امروز: یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 26 ذو القعدة 1445 | 2024-06-02
کد خبر: 237202 |
تاریخ انتشار : 11 مرداد 1397 - 3:28 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر صدای سمنان را از رادیو نفتی ۸۰ ساله بشنوید و با دوربین جاسوسی، گذشته وزیر خارجه و رییس‌جمهور را رصد کنید. به گزارش صلح خبر، خانه اعیانی «امیر» در شهر سمنان محلی برای نمایش کلکسیونی از اسباب زندگی گذشته مردم این شهر شده که از هر اختراع و اکتشاف، […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

صدای سمنان را از رادیو نفتی ۸۰ ساله بشنوید و با دوربین جاسوسی، گذشته وزیر خارجه و رییس‌جمهور را رصد کنید.

به گزارش صلح خبر، خانه اعیانی «امیر» در شهر سمنان محلی برای نمایش کلکسیونی از اسباب زندگی گذشته مردم این شهر شده که از هر اختراع و اکتشاف، نصیبی داشته‌اند. عمارت قاجاری که استاد «معمارباشی» آن را بین سال‌های ۱۲۷۵ تا ۱۲۸۵ خورشیدی به دستور و با هزینه «حاج میرزا آقا فامیلی» ـ یکی از تجار بنام و بنیانگذاران کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان ـ پشت باغ امیراعظم ـ متعلق به حاکم وقت سمنان ـ ساخت. باغی که این روزها خشک شده و درختانش سوخته و تنها نامی از آن بر سر در عمارت قاجاری به یادگار مانده است.

عمارت و باغ امیر پس از خاندان فامیلی به تملک شهرداری سمنان درآمد و پس از آن «محمد عزیزالدین» ـ کلکسیونر خصوصی ـ آن را برای ۱۰ سال از شهرداری به اجاره گرفت. موزه خصوصی در محله باغ فردوس واقع شده و روایتگر تاریخ صنعت چاپ، تلفن و مخابرات، رادیو، موسیقی سینما و بخشی از زندگی بزرگان و مردم عامی سمنان است.

رادیو نفتی ساخت ۱۹۳۵ آلمان که ۳۰ دقیقه با آن می‌شد رادیو گوش کرد

عزیزالدین برای راه‌اندازی این موزه یک و نیم میلیارد تومان هزینه کرده است. او در ازای اجاره ۱۰ ساله این عمارت، آن را مرمت، بازسازی و نگهداری کرده که نزدیک به ۴۵۰ میلیون تومان خرج برداشته، برای جمع‌آوری کلکسیونی هم که به نمایش گذاشته، حدود یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

او معتقد است؛ این موزه را بر اساس هزینه گزافی که بابت تامین برخی اشیاء آن پرداخته نمی‌توان ارزش‌گذاری کرد، ارزش این موزه را ماهیت معنوی آثارش تعیین می‌کند.

از کوچک‌ترین دوربین‌های جاسوسی ساخت ۵۰ سال پیش

در موزه شخصی امیر، کنار رادیو نفتی و سکه‌ای که بیش از ۸۰ سال قدمت دارند، ساعت‌های آنتیک که در قصه‌ها و فیلم از آن‌ها شنیده‌ایم و دیده‌ایم، ۳۵ دستگاه تلفن از هِندلی گرفته تا صحرایی به همراه اولین تلفکس سمنان، ظروف بازمانده از دوران قاجار که جذاب‌ترین آن‌ها قاشق‌های چای‌خوری مزین به پرچم کشورهای مختلف است، دوربین‌های قدیمی عکاسی و فیلم‌برداری که در بین آن‌ها کوچک‌ترین دورین عکاسی با کاربری جاسوسی دیده می‌شود، وسایل پزشکی و دخانی از پیپ گرفته تا پایپ، دستگاه‌های موسیقی و ضبط صدا که خبرنگاران آن دوره نیز استفاده می‌کردند، نخستین تاکسی‌متری که در سمنان استفاده شده، ماشین‌های چاپ  و البته اسنادی چون کپن تریاک متعلق به سال ۱۳۴۱، ژتون نان و گوشت باقی مانده از جنگ‌های جهانی اول، دوم و دوره قحطی در ایران و تصاویری از مشاهیری چون آقای کاشانی ـ پدربزرگ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ـ که به همراه «فامیلی» کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان را راه‌اندازی کردند، تصاویری از جوانی‌های رییس جمهور روحانی و فعالیت انتخاباتی وی در سال ۱۳۵۹ برای مجلس و هر آنچه که حافظه این منطقه است و گوشه‌ای از زندگی شهری و هویت مردمان سمنان را به تصویر می‌کشد، به نمایش گذاشته شده است.

عزیزالدین به صلح خبر می‌گوید: این اشیاء در بیست وهفت وهشت سال گذشته از سراسر سمنان جمع‌آوری و خریداری شده‌اند که تنها یک درصد آن‌ها اهدایی است.  

برای دیدن این مجموعه در عمارت تاریخی امیر که به همراه باغ آن، سه هزار متر مربع وسعت دارد و در بلوار معلم سمنان واقع شده باید ۵ هزار تومان ورودی داد تا در کنار تماشای ابزارهای جاسوسی مثل دوربین‌های کوچک و دستگاه‌های ضبط صدا و دوربین‌های شکاری، یکصد سند تاریخی شهر و البته سند و وقفنامه آب سمنان به طول شش متر را هم مطالعه کرد و شاهد اولین‌هایی بود که به سمنان رسیده، استانی که زادگاه دو رییس‌جمهور اخیر ایران بوده است.

سمیه حسنلو – صلح خبر

حاج علینقی کاشانی ـ پدر بزرگ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ـ نصب شده در بخش مشاهیر موزه
اصل اطلاعیه ارتش روسیه که سال ۱۳۲۱ در آسمان سمنان رها شد
دستگاه اسلاید ساخت ژاپن ۱۹۷۰
دستگاه پخش موسیقی پولیفون ۱۸۵۶ کمپانی ادیسون آمریکا، جزو اولین دستگاه‌های پخش موسیقی با صفحات برنجی
آگراندیسمان (چاپ عکس) ساخت ۱۹۶۸ لهستان، این دستگاه برای بزرگ کردن نگاتیو و چاپ عکس استفاده می‌شد
اولین تاکسی‌متر استفاده شده در سمنان ۱۹۷۷

قاشق‌های چای‌خوری مزین به پرچم کشورهای مختلف
شماره‌گیر جادویی، ۱۹۷۳ آمریکا، این دستگاه شماره تلفن‌ها را ذخیره و با قرار گرفتن نام آن‌ها در خط نمایش بطور اتوماتیک تماس را برقرار می‌کرد
دستگاه بستنی‌ساز ۱۹۲۰

انواع فانوس، چراغ و ساعت‌های عتیقه
کامپیوتر ۱۹۷۳ آمریکا با رم ۶۴ کیلوبایت و دو پورت مجزا
ظروف قاجاری بازمانده از زندگی مردم سمنان

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید