم از مهم‌ترين دغدغه‌هاي داخلي بازار سرمايه است.

  • بحث‌هاي سياسي بورس را نگران مي‌كند

مهدي افناني: بازار سهام در 20فروردين‌ماه وارد فاز اصلاحي شد و عامل طولاني شدن دوره اصلاح برخي محرك‌هاي اقتصادي و سياسي است. به‌طور مثال با وجود آنكه پيش‌بيني مي‌شد با برگزاري انتخابات آرامش نسبي در كشور حاكم شود اما همچنان بحث‌هاي جناحي سياسي در جامعه التهاب ايجاد مي‌كند كه اين مسئله تا حدودي بر اقتصاد و بازار سرمايه تسري پيدا كرده است. در عين حال سنگ‌اندازي‌هايي كه در راه اجراي توافق هسته‌اي و رفع تحريم‌هاي مورد توافق وجود دارد بازار را نگران مي‌كند.

  • تحولات داخلي بسيار مهم‌تر است

سعيد شيرزادي: عوامل غيربنيادي مانند عوامل سياسي وزن زيادي بر بازار سهام ايران دارد و از اين لحاظ نسبت به ساير بورس‌هاي جهان حساسيت بيشتري نشان مي‌دهد. شايد به اين دليل است كه بلافاصله پس از برجام شاهد يك جهش قيمت بوديم. با وجود اين عوامل انتظاري، فقط توان آن را دارد كه در كوتاه‌مدت بربازار اثر داشته باشد و در بلندمدت اين عوامل بنيادين هستند كه نتيجه را مشخص مي‌كنند. به همين دليل مي‌توان گفت تصميمات دولت مي‌تواند تأثير بسيار زيادي بر آينده بازار داشته باشد مانند آنچه در صنعت پتروشيمي و تعيين نرخ خوراك آنها توسط دولت رقم خورد و براي مدتي كل بازار را تحت‌تأثير قرار داد. از اين منظر صنعت بانكداري را مي‌توان از صنايعي برشمرد كه به انتظار تصميمات اساسي دولت نشسته است.

  • بورس نگران رفع تحريم‌هاست

محمدعلي شهدائي: يكي از مهم‌ترين دلايل افت بازار در هفته‌هاي اخير نگراني سرمايه‌گذاران از تحقق يا عدم‌تحقق رفع تحريم‌هاست. خبرهاي ضد و نقيض در اين خصوص، پيش‌بيني‌ها از تأثير رفع تحريم بر بازار سرمايه را مختل كرده است. همچنين صنعت خودرو نيز بر روند نزولي بورس دامن زده است، به‌نظر مي‌رسد كل بازار از اين صنعت تأثير مي‌گيرد به اين ترتيب زماني كه اين صنعت مثبت است، بازار رشد مي‌كند و با افت صنعت خودرو بازار نيز منفي مي‌شود.

هرچند در اين گروه خبرهاي خوبي منتشر مي‌شود اما خبرها و شايعات ضد ‌و نقيض در گروه باعث شده تا سهامداران اين صنعت نيز با ترديد و سردرگمي مواجه شوند. اين گروه در ماه‌هاي پاياني سال گذشته رشد پرسرعتي داشتند اما در سال‌جاري با توجه به خبرهاي اخير مثل اخذ ماليات افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي، دچار مشكلات و موانعي براي اصلاح ساختار خود شدند.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید