امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 363516 |
تاریخ انتشار : 21 خرداد 1399 - 12:47 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر “مقامات افغان هزاران تن از زندانیان طالبان را آزاد کردند؛ اقدامی که یک قمار خطرناک برای تضمین آغاز مذاکرات این گره شبه‌نظامی با کابل محسوب می‌شود.” به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با اینکه بسیاری از شبه‌نظامیان طالبان که به تازگی آزاد شده‌اند می‌گویند […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

“مقامات افغان هزاران تن از زندانیان طالبان را آزاد کردند؛ اقدامی که یک قمار خطرناک برای تضمین آغاز مذاکرات این گره شبه‌نظامی با کابل محسوب می‌شود.”

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با اینکه بسیاری از شبه‌نظامیان طالبان که به تازگی آزاد شده‌اند می‌گویند برای از سرگیری “جنگ مقدس‌”شان آماده هستند، نگرانی‌های امنیتی افزایش یافته است.

محمد داود که ماه گذشته از زندان بگرام واقع در شمال کابل آزاد شده، گفت: اگر آمریکایی‌ها از افغانستان خارج نشوند، ما به مبارزات خودمان ادامه خواهیم داد چرا که آنها در عملیاتشان جان بسیاری از افغان‌ها را گرفته‌اند.

وی افزود: ما دیگر نیروهای خارجی را در کشورمان نمی‌خواهیم.

پس از آنکه شبه نظامیان طالبان یک آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید فطر اعلام کردند، مقامات افغان به نشانه حسن نیت آزادی برنامه‌ریزی شده ۵۰۰۰ زندانی طالبان از جمله داود را تسریع کردند.

یکی از مقامات امنیتی افغان گفت: این زندانیان آزاد شده طالبان شامل اعضایی که به عنوان عامل انتحاری، سازندگان جلیقه‌های انفجاری، آدم ربا و حتی نیروهای خارجی آموزش دیده‌اند، هستند.

این اقدام بخشی از یک تبادل زندانی گسترده‌تر است که به عنوان مقدمی برای آغاز مذاکرات صلح خبر با آن توافق شده است.

این زندانیان پیش از آزادی مجبور به امضای تعهدی شدند دال بر اینکه مجددا دست به سلاح نخواهند زد. کاملا واضح و مشخص است که چنین تعهداتی برای شبه‌نظامیان طالبان بسیار بی‌اهمیت است.  

یکی از فرماندهان طالبان در پاکستان گفت: هیچ شک و شبه‌ای نباید وجود داشته باشد که این زندانیان آزاد شده نهایتا در خط مقدم افغانستان مستقر شوند.

وی افزود: این یک مبارزه در جریان است و تا زمانی که با دولت کابل به توافق نرسیم، ادامه خواهد داشت.

چند تن دیگر از این شبه‌نظامیان آزاد شده می‌گویند که آنها همچنان از نیروهای آمریکایی عصبانی هستند اما طبق توافق آمریکا-طالبان که در ماه فوریه امضا شد، این شبه‌نظامیان متعهد شده‌اند تا  همزمان با خروج تدریجی نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان تا سال آینده، حمله به این نیروها را متوقف کنند.

طالبان در عوض نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان را که هیچ تعهدی در قبال آنها ندارند، هدف گرفته‌اند.

یکی از سازش‌های کلیدی واشنگتن با طالبان در جریان آن مذاکرات، لزوم آغاز مذاکرات صلح خبر طالبان با دولت کابل بود. در عوض دولت کابل نیز باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کند در حالی که این گروه شبه‌نظامی متعهد شده تا ۱۰۰۰ زندانی نیروی امنیتی افغان را آزاد می‌کند.

به گفته مقامات، از زمان آغاز این تبادل زندانیان، مقامات افغان ۳۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده‌اند در حالی که این شبه‌نظامیان بیش از ۷۵۰ زندانی دولت را آزاد کرده‌اند.

یکی از مقامات ارشد امنیتی افغانستان گفت: در حال حاضر یکی از زندانیان آزاد شده طالبان به دسته نظامی این گروه پیوسته در حالی که یکی دیگر از آنها مرتکب یک قتل شده است.

سراج‌الدین حقانی، معاون رهبر طالبان هفته گذشته گفت: سیاست و مذاکره نباید به این معنا باشد که ما در مبارزات خود و تقویت نیروهای نظامیان کوتاهی خواهیم کرد.

حتی اگر مذاکرات صلح خبر با دولت کابل شکست بخورد، طالبان خود را در یک موقعیت دو سر برد می‌بیند.

هنوز هیچ تاریخی برای آغاز این مذاکرات تعیین نشده است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید