امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 12 ذو القعدة 1445 | 2024-05-19
کد خبر: 283611 |
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1398 - 15:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر “آنکارا و مسکو بار دیگر با افزایش خشونت‌ها در ادلب مواجهند و نیروهای دولت سوریه به دنبال باز پس گیری ادلب در شمال شرقی این کشور از شورشیان هستند.” به گزارش صلح خبر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: ترکیه که در حال حاضر میزبان ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

“آنکارا و مسکو بار دیگر با افزایش خشونت‌ها در ادلب مواجهند و نیروهای دولت سوریه به دنبال باز پس گیری ادلب در شمال شرقی این کشور از شورشیان هستند.”

به گزارش صلح خبر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: ترکیه که در حال حاضر میزبان ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری است با فشار زیادی از سوی سوریه، ایران و روسیه برای کنترل شورشی‌های مسلح در ادلب رو به رو است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کردند که دو کشور با یکدیگر همکاری کرده و این تصمیم را گرفتند که منافع هیچکس به خطر نیفتد.

در ماه سپتامبر دو رهبر آتش بسی را برای ادلب در سوچی برای جلوگیری از درگیری‌های خونین توافق کردند. این در حالی است که روسیه از اسد حمایت کرده و ترکیه حامی نیروهای اپوزیسیون است. ۹ ماه بعد این آتش بس شکست خورد.

براساس این توافق، باید یک منطقه عاری از شورشیان و تسلیحات سنگین و غیرنظامی به مساحت ۱۵ در ۲۰ کیلومتر ایجاد می‌شد اما این منطقه نقض شده است. نیروهای زمینی سوریه توانسته‌اند پیشروی زیادی داشته و این اقدامات با پشتیبانی حملات هوایی روسیه و سوریه انجام گرفته است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: بیش از ۹۱ شبه‌نظامی و ۳۶۰ جنگجو از ۳۰ آوریل در مناطق تحت کنترل شورشیان کشته شده‌اند. در همان بازه زمانی ۲۶۹ نیروی دولت سوریه و ۲۲ غیرنظامی در مناطق تحت کنترل دولت به خاطر حملات شورشیان کشته شدند. همچنین آژانس کودکان سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۱۳۰ کودک جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آمار سازمان ملل، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم از مناطق تحت کنترل شورشیان آواره شده‌اند. برخی از آنها به دنبال یافتن جای امن در مرز با ترکیه هستند.

ترکیه دولت سوریه را به نقض آتش‌بس محکوم می‌کند. روسیه حملات هوایی در ادلب را آغاز کرده و از پیش‌روی دولت سوریه حمایت و پشتیبانی می‌کند. این کشور اعلام کرده است که شبه نظامیان به طور فزاینده مواضع روسیه را در نزدیکی استان لاذقیه مورد هدف قرار می‌دهند.

کریل سمنوف، تحلیلگر خاورمیانه و کارشناس شورای امور بین‌الملل سوریه می‌گوید: روسیه نمی‌خواهد روابطش را با ترکیه به خاطر ادلب برهم زند.

در اواخر ماه آوریل پوتین اعلام کرد: اجازه درگیری در مقیاس بزرگ را نخواهد داد.

اما صبر روسیه در برابر اقدامات هیات تحریرالشام رفته رفته کم می‌شود. مسکو این گروه را متهم به مورد هدف قرار دادن پایگاه نظامی روسیه می‌کند. این گروه توسط آمریکا، روسیه و حتی ترکیه به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

مقامات ارشد روسیه اعلام کردند که ادلب به منطقه پرورش تروریست‌ها تبدیل شده است. علی‌رغم توافق آتش بس، ترکیه در خلع سلاح کردن افراط‌گرایان و خنثی کردن آنها ناتوان بوده است.

در حال حاضر بسیاری از منطقه ادلب تحت کنترل هیات تحریرالشام قرار گرفته است که این گروه، گروه‌های شورشی تحت حمایت ترکیه را شکست داده است.

امره ارسان، استاد دانشگاه روابط بین‌الملل در دانشگاه مارمارای استانبول بر این باور است که ترکیه بیش از حد به نفوذش بر هیات تحریرالشام حساب می‌کرد.

ترکیه در نظر داشت که این گروه را تقسیم کرده و برخی از آنها را عضو گروه‌های مسلح تحت حمایت خود کرده و دیگر تندروهای این گروه را منزوی کند، اما این اقدام رخ نداد. در مقابل هیات تحریرالشام از ترکیه به عنوان یک اهرم علیه روسیه و ایران استفاده کرد.

اردوغان و پوتین به تازگی مذاکرات تلفنی داشته و توافقی برای ادامه همکاری‌ها و اجرای تعهدات توافق آتش بس برای جلوگیری از مرگ غیرنظامیان و گسترش بحران پناهجویان داشتند. آنها توافق کردند که در حاشیه اجلاس جی ۲۰ با یکدیگر دیدار کنند.

روسای جمهور ترکیه و روسیه از سال ۲۰۱۶ به یکدیگر نزدیک شده و روابط‌شان را بعد از بحران در سال ۲۰۱۵ دوباره بهبود بخشیدند.

اکنون اردوغان به دنبال خرید سامانه S-400 روسیه علی‌رغم هشدارهای آمریکا است. آمریکا هشدار داده است که ممکن است خرید این سامانه، حضور ترکیه در پروژه جنگنده‌های اف ۳۵ را به خطر اندازد. این اقدام یک پیروزی بزرگ برای روسیه است.

از سوی دیگر ترکیه به دنبال ایجاد یک منطقه امن در شمال شرقی سوریه بوده و بارها از آمریکا خواسته است که حمایت نظامی خود را از نیروهای کردتبار سوری قطع کند. در همین راستا اردوغان قرار است با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس جی ۲۰ دیدار و گفت‌وگو کند.

ارسان بر این باور است: روسیه ممکن است به ترکیه اجازه دهد که شهر شمالی به نام تل رفعت را از شبه نظامیان کرد بگیرد. حمایت روسیه می‌تواند به ترکیه برای اعمال فشار بیشتر علیه نیروهای دموکراتیک سوریه کمک کند، نفوذ ترکیه را افزایش داده و موضع این کشور را در مذاکرات آتی در آمریکا تقویت کند. از سوی دیگر ترکیه ممکن است اجازه دهد که دولت سوریه تعدادی عملیات در ادلب انجام دهد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید